Kuljettajarahastus

Siiirretään tänne ao. keskustelu:
Hyvä idis.

Kahden vyöhykkeen kertalippu olisi ostoteknisesti helppo, myydään vaihtoehtoja 1 vyöhyke, 2 vyöhykettä, jne.. Mutta nimenomaan satunnaismatkaajan kannalta vyöhykkeet ovat sekavia.
Esimerkiksi Ruhrin alueella on käytössä hyvin laaja sektori- tai vyöhykejärjestelmä. Siellä on asiaan varsin elegantti ratkaisu. Lippuja on (muistaakseni) periaatteessa kolmenlaisia: yksi, kaksi ja monta vyöhykettä. Voin arvata, että lipujen menekki on 80 % yhtä vyöhykettä, 16 % kahta ja 4 % monen vyöhykkeen lippuja. Eli on tarpeetonta ylläpitää lippulajeja joiden käyttö on marginaalista ja vaikutus sekä tuloihin että kuormitukseen myös marginaalinen.

Tämän vuoksi en kannata YTV:n lippu-uudistuksen yhteydessä esitettyä ajatusta kilometriperustaisesta lipunhinnoittelusta. En kannata sitä myöskään sen vuoksi, ettei joukkoliikenteen kustannus perustu kaupunkiliikenteessä matkan pituuteen, koska tyhjätkin paikat maksavat. Ja tyhjiä paikkoja on pakko kuljettaa linjan päästä päähän, vaikka välillä olisikin lyhyen matkaa matkustaja.

Antero
 
Jo 80-luvulla Wienisä oli ratikoissa kertalippujenmyynyiautomaatit, myös perävaunuissa. Vaunun etupäässä oli lappu 'Schaffnerlos'(ilman rahastajaa). Kuljettaja ei myynyt lipuja, mutta häneltä saattoi kysyä että onko lippuni vielä voimassa. Pysäkkiajat olivat lyhyitä, vaunu eteni joutuisasti.
 
Esimerkiksi Ruhrin alueella on käytössä hyvin laaja sektori- tai vyöhykejärjestelmä. Siellä on asiaan varsin elegantti ratkaisu. Lippuja on (muistaakseni) periaatteessa kolmenlaisia: yksi, kaksi ja monta vyöhykettä. Voin arvata, että lipujen menekki on 80 % yhtä vyöhykettä, 16 % kahta ja 4 % monen vyöhykkeen lippuja. Eli on tarpeetonta ylläpitää lippulajeja joiden käyttö on marginaalista ja vaikutus sekä tuloihin että kuormitukseen myös marginaalinen.
Samaa mieltä. Kuinkahan monta seutulippua ratikkakuskit edes myyvät? Jos unohtaisi sen ratikkalipun, niin ratikan sisään voisi jopa riittää laite joka myy vain Helsingin sisäisiä lippuja. Kolikot sisään tai kortin höyläys ja saa lipun, ei yhtään nappulaa :) Seutulippuja pitäisi sitten ostaa kännykällä, isommista automaateista, tai muuten kuin ratikasta..

Niin ja näköjään niitä automaatteja on jo ratikkapysäkeillä?
HKL sanoi:
Lipunmyyntiautomaatteja on Helsingissä

* kaikilla metroasemilla
* Suomelinnan liikenteen terminaaleissa Kauppatorilla, Suomenlinnassa ja Katajanokalla
* Elielin aukiolla
* Kampin bussiterminaalissa
* laivaterminaaleissa: Olympiaterminaalissa, Katajanokalla, Länsiterminaalissa, Makasiiniterminaalissa
* Rautatientorilla
* Messukeskuksessa raitiolinja 7:n pysäkin lähellä
* Lasipalatsin raitiovaunupysäkeillä
* VR:n asemilla: Pasila, Malmi, Puistola, Huopalahti ja Pohjois-Haaga.
http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Ar...s/Liput/Lippujen+myynti/Lipunmyyntiautomaatit
Perun myös pahat puheeni siitä ettei juna-asemilla ole automaatteja.
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

HKL:n kannattaisi ehkä katsoa oman talonsa ulkopuolelle, esimerkiksi Keski-Eurooppaan:
Yleensä tärkeimmillä pysäkeillä on Lippuautomaatti, joista saa kaikkia lipputyyppejä. Tärkeimmät pysäkit eivät rajoitu pelkästään keskustaan vaan tietysti myös muualle. Helsingissä nämä voisivat esimerkiksi olla: Lasipalatsi, Rautatientori, Stockmannin pysäkit, Kauppatori, Satama-pysäkit, Hakaniemi, Sörnäinen, Kaisaniemi, Pasilan asema ja Ooppera. Muitakin tärkeitä varmasti löytyy.
Vaunuista löytyy kolikoilla toimiva kertalippuatomaatti tai jopa päivä- sarjalippujakin myyvä automaatti. Se, että koneet eivät kestäisi tärinää jne. tuntuu hieman keksityltä, sillä miksi Keski-Euroopassa olevat koneet kestävät ja täällä ei..?
Näin olen huomannut olevan esimerkiksi: Münchenissä, Nürnbergissä, Leipzigissä, Dresdenissä, Wienissä ja Nordhausenissa. Nämä eivät ole varmastikaan ainoita.
Kuljettajan kopin sulkemista kokonaan pitää kyllä harkita tarkasti, sillä kuljettajat ovat tärkeitä erityisesti turisteille jne. Toisaalta hyvin eristetty koppi tarjoaa hyvät mahdollisuudet ilmastoinnille ja kuljettaja voi kokonaan keskittyä haastavaan työhönsä.
 
Automaatti pysäkillä on siinä mielessä ikävä, että jos vaunu on juuri tulossa, niin joko lippu jää ostamatta kun ei ehdi, tai sitten joutuu odottamaan seuraavaa vaunua.

Jos automaatti on vaunussa, ei tuota ongelmaa ole. Kun automaatti sijoitetaan oikein, sille mahdollisesti muodostuva jono ei myöskään pidennä vaunun pysäkkiaikoja. Ilkivallaltakin automaatti on paremmin turvassa sisällä vaunussa, vaikka ilkivalta ei tunnukaan onneksi olevan automaateille ongelma (vrt. parkkilippuautomaatit). Tuo tärinäperustelu on ihan huuhaata (tiedän kyllä, että HKL sellaista joskus yritti esittää, en tiedä uskoiko kukaan), vaikka ehkä Helsingin ratikat tärisevät huonon radan takia enemmän kuin saksalaiset serkkunsa ;)

Vaunuun sijoitettu pieni kertalippuautomaatti voisi olla samantyyppinen kuin Lontoossa on monilla bussipysäkeillä: yhdellä napinpainalluksella valitaan haluttu lippu, sitten syötetään rahat ja automaatti hyväksyy vain käteistä (Lontoossa vain kolikoita, eikä anna edes vaihtorahaa, ja homma toimii nopeasti!)

Meillä vaan ei osata arvostaa yksinkertaista ratkaisua, vaan halutaan nykyisen monilippuautomaatin kaltaisia typeryyksiä, joissa mm. joutuu erikseen painamaan maksutavan valinnan, kun vaihtoehtoja on tasan yksi! Ja tähän ei sitten käy selitykseksi se, että joskus tulevaisuudessa tapoja voi olla enemmän... Tehdään se maksutavan valinta -vaihekin sitten vasta tulevaisuudessa sinne ohjelmistoon! Tai eipäs muuten tehdäkään. Parkkihallienkaan automaatit eivät tarvitse tuollaista ylimääräistä vaihetta - näytössä vaan lukee että syötä rahat tai kortti. Ei fiksua konetta tarvitse erikseen valmistella painamalla jotain nappia, että kohta tulee käteistä tai kohta tulee muovia.

On muutenkin aika outoa, ettei monilippuautomaatissa voi maksaa luotto- tai edes pankkikortilla kun se nimenomaan ei ole kertalippukone, vaan tarkoitus on myös ladata aikaa/rahaa matkakortille, eikä ihan pieniä summia.
 
Kuljettajan kopin sulkemista kokonaan pitää kyllä harkita tarkasti, sillä kuljettajat ovat tärkeitä erityisesti turisteille jne. Toisaalta hyvin eristetty koppi tarjoaa hyvät mahdollisuudet ilmastoinnille ja kuljettaja voi kokonaan keskittyä haastavaan työhönsä.

Muistelen jossain jlk:n esityslistassa mainitun, että kuljettajan kontakti matkustajiin säilyy neuvontatehtävien muodossa, eli se tarkoittaisi sitten käytännössä sitä, että ohjaamoa ei kokonaan suljeta. Hyvä niin.
 
Lippuautomaatti pysäkillä

Pysäkkiautomaatit on tyrmätty meillä sillä, etteivät ne kestä ulkona. On se vaan kumma juttu, että parkkilippuautomaatti kestää ulkona, mutta joukkoliikenteen lippuautomaatti ei. Niin, paitsi muualla maailmassa kuin Suomessa...

Käväisin työasioissa Tukholmassa, terveisiä vaan! Ja näin myös livenä pysäkeille asennettuja kertalippuautomaatteja, jotka olivat ihan tasan samoja koneita kuin helsinkiläiset pysäköintilippuautomaatit.

Tai ei nyt ihan tasan, sillä yläkulmassa näytti olevan myös magneettiraidan lukija pankkikortteja varten. (Joo joo, sirukortti on modernimpi, mutta ei varmasti ole mahdotonta asentaa samaan kohtaan sirunlukijaa.)

SL:llä on nykyään kertalipuissa (joita muuten ei kutsuta "kertalipuiksi" vaan "yhden tunnin lipuiksi") kolmen vyöhykkeen taksa. Ja automaatissa oli napit A, B ja C sen mukaan, mille vyöhykkeelle on menossa.

Homma näytti toimivan. Tosin useimmat matkustajat kulkivat näyttökortilla tai "förköpsremsalla", jonka itsekin ostin Erstan tupakkakioskista (pari sataa metriä Vikingin laivarannasta, Folkungagatanin ja Erstagatanin kulmassa).

Busseissa ei kuljettaja myynyt kertalippuja, mutta leimasi sarjaliput vanhalla tutulla leimasimella. Matkakortit ovat tulossa tänä talvena ja niiden luklulaitteita varten oli jo telineitä asennettu autoihin.

Liikenne sujui joustavasti, paitsi kahden liputtoman englantilaisen pyrkiessä kyytiin sellaiselta pysäkiltä, johon automaattia ei vielä ollut ehditty asentaa. Kuljettaja neuvoi kohteliaasti, että lippuja saa viereiseltä kioskilta ja pari muuta ulkomaalasturistia esitteli innoissaan heille samaiselta kioskilta ostamiaan päiväkortteja. Tuollaisethan mekin ostamme, totesi pariskunta ja suunnisti kiireen vilkkaa kioskin luukulle.

Mutta pysäkkiautomaatit siis toimivat ja ne näyttivät myös huomattavasti selkeämmiltä kuin helsinkiläiset monilippuautomaatit. Eivätkä varmaan pelottaneet tai oudoksuttaneet paatuneempaakaan autoilijaa.
 
Vs: Lippuautomaatti pysäkillä

Käväisin työasioissa Tukholmassa, terveisiä vaan! Ja näin myös livenä pysäkeille asennettuja kertalippuautomaatteja, jotka olivat ihan tasan samoja koneita kuin helsinkiläiset pysäköintilippuautomaatit.

Tai ei nyt ihan tasan, sillä yläkulmassa näytti olevan myös magneettiraidan lukija pankkikortteja varten. (Joo joo, sirukortti on modernimpi, mutta ei varmasti ole mahdotonta asentaa samaan kohtaan sirunlukijaa.)
Mielenkiintoista. Parkkiautomaateissa on kyllä meilläkin viivakoodinlukijoita. Minun pitäisi tietää, mutta kun en muista, olen kuitenkin melko varma että sirukorttia ei voi käyttää ilman PINiä eli pitäisi olla numeronäppäimet sen kanssa... Pysäköintiautomaatti ei anna rahaa takaisin, mites se noissa lippuautomaateissa toimii?
 
Vs: Lippuautomaatti pysäkillä

Pysäköintiautomaatti ei anna rahaa takaisin, mites se noissa lippuautomaateissa toimii?

Se toimi ihan niin kuin meillä pysäköintiautomaateissa. Ohjeteksti kertoi, että automaatti ei anna vaihtorahaa.

PIN-näppäimistöä ei ollut, joten magneettiraidalla korttimaksu toiminee ilman PIN-koodia (mikä tietysti on turvallisuusriski). Niinhän se on toiminut meilläkin joissain pysäköintiautomaateissa. Ja ilman PIN-koodia on kortilla maksettu myös Tanskan salmien siltamaksuja.
 
Vs: Lippuautomaatti pysäkillä

Minun pitäisi tietää, mutta kun en muista, olen kuitenkin melko varma että sirukorttia ei voi käyttää ilman PINiä eli pitäisi olla numeronäppäimet sen kanssa...

Siruun lienee mahdollista ohjelmoida muitakin ominaisuuksia kuin nyt käytössä olevat, esimerkiksi muutaman euron PINitön kertaostos joka toimii ainoastaan joukkoliikenteen automaateissa.

Eikös siukortteihin saa nykyään jo kaikenlaisia kanta-asiakaskorttejakin?
 
Vs: Lippuautomaatti pysäkillä

Se toimi ihan niin kuin meillä pysäköintiautomaateissa. Ohjeteksti kertoi, että automaatti ei anna vaihtorahaa.
Niin arvelinkin, kiitos.
PIN-näppäimistöä ei ollut, joten magneettiraidalla korttimaksu toiminee ilman PIN-koodia (mikä tietysti on turvallisuusriski). Niinhän se on toiminut meilläkin joissain pysäköintiautomaateissa. Ja ilman PIN-koodia on kortilla maksettu myös Tanskan salmien siltamaksuja.
Joo, tarkoitin sitä että päinvastoin kuin magneettiraitaa niin sirua ei kai teknisesti voi käyttää ilman PINiä. Samalla kortilla olevaa nauhaa toki voi, niin kauan kun se on siinä kortissa...
 
Vs: Lippuautomaatti pysäkillä

Joo, tarkoitin sitä että päinvastoin kuin magneettiraitaa niin sirua ei kai teknisesti voi käyttää ilman PINiä.


Minun ymmärtääkseni PIN ei ole pakollinen sirukortilla. Tai siis PIN on, mutta sen kysyminen voidaan kytkeä pois.
 
Vs: Lippuautomaatti pysäkillä

Minun ymmärtääkseni PIN ei ole pakollinen sirukortilla. Tai siis PIN on, mutta sen kysyminen voidaan kytkeä pois.
Selvittelin asiaa ja näin sen täytyy olla, noita PINnittömiä sovelluksia on yllättävän paljon. Edelleenkän en ihan täyttä varmuutta asiasta saanut. Siruilta pystyy sinänsä lukemaan tietoa, mutta olen elänyt semmoisessa uskossa että maksutiedot on suojattu PIN-kyselyllä.
 
Vs: Lippuautomaatti pysäkillä

Selvittelin asiaa ja näin sen täytyy olla, noita PINnittömiä sovelluksia on yllättävän paljon. Edelleenkän en ihan täyttä varmuutta asiasta saanut. Siruilta pystyy sinänsä lukemaan tietoa, mutta olen elänyt semmoisessa uskossa että maksutiedot on suojattu PIN-kyselyllä.

Esimerkki PIN:nittömästä maksusta: Tampereen uudet pysäköintilippuautomaatit. Sirukortti sisään, sirukortti ulos. Sitten painellaan 20 sentin erissä lisää maksua ja kun haluttu summa on koossa, painetaan vihreää lipukepainiketta.

Käytännössä siis siru luetaan ensin ja sitten määritellään maksun suuruus ilman että sirua käytettäsiiin enää uudestaan lukijassa. Ihan kuin magneettiraidan lukisi, periaatteessa.
 
Takaisin
Ylös