Olen hyvin samaa mieltä MrArakawan kanssa. Nyt kun poliittista yksimielisyyttä riittää tähän yhteen asiaan, kannattaa ilman muuta luopua kuljettajarahastuksesta, vaikka se yksinään ei ihmeparannusta tuo.
Useissa ketjuissa on todettu, että valoetuuksissa on todella paljon kehitettävää. Pohjoismaisista raitioteistä syvällisimmin lienen tutustunut Göteborgin järjestelmään. Siellä on ollut jo vuosia käytössä huomattavan hyvät kulkuetuisuudet. On vain muutama risteys, joissa raitiovaunut joutuvat pysähtymään lähes säännöllisesti S-opasteeseen. Muilta osin vaunut pysähtyvät vain pysäkeillä.
Itse asiassa kuljettajarahastuksesta Göteborgissa luovuttiin vasta tämän vuoden (2007) elokuussa, joten raitioliikenne oli Helsinkiin verrattuna erittäin hyvin sujuvaa jo kauan ennen kuljettajarahstuksesta luopumista. Sirioissa (vaunusarja M32) kuljettajarahastusta ei muuten ole ollut missään vaiheessa ja siitä huolimatta ne ovat hitaimmat vaunut...
Nyt kun Helsingissä vihdoin ja viimein ymmärretään luopua kuljettajarahastuksesta, on erityisen tärkeää ottaa käyttöön kaikki muutkin nopeuttamistoimenpiteet. Niitä ovat, kuten foorumilla on hokemalla hoettu, valoetuuksien laaja kehittäminen ja esimerkiksi suojateiden varustaminen "tasoristeysvaloilla tai -varoituslaitteilla". Muutenkin raitiovaunujen liikenneympäristöä tulee kehittää sellaiseen suuntaan, että kun pysäkillä ovet sulkeutuvat, kuljettaja kilauttaa kelloa merkiksi "että juna lähtee" ja silloin todellakin mennään täysi virta päällä ja jarrua käytetään vasta seuraavalle pysäkille tultaessa (toki joudutaan jarruttamaan vaihteissa / ristikoissa / kadunkulmissa / jyrkissä kaarteissa yms. myös). Kyllä keskinopeutta saadaan nousemaan reippaasti nykylukemista, mikäli vain todellista tahtoa löytyy.