Ilman tilastoja en usko tähän - käsitykseni mukaan tarkastusmaksuista suurin osa jätetään joka tapauksessa maksamatta.
Totta ja tarua. Meillä on tästä suht tuore tilasto (2021), ja 44 % jää maksamatta. Mutta samalla on kuljettajien havaintoja siitä, että smurffit jo tunnistavat monia elämäntapapummeja, vakioasiakkaita, ja jättävät yksinkertaisesti maksut määräämättä, koska siitä ei ole mitään muuta kuin turhaa vaivaa smurffeille. Tällaisesta ei tietenkään ole olemassa tilastoja – mennäänkö siis käytännössä jo yli 50 prosentin, voi hyvin olla.
Kun meillä ei ole keinoja esimerkiksi mobiililippujen oikeanlaiseen tarkistamiseen, niin minkäs teet?
Mun ensisijainen huoli ja ongelma tässä on se, että eri matkustajaryhmiä kohdellaan eri tavalla esimerkiksi kieleen tai etniseen taustaan perustuen, eli profiloidaan matkustajia ja todetaan, että tuon kanssa ei kannata alkaa kinaamaan lipusta. Ymmärrän kyllä, miksi näin tehdään, mutta en voi sitä hyväksyä.
Noin yleisesti olen sitä mieltä, että kun bussista ei enää edes niitä lippuja saa, niin ei pitäisi olla kuljettajan tehtävä niitä myöskään tivata. Se on jopa työturvallisuusriski, ja kun kuljettaja ei sitten voi edes sitä lippua myydä, niin parempi olisi vaan linjata, että niitä ei kysellä ja on jokaisen matkustajan asia hoitaa lippunsa miten parhaaksi näkee.
Ongelma on tietysti sitten se, että smurffeja on nytkin jo aivan liian vähän ja kiinnijäämisriski myös avorahasteisessa kulkuneuvossa jää pieneksi. Smurffien määrää ei ole taloudellisesti järkevää lisätä, koska he tulevat kalliiksi eivätkä kata kulujaan eli tarkastusmaksuista ei saada riittävästi rahaa.
Mutta kyllähän suuri ongelma on nykyään se, että tietyt matkustajat valikoivat samaan suuntaan menevän bussin sen mukaan, että oranssilla bussilla pääsee ilmaiseksi. Tai kun olin harjoittelijan kanssa linjalla 510 ja Lehtisaaren pysäkillä oli tarkastuspartio tulossa kyytiin. Mainitsin asiasta harjoittelijakuljettajalle kun olimme saapumassa pysäkille ja useille matkustajille tuli kiire ulos bussista.
Kun täällä Espoon suunnalla alkoi näkyä noita oranssiteipattuja, niin kyselin muina miehinä muutamalta joukkoliikennettä säännöllisesti käyttävältä kaveriltani, että mitäs eroa näissä on sinisiin verrattuna. Ainakin kolmen muistan vastanneen, toisistaan tietämättä, että se on ilmainen, tietysti kieli vähän poskella. Ei tullut mitään mainintoja tiheistä vuoroväleistä tai laajoista liikennöintiajoista tai mistään muusta, mitä nyt kai runkolinjaan pitäisi liittää, vaan ainoastaan se, että kyydistä ei tarvitse mitään maksaa. Sehän houkuttelee sitten kyytiin sellaista väkeä, jonka moni pitäisi mielellään poissa busseista. (Mainittakoon vielä, että ainakin mun kaveripiirissä on niitäkin, jotka mielummin valitsevat sen sinisen bussin juuri tuosta syystä! Taatusti kuitenkin enemmistö valitsee juuri toisin päin.)
Homma on mielestäni levähtämässä käsistä ja jotain olisi tehtävä.
Sanopa muuta. Tässä on käynnissä pahemman luokan noidankehä, kun hintoja jatkuvasti nostetaan, mikä seurauksena maksuhalukkuus vähenee ja yhä useampi jättää maksamatta tai ei käytä joukkoliikennettä enää ollenkaan.