Kuljettajien toiminta

Missä tämä kohta lukee? Itse en pitkän(kään) etsinnän jälkeen löytänyt.

Tuolla: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970414

Tieliikennelaki sanoi:
22 §

Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä.

Autoilijat vain varsin huonosti tuntevat tämän pykälän tarkan muodon. Toisinsanoen jos pysäkki on reunimmaisella (samaan suuntaan olevalla) ajokaistalla, viereistä kaistaa ajavan pitäisi antaa tilaa bussin lähtiessä pysäkiltä.
 
Ja tällaisia paikkoja on paljonkin, ja se tarve päästä vasemmalle kaistalle johtuu siitä, että pitää kääntyä vasemmalle pian pysäkin jälkeen. Ja taas ne "pussikuskit" kiilaa törkeesti eteen... Monet haukut ja keskisormet saa, vaikka toimisi LIIKENNESÄÄNTÖJEN mukaan. Erikoisin oli tyyppi, joka hyökkäsi taksin takapenkiltä moittimaan, että olin ajaa heidän päälle ja repi vieläpä taskun paidastani irti. Tosiasiassa ko.taksi jatkoi kääntyvien kaistaa suoraan, ja tila meinasi loppua risteyksen jälkeen. Ja taas vaan "pussikuski" meinas ajaa päälle... Ei taida kaveri tänä päivänäkään tajuta, että riehui tyhmyyttään. Tapauksen jälkeen tähän kohtaan maalattiin ajorata merkinnät.
 
Toki, mutta tässä tapauksessa autot olivat jo bussin etupyörän kohdalla ja bussi laittoi vilkun päälle vasta samalla hetkellä kun lähti pysäkiltä.

Jokin tässä ei täsmää! Ihan pienellä laskutoimituksella voidaan osoittaa tämän olevan täyttä potaskaa.

Auton ajaessa 50 km/h (n. 13,5 m/s) nopeutta ja reaktioajan ollessa noin puoli sekuntia, niin reaktioaikana auto olisi edennyt noin SEITSEMÄN METRIÄ. Sen sijaan etupyörän ja bussin keulan etäisyys lienee puolitoista metriä, niin auto olisi ohittanut bussin monta metriä ennen kuin edes henkilöauton kuljettaja olisi painanut jarrua.

Toiseksi, bussin kiihtyvyys on sen verran onnetonta, että kestäisi monta sekuntia ennen kuin bussi pääsisi pysäkkisyvennyksestä henkilöauton eteen.

Tulikos sittenkin hieman liioiteltua...?
 
Tuolla: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970414



Autoilijat vain varsin huonosti tuntevat tämän pykälän tarkan muodon. Toisinsanoen jos pysäkki on reunimmaisella (samaan suuntaan olevalla) ajokaistalla, viereistä kaistaa ajavan pitäisi antaa tilaa bussin lähtiessä pysäkiltä.
Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuolla viereisellä kaistalla tarkoitetaan oikeasti sitä kaistaa mikä on esim. bussikaistan vieressä, vaikka pysäkkilevike olisikin. Monestihan pysäkiltä lähtiessä keula koukkaa seuraavalle kaistalle, kiitos pysäkkisuunnittelijoiden.... Näin tämä asia ainakin 90-luvun alussa kortin saadessani lukikin jossain...
 
Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuolla viereisellä kaistalla tarkoitetaan oikeasti sitä kaistaa mikä on esim. bussikaistan vieressä, vaikka pysäkkilevike olisikin. Monestihan pysäkiltä lähtiessä keula koukkaa seuraavalle kaistalle, kiitos pysäkkisuunnittelijoiden.... Näin tämä asia ainakin 90-luvun alussa kortin saadessani lukikin jossain...

Sanoisin, että ei. Alkuperäinen ajatus on ymmärtääkseni se, että pysäkkiin päättyvältä bussikaistalta pääsee pois, jos vaikkapa bussikaista jatkuu norm. kaistana. Ja etenkin, jos ko. kaistan tukkii oikealle kääntyvä liikenne. Pysäkillä täytyy kuitenkin pysähtyä, muutenhan kyseessä on kaistan vaihto. Turussa esim. tällaisesta paikasta on Satakunnantie ennen Tampereentien risteystä. Toki pysäkki voi olla bussikaistallakin, juuri ennen risteystä tai ylipäätään melkein missä vaan. Raisiossa on käytössä pysäkki, jolta lähtiessä on ylitettävä 2 kaistaa, ja tungettava bussi jo alkaneelle kääntyvien kaistalle (linja 420). Mitään ongelmaa ei kuulemma ole...
 
Joku TKL:n maahanmuuttajakuski pysähtyi viereeni tänään kun kuvasin, avasi kuljettajan ikkunan ja kysyi "Miksi?". Sanoin kaksi kertaa, että julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua, mutta ei varmaan ihan ymmärtänyt ja jatkoi matkaansa. Kovasti heilutteli ikkunan läpi.
 
Tuolla: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970414
Autoilijat vain varsin huonosti tuntevat tämän pykälän tarkan muodon. Toisinsanoen jos pysäkki on reunimmaisella (samaan suuntaan olevalla) ajokaistalla, viereistä kaistaa ajavan pitäisi antaa tilaa bussin lähtiessä pysäkiltä.

Kiitos! En jostain syystä sisäistänyt tätä tekstiä itse lukiessani.
Eli tämä siis koskee vain ns. kaistalla olevaa pysäkkiä, eikä erillistä pysäkkisyvennystä? Itse en ainakaan kehtaisi pysäkiltä tunkea kenenkään eteen kahden kaistan yli.
 
Kiitos! En jostain syystä sisäistänyt tätä tekstiä itse lukiessani.
Eli tämä siis koskee vain ns. kaistalla olevaa pysäkkiä, eikä erillistä pysäkkisyvennystä? Itse en ainakaan kehtaisi pysäkiltä tunkea kenenkään eteen kahden kaistan yli.

Näin sen itse ymmärrän. Tuo kohta on kyllä kirjoitettu sellaiseen muotoon, että sitä voidaan tulkita turhankin monella tavalla. Edellisessä koulutuksessa eräs komisario sitä tulkitsi juurikin näin. Kahden kaistan yli saa hänen mukaansa hypätä, mutta siinä jälkimmäisessä vaihdossa ei ajoneuvolla ole enää bussia kohtaan väistämisvelvollisuutta. Jopa ajo-opettaja sanoi korttia ajaessani, että älkää liikaa luottako tuon pykälän voimaan, kun tosiaan kaikki eivät tuota pykälää tiedä.

Tampereella Teiskontielläkin on eräs kiinnostava asetelma: TAMK:n pysäkki itäänpäin on omassa pysäkkisyvennyksessään, josta parilla linjalla pitäisi vaihtaa kahden suoraa menevän kaistan yli kolmannelle, vasemmalle kääntyvien kaistalle. Matkaa tuossa on noin 200m. Tungosaikaan vähintäänkin haastava operaatio, väistämisvelvollisuus bussia kohtaan kun ei koske kuin sitä pysäkkisyvennyksen vieressä menevää kaistaa. Hommaa ei yhtään helpota se, että tätä reunakaistaa ajavat "väistävät" bussia vaihtamalla siihen keskikaistalle ajamaan...
 
Tampereella Teiskontielläkin on eräs kiinnostava asetelma: TAMK:n pysäkki itäänpäin on omassa pysäkkisyvennyksessään, josta parilla linjalla pitäisi vaihtaa kahden suoraa menevän kaistan yli kolmannelle, vasemmalle kääntyvien kaistalle. Matkaa tuossa on noin 200m. Tungosaikaan vähintäänkin haastava operaatio, väistämisvelvollisuus bussia kohtaan kun ei koske kuin sitä pysäkkisyvennyksen vieressä menevää kaistaa. Hommaa ei yhtään helpota se, että tätä reunakaistaa ajavat "väistävät" bussia vaihtamalla siihen keskikaistalle ajamaan...

Pysäkin ongelmallisuuden takia ainaki Länsilinjat pyysi poistamaan ko pysäkin vuorotiedoista, jotka päättyvät Taysiin. Ongelmalliseksi muodostui myös Aaltosenkadun pysäkki Itsenäisyydenkatu 13 (0511) Taysista aloittavilla vuoroilla, jotka jatkoivat linja-autoasemalle (kääntyen heti Yliopistonkadulle), Google Mapsin street viewistä http://goo.gl/maps/4SCRC tuota ei vielä löydy, pysäkki sijatisee about mainostaulun kohdalla.
 
Mitenkähän maahanmuuttajataustaisuus liittyi taaskaan asiaan?

Sillä tavalla, että tietyissä valtiossa valokuvaus lienee rajoitetumpaa kuin Suomessa ja he ovat kasvaneet sellaisen kulttuurin keskellä. Toki löytyyhän näitä valittajia suomalaistenkin joukosta, mutta vähemmän. Minulle on vain kerran suomalaiskuski valittanut kuvaamisesta. Maahanmuuttajataustaisilta kuljettajilta näkee herkemmin vihaista naamaa ja varsinkin sormien heiluttelua valokuvauksen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin, että ei. Alkuperäinen ajatus on ymmärtääkseni se, että pysäkkiin päättyvältä bussikaistalta pääsee pois, jos vaikkapa bussikaista jatkuu norm. kaistana. Ja etenkin, jos ko. kaistan tukkii oikealle kääntyvä liikenne. Pysäkillä täytyy kuitenkin pysähtyä, muutenhan kyseessä on kaistan vaihto. Turussa esim. tällaisesta paikasta on Satakunnantie ennen Tampereentien risteystä. Toki pysäkki voi olla bussikaistallakin, juuri ennen risteystä tai ylipäätään melkein missä vaan. Raisiossa on käytössä pysäkki, jolta lähtiessä on ylitettävä 2 kaistaa, ja tungettava bussi jo alkaneelle kääntyvien kaistalle (linja 420). Mitään ongelmaa ei kuulemma ole...
Eli, onko mielestäsi pysäkkilevikkeen ollessa kyseessä, se ensimmäinen kaista jolle pysäkilltä poistutaan, sama vai viereinen kaista? Jos pysäkki sijaitsee kaistalla, asiahan on selvä...
 
Eli, onko mielestäsi pysäkkilevikkeen ollessa kyseessä, se ensimmäinen kaista jolle pysäkilltä poistutaan, sama vai viereinen kaista? Jos pysäkki sijaitsee kaistalla, asiahan on selvä...

Hei

Asiaa on selvitetty Tekniikan Maailma-lehdessä 13/2012. Siinä on purettu auki mm. viereinen kaista termi. Kannatta lukea.
TM 13/2012 sanoi:
Käsite ”samaa tai viereistä ajokaistaa” onkin vaikeampi juttu. Sanat lisättiin pykälään vuonna 1997. Tarkoituksena oli selkiinnyttää tilannetta tapauksissa, joissa pysäkin kohdalla on samaan suuntaan useampia rinnakkaisia ajokaistoja. Jos samaan suuntaan on kaksi rinnakkaista ajokaistaa ja pysäkki on ilman levennystä oikeanpuoleisella ajokaistalla, takaa tulevalla ajoneuvolla on velvollisuus väistää, käyttää sitten kumpaa kaistaa tahansa (ks. piirros tilanne 2).
Mikäli tässä tilanteessa pysäkki on erillisellä levennyksellä, oikeanpuoleinen on pysäkin viereinen kaista, vasemmanpuoleinen ei ole (ks. piirros tilanne 4).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hei

Asiaa on selvitetty Tekniikan Maailma-lehdessä 13/2012. Siinä on purettu auki mm. viereinen kaista termi. Kannatta lukea.
Tätä juuri tarkoitin;Lakitekstissä on siis turhaan ja harhaanjohtavasti maininta "samaa kaistaa lähestyvän väistämisestä"; sehän on itsestään selvää että väistämään joutuu jos pysäkki on samalla kaistalla... Riittäisi kun olisi vain että "viereistä kaistaa lähestyvän jne..." :wink:
 
Takaisin
Ylös