Kuljettajarahastus

Mutta tämähän vain vaikeuttaa matkustajien matkantekoa - jos tasarahaa ei vain ole - monissa liikkeissä on tarra "ei rahanvaihtoa". Yksinkertaisesti kuski voisi sanoa"emme myy kertalippuja keskusta-zonella, tuossa metrin päässä on automaatti."

Niin, voisi se mennä noinkin. Toisaalta itsellenikin kelpaa toki automaatti jos sellainen sattuu olemaan sopivasti lähellä. Nykytilanteessa sellaisia on aika harvassa eikä joka pysäkin päähän sellaista varmasti olekaan tulossa. Tietysti täysin uudetkin maksusovellukset on hyvinkin jatkossa mahdollisia.
Tosin tasarahalla lipun osto on aika nopea operaatio, joten soisin kyllä semmoisenkin mahdollisuuden itse liikennevälineessä. Mun mielestä tässäkin ketjussa mainitut "itsepalvelumaksamis-systeemit" ulkomailla toimii, esim. juuri Amerikan ihmemaassa. Jos ei ole tasarahaa, ketään ei haittaa jos parin dollarin matkustusoikeutensa hankkii paremman puutteessa vaikka 10 taalan setelillä.

---------- Viesti lisätty kello 0:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:15 ----------

Konduktööreistä tulisi luopua ainakin metromaisilla linjoilla A,-I,-ja M.

Minä en konduktöörejä noiltakaan linjoilta poistaisi. Täytyy muistaa, että heillä on junassa muutakin tehtävää kuin pelkkä lipunmyynti. Lipunmyynti lienee toki olennainen osa ajankäyttöä. Ennenvanhaanhan kansoitetuimmissa junissa oli myös rahastajia konduktöörien apuna. On niitä nykyäänkin, mutta vähemmän ja pääsääntöisesti eri tittelillä.
Konnari myös varmistaa matkustajien turvallista siirtymistä junaan/junasta asemilla kuljettajan silmäparin ohella. Lisäksi junassa on konnarin muodossa ammattihenkilö, joka osaltaan ehkäisee häiriökäyttäytymistä muita matkustajia kohtaan ja ilkivaltaa kalustoa kohtaan. Myös ovien ym.häiriöt on mahdollisia ja ei tuollaisenkaan häiriön selvittämistä yhtään nopeuttaisi se, ettei konnareita junissa olisi.

Tottakai nykypäivänä on tarjolla tekniikkaa varmistamaan turvallinen ovista kulkeminen ilman konnareitakin, voidaan hankkia lisää vartijoita/tarkastajia sukkuloimaan juniin, voidaan lisätä lippuautomaatteja sekä rakentaa asemat uudelleen asiattoman porukan pääsyn estämiseksi jne. Mutta olisiko tuosta kaikesta oikeaa hyötyä kuin tästä vallitsevasta ns.perinteisestä tyylistä? Lisäksi täytyy muistaa, että se automaatti ei paljon kysyvää asiakasta neuvo.
 
Minusta olisi hyvä jos kuljettajan kopin plekseihin laitettaisiin johonkin tarra missä on kaikkien maksuvälineenä käyvien kolikoiden ja setelien kuvat. Siihen hinnaston viereen.

Teepä aloite, ja jos saat palkkion niin mulle puolet! Ehdotin tuota jokin aika sitten mutta se ei ole kuulemma tarpeellinen, koska ison rahan tarjoajia on varsin vähän. Olen sittemmin tullut samaan tulokseen ja aina on tilanteista selvitty ilman fyysistä kosketusta. Sanallista on pari kertaa tullut.

Erään kuulemani ohjeistuksen mukaan 50e seteliä ei tarvitse ottaa mutta sitä suurempaa ei saa ottaa.
 
en jaksanut kaikkia viestejä lukea, mutta oma mielipiteeni kuljettajarahastuksesta luopumisesta on se että sillä aikataulut saadaan paremmiksi, ja se miten tuo rahastuksen lopettaminen saadaan hyvin aikaan on tuo paljon puhuttu lippuautomaatti ratikan sisälle. automaatista tehtäisiin mahdollisimman yksinkertainen, vain käteismaksu (eihän kuljettajakaan vastaanota kortteja) ja ainoa lippu tulisi olemaan sisäinen (2.5€) koska ratikat eivät seutualueelle mene, se joka tarvii seudun voi sen ostaa niistä paikoista mistä niitä saa (juna/metroasemat, r-kioskit yms) näin rahastuslaitteille ei tulis ruuhkaa ja laitteen kunnossapito olisi helppoa, samoin kuin valvominen. en itse kannata pysäkeille laitettavia myyntilaitteita, syynä ilkivalta ja huollon hankala järjestäminen. ratikassa sisällä oleva voidaan tarkastaa ja tyhjentää joka päivä ratikan ollessa hallissa.
 
...ja ainoa lippu tulisi olemaan sisäinen (2.5€) koska ratikat eivät seutualueelle mene, se joka tarvii seudun voi sen ostaa niistä paikoista mistä niitä saa (juna/metroasemat, r-kioskit yms) näin rahastuslaitteille ei tulis ruuhkaa ja laitteen kunnossapito olisi helppoa, samoin kuin valvominen. en itse kannata pysäkeille laitettavia myyntilaitteita, syynä ilkivalta ja huollon hankala järjestäminen. ratikassa sisällä oleva voidaan tarkastaa ja tyhjentää joka päivä ratikan ollessa hallissa.
Siinä tapauksessa vaikka juna-asemalle tultaessa olisi voitava päivittää voimassa oleva sisäinen lippu seutulipuksi - saisi tavallaan alennusta, jos on sisäinen matka voimassa. Seutulippu olisi voimassa 30 min myöhempään alkuperäisen lipun loppumisajasta, mutta se olisi ostettava ennen kuin sisäinen raukeaa. Aikuisen seutulipun saisi 2 eurolla, kun syöttää laitteeseen voimassa olevan sisäisen lippunsa.

Toinen vaihtoehto olisi, että ainoa lippu ratikassa olisi 1€ 45min ratikkalippu, jos haluaa vaihtaa muuhun kuin toiseen ratikkaan joutuisi ostamaan uuden lipun. Jos haluaa 1:30 h lipun, syöttää 2 euroa. 50-senttisellä saisi 20 lisäminuuttia. Lapset saisivat 2x aikaa samalla rahalla. Minimikustannus olisi 1€ (lapsilla 50snt). Automaattiin kävisi vain 50c,1e&2e kolikot.
 
Kyllä minun kokemukseni mukaan ratikassa toimiva automaatti toimii ketterästi niinkin, että siitä saa valikoimaa erilaisia lippuja ja korttimaksu on mahdollinen. Esimerkiksi Norrköpingissä toimitaan näin eikä lippujen ostaminen ollut turistillekaan mitenkään erityisen vaikeaa.
 
Kyllä minun kokemukseni mukaan ratikassa toimiva automaatti toimii ketterästi niinkin, että siitä saa valikoimaa erilaisia lippuja ja korttimaksu on mahdollinen. Esimerkiksi Norrköpingissä toimitaan näin eikä lippujen ostaminen ollut turistillekaan mitenkään erityisen vaikeaa.
Omat (vaikkakin vähäiset) kokemukseni Wien - Baden raitiotieltä tukevat kokemustasi (ilman korttimahdollisuutta kuitenkin)!
Turistilla täytyy itsellään olla valmius selvitä eteen tulevista haasteista (vaikkapa matkalipun ostosta) vieraissa paikoissa.
Automaatin ohjetekstit ovat toki avainasemassa. Helsingissä tarvitaan useita kieliä!
Mainitulla raitiotiellä automaatin tekstit olivat vain saksaksi. Ei ole minun paras kieleni, mutta siitä selvittiin.
 
Viimeksi muokattu:
en jaksanut kaikkia viestejä lukea, mutta oma mielipiteeni kuljettajarahastuksesta luopumisesta on se että sillä aikataulut saadaan paremmiksi, ja se miten tuo rahastuksen lopettaminen saadaan hyvin aikaan on tuo paljon puhuttu lippuautomaatti ratikan sisälle. automaatista tehtäisiin mahdollisimman yksinkertainen, vain käteismaksu (eihän kuljettajakaan vastaanota kortteja) ja ainoa lippu tulisi olemaan sisäinen (2.5€) koska ratikat eivät seutualueelle mene, se joka tarvii seudun voi sen ostaa niistä paikoista mistä niitä saa (juna/metroasemat, r-kioskit yms) näin rahastuslaitteille ei tulis ruuhkaa ja laitteen kunnossapito olisi helppoa, samoin kuin valvominen. en itse kannata pysäkeille laitettavia myyntilaitteita, syynä ilkivalta ja huollon hankala järjestäminen. ratikassa sisällä oleva voidaan tarkastaa ja tyhjentää joka päivä ratikan ollessa hallissa.

Kannatan ajatusta! Muunlaisia vekottimia ei tarvita.

t.Rainer
 
en jaksanut kaikkia viestejä lukea, mutta oma mielipiteeni kuljettajarahastuksesta luopumisesta on se että sillä aikataulut saadaan paremmiksi, ja se miten tuo rahastuksen lopettaminen saadaan hyvin aikaan on tuo paljon puhuttu lippuautomaatti ratikan sisälle. automaatista tehtäisiin mahdollisimman yksinkertainen, vain käteismaksu (eihän kuljettajakaan vastaanota kortteja) ja ainoa lippu tulisi olemaan sisäinen (2.5€) koska ratikat eivät seutualueelle mene, se joka tarvii seudun voi sen ostaa niistä paikoista mistä niitä saa (juna/metroasemat, r-kioskit yms) näin rahastuslaitteille ei tulis ruuhkaa ja laitteen kunnossapito olisi helppoa, samoin kuin valvominen. en itse kannata pysäkeille laitettavia myyntilaitteita, syynä ilkivalta ja huollon hankala järjestäminen. ratikassa sisällä oleva voidaan tarkastaa ja tyhjentää joka päivä ratikan ollessa hallissa.
Pikkuveljen kanssa pähkäiltiin yhden saunaillan verran miten tuommoinen härveli pitäisi tehdä, ja päädyttiin sellaiseen teininkestävään malliin jossa ei ole yhtään nappia vaan pelkkä kortinlukija. Kortti sisään, pahvilippu tulee samasta aukosta ulos. Kuoret metallia. Toiminta on rajoittunutta, ei kelpaa kolikot ei ja lippuja voi ostaa vain yhtä tyyppiä yhden kerrallaan. Siksi tuo toimisi.
 
”Matkalippujen myynti liikennevälineissä” –raportissa selvitetään lippuautomaatteja Helsingin ratikoihin. Lähtökohtana on, että automaatit olisivat vaunujen sisällä. Olisiko lippuautomaatit kuitenkin parempi sijoittaa raitiovaunupysäkeille?

Vaunuja on noin 122 (Wikipedian mukaan ne vaunut joita käytetään eniten) ja yksi automaatti per vaunu olisi riittävä, mutta kaksi automaattia olisi mukavampi / käytännöllisempi eteenkin täydessä ratikassa. Eli 122–244 + mahdollisesti ne vaunut joita ei liikennöidä niin usein.

Pysäkkejä on 266 HKL:n kotisivujen mukaan. Yksi automaatti per pysäkki on riittävä, vaikkakin ruuhkaisimmille pysäkeillä pitäisi olla kaksi automaattia. Eli noin 280 automaattia. (Minusta toisen lippuautomaatin voi melko usein myös korvata isolla kännykkälippumainoksella, mutta jätetään se nyt huomioimatta.)

Jos vaunuissa on kussakin kaksi automaattia, ei ero ole kovinkaan suuri. Voisin kuvitella, että vaunuautomaatit ovat halvempia asentaa sekä mahdollisesti muutenkin kevyempirakenteisia, mutta minusta pitäisi pyrkiä siihen, että pysäkkiautomaatitkin voitaisiin pitää mahdollisimman yksinkertaisina. Pitäisi voida maksaa kortilla tai kolikoilla ja lipputyypeillä tulisi kaikilla olla oma nappinsa. Siis, painetaan nappia ja sitten maksetaan. Vilkkaimmilla pysäkeillä voisi sitten myös olla mahdollisuus ladata matkakortti.

Vaunuautomaattien etuja ovat:
+ lipun osto ei pidennä matka-aikaa.
+ automaatit ovat melko hyvin turvassa ilkivallalta.

haitat:
- automaatit vievät kapasiteettia noin yhden tai kahden seisomapaikan verran per vaunu.
- vähänkään täydessä vaunussa lippuautomaatille meno on ikävää ja muutenkin automaatille meno aiheuttaa lisää kävelyä liikkuvassa vaunussa.

Pysäkkiautomaatin etuja ovat:
+ pysäkillä on enemmän tilaa.
+ pysäkillä on myös enemmän infoa matkan suunnittelua varten (kartat jne.).
+ pysäkiltä voi ostaa lipun myös etukäteen tai toiseen joukkoliikennevälineeseen.
+ kun turistina tulee pysäkille ja pohtii miten lippuasiat hoidetaan, on helpointa kun automaatti odottaa valmiina pysäkillä. Se on looginen paikka automaatille.

haitat:
- lipunosto laskettava matka-aikaan, ts. jos ratikka on pysäkillä ei ehdi ostaa lippua.
- automaatti on alttiimpi ilkivallalle.
 
En nyt oikein tajunnut.

Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta sanoi:
10§ Tarkastusmaksusta vapauttaminen

Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen johdosta, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.

Tätä on tulkittu niin, että matkustajalla pitää olla todellinen, realistinen mahdollisuus hankkia lippu. Jos lippua ei saa rahalla, niin tällaista mahdollisuutta ei ole eikä tarkastusmaksua voi määrätä, ellei lain tulkintaa muuteta. Joukkoliikenne on julkista palvelua eikä sen käytön edellytyksenä voi olla luotto- tai pankkikortin hankkiminen.
 
Tätä on tulkittu niin, että matkustajalla pitää olla todellinen, realistinen mahdollisuus hankkia lippu. Jos lippua ei saa rahalla, niin tällaista mahdollisuutta ei ole eikä tarkastusmaksua voi määrätä, ellei lain tulkintaa muuteta. Joukkoliikenne on julkista palvelua eikä sen käytön edellytyksenä voi olla luotto- tai pankkikortin hankkiminen.
Auttaako jos sen saa ostaa jostain muualta käteisellä, vaikka kiskalta?

Tässä on se että siinä vaiheessa kun ruvetaan pelaamaan käteisen rahan kanssa niin homma menee vaikeaksi, ainakin jossain vaiheessa oli semmoinenkin vaihtoehto etteivät automaatit huoli käteistä, pitäisi varmaan lukea tuo rappari. Semminkin jos lippu maksaa esim kaksi euroa ja kymmenen senttiä niin pitää toteutta vaihtoraha. Kun niissä purkeissa on rahaa niin niitä yritetään sitten avata. Seteleiden ja kolikoiden tunnistuslaiteet hajoaa. Ja niin edelleen. Jos tuohon mennään niin sitten niin että se matka maksaa kaksi euroa, tai mikä nyt kolikkorahan suuruus onkaan, ja automaatissa on tasan yksi luukku mistä se raha työnnetään sisään ja toinen mistä lippu tulee ulos
 
Auttaako jos sen saa ostaa jostain muualta käteisellä, vaikka kiskalta?

Tässä on se että siinä vaiheessa kun ruvetaan pelaamaan käteisen rahan kanssa niin homma menee vaikeaksi, ainakin jossain vaiheessa oli semmoinenkin vaihtoehto etteivät automaatit huoli käteistä, pitäisi varmaan lukea tuo rappari. Semminkin jos lippu maksaa esim kaksi euroa ja kymmenen senttiä niin pitää toteutta vaihtoraha. Kun niissä purkeissa on rahaa niin niitä yritetään sitten avata. Seteleiden ja kolikoiden tunnistuslaiteet hajoaa. Ja niin edelleen. Jos tuohon mennään niin sitten niin että se matka maksaa kaksi euroa, tai mikä nyt kolikkorahan suuruus onkaan, ja automaatissa on tasan yksi luukku mistä se raha työnnetään sisään ja toinen mistä lippu tulee ulos

Ymmärrän, että koneesta tehdään juuri tuollainen jos halutaan minimoida sen mahdollisuudet hajota tai tulla hajotetuksi. Intuitiivisesti tuntuisi järkevämmältä varautua siihen, että automaatti hajoaa tai hajotetaan keskimäärin kerran kahdessa vuodessa ja sitten pitää pyrkiä automaattien korjaamiseen tai vaihtamiseen mahdollisimman lyhyellä aikavälillä.

Mitenköhän muuten pysäköintilipukeautomaattien kanssa toimitaan? Kuinkakohan usein ne tyhjennetään?
 
Ymmärrän, että koneesta tehdään juuri tuollainen jos halutaan minimoida sen mahdollisuudet hajota tai tulla hajotetuksi. Intuitiivisesti tuntuisi järkevämmältä varautua siihen, että automaatti hajoaa tai hajotetaan keskimäärin kerran kahdessa vuodessa ja sitten pitää pyrkiä automaattien korjaamiseen tai vaihtamiseen mahdollisimman lyhyellä aikavälillä.

Mitenköhän muuten pysäköintilipukeautomaattien kanssa toimitaan? Kuinkakohan usein ne tyhjennetään?
Ne on järkelemäisiä kapistuksia varmaan juuri tuon takia, ne vanhat pylväät oli jatkuvasti rikki. Tulee muuten myös mieleen että kun kaupungilla nyt kerran on pitkin poikin valmiita automaatteja niin olisiko se ihan mahdotonta myydä niistä ratikkalippuja?
 
Takaisin
Ylös