Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kieltämättä meikäläiselläkin kävi mielessä, että taas on ollut joku "mielensäpahoittaja" asialla. Ja eikös linja-auton kuljettaja ole auton pomo, jolla on kai joskus jopa oikeus vallankäyttöön, jotta matkustajien turvallisuus ja viihtyisyys pysyy aisoissa?Tämä on vain ko. naisen versio tapahtuneesta, ja yleensä "vääryyttä" kärsineillä on tapana kääntää tapahtunutta itselleen edulliseen suuntaan... Harmi vain että harvemmin tälläisissä tapauksissa löytyy esim. toista matkustajaa autosta joka oikeasti kertoisi mitä siellä on tapahtunut.
Luonnevikainen h43:n kuski lähti pysäkiltä niin, että bussia juuri ohittava auto joutui tekemään äkkijarrutuksen tai jopa väistämään vastaantulevien kaistalle. Tämä toistui usealla pysäkillä Haagassa.
Toisaalta taajamanopeuksissa ja max 60 km/h rajoitusalueella pysäkiltä lähtevälle bussille on annettava tilaa. Tätä ei kaikki vieläkään sisäistä.
http://liikenneturva.magazine.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=7777
Tässä kuitenkin on muutama aika oleellinen kohta, jotka ammattikuljettaja tulee pitää selkärangassaan:Toisaalta taajamanopeuksissa ja max 60 km/h rajoitusalueella pysäkiltä lähtevälle bussille on annettava tilaa. Tätä ei kaikki vieläkään sisäistä.
http://liikenneturva.magazine.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=7777
tieliikennelaki sanoi:22 §
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään."
Tässä kuitenkin on muutama aika oleellinen kohta, jotka ammattikuljettaja tulee pitää selkärangassaan:
Etenkin jos bussin vauriot löytyvät etupäästä, maksumies löytyy helposti linja-auton ohjaamosta.
Näistä valitus HSL:lle heti, nuo pitäisi saada pois liikenteestä. Jos vilkun laittaa vasemmalle samalla hetkellä kun ovi on mennyt kiinni, vilkku ehtii vilahtaa 5-8 kertaa(pysäkin leveydestä riippuen) ennenkuin bussin etukulma ylittää kaistan reunaviivan. Tämä siis normaalisti pysäkiltä lähdettäessä. Tuolloin kaikki ehtivät kyllä halutessaan reagoida pysäkiltä lähtöön.Luonnevikainen h43:n kuski lähti pysäkiltä niin, että bussia juuri ohittava auto joutui tekemään äkkijarrutuksen tai jopa väistämään vastaantulevien kaistalle. Tämä toistui usealla pysäkillä Haagassa.
Kyllä auton pitää väistää lähtevää bussia! 60km/h alueellea auton on pysähdyttävä jos bussi lähtee pysäkiltä.
Kyllä auton pitää väistää lähtevää bussia! 60km/h alueellea auton on pysähdyttävä jos bussi lähtee pysäkiltä.
Tässä kuitenkin on muutama aika oleellinen kohta, jotka ammattikuljettaja tulee pitää selkärangassaan:
Joonas ehti jo vastata ennen kuin lähetit oman viestisi. Toistanpa hänen sanansa.Väistämisvelvollisuus koskee pysäkkiä lähestyviä ajoneuvon kuljettajia.
Pitää väistää, mutta kuten aiemmin on todettu, pitää bussin osoittaa hyvissä ajoin olevansa lähdössä liikkeelle, eli ennen kuin bussi liikkuu. Pitäähän väistävän auton kuljettajan saada tietää väistämisvelvollisuudestaan. On myös muistettava, että vaikkei auto pysähtyisikään, ei päälleajo-oikeutta ainakaan toistaiseksi ole vielä kenelläkään, edes busseilla.
60 km/ nopeudella ajava kuljettaja saa kuivalla kelillä päällystetyllä tiellä sekunnin reaktioajalla henkilöauton pysähtymään 32 metrin matkalla.
Lähteenä Liikenneturvan sivut.