Vs: Kuljettajien toiminta
LIJ-laitteella. Se tallentaa dataan aika paljon erilaista tietoa, mm. kuljetut reitit, ajetut pysäkit, ajat jne. Työnjohdon käytettävissä olevaan järjestelmään tulee nopeasti ilmoitus "poikkeamasta", joka sitten työnjohdon on selvitettävä järjestelmään. Poikkeamia ovat mm. yli 15min myöhästynyt lähtö (3min lähtöketjun eka lähtö), pysäkillä käymättä jättäminen, lähtöpysäkillä tai päätepysäkillä käymättä jättäminen ja ajantasauspysäkin ohittaminen etuajassa. Ajantasauspysäkin ohituskin ilmestyy järjestelmään kun olet poistunut pysäkkialueelta. Joillakin pysäkeillä puhutaan muutamasta kymmenestä metristä pysäkistä, terminaalialueilla voi olla vähän isompi alue.
Tässä on hyvä esimerkki järjestelmän kirjaamista tiedoista. Kuten kuvakaappauksesta huomaa niin järjestelmä on kirjannut tietoja puuttuvista pysäkeistä, jotka kiertoreitin vuoksi jäi ajamatta kun tie oli tulipalon vuoksi suljettu. Tietenkään tälläisessä tilanteessa ei liikennöitsijälle eikä kuljettajalle sanktioita tule. Sinisellä viivalla on merkitty linjan oikea reitti, tässä tapauksessa kun vuoro oli myös "pahasti" myöhässä niin toteutunut reitti on keltaisella (voi olla myös vihreällä tai punaisella riippuen onko etuajassa, aikataulussa vai myöhässä) Linkki Reittilokiin, jos haluat tutkia dataa paremmin.
Millä tavalla tätä käytännössä seurataan?
LIJ-laitteella. Se tallentaa dataan aika paljon erilaista tietoa, mm. kuljetut reitit, ajetut pysäkit, ajat jne. Työnjohdon käytettävissä olevaan järjestelmään tulee nopeasti ilmoitus "poikkeamasta", joka sitten työnjohdon on selvitettävä järjestelmään. Poikkeamia ovat mm. yli 15min myöhästynyt lähtö (3min lähtöketjun eka lähtö), pysäkillä käymättä jättäminen, lähtöpysäkillä tai päätepysäkillä käymättä jättäminen ja ajantasauspysäkin ohittaminen etuajassa. Ajantasauspysäkin ohituskin ilmestyy järjestelmään kun olet poistunut pysäkkialueelta. Joillakin pysäkeillä puhutaan muutamasta kymmenestä metristä pysäkistä, terminaalialueilla voi olla vähän isompi alue.
Tässä on hyvä esimerkki järjestelmän kirjaamista tiedoista. Kuten kuvakaappauksesta huomaa niin järjestelmä on kirjannut tietoja puuttuvista pysäkeistä, jotka kiertoreitin vuoksi jäi ajamatta kun tie oli tulipalon vuoksi suljettu. Tietenkään tälläisessä tilanteessa ei liikennöitsijälle eikä kuljettajalle sanktioita tule. Sinisellä viivalla on merkitty linjan oikea reitti, tässä tapauksessa kun vuoro oli myös "pahasti" myöhässä niin toteutunut reitti on keltaisella (voi olla myös vihreällä tai punaisella riippuen onko etuajassa, aikataulussa vai myöhässä) Linkki Reittilokiin, jos haluat tutkia dataa paremmin.