Mä hymyilen leveämmin, kun jokin asiakaspalvelutilanne v*tuttaa.
Nyt voisit Vristo vastasi miksi näin teette.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mä hymyilen leveämmin, kun jokin asiakaspalvelutilanne v*tuttaa.
Koska asiakas on minun työlleni tärkeä. Joskus on tilanteita, jotka toisinaan hieman harmittavat, mutta niistä selviää parhaiten ystävällisellä ja ymmärtäväisellä asenteella ja hymyllä.Nyt voisit Vristo vastasi miksi näin teette.
Tänään osui kuljettajaksi todella asennevammainen tapaus. Pysäkkiä ennen olevissa liikennevaloissa hän ryhmittäytyi vasemmalle kaistalle, rinnakkain oikealla kaistalla olevan bussin kanssa, ja ohitti pysäkin vasenta kaistaa pitkin kaasu pohjassa näkemättä pysäkillä viittilöivää henkilöä. Kaipa kuljettaja ajatteli, että ei pysäkin matkustajista kuitenkaan kukaan nouse kyytiin, joten voi hyvin ajaa vasenta kaistaa pitkin ilman näköyhteyttä pysäkille.
Esimerkiksi öisin keskustasta lähtevien bussien lastaaminen kestää pitkään herrojen ja rouvien kunnon ja reiteistä tietämättömyyden takia, mutta silti useimmat kuljettajat ajavat lähtölaiturille juuri kun on lähtöaika tai minuutti sen jälkeen, ja lopulta bussi lähtee yllättäen yli 5 min lähtöajan jälkeen.
HSL-alueella asiakaspalveluaika on kolme minuuttia, toisin sanoen bussin pitää olla lähtölaiturissa ja kuljettajan paikalla kolme minuuttia ennen lähtöaikaa. Tietenkään esimerkiksi edelliseltä sivulta myöhässä saapuva bussi ei voi tuota aikarajaa noudattaa, enkä minä ennen kollegaa laituriin tunge, mikäli hänen lähtöaikansa on 1-2 minuuttia ennen omaani.
Mihin tämä 3 min perustuu?
Kyseessä on kuitenkin liikennöitsijän suunnittelemat ajoajat aamun hallisivulle ja kuljettajien työpäivään sisältyviin siirtoihin sekä kuljettajien taukojen ajoitukseen.Tuo periaatteen muutos, että kaavioon voidaan tilaajan toimesta suunnitella ajoaika, jolla ei ole tarkoituskaan ehtiä lähtölaituriin 3 min ennen lähtöaikaa, sekavoitti kovasti tilannetta ja vaikeuttaa kuljettajien ohjeistamista.
Näkyy olevan talokohtaista; Helbillä selkeästi hallisivun ajoaika, sen jälkeen linja-ajo merkattu alkavaksi 3 minuuttia ennen lähtöaikaa. Ja esim. Itäkeskuksessa tauon jälkeen 2 minuuttia kävelyaikaa bussille, sitten 2 minuuttia aloitusaikaa ennen lähtöä...Kyseessä on kuitenkin liikennöitsijän suunnittelemat ajoajat aamun hallisivulle ja kuljettajien työpäivään sisältyviin siirtoihin sekä kuljettajien taukojen ajoitukseen.
Tilaajan suunnittelemat ajoajat perustuvat aiemmin toteutuneisiin ajoaikoihin ja niihin lisättyyn päätepysäkkiaikaan. Normaaleissa olosuhteissa ne kyllä riittävät. Erilaisissa liikennehäiriöissä tai poikkeuksellisissa keliolosuhteissa aikatauluja ei tietenkään ole mahdollista noudattaa.
Aikaisemmin tilanne oli suunnilleen noin, mutta ei ole enää. Tilaajalla on nykyisin kaavioita, joihin ei ole varattu normaaleihinkaan olosuhteisiin tuota kolmea minuuttia. On siis suunniteltua, etteivät kaikki lähdöt tule laituriin 3 min ennen lähtöä palvelemaan, mikä ilmenee myös tuosta kuukankon edellä laittamasta lainauksesta.Kyseessä on kuitenkin liikennöitsijän suunnittelemat ajoajat aamun hallisivulle ja kuljettajien työpäivään sisältyviin siirtoihin sekä kuljettajien taukojen ajoitukseen.
Tilaajan suunnittelemat ajoajat perustuvat aiemmin toteutuneisiin ajoaikoihin ja niihin lisättyyn päätepysäkkiaikaan. Normaaleissa olosuhteissa ne kyllä riittävät. Erilaisissa liikennehäiriöissä tai poikkeuksellisissa keliolosuhteissa aikatauluja ei tietenkään ole mahdollista noudattaa.
Kaukana ovat kuitenkin ne ajat, kun linjan 623:n kuljettaja tuli huonolla kelillä kelta-oranssilla Wiimallaan Rautatientorin lähtölaituriin reilusti ennen lähtöaikaa, noukki jo pysäkillä olleet matkustajat kyytiin ja siirtyi laiturikujan toiselle laidalle odottelemaan, jotta toisella linjalla oleva, aiemmin lähtevä bussi pääsee noukkimaan matkustajat lähtölaiturista. Toisella linjalla olleen bussin lähdön jälkeen sitten uudestaan lähtölaituriin odottamaan lähtöaikaa ja mahdollisia uusia matkustajia. Eipähän tarvinnut noiden hyvissä ajoin lähtölaiturilla olleiden matkustajien olla huonon sään armoilla.Veolian sarjoissa ensimmäisen lähdön alkuun on merkattu 3 minuutin palveluaika ja muissakin lähdöissä sitä pitää pyrkiä noudattamaan. Toki esim. jos Tikkurilan asemalla ajaa 61:stä ja laituri on mustanaan porukkaa on järkevää mennä lastaamaan tuota 3 minuuttia aikaisemminkin. Vastaavasti esim. jos Rautatientorilla toinen bussi lähtee samasta laiturista esim. 2 minuuttia ennen niin ei ole silloin järkevää mennä toisen eteen.
Veolian sarjoissa ensimmäisen lähdön alkuun on merkattu 3 minuutin palveluaika ja muissakin lähdöissä sitä pitää pyrkiä noudattamaan. Toki esim. jos Tikkurilan asemalla ajaa 61:stä ja laituri on mustanaan porukkaa on järkevää mennä lastaamaan tuota 3 minuuttia aikaisemminkin. Vastaavasti esim. jos Rautatientorilla toinen bussi lähtee samasta laiturista esim. 2 minuuttia ennen niin ei ole silloin järkevää mennä toisen eteen.