Kuljettajien toiminta

Sulle kävi lipsahdus, se on ihan okei. Ei sitä kannata sen enempää selitellä jollain turisteilla. Annetaan muiden lukea sun alkuperäinen teksti ja mun reagointi, ja jokainen vetää sitten omat johtopäätöksensä.
Tämä keskustelu päättyy osaltani tähän. Sinä et tunne minua, et ole koskaan ollut kyydissäni kun olen työssäni. Nyt yrität väittää minua joksikin muuksi, joka olen.

(Toivottavasti foorumin ylläpito poistaa tämän täysin hyödyttämän riitelymme siitä nimimerkki "Rattivaunun" viestin jälkeisestä vastauksestani saakka. Täysin hyödytöntä skeidaa.)

---------- Viestit yhdistetty klo 22:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:31 ----------

Onko HSL-alueen kuljettajia ohjeistettu toimimaan tuolla tavoin?

Noin ihan muuten jo ennen lakkoa olen havainnut, että joillakin tiheästi liikennöivillä telibussilinjoilla (ei runko-) busseihin noustaan muina miehinä keskiovista eikä siihen mitenkään johdonmukaisesti puututa. Linjalla 59 etenkin Pasilassa näkee tuollaista, mutta ihan muutama päivä sitten havaitsin vastaavaa linjalla 57 (Munkkivuoressa).
HSL ei ole ohjeistanut asiasta mitään, mutta tuollaisessa tilanteessa kuin tämä junalakko oli, saa käyttää maalaisjärkeä työssään. Keskiovien käyttö sisäänkäyntinä bussiin kuin bussiin on yleistynyt jonkin verran. Viime kädessä matkustaja kuitenkin itse vastaa lipustaan.
 
Sulle kävi lipsahdus, se on ihan okei. Ei sitä kannata sen enempää selitellä jollain turisteilla. Annetaan muiden lukea sun alkuperäinen teksti ja mun reagointi, ja jokainen vetää sitten omat johtopäätöksensä.

Suosittelen miettimään ennen kuin kirjoitat ihmeellisyyksiäsi tähän. Se, että muotoilet toisten sanomia omaan muotoon on aika mautonta. Jos olet eri mieltä niin se on ok, mutta sanojen laittaminen toisten suuhun on kyseenalaistavaa.
 
Tässä on minusta sellainen klassinen muna & kana -asetelma. Vuosia takaperin kuljettajat ajoivat myös runkolinjoilla etuoven odottavien matkustajien kohdalle, mutta matkustajat silti hakeutuivat keskioville. Nyttemmin siitä on tullut uusi normaali, että varmaankin suuri osa kuljettajista ajaa tottumuksellisesti keskiovet odottavien matkustajien kohdalle. Ruuhkaisilla pysäkeillä siitä kuitenkin muodostuu hidaste. Järkevämpi toimintatapa vaatisi siis sekä kuljettajilta että matkustajilta vastuuta - kuljettaja ei kuitenkaan kykene pysäkeillä muuttumaan paimeneksi, joka pystyisi ulkopuolelta ohjaamaan massaa oikeasta karsinasta sisään.

Jotta bussiin nousu olisi nopeampaa , menin Ruosilankujan pysäkilä 300:n bussin etuovelle. Koputin ovea monta kertaa, mutta kuski ei edes katsonut minuun. Avaamisesta puhumattakaan. Menin sitten takaisin 10 muun joukkoon tunkemaan keskiovesta.

Matkustaja halusi siis nopeuttaa bussiin nousia, mutta kuljettaja päätti että hänen bussiinsa noustaan keskiovesta.
 
Jotta bussiin nousu olisi nopeampaa , menin Ruosilankujan pysäkilä 300:n bussin etuovelle. Koputin ovea monta kertaa, mutta kuski ei edes katsonut minuun. Avaamisesta puhumattakaan. Menin sitten takaisin 10 muun joukkoon tunkemaan keskiovesta.

Matkustaja halusi siis nopeuttaa bussiin nousia, mutta kuljettaja päätti että hänen bussiinsa noustaan keskiovesta.
Mä rungolla myönnän välillä ohjaavani matkustajia keskiovelle jos radiossa on mielenkiintoinen juttu menossa tai lempibiisi. Vain siksi koska joku on keksinyt että radion pitää sammua etuoven avattaessa
 
Mä rungolla myönnän välillä ohjaavani matkustajia keskiovelle jos radiossa on mielenkiintoinen juttu menossa tai lempibiisi. Vain siksi koska joku on keksinyt että radion pitää sammua etuoven avattaessa

Kiva, että linja-autonkuljettajat juuri saivat palkankorotuksensa, niin radion kuunteleminen työvuoron aikana on jatkossa varmasti entistä miellyttävämpää.
 
Mä rungolla myönnän välillä ohjaavani matkustajia keskiovelle jos radiossa on mielenkiintoinen juttu menossa tai lempibiisi. Vain siksi koska joku on keksinyt että radion pitää sammua etuoven avattaessa

Entisenä linja-autonkuljettajana en voi sanoa kuin että enpä ole naurettavampaa syytä kuullut. Matkustajat tulee päästää myös etuovesta, ja itse ilmoitan HSL:lle jokaisesta sellaisesta kerrasta, jolloin kuljettaja kieltäytyy ohjeiden vastaisesti avaamasta etuovea.
 
Mutta samalla korostan että kyseessä oli todellinen yksittäistapaus. Helsinkiin tulin 1979, eikä koskaan ole tällaista tapahtunut.
 
Entisenä linja-autonkuljettajana en voi sanoa kuin että enpä ole naurettavampaa syytä kuullut. Matkustajat tulee päästää myös etuovesta, ja itse ilmoitan HSL:lle jokaisesta sellaisesta kerrasta, jolloin kuljettaja kieltäytyy ohjeiden vastaisesti avaamasta etuovea.

Muista ilmoittaa. En päästä sinua etuovesta sisään vaikka kuinka rukoilisit. Radio sammuu kun etuoven avaa. Sitä en sulata.
 
citybus on selvästi todistanut täällä olevansa alansa rautainen ammattilainen. Miksi et palaa bussin rattiin kun tiedät noin hyvin miten asiat hoidetaan oikein?
 
Meikäläiseltä ainakin nimimerkki citybus saa pisteet. Harmi on todella, että hänenkaltaisten ammattilaisten sijaan töissä on tarkoituksella ohjeita rikkovia "soveltajia". Mitähän muita määräyksiä rikkovat oman mielensä mukaan?
 
No rohkeimmat jopa olivat teipanneet etuoveen omatekoisen "kyltin" ja vetäneet eristysnauhalla ensimmäiset penkkirivit pois käytöstä

Eikös tuo ollut ihan tilaajan ohjeistus? ainakin tampereella etupenkit poistettiin käytöstä tilaajan ohjeiden mukaan.
 
Mä rungolla myönnän välillä ohjaavani matkustajia keskiovelle jos radiossa on mielenkiintoinen juttu menossa tai lempibiisi. Vain siksi koska joku on keksinyt että radion pitää sammua etuoven avattaessa

Voitko tehdä niin, jos työantajan ohjeistus on päästää matkustaja sisään myös etuovesta. eikö työtehtävät kuulu suorittaa työnantajan ohjeistuksen mukaisesti.

Esimies huomauttanee jossain vaiheessa ja sen jälkeen et kait voi tuollaista tehdä.
 
Takaisin
Ylös