Veikkaisin tämän menneen niin, että HSL kysyi, onnistuuko maksaminen ilman, että PIN-koodia koskaan laitetaan, Nets (entinen Luottokunta) vastasi reaktiona "ei", koska tällä hetkellä systeemiin on laitettu tuo tietyin välein kysyvä PIN-koodi ja HSL tyytyi siihen.
Mitään säädöstä tai periaatteelista estettähän noissa lähimaksuratkaisuissa ei ole sen suhteen, että ne eivät koskaan kysyisi tunnuslukua joukkoliikenneautomaateissa (näin on esim. Lontoossa). Kyse on vain siitä, mitä Nets on omiin käytäntöihinsä määritellyt systeemin toimintaperiaatteista - ja siitä kuinka tiukasti se niistä pitää kiinni.
Toi pin-koodin kysyminen on ihan sontaa. Itsellä OP ja ei ole kertaakaan kysynyt pin-koodia (paitsi tietysti kun korttia ekan kerran käytti). Samaten on käytössä OP:lla sekä Nordealla Android-puhelimilla NFC-maksut eli sama kuin fyysisten pankkikorttien lähimaksu, eikä niissäkään piniä kysytä. Lisäksi suomessakin on käytössä välipala automaatteja, mm. Selectan, jotka eivät ikinä kysy pin-koodia ja niissäkään mitään ongelmaa ole ollut. Ainoastaan HSL on jotenkin saanut tästä ongelman.