Kuljettajien toiminta

Seuraavan kerran kun kysyy kuvauslupaani tulosta http://www.journalistiliitto.fi/@Bin/857370/SJL-kuvauskortti.pdf tämä ja esitä se kyselijälle. Yleensä kyselijät menee hiljaiseksi..

Tuo onkin oikein hyvä! Pitänee tulostaa "kuvausluvaksi". :D

Tampereellakin näitä luvankyselijöitä löytyy ja ihan suomalaisenkin oloiset kuljettajat kysyny myös lupia. Tästä olenkin jo aikaisemmin tähän aiheeseen kirjoitettu. Sanon yleensä, että julkisella paikalla saa kuvata ja yks kuljettaja kerran vastas: "älä siinä poika ala näsäviisastelemaan".:lol: Useasti monet ulkomaalaisen oloset kuljettajat lähinnä ohi ajaessaan heiluttavat etusormeaan ilmeisesti merkiksi siitä, etteivät halua joutua kuvattavaksi (tai sitten luulevat ettei saa kuvata) silloin kun olen kuvannut.
 
Mitä mieltä ootte kun mulla on mukana "7 PÄIVÄÄ" lehti mitä näytän ennenkuin alan kuvaamaan.luulevat että olen joku paparazzi....
 
Tuo onkin oikein hyvä! Pitänee tulostaa "kuvausluvaksi". :D

Minusta tuntuu vaikka tuommoinen olisikin, niin osalle päsmäröintiä harjoittavista yksilöistä ei vain yksinkertaisesti pysty sisäistämään sitä tosiasiaa, että julkisella paikalla saa todellakin kuvata niitä linja-autoja, vaan alkavat väittämään lappusta vastaan että "kyllä saa kuvata, muttei bussia, eikä minua!" :D

Parhain olisi jos liikennöitsijä virkistäisi kuljettajien muistia laittamalla esim. taukotilaan lapun että "Linja-auton valokuvaaminen varsinkin julkisella paikalla on Suomessa sallittua."
 
Minusta tuntuu vaikka tuommoinen olisikin, niin osalle päsmäröintiä harjoittavista yksilöistä ei vain yksinkertaisesti pysty sisäistämään sitä tosiasiaa, että julkisella paikalla saa todellakin kuvata niitä linja-autoja, vaan alkavat väittämään lappusta vastaan että "kyllä saa kuvata, muttei bussia, eikä minua!" :D

Ehkä tässä keskustelussa on syytä muistaa sellainenkin asia, että noista ulkomaalaistaustaisista kuskeista aika moni on muslimi. Islamin uskossa on tulkintoja jotka eivät salli ihmisen kuvaamista, joten tätäkin taustaa vasten pitää nähdä se, etteivät kaikki halua tulla kuvatuksi...
 
On aiheellinen huomio, että on erilaisia kulttuuritaustoja. Sanoisin kuitenkin, että kyllä kansalaisen oikeuksista ja velvollisuuksista esiintyy paljon epäselvyyttä myös suomalaistaustaisilla henkilöillä.
 
Minulle näytti eräs muslimi "kaulan katkaisu"merkkiä kun olin kuvaamassa...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ehkä tässä keskustelussa on syytä muistaa sellainenkin asia, että noista ulkomaalaistaustaisista kuskeista aika moni on muslimi. Islamin uskossa on tulkintoja jotka eivät salli ihmisen kuvaamista, joten tätäkin taustaa vasten pitää nähdä se, etteivät kaikki halua tulla kuvatuksi...

Toisaalta aivan kaikkien ryhmien erityisvaatimuksia ei kukaan osaa ulkoa, eikä kaikkea pystytä aina noudattamaankaan.
 
Suomessa kuitenkin sellainen tilanne, että voi olla bussi puolillaan tubettajia sekä myös kuski sitä. Siinä vain täytyy olla sillä kuuluisalla maan tavalla ja joka ei sitä ymmärrä niin on kivikaudella elävä busmanni eikä sen pidä antaa häiritä hyvää kulttuuritilannetta. Sitä ei tarvitse ryhtyä edes selittämään. Se vain on lisääntyvä ilmiö johon ei voi eikä edes pidä vaikuttaa.
 
Turha on tästä jauhaa. Aina vain valitus kuvan/tunnisteiden kanssa liikennöitsijälle (uhkailutilanteissa mahdollinen rikosilmoitus). Loppuu urputus.
 
17.2.2014

Pohjolan Liikenteen auto 611 linjalla 58 klo 8.50 siirtyi pysäkin 1386 (Paciuksenkaari) jälkeen keskimmäiselle kaistalle ja ajoi pysähtymättä pysäkin 1384 (Meilahdentie) ohi, vaikka pysäkillä oli matkustajia pyrkimässä kyytiin. En tiedä mikä oli syy moiseen toimintaan, kun auton istumapaikoista oli kuormitettuna noin 30 %.

Kyytiin pyrkineet näyttivät selvästi pysähtymismerkkejä hyvissä ajoin ja pitkän aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
17.2.2014

Pohjolan Liikenteen auto 611 linjalla 58 klo 8.50 siirtyi pysäkin 1386 (Paciuksenkaari) jälkeen keskimmäiselle kaistalle ja ajoi pysähtymättä pysäkin 1384 (Meilahdentie) ohi, vaikka pysäkillä oli matkustajia pyrkimässä kyytiin. En tiedä mikä oli syy moiseen toimintaan, kun auton istumapaikoista oli kuormitettuna noin 30 %.

Olipas siinä törkeä kuljettaja kerrassaan, monesti törmännyt samanlaisiin tapauksiin. Esimerkiksi linjalla 51, matkustaja seisoo Pihkatien pysäkillä ja näyttää haluavansa kyytiin. Mutta pysäytys merkki ei vaan sieltä nouse, kuski pysäyttää bussin vähän matkan päähän matkustajasta. Matkustaja tulee kohti ja kuski lähteekin kaasuttelemaan, olin itse tässä kyseisessä bussissa myös kyydissä. Matkustajan pitäisi nostaa sitä kättä, jos haluaa kyytiin. Mutta oli ilmiselvää että hän ei voinut odottaa mitään muuta linjaa kun, bussi 45 meni vain 1 minuutin edellä bussista 51. :icon_frown:
 
Yllämainituista esimerkeistä tulee mieleen oma suosikkitapaukseni, joka tapahtui U-linjan bussilla 290 Munkkivuoren ostarin pysäkillä (1396). Helsinkiin päin matkalla ollut 290 lähestyi Huopalahdentiellä pysäkkiä. Kaksi matkustajaa rupesi jo hyvissä ajoin viittaamaan bussille. Bussi jäi kuitenkin vielä Lapinmäentien-Ulvilantien risteyksen valoihin ja päätti juuri ennen liikennevaloja vaihtaa vasemmanpuoleiselle kaistalle, eli siis kauemmas bussipysäkistä. Kun valo vaihtui vihreäksi, bussikuski ajoi tyytyväisen näköisenä pysäkin ohi kauimmaisella kaistalla.

No, ehkä jossain sisimmässäni voin yrittää ymmärtää, etteivät U-linjan kuskit halua ruveta kuskaamaan jokaista Helsingin sisäistä matkustajaa, mutta tämä oli tavallaan röyhkeyden huipentuma. Useimmiten U-linjojen kuljettajat, jotka eivät halua matkustajia kyytiinsä, osaavat sentään oikeilla hetkillä katsoa jonnekin aivan muualle kuin pysäkille. Toisaalta, tässä tapauksessa pysäkin ohittaminen oli siinä mielessä kyseenalaista, että 290 on ainoa linja, joka tarjoaa Munkkivuoresta suoran yhteyden Mannerheimintielle, jonne olin itsekin matkustamassa.
 
Yllämainituista esimerkeistä tulee mieleen oma suosikkitapaukseni, joka tapahtui U-linjan bussilla 290 Munkkivuoren ostarin pysäkillä (1396). Helsinkiin päin matkalla ollut 290 lähestyi Huopalahdentiellä pysäkkiä. Kaksi matkustajaa rupesi jo hyvissä ajoin viittaamaan bussille. Bussi jäi kuitenkin vielä Lapinmäentien-Ulvilantien risteyksen valoihin ja päätti juuri ennen liikennevaloja vaihtaa vasemmanpuoleiselle kaistalle, eli siis kauemmas bussipysäkistä. Kun valo vaihtui vihreäksi, bussikuski ajoi tyytyväisen näköisenä pysäkin ohi kauimmaisella kaistalla.

No, ehkä jossain sisimmässäni voin yrittää ymmärtää, etteivät U-linjan kuskit halua ruveta kuskaamaan jokaista Helsingin sisäistä matkustajaa, mutta tämä oli tavallaan röyhkeyden huipentuma. Useimmiten U-linjojen kuljettajat, jotka eivät halua matkustajia kyytiinsä, osaavat sentään oikeilla hetkillä katsoa jonnekin aivan muualle kuin pysäkille. Toisaalta, tässä tapauksessa pysäkin ohittaminen oli siinä mielessä kyseenalaista, että 290 on ainoa linja, joka tarjoaa Munkkivuoresta suoran yhteyden Mannerheimintielle, jonne olin itsekin matkustamassa.

Toivottavasti tämä kuski on ollut poikkeustapaus. Itse käytän todella usein ko. linjaa Pitäjänmäen ja Kampin välillä milloin minäkin viikonpäivänä osittain satunnaisesti, osittain tarkoituksella ja on sanottava, ettei juuri koskaan ole ollut ongelmia. Esim. tulen vaimoni kanssa varsin usein 17.10 lähdöllä Kampista poispäin ja moni kuski jo tuntee meidät ja vitsailee ruokakasseistamme.
 
Takaisin
Ylös