Kuljettajarahastus

Ovatko nämä sitten "muuten selkeitä paikkoja" on eri juttu.

Ei ne ole selkeitä paikkoja, koska kertalipun ostaja on tyypillisesti satunnaismatkustaja, joka ei käytä aikaa aikataulukirjojen tai nettisivujen tutkimiseen. Jos käyttäisi, niin se huomaisi hyvin pian, ettei ylipäätään kannata ostaa kertalippuja vaan matkakortti ja arvoa sinne :)

www.kuluttajavirasto.fi sanoi:
Pitääkö kauppiaan ottaa vastaan 1- ja 2-sentin kolikoita?

Pienet kolikot ovat laillisia maksuvälineitä euroalueella - myös Suomessa. Yhden ja kahden sentin kolikoita ei käteismaksujen pyöristyssäännön takia tarvita Suomessa vaihtorahoiksi. Siitä huolimatta kolikot kelpaavat maksuvälineenä ja yrittäjillä on velvollisuus hyväksyä niiden käyttö.

Vähittäisliikkeellä on toisaalta oikeus valita asiakkaansa, kunhan se ei syyllisty syrjintään. Tämä tarkoittaa myös sitä, että liike voi kieltäytyä vastaanottamasta yhden ja kahden sentin kolikoita. Jos vähittäisliike ei ota niitä vastaan, sen pitää ilmoittaa asiasta kuluttajille ulko-ovellaan selkeästi ja näkyvästi.

Ylläolevan voinee yleistää tarkoittamaan mitä tahansa rahoja, vaikka 50 euron seteleitä liikennevälineissä.

---------- Viesti lisätty kello 16:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:50 ----------

Niinkin voi käydä helposti että automaatista ei saa kuin 50e seteleitä. Mitäs sitten tehdään?

Minulle kävi yöbussissa juuri näin, ja siihen aikaan ei ole edes kioskeja auki. Kaverilla onneksi oli rahaa maksaa minunkin lippuni, mutta kyllä mä ihmettelen, mitä kicksejä se bussikuski nillittämisestään sai, kun sillä oli auto täynnä maksaneita matkustajia, eli tuskin oli vaihtorahasta pulaa. Jos kaveri ei olisi tarjoutunut maksamaan, niin olisin todennäköisesti seissyt siinä bussin ovensuussa aamuun asti. Parempi sekin kuin jäädä 15 asteen pakkaseen ja viimaan seisomaan ilman kyytiä.
 
Minulle kävi yöbussissa juuri näin, ja siihen aikaan ei ole edes kioskeja auki. Kaverilla onneksi oli rahaa maksaa minunkin lippuni, mutta kyllä mä ihmettelen, mitä kicksejä se bussikuski nillittämisestään sai, kun sillä oli auto täynnä maksaneita matkustajia, eli tuskin oli vaihtorahasta pulaa.

Tuossa on vaan se että jos kuljettaja ottaa vastaan 50e setelin niin hän itse korvaa sen mikäli se on väärennetty.
 
Tuossa on vaan se että jos kuljettaja ottaa vastaan 50e setelin niin hän itse korvaa sen mikäli se on väärennetty.

Jep, voin kokemuksesta sanoa, että museoliikenteessä ei ole yhtään kivaa ottaa vastaan turistien satasia ja miettiä, missä hikipajassa ne on väännetty. Mutta vastaanotettu on, kun vaan vaihtokassa riittää.

Pitäisi varmaan antaa tuosta insidentistä palautetta HSL:lle ja vaatia tiedottamista Kuluttajaviraston ohjeen mukaan sekä ystävällisempää otetta kuskilta, vaikka juoppodösää joutuukin ajamaan. Minkähänasteinen heitteillejättö se muuten olisi jättää keskellä yötä matkustaja sinne pakkaseen? Voi olla, että kuskin olisi kannattanut päästää ilmaiseksi kyytiin, olis välttänyt 50 euron riskin ja sakot.

Täytyy muuten lisätä tähän vielä, että koko tuo hölmö juttu oli seurausta siitä, että minulla on nyt tilapäisesti käytössä kausilippu, kun kelit ovat tällaiset kävelyä ja autoilua suosimattomat. Käytän yleensä arvolippuja, ja silloinhan matkakortilla on rahaa, jolla tuonkin yölipun olisi voinut maksaa ja vielä alennuksella. Mutta kun nyt siellä kortilla on kautta, niin en viitsi pitää siellä sen lisäksi myös rahaa, kun en sitä mihinkään tarvitse. Tai niinhän mä luulin. Mutta se kausi ei tietenkään käy yöbussissa. Eli koko homman olisin välttänyt sillä, että matkustaisin vaan arvolipuilla kuten ennenkin. Ja siihen tietysti palaankin, kun kelit kohenee.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs sitten tehdään? On aika kohtuutonta olettaa että asiakkaan pitää itse rikkoa raha jossain kioskilla ja ostaa samalla jotain tarpeetonta kun kioskit eivät suostu rahaa vaihtamaan.
Itselläni on rahastusrepussani mukana tuo Sampan mainitsema opas:

http://www.hsl.fi/FI/matkustajanopas/mikajamista/Sivut/default.aspx

Jos asiasta tulee, kuten erittäin harvoin tulee, jotain keskustelua, niin kaivan sitten tuolta "mustaa valkoisella".

Tämä asia on muutenkin niin, että maalaisjärkeä voi käyttää ja suoraan sanoen minä annan yleensä vaikkapa aamuruuhkassa kyytiin tulevan ja selvästi töihin menevän tms. henkilön tulla kyytiin, mutta samalla mainitsen, että asia hänen omalla vastuullaan jos lipuntarkastajat tulevat. Totean myös, että ko. matkustaja hoitaisi asia ensitilassa kuntoon. Tällaisia tapauksia tulee kuitenkin äärimmäisen harvoin ja viimeksi tuossa ennen joulua tuli kyytiini eräs rouva Itäväylältä, jo täynnä olevaan h59:iin, jolloin hän oli selvästi juuri töihin mennossa.
 
Ovat, sillä lain mukaan asiakkansa saa valikoida. HSL valikoisi vain ne, jotka eivät maksa vaikka 50-senttistä pienemmällä rahalla. Jos vaihtorahaa ei anneta, on ihan sama jos matkustaja maksaa sen 50e, se on sitten sen matkan hinta. Jos annetaan, 20e maksimina on hyvä.

Maksaa voisi suurellakin setelillä ,mutta vaihtorahat saisi noutaa HSL palvelupisteestä.
 
Kertalipun pysäkkikohtaiset ostamisehdot voisi painaa päreeseen kahdella-neljällä kielellä riippuen alueesta. Päretilaa on lähes kaikkialla, ja kaikki matkustajat lukevat ne nykyäänkin päästäkseen ylipäätään oikealle pysäkille. Myös kuljettaja voi katsoa pysäkin päreestä, miten toimia tällä pysäkillä.

Selkeintä olisi, että pysäkillä on vain yhdellä tavalla toimivia vaunuja, mutta rahastuspäreet voivat varmaan koskea vain alapuolellaan listattuja linjoja jos on pakko yhdistellä.

Päreitä:

Avorahastus - lippuautomaatti vaunussa
Avorahastus - lippuautomaatti pysäkillä
Avorahastus - ei lipunmyyntiä
Kertalippu kuljettajalta tasarahalla, ei rahaa takaisin
Kertalippu kuljettajalta käteisellä
Lippuautomaatti pysäkillä
Ei lipunmyyntiä
 
Minulle kävi yöbussissa juuri näin, ja siihen aikaan ei ole edes kioskeja auki. Kaverilla onneksi oli rahaa maksaa minunkin lippuni, mutta kyllä mä ihmettelen, mitä kicksejä se bussikuski nillittämisestään sai, kun sillä oli auto täynnä maksaneita matkustajia, eli tuskin oli vaihtorahasta pulaa. Jos kaveri ei olisi tarjoutunut maksamaan, niin olisin todennäköisesti seissyt siinä bussin ovensuussa aamuun asti. Parempi sekin kuin jäädä 15 asteen pakkaseen ja viimaan seisomaan ilman kyytiä.


Onneksi yökulkijatkaan eivät tosiaankaan usein yritä maksaa 50 eron setelillä, sillä se kuluttaa vaihtorahoja ihan kohtuuttomasti. Voisi varmaankin helposti kuvitella repun olevan täynnä vaihtorahaa, mutta se onkin hieman kinkkinen juttu; muutama viisikymppinen työvuoron aikana ja se olisi siinä.

Kun itse ajoin yölinjoja vakituiseen, otin kyllä niitä vastaan (pari korkeintaan) silloin kuin selvästi siihen oli "varaa". Mutta jos vielä on monta kierrosta edessä tai peräti useita yövuoroja peräkkäin (viikonloppuöisin ei ole useinkaan mahdollisuutta vaihtaa isoja rahoja pienemmiksi, edes varikolla, jossa ei päivystäjäkään ole tuolloin paikalla; eikä rahanvaihto usein kollegoidenkaan kanssa onnistu, koska hehän ovat samassa tilanteessa), niin sellainen kyllä hankaloittaisi omaa toimintaa kohtuuttomasti ja vaikeuttaisi siten muiden matkustajien maksamista. Omasta mielestäni kun varsinkin yöbussissa koko rahastustoiminta pitää sujua ripeästi ja joutuisasti. Niin kuin myös normaalissa liikenteessä on kaikkien etu, ettei rahastustoimintaan mene kohtuuttomasti aikaa.

Aivan toinen juttu on myös tosiaankin se, että tuollaisista suurista seteleistä on kuljettaja itse vastuussa ja jopa viisikymppinenkin on hieman riskijuttu, jos se vaikkapa paljastuisi väärennökseksi. En ainakaan minä halua ottaa sellaista tappiota kontolleni.

Eli ohjeeni sujuvaan matkustamiseen joukkoliikennevälineissä on: varataan sopiva raha valmiiksi, mieluiten tasaraha.

Mutta sen vielä sanon omana mielipiteenäni, että toisaalta 20 euron seteli ei saa olla joukkoliikenneammattilaiselle mikään ongelma, enkä suoraan sanoen ymmärrä niitä kollegoita, jotka latovat sellaisesta matkustajan käteen kasan kolikoita jonkinlaiseksi "rangaistukseksi". Olen minäkin joutunut niin joskus tekemään (kun on tullut useita kaksikymppisillä maksavia peräkkäin), mutta pahoitellut asiaa.

Olen noussut joskus kyytiin HSL-alueen bussiin (kun en omistanut vielä henkilökuntalippua), jossa kuljettaja moitti tarjoamaani 5 euron seteliä liian suureksi ja sanoi, että "pitäisi olla tasaraha" ;). Oli kyllä koulutuksen, asennemuutoksen tai ammatinvaihdon paikka, mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni kävi kerran näin: Kertamatka maksaa 5e, lippua pitää ladata vähintään 5 eurolla, käteistä löytyy 4e ja matkakortilta 5 senttiä vaille lipun. Kuski olisi antanut 5 sentin alennuksen jos olisi voinut. Tämän takia olisin iloinen jos joko loput saisi maksaa käteisellä tai pientä velkaa pitäisi saada otettua jos saldo loppuu.
 
Täytyy muuten lisätä tähän vielä, että koko tuo hölmö juttu oli seurausta siitä, että minulla on nyt tilapäisesti käytössä kausilippu, kun kelit ovat tällaiset kävelyä ja autoilua suosimattomat. Käytän yleensä arvolippuja, ja silloinhan matkakortilla on rahaa, jolla tuonkin yölipun olisi voinut maksaa ja vielä alennuksella. Mutta kun nyt siellä kortilla on kautta, niin en viitsi pitää siellä sen lisäksi myös rahaa, kun en sitä mihinkään tarvitse. Tai niinhän mä luulin. Mutta se kausi ei tietenkään käy yöbussissa. Eli koko homman olisin välttänyt sillä, että matkustaisin vaan arvolipuilla kuten ennenkin. Ja siihen tietysti palaankin, kun kelit kohenee.
Noinhan se just käy; törmään tällaisiin ilmiöihin vähintäänkin kerran työvuorossani.

Pari esimerkkiä:

"Ei ollut tämä kortti, vaan tämä..."

"Ai, onks nyt jo 4. päivä?"

"Jaa, kirjastokortti ei käykään ;)"

"Mikäs tässä nyt on? Kyllä se vielä eilen toimi ja pitäisi olla aikaa jäljellä" (tässä tapauksessa oli vanha ja arvokkaanoloinen rouvashenkilö, jolla oli syystä tai toisesta mennyt korvien ohi, että se vanha YTV-matkakortti piti vaihtaa ajallaan nykyiseen; ei sitten toiminut sen määräajan umpeduttua)

Muuten: matkakortti, jossa on ladattuna aikaa suoraveloituksena, kelpaa myös yölinjolla. Näin ihan vaan tiedoksi (uskon kyllä nimimerkki "339-DF":n tietävän).
 
Viimeksi muokattu:
Noinhan se just käy; törmään tällaisiin ilmiöihin vähintäänkin kerran työvuorossani.

Joo, sillä erotuksella että mä en viitsinyt tarjota mitään selityksiä sille kuskille, kun kaveri tunki sille kolikoita ja saatiin matka jatkumaan. Sen kuskin asenteesta jäi muutenkin sellainen kuva, ettei pahemmin olisi kannattanutkaan mitään selityksiä tarjota.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tämä asia on muutenkin niin, että maalaisjärkeä voi käyttää ja suoraan sanoen minä annan yleensä vaikkapa aamuruuhkassa kyytiin tulevan ja selvästi töihin menevän tms. henkilön tulla kyytiin, mutta samalla mainitsen, että asia hänen omalla vastuullaan jos lipuntarkastajat tulevat.

Mitenkäs tähän maalaisjärkikuvioon uppoaa matkustajan matkustusmotiivien arviointi/arvailu? Eikös asiakkaita kuitenkin pitäisi kohdella tasapuolisesti.

Aivan toinen juttu on myös tosiaankin se, että tuollaisista suurista seteleistä on kuljettaja itse vastuussa ja jopa viisikymppinenkin on hieman riskijuttu, jos se vaikkapa paljastuisi väärennökseksi. En ainakaan minä halua ottaa sellaista tappiota kontolleni.

Pätkääkään bussien rahastusjärjestelmistä tietämättä tuli mieleen vain sellainen seikka, että napsahtaisiko tuosta nyt kuskin korvattavaksi muuta kuin se osuus, joka tällä väärällä viiskymppisellä on maksettu. Jos kerran setelikin voidaan jäljittää tiettyyn kuskiin, niin ei kai se mikään ylivoimainen tehtävä ole kaivaa järjestelmistä myös sitä minkä hintainen reissu sillä ollaan maksettu. Jolloin siis bussifirman tappio olisi vain tämä ostettu matka, joka voitaisiin tämän viiskymppisen sijasta kyniä kuskilta.

Onhan siinä tietysti se ongelma, että jos niitä viiskymmpisiä on kertynyt useita, niin niiden kohdistaminen tiettyihin ostotapahtumiin on mahdotonta. Tässähän voitaisiin mennä sitten ihan bussifirmasta riipuen joko worst - tai best skenaarion (kuskin kannalta) mukaan. Joka tapauksessa tuo korvattava summa todennäköisesti olisi lähempänä juurikin kertalipun hintaa kuin 50 euroa. Vai kuinka todennäköistä on että väärällä setelillä maksetaan esim. isomman porukan matka?

Josta päästäänkin aasinsillalla seuraavaan. Minkälainen ohjeistus on siitä kuinka monta matkustajaa pitää maksaa sisään että viiskymppinen on käypää valuuttaa, kaksi ei taida ihan vielä riittää?

Mutta sen vielä sanon omana mielipiteenäni, että toisaalta 20 euron seteli ei saa olla joukkoliikenneammattilaiselle mikään ongelma.

Juurikin näin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs tähän maalaisjärkikuvioon uppoaa matkustajan matkustusmotiivien arviointi/arvailu? Eikös asiakkaita kuitenkin pitäisi kohdella tasapuolisesti.
Sain tästä tilanteesta suoraan kiitosta ja myötätuntoa muilta matkustajilta.

Kuten sanoin: tuolloin oli kyseessä todennäköisesti töihin aamuvarhaisella kiirehtivä henkilö. Katsoin, että tuossa tilanteessa ei ole kenenkään etujen mukaista pistää häntä etsimään rahanvaihtopistettä jostain Itäväylän varrelta (tuolloin olin vieläpä juuri tilittänyt ennen työvuoroni alkua, jolloin rahastuskassa on pienimmillään). Totesin hänelle, ettei minulla ole nyt mahdollisuutta antaa viisikymppisestä takaisin, mutta hän saisi tulla tämän kerran kyytiini. Kerroin myös, ettei kuljettajalla ei ole velvollisuutta ottaa vastaan 20 euroa suurempaa seteliä. Hän ymmärsi sen, kuten myös sen kun sanoin hänen ottavan vastuun, jos matkalippujentarkastajat nousevat kyytiin (bussissani oli lähes "tuulilasikuorma"). Mikäli oikein muistan, hän sai jostain lopultakin pienempää rahaa ja tuli lopulta maksamaankin.

Mutta se jos oltaisiin oltu vaikkapa Pasilan aseman edustalla, niin homma olisi ollut toinen, sillä siellä on mahdollisuus vaihtaa isoja rahoja pienemmäksi ja pääsääntöisesti en ota sellaista rahaa vastaan. Tämänkin asian yritän toteuttaa ja neuvoa matkustajaa niin, että hän ymmärtää asian loukkaantumatta.

Täytyy kyllä todeta Helsingin alueen bussimatkustajien olevan sen verran valistunutta nykyään, että viiskymppisellä yritetään maksaa todella harvoin. Jonkinverran kysellään myös korttimaksamista (luotto- ja maksukortit) ja niissä tilanteissa asiakas on usein selvästi harmistunut, kun käy ilmi, ettei niillä voi maksaa, eikä käteistä rahaakaan löydy.

On vielä pari asiakasryhmää, joita kohtaan olen melkoisen joustava ja ymmärtäväinen: vanhukset ja lapset. Minulla ei ole sydäntä jättää lasta pysäkille jonkin lippuasian vuoksi. Myöskin vanhuksia pitää bussinkuljettajankin ajatella ja auttaa suurella sydämellä ja yleensä onkin, että he ovat niitä kaikkein tunnollisimpia maksajia. Mutta kun heidän korkea tahtoo monesti tehdä tepposiaan.

Pätkääkään bussien rahastusjärjestelmistä tietämättä tuli mieleen vain sellainen seikka, että napsahtaisiko tuosta nyt kuskin korvattavaksi muuta kuin se osuus, joka tällä väärällä viiskymppisellä on maksettu. Jos kerran setelikin voidaan jäljittää tiettyyn kuskiin, niin ei kai se mikään ylivoimainen tehtävä ole kaivaa järjestelmistä myös sitä minkä hintainen reissu sillä ollaan maksettu. Jolloin siis bussifirman tappio olisi vain tämä ostettu matka, joka voitaisiin tämän viiskymppisen sijasta kyniä kuskilta.

Onhan siinä tietysti se ongelma, että jos niitä viiskymmpisiä on kertynyt useita, niin niiden kohdistaminen tiettyihin ostotapahtumiin on mahdotonta. Tässähän voitaisiin mennä sitten ihan bussifirmasta riipuen joko worst - tai best skenaarion (kuskin kannalta) mukaan. Joka tapauksessa tuo korvattava summa todennäköisesti olisi lähempänä juurikin kertalipun hintaa kuin 50 euroa. Vai kuinka todennäköistä on että väärällä setelillä maksetaan esim. isomman porukan matka?

Josta päästäänkin aasinsillalla seuraavaan. Minkälainen ohjeistus on siitä kuinka monta matkustajaa pitää maksaa sisään että viiskymppinen on käypää valuuttaa, kaksi ei taida ihan vielä riittää?
Lyhyesti HSL-liikenteestä:
"Kun ostat lipun kuljettajalta, varaa sitä varten sopivaa rahaa, mieluiten tasaraha. Kuljettajalla ei ole velvollisuutta ottaa vastaan 20 euroa suurempaa seteliä."

Niinpä minullakaan ei ole ollut kaksikymppisiä suurempia seteleitä tilitettävänä nykyisen työsuhteeni aikana. Nykyäänhän kuljettajatilitykset hoidetaan automaateilla, jotka kyllä ottavat myös isompia seteleitä vastaan, mutta erään liikennöitsijän tilityspisteen luukkulla (ennen noita automaatteja) luki, ettei suurempia kuin 50 euron seteleitä oteta vastaan tilityksessä.

Muiden liikennöitsijöiden tai liikennealueiden käytännöistä en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Huomasinkin täydellisen epäloogisuuskukkasen edellisessä viestissäni. Eihän se nyt noin voi mennä, pitäähän siitä väärästä viiskymppisestä antaa matkustajalle myös vaihtorahat.
 
Takaisin
Ylös