Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Ei kuulu. Valtaosassa firmoista ei ole käytännössä minkäänlaista perehdytystä kun uusi kuljettaja tulee taloon. Kun työvaatteet ja rahat on kuitattu, niin ei kun linjalle. Toista oli vielä 9 vuotta sitten kun oman urani aloitin. Ensin oli viikon perehdytys talon toimintaan, käytiin läpi linjojen vaihtopaikat, taukotilat ynnä muut. Sitten oltiin vielä pari viikkoa kokeneen kuljettajan opissa linjalla. Jostainhan se on se raha säästettävä kun liikennettä pitää saada aina vaan halvemmalla.

Eli Suomessa on mahdollisuus ajaa ammattikortti siten, ettei kukaan koskaan kerro sitä, mitä ammattikuski tekee yllättävässä tilanteessa? Varmaan ajoharjoittelussa autokoulussa bussia ei peruutella alle hehtaarin tontillakaan? Pääasia, että osaa ajaa eteenpäin?
 
Ainakin kun itse kauan sitten 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä ajoin bussia, jo kuljettajakoulutuksesta karsittiin pois - ihan kenkää antamalla - ne oppilaat, joiden liikennesilmä oli vähän niin ja näin. Vähän toistakymmenpäiseen oppilasjoukkoon kuului muutama henkilö, jotka olivat aiheuttaa vaaratilanteita aivan poskettomilla ajolinjoilla, ajonopeuksilla ja ajotavoilla. Heidän koulutuksensa päättyi jo hyvissä ajoin.

En tiedä, kuinka tilanne lie tänä päivänä, nykyisinhän D-kortin saa amiksen käymällä. Itselleni oli ainakin aina selvää, että linja-auto ei esimerkiksi käänny ympäri samassa tilassa kuin henkilöauto. Itsekin ajoin joskus linjalla väärin, mutta koskaan ei tullut mieleenkään alkaa peruuttelemaan asuntokaduilla taikka motarin rampista alas - ja mitä näitä muita suorituksia tässä säännöllisin väliajoin onkaan nähty.

Jännää sinänsä, että Nobinalle näitä näyttää kertyvän.
 
Ainakin kun itse kauan sitten 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä ajoin bussia, jo kuljettajakoulutuksesta karsittiin pois - ihan kenkää antamalla - ne oppilaat, joiden liikennesilmä oli vähän niin ja näin. Vähän toistakymmenpäiseen oppilasjoukkoon kuului muutama henkilö, jotka olivat aiheuttaa vaaratilanteita aivan poskettomilla ajolinjoilla, ajonopeuksilla ja ajotavoilla. Heidän koulutuksensa päättyi jo hyvissä ajoin.

En tiedä, kuinka tilanne lie tänä päivänä, nykyisinhän D-kortin saa amiksen käymällä. Itselleni oli ainakin aina selvää, että linja-auto ei esimerkiksi käänny ympäri samassa tilassa kuin henkilöauto. Itsekin ajoin joskus linjalla väärin, mutta koskaan ei tullut mieleenkään alkaa peruuttelemaan asuntokaduilla taikka motarin rampista alas - ja mitä näitä muita suorituksia tässä säännöllisin väliajoin onkaan nähty.

Jännää sinänsä, että Nobinalle näitä näyttää kertyvän.

Jos joku, jolla ei ole edes C-korttia, haluaa kouluttautua bussinkuljettajaksi, hänen tarvitsee suorittaa myös ammattipätevyys. (Muutenhan pelkällä D-kortilla saa ajella vain yksin tai oman perheensä kanssa. Tätä perhepoikkeusta olen kuullut kutsuttavan lestadiolaispykäläksi, he kun tarvitsevat vähintään pikkubussin perheensä kuljettamiseen.)) Ammattipätevyyskoulutuksessa käydään läpi teoriassa ja käytännössä (siihen kuuluu myös ajoharjoittelua) missä bussi mahtuu kääntymään ja missä sitä ei kannata tehdä jne. Luulisi amiksessa tehtävän samoin. Bussikortin tutkintoajossa tehdään joku helppo kulmaperuutus tai vastaava keilojen väliin, eikä siellä testata harhaanajon jälkeisiä toimia, ainakaan tarkoituksellisesti.

Pätevää ja motivoitunutta kuljettajatyövoimaa ei taida olla tarjolla tarpeeksi ja Nobinalla tämä näkyy. Toisaaltakun Nobina iso liikennöitsijä, jolloin "tilastollisia" liikennevahinkoja sattuu määrällisesti paljon.
 
Minä ajoin tänään väärin. Ajoin linjaa 236, kun Koskelontiellä Juvanmalmintien suuntaan kun jostain syystä käännyin linjan 239 reitille Anfallintielle. Huomasin toki heti erheeni ja LIJ:kin vaakkui mulle ilkeästi.

Olen tällaisia tilanteita varten miettinyt jo etukäteen käteviä ja turvallisia kääntöpaikkoja. Tässäkin Anfallintiellä on melko pian pieni teollisuuskiinteistö, jonka pihaan pääsin hyvin peruuttamaan ja bussin siis ympäri ja kohta oltiin taas oikealla reitillä.

Jokainen bussinkuljettaja ajaa jossain vaiheessa harhaan. Sitä tapahtuu niin kauan kuin ihmiset ovat ajamassa linja-autoja. Ammattitaito punnitaan tällaisesta tilanteesta selviämisessä ja siinä, miten pääsee takaisin oikealle reitille niin, että yhtään pysäkkiä ei jää väliin. Maltti ja turhat riskinotot pois, niin sillä siitä selviää.

Halukkaat voivat tsekata tämän "seikkailu" Reittilokista (linja 236/lähtö 8.18)

OT: Miksi tuon tien nimi on muuten Anfallintie ("Onnettomuustie")?

---------- Viestit yhdistetty klo 20:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:43 ----------

OT: Miksi tuon tien nimi on muuten Anfallintie ("Onnettomuustie")?
Eikun "Anfall" eli hyökkäys. "Hyökkäystie".
 
Entisaikaan (YTV) Vantaan Itä-Hakkilassa asuneena kerran menin bussin kyytiin. Se oli joku 700-sarjalainen, joka ajoi normaalistikin Vanhan Lahdentien kautta ym. (ei siis motaria). Kuljettaja tokaisi, jotta käydäänpä varikolla hakemassa uusi Almex. Kun bussin peli oli vioittunut. Sinne sitten ajettiin Hakunilan varikolle, josta takaisin reitille. Oli siihen aikaan vähemmän kiire tosiaan.
 
Olen tällaisia tilanteita varten miettinyt jo etukäteen käteviä ja turvallisia kääntöpaikkoja. Tässäkin Anfallintiellä on melko pian pieni teollisuuskiinteistö, jonka pihaan pääsin hyvin peruuttamaan ja bussin siis ympäri ja kohta oltiin taas oikealla reitillä.

OT: Miksi tuon tien nimi on muuten Anfallintie ("Onnettomuustie")?

Jossain vaiheessa (tänä vuonna?) kun Gobbackantie saadaan valmiiksi (ainakin Koskelontien ja Anfallintien väliseltä osuudelta) niin tuosta erittäin tiukasta 239 käännöksestä päästään eroon.
 
566:lla (lähtö 15.57 Martinlaaksosta) vedettiin niin sanotusti mutkat suoriksi ja siinähän kävi sitten niin, että ajelu Koskelon kautta jäi kokonaan tekemättä.

reittiloki.jpg
 
Joskus kun huviajelulla Pasilassa hyppäsin linjaan 510 Kuljettaja epähuomiossa kääntyi Ratapihantieltä teollisuuskadulle vaikka olisi pitänyt kääntyä Aleksis Kiven Kadulle. No kuljettaja ajoi Teollisuuskatua junatielle asti ja jätti muutaman matkustajankin Päijänteentien pysäkille.
 
Tänään 13.7. Hakaniemestä lähtenyt 51 ei kiertänyt Ympyrätaloa vaan ajoi suoraan Siltasaarenkadulle. Toivottavasti kukaan ei talon takana odottanut bussia. Huvittavaa oli, että Siltasaarenkadulta bussiin nousi lukuisia matkustajia jotka selvästi olivat odottaneet 51:tä koska ajoivat pitkälle ratikkareittien ulottumattomiin.
 
Reittioppaan mukaan 51:n pitäisikin mennä noin ja Ympyrätalo kierretään vain Hakaniemeen päin mentäessä. Toisaalta 3.6. voimaan astunutta tiedotetta poikkeusreitistä ei ole kumottu HSL:n sivuilla. Tiedotteessa sanotaan, että työmaasta johtuvan poikkeusreitin arvioidaan kestävän kuusi viikkoa, mikä on nyt kulunut.
 
Reittioppaan mukaan 51:n pitäisikin mennä noin ja Ympyrätalo kierretään vain Hakaniemeen päin mentäessä. Toisaalta 3.6. voimaan astunutta tiedotetta poikkeusreitistä ei ole kumottu HSL:n sivuilla. Tiedotteessa sanotaan, että työmaasta johtuvan poikkeusreitin arvioidaan kestävän kuusi viikkoa, mikä on nyt kulunut.

En tiedä, että onko takana vielä pysäkki mutta ainakaan Siltasaarenkadun pysäkillä ei lukenut 51:tä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt Ympyrätalon takana oleva pysäkki Kallioon päin on huputettu ja Siltasaarenkadun yhteiskäyttöpysäkille on palautettu bussien linjaliuskat.
 
Takaisin
Ylös