Kuljettajien toiminta

Lähdin 12.00 IK:sta 550:lla. Vähän ennen lähtöaikaa tuli äiti bussin etupään suunnasta ripeää vauhtia lastenvaunujen kanssa. Keskisillalla seisova Varhaan menossa ollut HelB:n kuski oli jo valmiiksi tekemässä tulijoille tilaa, mutta samalla hetkellä kun ko. äidin käsi oli ovinappulalla bussi nytkähti liikkeelle. Miten kuski ei muka tilannetta huomannut? Eihän siinä montaa sekuntia olisi kulunut, nytkin ehdittiiin seistä sekä Oulunkylässä että P.-Haagassa monta minuuttia.

Miten kuski olisi voinut tietää että äiti ja vaunut olivat hänen kyytiinsä tulossa? Yleensä kannattaa etuovelta huikata kuskille että "avaatko keskioven" ja samoin olisi voinut tehdä joku matkustajista joka huomasi heidän pyrkivän kyytiin. Kun bussi on lähdössä, niin yleensä kuski taitaa katsoa vasemman puoleiseen sivupeiliin laiturista lähdettäessä. Ei se kuski välttämättä enää siinä vaiheessa katsele ovien suuntaan.
 
Tietysti ymmärrän, että Venäjällä bussin tms. "oudon" asian kuvaaminen saattaa pahimmillaan tarkoittaa jotain ikävää asiaa, mutta tosiaan Suomessa se yleensä tarkoittaa vaan ihan puhdasta mielenkiintoa asioita kohtaan.
Ikinä en ole kyllä Venäjällä sentään bussien ja raitiovaunujen kuvaamisesta mihinkään ongelmiin joutunut. Metrossakin on kuvaaminen nykyään sallittua ainakin Pietarissa. Silloin, kun se oli vielä kiellettyä, on passini tiedot kertaalleen lueteltu puhelimitse metrovartijan toimesta jonnekin. Rautatieasemillakin pitäisi yleisölle avoimilta paikoilta kuvaamisen olla tänä päivänä täysin ongelmatonta. Ongelma ovat kenties tällaiset yksittäiset henkilöt, jotka muistelevat neuvostoaikoja.
 
No saahan kuljettaja vaikka pyllistää, jos siihen kesken ajon kykenee. Eri asia on sitten, että onko se kovinkaan fiksua, suurin osa kuvista kuitenkin päätyy julkisuuteen (1g:t sun muut) ja sehän on sitä "mainosta" jos kuljettaja tervehtimisen sijasta tekee mitä ihmeellisempiä eleitä jotta ei päätyisi kuvaan tai että tulisi jokin tietty sormi nostettua sieltä käpälästä. Fiksuinta on vain nostaa kättä reippaasti tai olla tekemäti yhtikäs mitään. Helposti käy niin, että yksi kuljettaja tekee koko firman kuljettajista pellelauman..
 
Eipä tule mieleen yhtään bussiyhtiötä jossa firman vempeleestä, firman vaatteet päällä olisi sallittua näytellä mitään kansainvälisiä kannanottoja. Siinä on kuski äkkiä vaikeuksissa kun tulee työnjohdon tietoon että heidän työntekijänsä näyttää firman nimissä kansainvälistä käsimerkkiä tms.
 
Eipä tule mieleen yhtään bussiyhtiötä jossa firman vempeleestä, firman vaatteet päällä olisi sallittua näytellä mitään kansainvälisiä kannanottoja. Siinä on kuski äkkiä vaikeuksissa kun tulee työnjohdon tietoon että heidän työntekijänsä näyttää firman nimissä kansainvälistä käsimerkkiä tms.

Tuo on syy, jonka takia pyrin olemaan näyttämättä minkäänlaisia käsimerkkejä, ettei niitä tulkita erheellisesti keskisormen heilutteluksi.
 
Pitkästä aikaa e19:lle sattui kuski, joka ajoi kaasua säästämättä. Kävi oikein sääliksi Ivecon 767 pyöränripustuksia kun kuski veti siltakadun ja reviisorinkadun tietyömonttujen yli kaasu pohjassa :( Tässä kyllä oli ainakin toiminnassa oleva kickdown ja bussi lähti pysäkiltä niin äkäseen, että maapallo pyörähti varmaan pois kiertoradaltaan :D
 
Pitkästä aikaa e19:lle sattui kuski, joka ajoi kaasua säästämättä. Kävi oikein sääliksi Ivecon 767 pyöränripustuksia kun kuski veti siltakadun ja reviisorinkadun tietyömonttujen yli kaasu pohjassa :( Tässä kyllä oli ainakin toiminnassa oleva kickdown ja bussi lähti pysäkiltä niin äkäseen, että maapallo pyörähti varmaan pois kiertoradaltaan :D

Mikäs oli lähtöaika? Voisin varikolla vilkasta listasta kuka sillän on ajanut tuohon aikaan. Ei tarvitse ihmetellä miksi paikkureista tulee kaikista sellasia löysiä ajettavia. Voisin kyllä melkein arvatakin kuka on ollut ratissa. Yksi mikä näissä hommissa ottaa päähän on muutamat idiootit kolleegat joilla ei järki liikoja juokse....
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mikäs oli lähtöaika?

N. 11 aikaan hyppäsin kyytiin espoontorilta suuntana tapiola. Mäkään en oikein ymmärrä tuollaista ajotyyliä, siinä ei kuitenkaan oikeastaan mitään voita, mutta samalla kuitenkin kitistään kireistä ajoajoista :shock:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
N. 11 aikaan hyppäsin kyytiin espoontorilta suuntana tapiola. Mäkään en oikein ymmärrä tuollaista ajotyyliä, siinä ei kuitenkaan oikeastaan mitään voita, mutta samalla kuitenkin kitistään kireistä ajoajoista :shock:

Niin ja ne kireät ajoajat ovat osa kuskeista itse aiheuttaneet ;) Tiedän pari kuskia jotka eivät tippaakaan välitä ajoajasta. Jos ei riitä niin ei riitä. Ne ajaa rauhallisesti liikennesääntöjen mukaan. Yhtä lainaten "Ei se mun vika ole jos ajoajat ovat liian tiukkoja. Mä ajan niin kun mä ajan, jos myöhästyn niin voi voi." Työssä yksi päivä olin tutun kuskini kyydissä 77A:lla sunnuntailiikenteessä. Tiedä sitten onko niitä aikatauluja ollenkaan "tarkistettu", kun sunnuntailiikenne alkoi elokuussa 2012. Mutta ajoaika Siltamäkeen ei millään riittänyt, aina saavuttiin 4-6 minuuttia lähtöajan jälkeen, mutta sitten Malmin väliajalla oltiinkin n. 1-2 min etuajassa ja Jakomäessä jouduttiin seistä n. 25 minuuttia... Oli suunnassa Jakomäki-Malmi-Siltämäki ei ajoaika millään riitä, mutta suunnassa Siltamäki-Malmi-Jakomäki ajoaikaa onkin ihan liikaa. Mutta kyseinen kuski ei ikinä väliajoilta eikä päätepysäkeiltä etuajassa lähde.
 
Viimeksi muokattu:
Itse tiedän myös muutamia kolleegoja, jotka eivät välitä mitään VÄLIAJOISTA. Tahallista piittaamattomuutta siis. Myös se ettei linjoja ajeta loppuun asti on aivan käsittämätöntä. Työnjohto ei saa kuria aikaiseksi, pyörittelevät vain päätänsä. Mokia ja vahinkojahan tottakai sattuu, mutta se että tämä toiminta on tahallista välinpitämättömyyttä, vetää kyllä hiljaiseksi. Itse ajan myös rauhallisesti, kalustoa säästäen. Tiedän ettei tämä ole kaikkien matkustajien mieleen, mutta siitä minä en taas välitä tuon taivaallista. Jos joku myöhästyy jostakin, niin se on oma henkilökohtainen voivoi. Minua ei se kiinnosta. Välillä saatan jopa kuulla ne ajatukset, kuinka tuo kuski ajaa niin hitaasti muihin verrattuna...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Juuri niin, mullakaan ei oo kiire niin pitkään, kun tuntipalkkaa maksetaan :) Melkeinpä niin, että jos rupeaa näyttämään siltä ettei ehdi niin höllään vähän vielä, ehkä se sitten näkyy joskus ajoajoissa :p Joskus kyllä kyrsii, kun koko päivän on saanut ajaa ""yhdellä istumalla" ja tauolle/lopetukseen ehtii niin ettei voi kirjoitella minuuttilappuja :icon_frown:
 
Tuossa kaahaamisessa ja hosumisessa on se hassu juttu että monesti siinä menee enemmän aikaa. Itse ajan myös rauhallisesti(ainakin omasta mielestäni), silti kollegat tekevät sarjoista tuntilappuja, minun harvoin tarvitsee :lol: Ja seuraava lähtöaika katsotaan vasta viimeisellä pysäkillä, silloin ei tee itselleen kiirettä ;)
 
Siinä on kuski äkkiä vaikeuksissa kun tulee työnjohdon tietoon että heidän työntekijänsä näyttää firman nimissä kansainvälistä käsimerkkiä tms.
Linja-autoasemalla linkkoja kuvaillessani näin livenä että kuljettaja jotain merkkiä minulle näytti. Kuvasta tarkastin, oli onneksi peukalo ja hymy. :)
 
Linja-autoasemalla linkkoja kuvaillessani näin livenä että kuljettaja jotain merkkiä minulle näytti. Kuvasta tarkastin, oli onneksi peukalo ja hymy. :)

Välillä esimerkiksi aurinkoisella säällä on hankala nähdä mikä merkki siellä on. Kerran olin kuvaamassa ja huomasin että jotain kuljettaja näytti. Oletin hänen tervehtivän ja morjenstin takaisin. Sitten kamerasta näin myöhemmin että hän peittikin kasvonsa. :oops:
 
Linja-autoasemalla linkkoja kuvaillessani näin livenä että kuljettaja jotain merkkiä minulle näytti. Kuvasta tarkastin, oli onneksi peukalo ja hymy. :)

Joo ei iloisissa tervehdyksissä ongelmaa olekaan vaan itse en työvaatteissa alkaisi keskisormea näytellä, missään tilanteessa, edes bemarikuskille ;)
 
Takaisin
Ylös