Kuljettajien toiminta

Friisilänaukiolla on normaalia että auto tulee laituriin sillion kun Buscom piippaa.Oli sitten talvi tai kesä.Auto vaan seisoo kaarteessa tai taukopaikalla.Veolialla on yksi kuski joka tulee aina ajoissa,mutta poikkeus vaan vahvistaa säännön.Olisi se niin mukava istua lämpimässä autossa ja lukea metroa,en usko että se paljon häiritsisi kuljettajaa,saisi vaan hyvän mielen

Friisilänaukiolla (ja muilla vastaavilla päätepysäkeillä) yksi ongelma on se, että siitä lähtee useampi linja. Koska siellä ei ole mitään näyttötaulua, niin kuljettajan on vaikea tietää onko oma lähtö seuraava vai tuleeko joku vielä minuutti ennen lähtöä ottamaan matkustajat kyytiin, jolloin on siinä tien tukkona. Toisaalta jos ajaa itse laituriin 3 minuutin ohjeajan puitteissa, niin ongelman voi jättää myös myöhässä tulevan kuljettajan harteille.

Osa kuljettajista toki seuraa aikataulukirjoista, mutta syksystä alkaen nekin muuttuvat maksulliseksi ja pian varmaan lopetetaan kokonaan. Sitten sekin tiedonhankinta menee entistä vaikeammaksi.

Aikataulusuunnittelun perusteena on, että vuositasolla 95% lähdöistä ehtii perille ennen seuraavaa lähtöä. Kun otetaan huomioon, että tuossa on mm. lumimyrskyt ym muut liikenneongelmat mukana, niin teoriassa lähes jokainen normaalin liikenteen lähtö pitäisi ehtiä ajoissa. Jos jokin lähtö on lähes aina myöhässä, niin sehän on suunnitteluvirhe, joka on korjattavissa. Esim. linjalla 530 kuljettajat pitivät kirjaa viikonlopun tiukoista ajoajoista ja myöhästyneistä lähdöistä. Kun otos oli tarpeeksi suuri toimitettiin yhteenveto HSL:lle ja aikataulut muutettiin toimiviksi.
 
Friisilänaukiolla (ja muilla vastaavilla päätepysäkeillä) yksi ongelma on se, että siitä lähtee useampi linja. Koska siellä ei ole mitään näyttötaulua, niin kuljettajan on vaikea tietää onko oma lähtö seuraava vai tuleeko joku vielä minuutti ennen lähtöä ottamaan matkustajat kyytiin, jolloin on siinä tien tukkona. Toisaalta jos ajaa itse laituriin 3 minuutin ohjeajan puitteissa, niin ongelman voi jättää myös myöhässä tulevan kuljettajan harteille.

Osa kuljettajista toki seuraa aikataulukirjoista, mutta syksystä alkaen nekin muuttuvat maksulliseksi ja pian varmaan lopetetaan kokonaan. Sitten sekin tiedonhankinta menee entistä vaikeammaksi.

Aikataulusuunnittelun perusteena on, että vuositasolla 95% lähdöistä ehtii perille ennen seuraavaa lähtöä. Kun otetaan huomioon, että tuossa on mm. lumimyrskyt ym muut liikenneongelmat mukana, niin teoriassa lähes jokainen normaalin liikenteen lähtö pitäisi ehtiä ajoissa. Jos jokin lähtö on lähes aina myöhässä, niin sehän on suunnitteluvirhe, joka on korjattavissa. Esim. linjalla 530 kuljettajat pitivät kirjaa viikonlopun tiukoista ajoajoista ja myöhästyneistä lähdöistä. Kun otos oli tarpeeksi suuri toimitettiin yhteenveto HSL:lle ja aikataulut muutettiin toimiviksi.
Paikalla on tilaa ajaa vaikka kaksi autoa vierekkäin.Kyse on vain palvelu halusta.jota nyky kuljettajilta puuttuu.On hyvin helppoa toistaiseksi katsoa taas syysliikenteen alun jälkeen aikataulukirjasta milloin edellinen lähtee.jos vain viitsii.Samalla minuutilla voi olla lähtöjä, mutta sehän ei muuta laituriin tuloa.Olen itse aikoinaan ajanut paljon kyseiseltä päättäriltä,eikä ollut koskaan vaikeuksia.Kyse on vain HALUSTA palvella matkustajia.
 
On tämä nyt minuutin tarkkaa vääntöä. Minuutti tai kolme, jos ihmiset pääsee kyytiin ennen lähtöaikaa ja auto lähtee ajallaan, kaiken pitäisi olla kunnossa. Monesti joku puolen tunnin tauko myöhästyy alkupäästä, silloin ei ainakaan lähtöpaikalle tule hosuttua viittä minuuttia etuajassa seisomaan. Jos tämä näin tarkkaa on, miksi sinne päättärille täytyy tulla niin aikaisin odottamaan autoa, eikö siinä mene kalliit minuutit hukkaan?
 
Monesti joku puolen tunnin tauko myöhästyy alkupäästä, silloin ei ainakaan lähtöpaikalle tule hosuttua viittä minuuttia etuajassa seisomaan.

Silloin varmaan pitää kirjoittaa ylityksestä joku lappu työnantajalle eikä kostaa sitä seuraavan vuoron matkustajille, joihin asia ei liity mitenkään.

Monelle matkustajalle tämä tuntuu olevan yllättävän tärkeä seikka palvelun laatua arvioitaessa. Joku pienempi liikennöitsijä voisi saada aika hyvät laatuarviot pelkästään sillä, että sen autot olisivat aina ajoissa laiturissa.

Meillä muuten yhdessä firmassa on kuljettajien sarjakirjoihin alettu merkitä nuo muut saman laiturin lähdöt. Soisi yleistyvän muuallakin käytännön, ei tartte odottaa mutkassa siltä varalta, että joku muu lähtee ensin.
 
Tämä on aika outo tilanne kuljettajan näkökulmasta. Meidän odotetaan noudattavan jotain tiettyä palveluaikaa (esim. 3 min), jota me ei voida mistään tietää. Nyt tarkistin vielä Klovin varikolla ilmoitustaulut, Kuljettajan käsikirjan ja tilaajan laatiman Palvelu- ja myyntiohjeen enkä mistään löytänyt mainintaa tällaisesta palveluajasta. Kuljettajan käsikirjassa kyllä ohjeistetaan ajamaan lähtölaituriin "mahdollisuuksien mukaan riittävän ajoissa, jotta matkustajat pääsevät ajoissa kyytiin." Tämä jättää kuitenkin aika paljon tulkinnanvaraa.

Samalla tilaaja ja liikennöitsijä voivat omista lähtökohdistaan tehdä suunnittelutyönsä siten, että palveluaika ei voi normaaliolosuhteissakaan toteutua. Meitä sitten moititaan edesvastuuttomiksi ja ajattelemattomiksi ja palveluhaluttomiksi.
 
Silloin varmaan pitää kirjoittaa ylityksestä joku lappu työnantajalle eikä kostaa sitä seuraavan vuoron matkustajille, joihin asia ei liity mitenkään

Eipä lappujen rustailu auta mitään siihen faktaan, että työaikalain mukaan ruokatauon pitää olla vähintäänkin puolen tunnin mittainen, sitä eivät mitkään HSL-sopimukset kumoa. Siinä sitten kolaritilanteessa näyttelet muille osapuolille sitä lappua. ;)

Muutenkin voi olla varma, kenen piikkiin tuossa tapauksessa kaikki hyvin todennäköisesti menee.
 
Paikalla on tilaa ajaa vaikka kaksi autoa vierekkäin.Kyse on vain palvelu halusta.jota nyky kuljettajilta puuttuu.On hyvin helppoa toistaiseksi katsoa taas syysliikenteen alun jälkeen aikataulukirjasta milloin edellinen lähtee.jos vain viitsii.Samalla minuutilla voi olla lähtöjä, mutta sehän ei muuta laituriin tuloa.Olen itse aikoinaan ajanut paljon kyseiseltä päättäriltä,eikä ollut koskaan vaikeuksia.Kyse on vain HALUSTA palvella matkustajia.

Älä yleistä, itse ja moni muukin kollega kyllä menee hyvissä ajoissa lähtöpysäkille kun se vaan on mahdollista. Palveluhaluakin löytyy, olen monet matkustajan ongelmat selvittänyt oman älypuhelimen avulla tai opastanut paikkaan josta saa apua.
 
Älä yleistä, itse ja moni muukin kollega kyllä menee hyvissä ajoissa lähtöpysäkille kun se vaan on mahdollista. Palveluhaluakin löytyy, olen monet matkustajan ongelmat selvittänyt oman älypuhelimen avulla tai opastanut paikkaan josta saa apua.

viestejä lukien, tulee mieleen ajatus, että Erään N-alkuisen yrityksen ratinvääntäjillä on paineita tehdä työtään?
 
Matkustin viime yönä yöbussilla päättärille saakka, ja bussin lähdettyä pysäkiltä ilmeisesti varikkoa kohti, huomasin bussiin vielä jääneen nukkuvan matkustajan. Olen ollut siinä uskossa, että kuljettajat päätepysäkillä tyhjentäisivät auton matkustajista, mutta ilmeisesti näin ei säännönmukaisesti tehdä?
 
Viikonlopun Itä-Helsingin yöliikenteen lisälähdöissä bussit palaavat usein tyhjänä takaisin Rautatientorille. Siellä on kuljettajan turvallista herätellä nukkujia, koska vartijat ovat tukena, ja toisaalta unikeolla on muitakin matkanjatkamisvaihtoehtoja kuin apostolinkyyti.

Tiedän kyllä, että kaikki kuljettajat eivät tyhjennä bussia varikolle lähtiessäänkään, vaikka kaiketi pitäisi. Sellainen tilanne tässä tosiaankin taitaa olla kyseessä, koska kyse oli sunnuntain liikenteestä. Jaksaisitko, Matkalainen, lähettää saman asian tiedoksi HSL:llekin palautelomakkeella mahdollisine yksilöintitietoineen (linja, lähtöaika)?

Eräänä yönä olin lopettelemassa omaa työpäivääni varikolla, ja kun vein rahastusvälineitä pois, vastaan tuli tankkari ja poliisi. Bussiin vuoron päätteeksi jäänyt henkilö oli soittanut hälytyskeskukseen ja kertonut, että oli herännyt tyhjässä, pimeässä bussissa varikon pihalla, ja että ei päässyt omin neuvoin ulos. Partio oli tullut avuksi, ja tankkari oli ensimmäinen henkilökunnan henkilö, jonka he olivat löytäneet. Avuntarvitsijaan oli puhelinyhteys, joten häntä kehotettiin katsomaan bussin numero oven yläpuolelta, ja sen perusteella hänet käytiin päästämässä ulos. Loppu hyvin kaikki hyvin. :)
 
Viikonlopun Itä-Helsingin yöliikenteen lisälähdöissä bussit palaavat usein tyhjänä takaisin Rautatientorille. Siellä on kuljettajan turvallista herätellä nukkujia, koska vartijat ovat tukena, ja toisaalta unikeolla on muitakin matkanjatkamisvaihtoehtoja kuin apostolinkyyti.

Tiedän kyllä, että kaikki kuljettajat eivät tyhjennä bussia varikolle lähtiessäänkään, vaikka kaiketi pitäisi. Sellainen tilanne tässä tosiaankin taitaa olla kyseessä, koska kyse oli sunnuntain liikenteestä. Jaksaisitko, Matkalainen, lähettää saman asian tiedoksi HSL:llekin palautelomakkeella mahdollisine yksilöintitietoineen (linja, lähtöaika)?

Laitoin palautetta. Minun tapauksessani kyse oli hyvin läntisen Helsingin (siis Espoon) yölinjasta.

Eräänä yönä olin lopettelemassa omaa työpäivääni varikolla, ja kun vein rahastusvälineitä pois, vastaan tuli tankkari ja poliisi. Bussiin vuoron päätteeksi jäänyt henkilö oli soittanut hälytyskeskukseen ja kertonut, että oli herännyt tyhjässä, pimeässä bussissa varikon pihalla, ja että ei päässyt omin neuvoin ulos. Partio oli tullut avuksi, ja tankkari oli ensimmäinen henkilökunnan henkilö, jonka he olivat löytäneet. Avuntarvitsijaan oli puhelinyhteys, joten häntä kehotettiin katsomaan bussin numero oven yläpuolelta, ja sen perusteella hänet käytiin päästämässä ulos. Loppu hyvin kaikki hyvin. :)

Silloin kun vielä oli olemassa Espoon rengasmaiset yölinjat, tuli joskus matkustettua niillä aamuksi kaupunkiin. Ei ollut yksi eikä kaksi kertaa kun joku huomasi perillä palanneensa lähtöpaikkaansa :)
 
Silloin kun vielä oli olemassa Espoon rengasmaiset yölinjat, tuli joskus matkustettua niillä aamuksi kaupunkiin. Ei ollut yksi eikä kaksi kertaa kun joku huomasi perillä palanneensa lähtöpaikkaansa :)

Juuri tästä syystä olisikin hyvä, jos yölinjat olisivat rengaslinjoja. On varsin ikävää jättää joku öinen kulkija jonnekkin hevonpeehen aamuyöstä, kun jos sen voisi viedä takaisin lähtöpisteeseen.
Tilanne voi olla mm. sellainen joka omalle kohdalle on osunut, että matkaaja nukkuu kierroksen jakomäen linjan kyydissä ja rautatientorilla sanoo vartijoille haluavansa haagaan ;)
 
Juuri tästä syystä olisikin hyvä, jos yölinjat olisivat rengaslinjoja. On varsin ikävää jättää joku öinen kulkija jonnekkin hevonpeehen aamuyöstä, kun jos sen voisi viedä takaisin lähtöpisteeseen.

Pitkässä rengaslinjassa on se huono puoli, että kauimmaisesta pisteestä keskustaan haluava joutuu odottamaan pysäkillään hilpeästi etuajassa, kun yölinjojen ajoajat vaihtelevat (ainakin Espoossa).
 
Matkustin viime yönä yöbussilla päättärille saakka, ja bussin lähdettyä pysäkiltä ilmeisesti varikkoa kohti, huomasin bussiin vielä jääneen nukkuvan matkustajan. Olen ollut siinä uskossa, että kuljettajat päätepysäkillä tyhjentäisivät auton matkustajista, mutta ilmeisesti näin ei säännönmukaisesti tehdä?

Näitähän sattuu. Kerran katselin peilistä, että takapenkillä nukkuu joku, jonka joutuisin kohta herättämään pääteasemalla. Kävi kuitenkin niin iloisesti, että hän heräsi ennen kuin ehdin nousta toimistostani, siirtyi etupenkille istumaan ja jäi kyydistä hallisivulla olevalla pysäkillä. Vasta varikon pihassa huomasin, että myös suoraan selkäni takana oli ollut joku nukkumassa...
 
Vasta varikon pihassa huomasin, että myös suoraan selkäni takana oli ollut joku nukkumassa...

Se on kyllä kumma, kun kanssa matkaajista ei voi pitää yhtään huolta. Tai liekö se sitten osa meidän takapajuista kulttuuria. Kerran muistan, kun yöbussissa joku ukko torkkui keskioven takapuolen penkissä ja pilkki vähän väliä siitä reunalta kohti lastenvaunutilaa. Hänen vieressä istui joku ja myös siinä viereisellä penkkiparilla istui joitain hiihtäjiä. Aikani tätä pilkintää peilistä seurattauani huikkasin matkustamoon, josko joku vieressä istuva voisi pitää tämän kaverin hereillä, ettei tipu lattialle sieltä. Nämä tyypit, jotka istuivat hänen vieressä tuntuivat suorastaan katoavan penkkien väleihin, ettei vaan tarvitse puuttua :D Viereinen kaveri kuitenkin herätti sen ja tämä oli nähtävän kiitollinen siitä :)
 
Takaisin
Ylös