Kerran ajoin seutulinjalla Autokeskuksen pysäkille. Jossain Mannerheimintiellä tuli kyytiin vanha pappa, joka kysyi kuljettajalta kadun sijaintia. Kuljettaja ei tiennyt, joten hän otti esille kartan. Sitten kuljettaja etsi sieltä kartasta papan kysymää katua. Asiakkaan palveleminen rupesi kestämään. Matkustajat alkoivat ehdottaa matkan jatkamista. Heidän asiakaspalvelunsa keskeytyi.
Nousin ylös penkistäni ja menin kysymään voinko auttaa. Sitten selvisi että pappa on menossa Vähäntuvantielle. Ohjasin hänet oikeaan taloon. Minäkin mokasin kun en heti mennyt auttamaan. Kuski halusi palvella pappaa. Toisaalta oikein. Minä sitten kirjaimellisesti saatoin kuljettajan asiakaspalvelutehtävän loppuun. Mutta hankala kuljettajan on neuvoa rajoitteiselle ihmiselle kuinka Vihdintie turvallisesti ylitetään ja mennään sitten Vähäntuvantielle.
Bussin 39 kuljettajan ei tarvitse tietää, missä on Käärtipolku tai Rikhard Nymanin tie. Tämä jo pelkästään siksi että linjan kuljettajista joka toisella on äidinkieli joku muu kuin suomi.
Nyt on joissakin busseissa kuljettajilla oma osittainen korotettu pleksi. Sitä kutsutaan turvaohjaamoksi. Se päivä on tulossa, jolloin myös busseissa kuljettajilla on asianmukainen suljettu ja ilmastoitu työtila eli ohjaamo. Se papan palvelu järjestetään sitten toisella tavalla.
Palvelulinjat on oma kokonaisuutensa ja niistä minulla on 99 % positiiviset kokemukset. Mutta tuotteen nimikin sen jo kertoo.