Minulla ei ole mitään kuljettajarahastuksen poistamista vastaan, mutta mielestäni se on silti pienimpiä raitioliikennettä hidastavia ongelmia.
Olet oikeassa, että kuljettajarahastus ei ole suurin ongelma. Mutta kyllä siitäkin on haittaa ja haitta korostuu, jos muut asiat kuten todellinen liikenne-etuus on kunnossa.
Raitiovaunu selviää pysäkistä tavallisesti 10-15 sekunnissa, mutta yksikin rahastettava pidentää seisonta-aikaa helposti 30 sekuntia. Ratikoissa onneksi saa kulkea kaikista ovista, joten nettopidennystä vähentää se, että samaan aikaan kun yksi ostaa lippua lipulliset voivat tulla ja mennä - kunhan lipunostaja nousee vaunuun ensimmäisenä. Mutta rahastaminen pidentää kiertoaikaa varsin paljon, sillä yksi pysäkinväli on tavallisesti noin minuutti, joten yksi rahastettava vastaa puolen pysäkkivälin pidennystä.
Haluaisin myös tietää, kuinka kätevä maksuautomaatti on ruuhka-ajan ratikoissa, jotka lähes poikkeuksetta ovat seisomapaikkoja myöten täyteen ahdettuja.
Yleisin tapa muualla Euroopassa ovat automaatit pysäkeillä. Perusteetkin ovat aika selvät. Pysäkkejä on vähemmän kuin vaunuja, joten automaatteja tarvitaan vähemmän. Ja matkustajilla on paremmin aikaa ja tilaa käyttää automaattia pysäkillä kuin vaunussa. Meillä Suomessa on vain sellainen asenne, että ulkona oleva lippuautomaatti toimii vain autojen pysäköinnissä, ei joukkoliikenteen lipunmyynnissä.
Vaunuissa olevat automaatit ovat yleensä vaunun keskivaiheilla hieman sivussa ovesta. Esimerkiksi nivelen lähellä, koska siihen jää luonnostaan tilaa. Aivan ovensuussa automaatti ei saa olla, sillä silloin automaatille jäävä tukkii muiden kulun.
Asiointi vaunun automaatissa ei liene ruuhkaongelma. Kuten itsekin totesit, ei niitä irtolipun ostajia niin tavattomasti ole. Ja vaunun kulkiessa on aikaa hakeutua automaatille asioimaan.
Antero