Kuljettajien toiminta

Tai sitten vaan lähtee aikasemmin

Ei tuokaan aina onnistu, vaikka elämänsä olisi aikatauluttanut sekunnintarkasti. Mitä jos nukkuu pommiin? Jos jääkin valoihin seisomaan? Nälkä yllättää?

Elämä on aivan liian täynnä muuttujia, jotta tuo olisi toimiva ja pysyvä ratkaisu. Kaikkiin muuttujiin varautuessa menisi koko päivä helposti siihen.
 
Yleensä on minusta hyvä lähteä siten että jää ehkä 15-20min ylinmääräistä aikaa jotta jonkin yhteyden myöhästyminen ei haittaa. Ajoissa lähtemisen etu on juuri sinä että ei tarvitse suunnitella sekunttiaikatauluja joissa 3min myöhästyminen sotkee kaiken koska sitä varaa on 15-20min. Itse en suunniittele mitään aikataulua ja ajoissa ehdin aina kaikkialle, en edes tiedä bussien tai metrojen aikatauluja :lol: Tiedän vaan että matka kestää 30min tai 50min tai jotain muuta ja lähden 15-20min aiemmin kuin oikeasti tarvitsisi lähteä. Jos nyt tulee kotona joku muuttuja ennen lähtöä niin minähän olen 15min etuajassa muutenkin joten en myöhästy silti, siinä vaan menee se myöhästysvara matkalta

Itselläni tosin herätys soi usein 2 tuntia ennen kuin lähden, kaikilla ei varmaan näin taida olla
 
h14:n kuski kiersi äsken Malminrinteen ruuhkat ajamalla kiskoja pitkin Albertinkadulle asti :D
 
Yleensä on minusta hyvä lähteä siten että jää ehkä 15-20min ylinmääräistä aikaa jotta jonkin yhteyden myöhästyminen ei haittaa. Ajoissa lähtemisen etu on juuri sinä että ei tarvitse suunnitella sekunttiaikatauluja joissa 3min myöhästyminen sotkee kaiken koska sitä varaa on 15-20min. Itse en suunniittele mitään aikataulua ja ajoissa ehdin aina kaikkialle, en edes tiedä bussien tai metrojen aikatauluja :lol: Tiedän vaan että matka kestää 30min tai 50min tai jotain muuta ja lähden 15-20min aiemmin kuin oikeasti tarvitsisi lähteä. Jos nyt tulee kotona joku muuttuja ennen lähtöä niin minähän olen 15min etuajassa muutenkin joten en myöhästy silti, siinä vaan menee se myöhästysvara matkalta

Itselläni tosin herätys soi usein 2 tuntia ennen kuin lähden, kaikilla ei varmaan näin taida olla
Muutaman vuoden ajan tuli kuljettua työmatkojani Vantaan jo edesmenneellä sisäisellä linjalla 67. Menomatkalla nousin bussin kyytiin pysäkiltä, jonne oli lähtöpäästä noin 15 min ajomatka. Koska ajoajassa saattaa olla heittelyä erinäisistä olosuhteista johtuen, olin pysäkillä yleensä hyvissä ajoin. Samalta pysäkiltä nousi kyytiin aika usein eräs toinenkin matkustaja, joka näytti tulevan pysäkille aina juuri ennen pysäkin arvioitua ohitusaikaa - ja viimeiset metrit yleensä juosten. Joukossamme on vain näitä kroonisia myöhästyjiä...;)

Suomessa täsmällisyys on ainakin yleensä ollut hyve, joten sikäli nimimerkki sm3:n kuvaama toimintamalli saanee arvostusta enemmänkin.
 
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288627598002.html Iltasanomat oli pyytäneet Hsl:n toimarilta mielipidettä asiasta

Minulla on semmonen käsitys ollut että on jopa parempi painaa stop nappia ajoissa jotta kuljettaja ehtii varautumaan siihen että pitää pysähtyä, näinhän on ohjekkin ollut jossain matkustajille. Äkkipysähdys on aina ikävä, ja voi olla vaarallistakin jos takana ajava ei ehdi reagoida tai joku kaatuu bussin sisällä. Monikaista tiellä kovassa vauhdissa se on minusta vaarallistakin jos joutuu äkkiä vaihtamaan kaistaa pysäkille pääsyyn jolloin toinen auto voi osua bussin kylkeen tai bussi voi heilahtaa voimakkaasti sivusuunnassa. Ainakin silloin kun olin kyydissä kun näin kävi niin heilahdus sivusuunnassa oli tosi kova (pysäkki oli todella lähellä jo), harvoin autoa kuitenkin voi kylkeen tulla varmaan.

Sitten on tietty se joka täysin pikimustissa vaatteissa ilmestyi pysäkin takaa ja työnsi kätensä suoraksi ehkä puolen metrin päähän bussin keulasta bussin kulkiessa vauhdilla. Parempi toimia ajoissa kuin liian myöhään, tuossa pysäkki sattumassa seuraus oli tosi raju pysähdys, ja pysäkillä ollut astelee hymyillen rattaiden kanssa sisään eikä vissiin yhtään hoksannut mitä tapahtu :lol:

Jos pitää valittaa niin valittaa sitten siitä että toimitaan liian myöhään eikä että liian aikasin.

Joskus voi olla ihan vahinko että joku painaa sitä stop nappia siirtyäessään kohti ovea päättärin lähestyessä. Toisaalta syynä voi olla jostain muualta kotoisin oleva joka ei tiedä että seuraava pysäkki on päättäri.
 
Suomessa täsmällisyys on ainakin yleensä ollut hyve, joten sikäli nimimerkki sm3:n kuvaama toimintamalli saanee arvostusta enemmänkin.

Vielä kun se olisi hyve julkisessa liikenteessä.

Mielestäni on hyvin turhauttavaa että ainakin omien linjojeni 7 ja 23 kohdalla reittiopas on vähintäänkin suuntaa-antava ellei jopa täyttä valetta. Menen aina viimeisellä mahdollisella vuorolla koska oletan, että aikataulut on tehty pidettäviksi. Ja koska minulla on joustava työaika.

7 nyt vielä yleensä tulee ajoissa, mutta 23 kohdalla anything is possible. Kumpikaan ei ole tämän vuoden aikana vielä vienyt ajoissa töihin, tästä todisteena työaikaleimat.

Mielestäni olisi totuudenmukaisempaa että ainakin saapumisajan tilalla olisi teksti: Ei me tiietä kun ei oikeen ees kiinnosta.

Ps. Ennen tein työtä, johon oli tultava paikalle minuutilleen, mutta pystyin aina luottamaan Espoon länärin dösiin.
 
Yleensä on minusta hyvä lähteä siten että jää ehkä 15-20min ylinmääräistä aikaa jotta jonkin yhteyden myöhästyminen ei haittaa.

Niin, Helsingin joukkoliikenteessähän on varattava vähintään vuorovälin verran ylimääräistä matka-aikaan, jos on oltava jossain tiettyyn aikaan. Aina sellainen ei kuitenkaan ole mahdollista ja toisaalta voidaan kysyä, että kuinka mielekästä sellainen ylipäänsä on.

Jonkun mielestä se voi olla jopa huvittavaa, että kirkonkylän virastoissa lasketaan joukkoliikennehankkeiden matka-aikanopeutuksia minuutin tarkkuudella ja samaan aikaan liikenne on kuitenkin niin epäluotettavaa, että varman päälle laskevat matkustajat lähtevät jopa paria vuoroa aiemmin kuin pitäisi.
 

Matkustajana olen usein joutunut toteamaan että tietyillä kanssamatkustajilla on myös muita ärsyttäviä tottumuksia. Esim. kun astuu bussiin ja pitää maksaa niin vasta silloin aloitetaan etsiä rahaa taskusta, niitä ei löydy, etsitään kaikista muista taskuista jne. kunnes vihdoinkin saadaan tarvittava summa kasaan. Siinä menee turhaan paljon aikaa ja kuljettajan ja kanssamatkustajien hermot menevät helposti kovalle koetukselle. Sitten on niitä, usein vanhuksia, jotka astuvat bussiin, maksavat ja jäävät sitten kuljettajan vieressä ihmettelemään missä voisi istua, muut eivät pääse ohi ja takana on pitkä jono odottamassa bussiin pääsyä. Ärsyttävää sekin! Ihailen kyllä kuljettajia jotka kaikesta huolimatta pystyvät olemaan kärsivällisiä kun monet muut matkustajat saattavat jo hermostua.
Kuljettajan tehtäviin kuuluu tietenkin myös asiakaspalvelua, mutta myös matkustajat voisivat yrittää helpottaa heidän tehtäviä ja huomioida myös muita kanssamatkustajia.
 
Matkustajana olen usein joutunut toteamaan että tietyillä kanssamatkustajilla on myös muita ärsyttäviä tottumuksia. Esim. kun astuu bussiin ja pitää maksaa niin vasta silloin aloitetaan etsiä rahaa taskusta, niitä ei löydy, etsitään kaikista muista taskuista jne. kunnes vihdoinkin saadaan tarvittava summa kasaan. Siinä menee turhaan paljon aikaa ja kuljettajan ja kanssamatkustajien hermot menevät helposti kovalle koetukselle. Sitten on niitä, usein vanhuksia, jotka astuvat bussiin, maksavat ja jäävät sitten kuljettajan vieressä ihmettelemään missä voisi istua, muut eivät pääse ohi ja takana on pitkä jono odottamassa bussiin pääsyä. Ärsyttävää sekin! Ihailen kyllä kuljettajia jotka kaikesta huolimatta pystyvät olemaan kärsivällisiä kun monet muut matkustajat saattavat jo hermostua.
Kuljettajan tehtäviin kuuluu tietenkin myös asiakaspalvelua, mutta myös matkustajat voisivat yrittää helpottaa heidän tehtäviä ja huomioida myös muita kanssamatkustajia.

Totta. Itse olen viimevuosien aikana kiinnittänyt huomiota siihen, että seutulipun (tai muun lipun) lataajat tunkevat _aina_ ensimmäiseksi autoon lataamaan lippuaan. Muut siinä sitten odottavat ovessa ja pysäkillä. Joskus pitkäänkin jos maksetaan pankki/luottkortilla tai on muita ongelmia latauksessa. Ja sitä varmemmin tämä toteutuu jos sää on sateinen... Ja tuo aina on sattunut ihan omalle kohdalle pysyvästi, en muista kertaakaan etteikö lataaja olisi ollut ensimmäinen tai ensimmäisten kolmen joukossa sisäänpyrkijöistä. Parhaimmillaan parikin ensimmäistä on ladannut lippunsa. Itse toki nousen viimeisenä kyytiin kun joudun lataamaan lippuni. Ja tämä "havainto" sisältää 4-5 vuotta ja ainakin 20 eri henkilöä, toimintapa on ollut aina sama. Tästä saisi varmaan keskustelupuun "asiakkaiden toiminta"?
 
Bussinkuljettaja kuuluu niihin ammattiryhmiin (vrt. poliisi yms.), joiden ärsytyskynnys kuuluu olla muita korkeampi. Toisin sanoen kun jotain muuta ärsyttää, bussikuskia ei.

Tämä Metrossa ollut kirjoitus on kyllä niin kaukana omasta ammattietiikastani kun vain voi. En allekirjoita siitä sanaakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on semmonen käsitys ollut että on jopa parempi painaa stop nappia ajoissa jotta kuljettaja ehtii varautumaan siihen että pitää pysähtyä

Juu, luulisi kyllä, että varautumisaikaa on hyvä olla. Olen nähnyt kuskin ajavan pysäkistä kylmästi ohi, kun nappia on painettu liian myöhään. Ja entäpä jos painaja onkin vaikkapa ulkopaikkakuntalainen, jota on neuvottu painamaan nappia jonkin maamerkin nähdessään?

Joskus voi olla ihan vahinko että joku painaa sitä stop nappia siirtyäessään kohti ovea päättärin lähestyessä. Toisaalta syynä voi olla jostain muualta kotoisin oleva joka ei tiedä että seuraava pysäkki on päättäri.

Tai ei muista (tai välitä), että seuraava pysäkki on päättäri. On joitakin linjoja, joilla jokin pysäkki on päättäri, mutta vain osalla varianteista. Tällöin ymmärrän hyvin, että joku painaa nappia "varmuuden vuoksi", ettei vahingossa mene ohi. Ja sattuipa viime viikolla itselleni niin, että matkustin päättäristä ohi, kun kukaan ei ollut nappia painanut (kyydissä puolenkymmentä matkustajaa). Joku huusi kuskille jotain päättäristä, ja vastaus oli suunnilleen "Painetaan sitä nappia jos halutaan ulos!".
 
Tämä Metrossa ollut kirjoitus on kyllä niin kaukana omasta ammattietiikastani kun vain voi. En allekirjoita siitä sanaakaan.

Taisipa olla tämä tuoreempi jonkun muunkin mielestä kaukana, kun sepäs otti ja poistui tuolta. En kerinnyt lukemaan sitä, joten muuten en ota kantaa.
 
Takaisin
Ylös