Vs: Kuljettajarahastus HKL:n selvityksestä
"Göteborgissa raitioliikenteen täsmällisyys nousi
kuljettajarahastuksesta luopumisen ansiosta
74 prosentista yli 81 prosenttiin, kun täsmällisyyttä
kuvaavavana hyväksyttävänä välinä on 30
sekuntia edellä – 3 minuuttia myöhässä. HKL:n
Raitioliikenneyksikön arvion mukaan kuljettajarahastuksesta
luopuminen parantaisi selvästi sekä
liikennöinnin täsmällisyyttä että aikataulutetun liikenteen
nopeutta. Nykyisin aikataulut joudutaan
laatimaan hyvin suuren ajoaikojen vaihtelun salliviksi
ja siten tarpeettoman hitaiksi. Ajoaikojen
vaihtelun vaikutus aikatauluihin korostuu raitioliikenteessä,
jossa vaunut eivät voi ohittaa toisiaan.
Siksi aikatauluihin on otettava huomioon myös erityisen
hitaat vuorot."
Kuljettajarahastuksesta ei voi puhua joukkoliikennefoorumillakaan, koska asiaan liittyy jotain salattavaa. Jos yksi virkamies kirjoittaisi arvion kuljettajarahastuksen lopettamisesta, niin se ei pidä paikkaansa, koska arvio on tehty jo niin monta kertaa. Siksi joukkoliikennefoorumillakaan ei keskustella asiasta, vaikka kyseessä olisi helppo tapa nopeuttaa liikennettä. Verukkeena kuljettajarahastuksen säilytämmiseen käytetään lipunoston järjestämistä turisteille.
---------- Viestit yhdistetty klo 20:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:16 ----------
Tässä muutamia artikkeleista ja täältä poimittuja aikoja:
Lähteet pitäisi mainita, mutta olettehan te nämä nähneet:
Kuljettajarahastus loppuu kuitenkin 2007.
Kuljettajien lipunmyynti loppuu ehkä jo 2010–2011 vuodenvaihteessa, mutta viimeistään vuodenvaihteessa 2012–2013.
Helsingin seudun liikenne (HSL) on laatinut joukkoliikenteen lipunmyynnistä selvityksen, joka suosittaa kuljettajarahastuksesta luopumista raitiovaunuissa.(Uutinen v. 2010)
Ratikkalippujen rahastus toimii kokonaan lippuautomaateilla ja matkakorteilla vuodenvaihteesta 2010-2011 alkaen.