Kuljettajien toiminta

En voi muuta, kuin kehua eilistä Pohjolan Liikenteen kuljettajaa linjalla 239. Joku painoi stoppia, ja auto pysähtyy pysäkille, mutta kukaan ei jää, odotetaan, jos joku jäisi, mutta ei. Kuljettaja sanoo pienen odottelun jälkeen, että jos painaa stoppia, on silloin jäätävä myös pois, se turha stopin painaminen loppuu heti. Näin tilanteen ja totesin lastenvaunupaikkaa käyttävien olleen syypää aiheettomaan stopin painamiseen. Jotain he siinä. Mumisivat, mutta matka jatkui. Matkustajat siirtyivät nojaamasta seinään, hieman lähemmäksi penkin reunaa. Turha painelu loppui.

No ottaahan se kupoliin. Myös pennut tykkää huvitella niin, kun näkevät, että joku huitoo pysäkillä, painelevat turhaan stoppia.
Mutta joskus olen sitten alkanut pysähtyä ihan joka pysäkillä, tuli sitten stop tai ei, ovet vaan auki. Kas kun tuntipalkalla sitä ajetaan.
Ei se minulta ole pois, jos matkustajilla ei ole kiirus perille. Aika hyvin rauhoittuu muutaman pysäkin jälkeen.
 
En voi muuta, kuin kehua eilistä Pohjolan Liikenteen kuljettajaa linjalla 239. Joku painoi stoppia, ja auto pysähtyy pysäkille, mutta kukaan ei jää, odotetaan, jos joku jäisi, mutta ei. Kuljettaja sanoo pienen odottelun jälkeen, että jos painaa stoppia, on silloin jäätävä myös pois, se turha stopin painaminen loppuu heti. Näin tilanteen ja totesin lastenvaunupaikkaa käyttävien olleen syypää aiheettomaan stopin painamiseen. Jotain he siinä. Mumisivat, mutta matka jatkui. Matkustajat siirtyivät nojaamasta seinään, hieman lähemmäksi penkin reunaa. Turha painelu loppui.
Sellaista tapahtui myös minun ajamallani vuorolla tänään linjalla 57. Latokartanonkaarella pysähdyin kaikilla pysäkeillä kun stoppia oli painettu. Ei siinä mitään pysähdytään vain, siitähän minulle maksetaan palkkaa. Turha siitä on sen kummempaa numeroa tehdä. Jos matkustajat haluavat, että matka kestää ja pysähdytään pysäkeillä turhaankin, niin sitten se on niin.
 
Ei siinä mitään pysähdytään vain, siitähän minulle maksetaan palkkaa. Turha siitä on sen kummempaa numeroa tehdä. Jos matkustajat haluavat, että matka kestää ja pysähdytään pysäkeillä turhaankin, niin sitten se on niin.

Näin sähköbussien aikakautena jatkuva pysähtely on jopa hyväksi, saadaan liike-energiaa talteen. Kaikki hyötyvät. :lol:
 
Eilen linjalla 162 tuli matkustaja pysäkiltä reelinkikatu Valhalla suuntaan hänellä oli 0.00€ arvoa kortilla mutta hänellä oli kausi BC lippu kuski sanoi "mene ulos täältä sinulla ei ole lippua". Matkustaja sanoi että hän soittaa poliisit kuski sanoi " joo senkus". Tästä matkustaja suuttui ja lähti ulos bussista.
 
Vihreä matka, punainen valo

Tulipa tänään nähtyä, miten vihreä matka johtaa juuri siihen, mitä olen pelännytkin. Kun kuljettaja välttelee viimeiseen saakka polkimien käyttöä, syntyy aitoja vaaratilanteita.

Seisoin Turunväylän valoissa, "Turusta" tulleena, Huopalahdentien risteyksessä. Huopalahdentietä Munkkiniemen suunnasta tuli linjan 57 bussi 1432 klo 12.06. Se lähestyi risteystä, valot vaihtuivat sille keltaiseksi, sitten punaiseksi ja lopulta vaihtui jalankulkijoiden valo vihreäksi. Sitten tuli bussi, joka peitti tuon jalankulkijavalon, mutta ehdin siis nähdä sen palavan vihreänä. Huomioiden Huopalahdentien pitkät suoja-ajat ei voi enää puhua edes vanhoilla vihreillä ajamisesta, vaan tuossa mentiin räikeästi päin punaisia. Ja kyllä, suojatien reunassa seisoi jalankulkijoita odottamassa valonsa vaihtumista.

Jos jalankulkija olisi luottanut valoon ja lähtenyt ylittämään tietä vihreän syttyessä, olisi käynyt todella huonosti.

Mutta jarruttaa ei bussikuskin tarvinnut.
 
En yhtään ihmettele, että raitiovaunun kuljettaja on ajanut suojatien yli ns. vanhoilla vihreillä. Olen viime vuosina pannut merkille, että kuljettajilla on todella suuria vaikeuksia noudattaa tieliikennelakia suojateiden osalta ylipäänsä. Raitiovaunu on ajoneuvo, eikä sillä ole mitään etuoikeutta jalankulkijaan nähden. Silti esim Fredaa Roban kohdalta ylittäessä, tai vaikkapa Porthaninkadulla raitiovaunut punkevat jatkuvasti suojatien yli ilman että jalankulkijoille annetaan tietä.
 
En yhtään ihmettele, että raitiovaunun kuljettaja on ajanut suojatien yli ns. vanhoilla vihreillä. Olen viime vuosina pannut merkille, että kuljettajilla on todella suuria vaikeuksia noudattaa tieliikennelakia suojateiden osalta ylipäänsä. Raitiovaunu on ajoneuvo, eikä sillä ole mitään etuoikeutta jalankulkijaan nähden. Silti esim Fredaa Roban kohdalta ylittäessä, tai vaikkapa Porthaninkadulla raitiovaunut punkevat jatkuvasti suojatien yli ilman että jalankulkijoille annetaan tietä.
Mikä ihmeen tarve sinulla jalankulkijana on kävellä raitiovaunun eteen? Anna raitiovaunun mennä ensin. Ei ole henk.koht. kokemusta metriäkään raitiovaunun liikuttamisesta mutta järkikin sanoo että tuollainen möhkäle ei pysähdy kuin henkilöauto. Tämäkin tapaus oli selvä vahinko eikä kuljettaja voinut asialle mitään. Miksi vanhemmat päästivät lapsensa säntäilemään suojatielle noin kerta olivat mukana?
 
Vihreä matka, punainen valo

Tulipa tänään nähtyä, miten vihreä matka johtaa juuri siihen, mitä olen pelännytkin. Kun kuljettaja välttelee viimeiseen saakka polkimien käyttöä, syntyy aitoja vaaratilanteita.

Seisoin Turunväylän valoissa, "Turusta" tulleena, Huopalahdentien risteyksessä. Huopalahdentietä Munkkiniemen suunnasta tuli linjan 57 bussi 1432 klo 12.06. Se lähestyi risteystä, valot vaihtuivat sille keltaiseksi, sitten punaiseksi ja lopulta vaihtui jalankulkijoiden valo vihreäksi. Sitten tuli bussi, joka peitti tuon jalankulkijavalon, mutta ehdin siis nähdä sen palavan vihreänä. Huomioiden Huopalahdentien pitkät suoja-ajat ei voi enää puhua edes vanhoilla vihreillä ajamisesta, vaan tuossa mentiin räikeästi päin punaisia. Ja kyllä, suojatien reunassa seisoi jalankulkijoita odottamassa valonsa vaihtumista.

Jos jalankulkija olisi luottanut valoon ja lähtenyt ylittämään tietä vihreän syttyessä, olisi käynyt todella huonosti.

Mutta jarruttaa ei bussikuskin tarvinnut.
Tuolla toiminnalla ei ole mitään tekemistä vihreä matkan kanssa. Nobinan 1432 on lisäksi BYD-sähköbussi, jossa vihreän matkan mukainen ajotapa ja mittaus on täysin toinen kuin dieselbussilla, jossa vihreän matkan ydin on moottorijarrutus automaattivaihteiston toimintaa hyväksi käyttäen. Lisäksi sähköbussi lataa akkuja kun sillä jarruttaa, joten sopiva jarruttaminen sillä in energiatalouden kannalta hyvä juttu.

Punaisia päin ajo on ammattikuljettajalta vakava liikennerike.
 
Mikä ihmeen tarve sinulla jalankulkijana on kävellä raitiovaunun eteen? Anna raitiovaunun mennä ensin. Ei ole henk.koht. kokemusta metriäkään raitiovaunun liikuttamisesta mutta järkikin sanoo että tuollainen möhkäle ei pysähdy kuin henkilöauto. Tämäkin tapaus oli selvä vahinko eikä kuljettaja voinut asialle mitään. Miksi vanhemmat päästivät lapsensa säntäilemään suojatielle noin kerta olivat mukana?

Kuljettaja olisi voinut asialle paljonkin jos olisi noudattanut ohjeistusta pysäkin lähestymisnopeudesta 20/h sekä pikajarrun käyttö. Uutisoinnin pohjalta syytä onnettomuuteen oli molemmissa osapuolissa.
 
Mikä ihmeen tarve sinulla jalankulkijana on kävellä raitiovaunun eteen? Anna raitiovaunun mennä ensin. Ei ole henk.koht. kokemusta metriäkään raitiovaunun liikuttamisesta mutta järkikin sanoo että tuollainen möhkäle ei pysähdy kuin henkilöauto. Tämäkin tapaus oli selvä vahinko eikä kuljettaja voinut asialle mitään. Miksi vanhemmat päästivät lapsensa säntäilemään suojatielle noin kerta olivat mukana?

Kuljettaja kertookin ajaneensa kovaa, jotta henkilöauto ei ehdi kääntyä ratikan eteen:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/34a59abf-32ae-4a5b-8740-0c65012f8f34
 
Takaisin
Ylös