Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Vs: Kuljettajien toiminta

Vuosia sitten kuskin piti kääntyä Topeliuksenkadulta vasemmalle Haartmaninkadulle, mutta huomasi viinakaupan kohdalla sitten mihin on menossa. Siinä sitten paniikissa keskellä katua bussin vekslaaminen paluusuuntaan monta kertaa sahaten ja jyrkkä käännös Haartmaninkadulle.

Hyvä esimerkki pienemmästä pahasta eli sääntöjen vastainen kääntyminen Shellin kohdalta Tukholmankadulle ja parin pysäkin skippaaminen toimisi näissä tilanteissa paremmin. Toiset kuskit näin toimivatkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kuljettajien toiminta

Hyvä esimerkki pienemmästä pahasta eli sääntöjen vastainen kääntyminen Shellin kohdalta Tukholmankadulle ja parin pysäkin skippaaminen toimisi näissä tilanteissa paremmin. Toiset kuskit näin toimivatkin.
Parin pysäkin skippaaminen johtaisi siihen, kyseinen lähtö olisi ajamaton HSL:n tulkinnan mukaan. Siitä tulisi taas seuraamuksia ko. kuljettajalle.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Parin pysäkin skippaaminen johtaisi siihen, kyseinen lähtö olisi ajamaton HSL:n tulkinnan mukaan. Siitä tulisi taas seuraamuksia ko. kuljettajalle.

Bussin kääntäminen Topeliuksenkadulla on hurjempaa touhua kokonaisuuden kannalta. Siinä nimittäin peruutettiin useamman kerran. Luulisi että poikkeustilanteita varten on olemassa säännöstä, josta ei seuraa rangaistuksia jos kuljettaja valitsee turvallisemman vaihtoehdon.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:47 ----------

Toivottavasti kommenttisi oli sarkasmia.
Näin minäkin toivon, tai sitten en kyllin selvästi osannut tuoda esiin mitä tapahtui.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Toivottavasti kommenttisi oli sarkasmia.
Ei todellakaan ole, vaan totisinta totta. Jos linjasivulta jää yksikin pysäkki väliin, niin HSL tulkitsee kyseisen lähdön ajamattomaksi. Tällöin kuljettajaa odottavat aiemmin mainitsemani toimenpiteet.

Tilanteessa, jossa ajaa väärin, pitää palata siihen kohtaan, josta harhautuminen tapahtui. Tässä puheena olleessa paikassa se on kieltämättä haastavaa. Itse olen jo etukäteen pohtinut paikkoja, jossa linja-auton kääntäminen ympäri on mahdollisimman turvallista. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi kiertoliittymät.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Yksikin pysäkki jos jää ajamatta niin se on ajamaton lähtö ellei ko. pysäkille johtava tie ole suljettu tai onnettomuus joka haittaa liikennettä paljon. Tuossa olisi oikea toimintatapa ollut välttää ajamaton kääntymällä Topeliuksenkadun päästä Mannerheimintielle oikealle, sitten Nordenskiöldinkadulle ja siitä takaisin Topeliuksenkadulle. Teoriassa tämä tietenkin helppoa mutta käytännössä paniikin iskiessä ja matkustajien raivotessa samalla kuljettajalle tämä saattaa olla hankalampaa
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Ei todellakaan ole, vaan totisinta totta. Jos linjasivulta jää yksikin pysäkki väliin, niin HSL tulkitsee kyseisen lähdön ajamattomaksi. Tällöin kuljettajaa odottavat aiemmin mainitsemani toimenpiteet.

Tilanteessa, jossa ajaa väärin, pitää palata siihen kohtaan, josta harhautuminen tapahtui. Tässä puheena olleessa paikassa se on kieltämättä haastavaa. Itse olen jo etukäteen pohtinut paikkoja, jossa linja-auton kääntäminen ympäri on mahdollisimman turvallista. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi kiertoliittymät.

Kuinka suorittaisit itse korjausliikkeen tuossa paikassa ?
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Enpä ole bussia koskaan ajanut, mutta jos vedetään Shellin kohdalta vasemmalle kääntymiskieltoa vastaan. rikotaan liikennesääntöjä ja kaksi pysäkkiä jääväliin, mutta jäljellä olevalle linjalle ollaan palattu pienellä viiveellä.

Epäilen voimakkaasti että liikennöinnistä ei saa korvausta, jos asia käydään tarkasti läpi ja samalla perustellaan kyseinen menettely.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Epäilen voimakkaasti että liikennöinnistä ei saa korvausta, jos asia käydään tarkasti läpi ja samalla perustellaan kyseinen menettely.
Tässä asiassa sinun syytä uskoa minua ja kollegoitani: HSL:n mukaan, jos yksikin pysäkki jää kuljettajasta johtuvasta syystä väliin tai tasauspysäkiltä lähdetään etuajassa, on koko kyseinen linjasivu ajamaton, eikä siitä makseta liikennöintikorvauksia.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Tässä asiassa sinun syytä uskoa minua ja kollegoitani: HSL:n mukaan, jos yksikin pysäkki jää kuljettajasta johtuvasta syystä väliin tai tasauspysäkiltä lähdetään etuajassa, on koko kyseinen linjasivu ajamaton, eikä siitä makseta liikennöintikorvauksia.

Onhan olemassa sanonta: hätä ei lue lakia. Toisaalta linja-autoalalla on töissä esimiehinä ja suunnittelupuolella myös mutkattomia suomalaisia miehiä, jotka katsovat tällaisessa tilanteessa kokonaisuutta eikä sitä, onko jotain sääntöä noudatettu pilkuntarkasti. Sama juttu kun en sitäkään usko että sekunnin etuajassa lähtö aiheuttaa liikennöintikorvauksen menetyksen.

Mutta nämä molemmat asiat saadaan kyllä selville, jotta ei juupas-eipäs tällä kertaa lähde käyntiin.

Toisaalta voidaan tunnustaa että tästä aiheesta kirjoittelu on harrastusta. Nimittäin itselläni taitaa olla yhden käden sormen laskettavissa milloin poiketaan reitiltä.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Tässä asiassa sinun syytä uskoa minua ja kollegoitani: HSL:n mukaan, jos yksikin pysäkki jää kuljettajasta johtuvasta syystä väliin tai tasauspysäkiltä lähdetään etuajassa, on koko kyseinen linjasivu ajamaton, eikä siitä makseta liikennöintikorvauksia.

Millä tavalla tätä käytännössä seurataan?
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Rekkakuski kirjoitti aiemmin sekunnin etuajassa lähtemisesta tasauspysäkiltä:

"No ei pidä paikkaansa.
Vaikka lähdet sekuntti liian aikaisin niin olet vielä pysäkkialueella. Epäilen onko ajamaton lähtö vaikka ajat koko tasauspysäkin ohi, näitä sattuu aika usein ihan vahinkona.
Itse opastanut useampia uusia kuljettajia jotka eivät edes tienneet mikä on tasauspysäkki ja kuitenkin ajaneet viikkoja.
Mitään huomautuksia en tiedä kenenkään saaneen, ja aika mahdotonta.
Loppuisi kuljettajat kesken."

En ole bussinkuljettaja enkä liikennesuunnittelija, mutta tuo Rekkakuskin teksti antaa uskottavan vaikutelman.

Siten tuo sama logiikka voisi toimia jos kuljettaja poikkeaa reitiltä ohittaen kaksi pysäkkiä. Varsinkin jos kyseessä on inhimillinen erehdys joka sattuu harvemmin kuin kerran kymmenessä vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kuljettajien toiminta

Onhan olemassa sanonta: hätä ei lue lakia. Toisaalta linja-autoalalla on töissä esimiehinä ja suunnittelupuolella myös mutkattomia suomalaisia miehiä, jotka katsovat tällaisessa tilanteessa kokonaisuutta eikä sitä, onko jotain sääntöä noudatettu pilkuntarkasti. Sama juttu kun en sitäkään usko että sekunnin etuajassa lähtö aiheuttaa liikennöintikorvauksen menetyksen.

Mutta nämä molemmat asiat saadaan kyllä selville, jotta ei juupas-eipäs tällä kertaa lähde käyntiin.

Toisaalta voidaan tunnustaa että tästä aiheesta kirjoittelu on harrastusta. Nimittäin itselläni taitaa olla yhden käden sormen laskettavissa milloin poiketaan reitiltä.

Nämä ei ole uskon asioita vaan liikennöintisopimuksiin kirjattuja sopimusehtoja.

Millä tavalla tätä käytännössä seurataan?

Asiakaspalautteilla aika pitkälti. Jos asiakas lähettää palautetta että odotin pysäkillä x bussia y kellonaikaan z, ei näkynyt niin sittenhän sitä aletaan selvittämään että missä se bussi on mennyt. ja jos selviää että on ajettu väärää reittiä tai lähdetty etuajassa niin sitten tulee sanktiota ja ko. linjasivulta ei tilaaja maksa korvauksia.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Mä oon ajanu tasauspysäkin ohitse 15 sekuntia etuajassa. Soitin työnjohtoon ja ilmoitin asiasta että oli "vain 15 sekuntia etuajassa", vastaus oli suoraan "se on ajamaton. Ei voi mitään. Tarkkana jatkossa"

Kyllä se vaikka kuinka uskomattomalta kuulostaa, niin näin toimitaan. Niistä ei neuvotella ellei sitten esimerkiksi hälytysajoneuvot patista pois pysäkkialueelta. Sama juttu pysäkkien ohittaminen

Näitä seurataan LIJ datasta. Jos havaitaan poikkeus niin siitä menee heti ilmoitus työnjohtoon sekä HSL:lle. Tietenkin nekin käydään tarkasti läpi ettei gps virheitä lueta ajamattomaksi
 
Takaisin
Ylös