Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Vs: Kuljettajien toiminta

Millä tavalla tätä käytännössä seurataan?

LIJ-laitteella. Se tallentaa dataan aika paljon erilaista tietoa, mm. kuljetut reitit, ajetut pysäkit, ajat jne. Työnjohdon käytettävissä olevaan järjestelmään tulee nopeasti ilmoitus "poikkeamasta", joka sitten työnjohdon on selvitettävä järjestelmään. Poikkeamia ovat mm. yli 15min myöhästynyt lähtö (3min lähtöketjun eka lähtö), pysäkillä käymättä jättäminen, lähtöpysäkillä tai päätepysäkillä käymättä jättäminen ja ajantasauspysäkin ohittaminen etuajassa. Ajantasauspysäkin ohituskin ilmestyy järjestelmään kun olet poistunut pysäkkialueelta. Joillakin pysäkeillä puhutaan muutamasta kymmenestä metristä pysäkistä, terminaalialueilla voi olla vähän isompi alue.

Tässä on hyvä esimerkki järjestelmän kirjaamista tiedoista. Kuten kuvakaappauksesta huomaa niin järjestelmä on kirjannut tietoja puuttuvista pysäkeistä, jotka kiertoreitin vuoksi jäi ajamatta kun tie oli tulipalon vuoksi suljettu. Tietenkään tälläisessä tilanteessa ei liikennöitsijälle eikä kuljettajalle sanktioita tule. Sinisellä viivalla on merkitty linjan oikea reitti, tässä tapauksessa kun vuoro oli myös "pahasti" myöhässä niin toteutunut reitti on keltaisella (voi olla myös vihreällä tai punaisella riippuen onko etuajassa, aikataulussa vai myöhässä) Linkki Reittilokiin, jos haluat tutkia dataa paremmin.
Näyttökuva 2020-09-18 224432.png Näyttökuva 2020-09-18 225515.jpg
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Tässä on uskottava tuo rekkakuskin kertomus, mutta toisaalta tuo sekunnin etuaikakin on palvelutuotteen huippuunsa kehittämisen kannalta jollain tavalla perusteltua.

Jos matkustajia kuunnellaan näissä, niin viimeaikoina taas näkyy että huidotaan kun bussi on pysäkin kohdalla tai 20 metriä ennen pysäkkiä. Kumpaas siinä sitten uskotaan kun matkustaja selittää että ei pysähtynyt ja kuljettaja sanoo että olin jo ohittanut pysäkin.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Rekkakuski kirjoitti aiemmin sekunnin etuajassa lähtemisesta tasauspysäkiltä:

"No ei pidä paikkaansa.
Vaikka lähdet sekuntti liian aikaisin niin olet vielä pysäkkialueella. Epäilen onko ajamaton lähtö vaikka ajat koko tasauspysäkin ohi, näitä sattuu aika usein ihan vahinkona.
Itse opastanut useampia uusia kuljettajia jotka eivät edes tienneet mikä on tasauspysäkki ja kuitenkin ajaneet viikkoja.
Mitään huomautuksia en tiedä kenenkään saaneen, ja aika mahdotonta.
Loppuisi kuljettajat kesken."

Rekkakuskin kirjoitus ei pidä paikkaansa. Tai pitää siltä osin että on hyvin mahdollista että olet vielä pysäkkialueella jos lähdet sekunnin liian aikaisin. Mutta voit ohittaa vahingossa tai tahallisesti pysäkin 5 sek liian aikaisin ja poistua pysäkiltä 1 sekunnin liian aikaisin ja siitä kyllä rangaistaan, koska on yksinkertaisesti sopimusehtojen rikkomista.

Ja kyllä, varmasti ainakin isoimmissa taloissa on huomautuksia ja jopa varoituksia jaettu. Oma kollegani sai 17 sekunnin etuajassa ohituksesta "rangaistuksen", selvisi huomautuksella koska ensimmäinen kerta. Mutta liikennöitsijä ei saanut siltä vuorolta korvausta, koska sopimusehtoa oli rikottu.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:52 ----------

Tässä on uskottava tuo rekkakuskin kertomus, mutta toisaalta tuo sekunnin etuaikakin on palvelutuotteen huippuunsa kehittämisen kannalta jollain tavalla perusteltua.

Jos matkustajia kuunnellaan näissä, niin viimeaikoina taas näkyy että huidotaan kun bussi on pysäkin kohdalla tai 20 metriä ennen pysäkkiä. Kumpaas siinä sitten uskotaan kun matkustaja selittää että ei pysähtynyt ja kuljettaja sanoo että olin jo ohittanut pysäkin.

Jokainen palaute käsitellään kuljettajan kanssa henkilökohtaisesti. Itse oon useita kertoja ollut esimieheni kanssa vastaavassa palautekeskustelussa ja olen oman vastineeni asialle antanut, eli matkustaja huitonut liian myöhään merkkiä tai ei ole ollut näkyvästi pysäkillä (esim. pimeän aikaan, ei heijastinta, valoa tms. mitään) ja asia on ollut sillä kuitattu. Eli kyllä niissä kuljettajaa uskotaan. Uskaltaisin jopa väittää että hieman herkemmin kuljettajan kertomusta uskotaan kuin matkustajan. Se on aika yleisesti tiedossa et matkustajan palautteet ovat usein liioiteltuja ja väritettyjä.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

No nyt en ihmettele enää yhtään miksi kaikki fiksut tyypit lähtee kuljettajan hommista pois. Itse en jaksaisi ajaa varmaan viikkoakaan tuollaisessa ilmapiirissä.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Jos järjestelmä näyttää jälkikäteen katsottuna että kuljettaja on ohittanut virallisen väliaikapysäkin sekunnin liian aikaisin niin tämä on todellisuudessa tapahtunut useita sekunteja aikaisemmin toki ajonopeudesta riippuen. Pysäkki ei tietenkään ole yksi tietty tarkka kohta kartalla vaan aina pidempi alue ja kuljettaja näkee pysäkiltä poistumisen kun kuljettajan laitteessa oleva kolmio poistuu pysäkkipallon päältä pysäkkien välillä olevalle alueelle.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kuljettajien toiminta

No nyt en ihmettele enää yhtään miksi kaikki fiksut tyypit lähtee kuljettajan hommista pois. Itse en jaksaisi ajaa varmaan viikkoakaan tuollaisessa ilmapiirissä.

Tokihan näissä on yrityskohtaisia eroja miten asiakaspalautteisiin suhtaudutaan. Toisessa kuljettaja on lähtökohtaisesti syyllinen kaikkeen mitä tästä nyt keksitäänkään kertoa ja toisessa liikennepäällikkö kertoo että 70% palautteista voisi heittää suoraan roskiin.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

No nyt en ihmettele enää yhtään miksi kaikki fiksut tyypit lähtee kuljettajan hommista pois. Itse en jaksaisi ajaa varmaan viikkoakaan tuollaisessa ilmapiirissä.

Pidän itseäni fiksuna tyyppinä eikä itsellä ole mitään syytä lähteä pois. Väliajat ovat kuitenkin niin selvästi merkittyjä LIJ-näytöllä, joka kuljettajalle näkyy, ja ovat samoilla linjoilla aina samat pysäkit eivätkä vaihtele vuorokaudenaikojen mukaan joten ei pitäisi olla epäselvyyttä. Niitähän on jotka tarkoituksella ajavat niiden ohi, koska eivät esimerkiksi viimeisellä linjasivulla jaksa jäädä odottelemaan useita minuutteja. Tottakai nämäkin sanovat esimiehilleen että on vahingossa tapahtunut. Esimiehet joutuvat tulkitsemaan jokaisen tahalliseksi ja koska siitä tulee yhtiölle tappiota jopa useita satoja euroja ovat ne rangaistavia tekoja. Uskon vahvasti et kuljettajan aiheuttaessa raideliikenteessäkin yhtiölle tappiota niin sitä käsitellään kurinpidollisin toimin.

Ainakaan meillä ei esimiehet syytä automaattisesti kuljettajaa, vaan kuljettajalta kysytään oma vastine. Itse olen saanut mitä ihmeellisempiä palautteita ja kaikki on kuitattu vastineen jälkeen "mappi Ö:hön".
 
Vuosia sitten saavuin Mikkelistä Helsinkiin. Junan piti pysähtyä Keravalla, mutta ohi ajettuaan tuli kuulutus: "anteeksi matkustajat, Keravalle aikoneiden liput kelpaavat myös paikallisjunissa". Juna ajoi siis "vahingossa" pysähtymättä Keravalla. Kuulutuksesta sai sen käsityksen että junan kuljettaja ei ihan ollut tehtäviensä tasalla. Ainoa kerta muuten että satun istumaan junassa joka ohittaa pysähtymättä aseman, jolla sen kuuluu pysähtyä.
 
Nää on näitä bussikuskien urbaanilegendoja että väliaikapysäkin ohi ajaminen tai pysäkin ohitus toisi ajamattoman lähdön.
Olen kuullut näitä 15 vuotta eikä ikinä mitään tapahtunut.
Näillä jutuilla pelotellaan kuljettajia, ilmeisen hyvin onnistuttu.
Totta on että väärä reitti huomataan. Siitä voi kuitenkin samantien ilmoittaa, kuka uskoo että lähtö olisi tällöin ajamaton?
Syitähän voi olla vaikka mitä. Luuletteko että HSL niitä alkaa tarkistaa kun tulee kymmeniä taikka satoja päivässä.
Taikka HSL:n aikataulut. Tuleeko HSL:n suunnittelijalle sanktioita kun liian tiukat ajoajat ja seuraava lähtö myöhästyy? No ei, vaikka pitäisi.
Saattaa olla pari vuotta yhden henkilön takia lähdöt myöhässä.
Sama se on jos kuski vaikkapa veskissä ja päivän jokainen lähtö sen takia myöhässä, ei tule mitään sanktioita.
Ylipäätään mitä sanktioita kuljettajille voisi antaa, huonompia linjoja vai työaikoja?
 
Nää on näitä bussikuskien urbaanilegendoja että väliaikapysäkin ohi ajaminen tai pysäkin ohitus toisi ajamattoman lähdön.
Olen kuullut näitä 15 vuotta eikä ikinä mitään tapahtunut.

HSL:n tarjouskilpailun 52/2020 liite 1 Yleiset ehdot, kappale 6c: Sanktiot laatupoikkeamista:

Ajantasauspysäkin lähtöajan laiminlyönti
Mikäli aikataulun mukainen ajantasauspysäkki ohitetaan tai jos auto lähtee
ajantasauspysäkiltä ennen sille asetettua lähtöaikaa, niin lähdöstä ei makseta liikennöintikorvausta.

Tilaaja ja liikennöitsijä voivat sopia poikkeavia käytäntöjä ajantasauspysäkin
ajan noudattamisesta, mikäli siitä nähdään olevan hyötyä matkustajanäkö-
kulmasta. Esimerkkinä tällaisesta tilanteesta voidaan käyttää normaalia kysyntää hiljaisemmista viikoista, jolloin liikennöinti on normaalia nopeampaa,
tai runkolinjamaista liikennettä, jossa tavoitteena on hyvä liikenteen säännöllisyys.
 
Onko kellään käytännön esimerkkiä tapauksesta, jossa liikennöintikorvaus olisi ihan oikeassa elämässä menetetty sekunnin etuajassa lähdön vuoksi, vai onko tämä vain teoriaa? Tuskin yksikään asiakas on yhdestä sekunnista ainakaan valittanut ja mikäli nämä menee aina laitteistosta automaattisesti HSL:n käsittelyyn, luulisi siinäkin prosessissa olevan joko pieni virhemarginaali (eihän se GPS:kään ole sekunnin/metrin tarkka) tai ainakin ihminen välissä, joka näkee että kyseessä on tosiaan vain yksi sekunti eikä turhaan aloita asian käsittelyä. Aivan kuin Poliisikin tekee 3 km/h tarkkuusvähennyksen mitatessaan nopeuksia eliminoidakseen mittauslaitteiston poikkeamat ja inhimillisten virheiden poissulkemiseksi ei rankaise pienistä (alle 7 km/h) ylinopeuksista, jotta liikenteessä tarkkailtaisiin muutakin kuin omaa nopeusmittaria. Luulisi liikennöitsijöidenkin pistävän metelin pystyyn jos oikeasti sekunnista menetettäisiin aina täysi liikennöintikorvaus - kuulostaa rahastukselta. Canis lupuksen tarinasta 15 sekunnin etuajassa ajosta ei käy ilmi, miten keskustelu lopulta eteni liikennöitsijän ja HSL:n välillä ja johtiko tapaus todella korvausten menettämiseen.
 
Nää on näitä bussikuskien urbaanilegendoja että väliaikapysäkin ohi ajaminen tai pysäkin ohitus toisi ajamattoman lähdön.
Oletko ollut tai oletko tällä hetkellä bussinkuljettajana HSL-alueella?

Rekkakuski sanoi:
Ylipäätään mitä sanktioita kuljettajille voisi antaa, huonompia linjoja vai työaikoja?
Normaalit kurinpitomenettelyt ovat kirjallinen huomautus, kirjallinen varoitus ja työsuhteen jatkon tarkastelu. Näitä on tullut jo lukuisille kollegoille kautta liikenneyhtiöiden.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:08 ----------

Homma menee siis niin, että jokaisesta poikkeamasta tulee ilmoitus liikennetyönjohtoon ja jokainen poikkeama tarkastetaan ja käydään tarvittaessa kuljettajan kanssa. Vessassa saa ja pitää käydä, vaikka jäisi myöhäänkin. Periaate on se, että myöhässä olo ei ole niin paha kuin poistuminen reitiltä tai tasauspysäkin ohitus etuajassa.
 
Olen ollut useassa HSL alueen lafkassa ja muissakin. En enää, mitänyt tilausajoa joskus.
En tiedä ketään jolle olisi mitään tullut jos ajettu harhaan taikka lähdöt myöhässä.
Mutta tiedän sitäkin enemmän kulutusmittarista tulleita huomautuksia.
Harhaanajoja sattuu kaikille, ja
ongelma tietyissä firmoissa ettei linjoja juurikaan saa harjoitella muutakun vapaa-aikana.
Siis onko joku saanut kenkää kun ajanut harhaan taikka ajanut epähuomiossa väliaikapysäkin taikka moottoritie pysäkin ohi? Ei varmasti.
 
Useat firmat ovat ottaneet nyt kovemmat keinot käyttöön näiden ajamattomien hillitsemiseen. Esimerkiksi jo Tapiolan terminaalin ohittaminen pysähtymättä johtaa suoraan toimenpiteisiin. Tule toki uudestaan ajamaan HSL alueelle niin uskot. Eiköhän kannattaisi nyt vaan taipua uskomaan kun täällä useat nykyiset kuljettajat ovat kanssasi, Rekkakuski toista mieltä. Vielä vuosi sitten tasauspysäkin ohi ajo kuitattiin suoraan ilman sen kummempia vahingoksi. Nyt jos et ilmoita työnjohtoon tästä niin puhelin soi aivan varmasti
 
Takaisin
Ylös