Mutta tämähän vain vaikeuttaa matkustajien matkantekoa - jos tasarahaa ei vain ole - monissa liikkeissä on tarra "ei rahanvaihtoa". Yksinkertaisesti kuski voisi sanoa"emme myy kertalippuja keskusta-zonella, tuossa metrin päässä on automaatti."
Niin, voisi se mennä noinkin. Toisaalta itsellenikin kelpaa toki automaatti jos sellainen sattuu olemaan sopivasti lähellä. Nykytilanteessa sellaisia on aika harvassa eikä joka pysäkin päähän sellaista varmasti olekaan tulossa. Tietysti täysin uudetkin maksusovellukset on hyvinkin jatkossa mahdollisia.
Tosin tasarahalla lipun osto on aika nopea operaatio, joten soisin kyllä semmoisenkin mahdollisuuden itse liikennevälineessä. Mun mielestä tässäkin ketjussa mainitut "itsepalvelumaksamis-systeemit" ulkomailla toimii, esim. juuri Amerikan ihmemaassa. Jos ei ole tasarahaa, ketään ei haittaa jos parin dollarin matkustusoikeutensa hankkii paremman puutteessa vaikka 10 taalan setelillä.
---------- Viesti lisätty kello 0:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:15 ----------
Konduktööreistä tulisi luopua ainakin metromaisilla linjoilla A,-I,-ja M.
Minä en konduktöörejä noiltakaan linjoilta poistaisi. Täytyy muistaa, että heillä on junassa muutakin tehtävää kuin pelkkä lipunmyynti. Lipunmyynti lienee toki olennainen osa ajankäyttöä. Ennenvanhaanhan kansoitetuimmissa junissa oli myös rahastajia konduktöörien apuna. On niitä nykyäänkin, mutta vähemmän ja pääsääntöisesti eri tittelillä.
Konnari myös varmistaa matkustajien turvallista siirtymistä junaan/junasta asemilla kuljettajan silmäparin ohella. Lisäksi junassa on konnarin muodossa ammattihenkilö, joka osaltaan ehkäisee häiriökäyttäytymistä muita matkustajia kohtaan ja ilkivaltaa kalustoa kohtaan. Myös ovien ym.häiriöt on mahdollisia ja ei tuollaisenkaan häiriön selvittämistä yhtään nopeuttaisi se, ettei konnareita junissa olisi.
Tottakai nykypäivänä on tarjolla tekniikkaa varmistamaan turvallinen ovista kulkeminen ilman konnareitakin, voidaan hankkia lisää vartijoita/tarkastajia sukkuloimaan juniin, voidaan lisätä lippuautomaatteja sekä rakentaa asemat uudelleen asiattoman porukan pääsyn estämiseksi jne. Mutta olisiko tuosta kaikesta oikeaa hyötyä kuin tästä vallitsevasta ns.perinteisestä tyylistä? Lisäksi täytyy muistaa, että se automaatti ei paljon kysyvää asiakasta neuvo.