Luulisi nykyteknikalla saatavan lippuautomaatti jolla voisi maksaa kortilla, etäluettavallakin. Osassa automaatteja voisi kelvata kolikotkin.
Olisin aika yllättynyt jos vilkkaimmille pysäkeille ei tulisi lipunmyyntiautomaatteja.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Luulisi nykyteknikalla saatavan lippuautomaatti jolla voisi maksaa kortilla, etäluettavallakin. Osassa automaatteja voisi kelvata kolikotkin.
Itse ihastuin Wienin käytäntöön, siellä kuljettaja istui kaikessa rauhassa, saattoi joutua opastamaan turisteja. Lipunmyyntiä varten oli automaatti yleensä vaunun nivelessä tai takasillalla, kolikot ja pienet setelit kelpasivat, lipunleimauskone oli joka oven luona. Turistin oli helppo ostaa lippu.
Luulisi nykyteknikalla saatavan lippuautomaatti jolla voisi maksaa kortilla, etäluettavallakin. Osassa automaatteja voisi kelvata kolikotkin.
Wienin raitiovaunujen sisällä olevien automaattien ongelma oli siinä että vain tasaraha kelpasi. Näin ainakin 5 vuotta sitten. Eli jos maksoi 2 euron kolikolla niin se ei käynyt jos matka maksoi 1,80 €. Piti olla tasaraha kolikkoina, muuten ei saanut lippua. Ymmärrän että automaatti joka antaa vaihtorahaa takaisin vie enemmän tilaa kuin sellainen joka ei anna. Miten ratkaista tämä ongelma?
Hyväksymällä lipunhintaa korkeammat summat maksuksi.
Miten luulet että menee läpi Suomen kaltaisessa maassa jossa valitetaan joka asiasta?
t. Rainer
Varmaan keskeisillä pysäkeillä voidaan kattaa iso osa tarpeesta automaateilla ja kioskeilla, tosin jälkimmäiset harvoin ovat auki 5–2. Mutta kun se ei riitä. Ei Helsinki voi olla maailman ainoa kaupunki, jossa raitiovaunumatkan maksaminen tehdään mahdottomaksi. Tai ei sittenkään – voinhan pysäyttää vieressä kulkevan bussin, ostaa kuskilta kertalipun, hypätä bussista pois ja mennä sitten ratikkapysäkille. Fiksuako? No ei todellakaan. Mutta käytännössä monissa tapauksissa ainoa vaihtoehto. Niin, ja Kalastajatorpan turistille tuokaan ei ole vaihtoehto.(
Suomalaiset nimenomaan suostuvat mihin vaan. Esimerkiksi kun joukkoliikennettä ajetaan vauhdilla alas sekä Helsingin seudulla että sen ulkopuolella juuri kukaan ei valita asiasta. Espoossa heikkenee yli 100 000 ihmisen joukkoliikenneyhteydet ja asiasta on tullut muutama sata kommenttia.
Ei pidä. Mutta lippu pitää saada silloinkin, kun tulee yllättävä tilanne ja tarve käyttää joukkoliikennettä. Tai silloin, kun matkakortti on unohtunut matkasta. Silloin lippu tulee voida ostaa automaatista joko vaunusta tai pysäkiltä.
Ja kun tätä nyt vähän tulee lisää mietittyä, niin oikeastaan kaikkein hölmöintä on erotella katuja pitkin meneviä liikennevälineitä toisistaan lipunmyynnin suhteen: edellisellä kerralla olet mennyt bussilla ja nyt menet raitiovaunulla. Ai miten niin ei saa lippua, kun bussistakin saa? Oikeastaan jos asia tehtäisiin kunnolla taikka järkevästi (ilmeinen mahdottomuus), kuljettajarahastus lopetettaisiin myös busseistakin. Silloin olisi pakko luoda toimiva kertalippuinfra.
Tosin koska raitiovaunu on hidas, se voitaisiin aivan hyvin muuttaa ilmaispalveluksi. Varsinkin, kun muun joukkoliikenteen lippujen hinnat ovat palvelun laatuun suhteutettuna kovat. Jos kaikki spåraliikenne mahtuu ykkösvyöhykkeen sisään, siinä maksettua kahden vyöhykkeen minimihintaa ei oikeasti voi edes perustella millään.
Tosin koska raitiovaunu on hidas
vielä helpompi versio on HSL-vero. Kaikille kansalaisille 15% lisävero tuloista/eduista. Sitten ilmaiset matkat kaikille. Malli Yle nääs.
Tietenkin ne brändätään joksikin muuksi. Katuratikat ovat selkeästi oma tuotteensa, pysyy ykkösvyöhykkeellä ja voi olla ilmainen. Esikaupunkien pikaspårat voivat hyvin pysähdellä sen verran harvoin, että joka tolpalle riittää automaatti -tai jopa olla niin tilavia, että automaatti voi olla kyydissäkin.Mutta sitten kun Jokeri ja Laajasalon linjat avaavat niin ei pysy pelkästään ykkösvyöhykkeellä. Tai sitten nämä kaksi linjaa pitää brändätä joksikin muuksi.
t. Rainer
Tietenkin ne brändätään joksikin muuksi. Katuratikat ovat selkeästi oma tuotteensa, pysyy ykkösvyöhykkeellä ja voi olla ilmainen. Esikaupunkien pikaspårat voivat hyvin pysähdellä sen verran harvoin, että joka tolpalle riittää automaatti -tai jopa olla niin tilavia, että automaatti voi olla kyydissäkin.