Kuljettajien toiminta

Näin ammattilaisena sanon tähän: "no problem!" Ainakin minä osaan "syödä purkaa ja puhua samalla puhelimessa". Kun säädöt kerran saa kohdalleen ei niihin sitten tarvitse enää koskea.

No tämä kyseinen kuljettaja ei siis ollut ammattilainen, ajo oli jo ajoasennon säätämisen aikana huteraa, puhumattakaan puhelimen kanssa pelleillystä.
 
Jos kuskia vaihdetaan kesken linjan – omassa tapauksessani siis lähinnä Ruskeasuon vaihtopysäkillä – pyrin pääsemään liikkeelle heti, kun jalat yltävät polkimille. Loput säädöt löytyvät kyllä ensimmäisen pysäkkivälin aikana, ja eipähän tarvitse seisottaa takana olevia autoja turhaan. Sen sijaan päätepysäkillä puikkoihin hypätessäni käytän enemmän aikaa hieromiseen – niin asennon kuin itsenikin.
 
Törkeää käytöstä. Jos kuljettaja menisi auttamaan, kuten kuuluu, matka jatkuisi noin puolessa minuutissa. Eikä tulisi tällaista julkisuutta. Todelliset matkan hidastajat löytyvät ihan muualta, ja tekevät kiusaa ihan tahallaan.
 
Tänään h39 kuljettaja kieltäytyi ottamasta kolmansia lastenvaunuja kyytiin. Ilmoitti vanhemmille, kylläkin ystävällisesti, että vain kahdet otetaan kyytiin. Kyseessä oli 2012- mallinen Scala missä on paikat kolmelle vaunulle. Hieman matkustajat tuntuivat asiaa ihmettelevän.
 

Mikä mahtaa olla näiden pyörätuoliramppien painorajoitus?
Joskus kuljettajakurssilla muistan kouluttajan sanoneen moneen otteeseen, ettei moottorillisia pyörätuoleja tulisi ottaa kyytiin ollenkaan, kun rampit eivät niitä kuulemma kestä.
Monesti olen niitä kuitenkin nähnyt busseissa matkustavan ja olenpa joskus itsekin (kenties määräyksiä rikkoen) näitä kyytiin ottanut.
 
Mikä mahtaa olla näiden pyörätuoliramppien painorajoitus?
Joskus kuljettajakurssilla muistan kouluttajan sanoneen moneen otteeseen, ettei moottorillisia pyörätuoleja tulisi ottaa kyytiin ollenkaan, kun rampit eivät niitä kuulemma kestä.
Monesti olen niitä kuitenkin nähnyt busseissa matkustavan ja olenpa joskus itsekin (kenties määräyksiä rikkoen) näitä kyytiin ottanut.
Ainakin viime vuosina työpaikalleni hankituissa eri mallisissa Low Entry -Volvoissa olevat Hübner -merkkiset rampit ovat muistaakseni 350kg kestäväksi mitoitettuja. Vanhemmissa (ennen vuotta 2009 hankituissa) Volvoissa ja Scaloissa olevien ramppien merkkiä en osaa sanoa, saattavat olla koritehtaiden omavalmisteita. Ne tuntuvat huomattavan paljon huterammilta, kuin nämä Hübnerin tekeleet.
 
Mikä mahtaa olla näiden pyörätuoliramppien painorajoitus?
Joskus kuljettajakurssilla muistan kouluttajan sanoneen moneen otteeseen, ettei moottorillisia pyörätuoleja tulisi ottaa kyytiin ollenkaan, kun rampit eivät niitä kuulemma kestä.
Monesti olen niitä kuitenkin nähnyt busseissa matkustavan ja olenpa joskus itsekin (kenties määräyksiä rikkoen) näitä kyytiin ottanut.

Mulle on opetettu, että jos kulkuvälineessä on ohjaustanko, sitä ei oteta kyytiin. Toisin sanoen moottoroidut tuolit olen ottanut autoon, invamopoja en (ei kyllä ole kukaan yrittänytkään).
 
Mikä mahtaa olla näiden pyörätuoliramppien painorajoitus?
Joskus kuljettajakurssilla muistan kouluttajan sanoneen moneen otteeseen, ettei moottorillisia pyörätuoleja tulisi ottaa kyytiin ollenkaan, kun rampit eivät niitä kuulemma kestä.
Monesti olen niitä kuitenkin nähnyt busseissa matkustavan ja olenpa joskus itsekin (kenties määräyksiä rikkoen) näitä kyytiin ottanut.
Matkustajien ohjeissa mm. HSL:n kotisivuilla kerrotaan, että (sähkö)pyörätuolin suurin sallittu paino käyttäjän kanssa on 300 kg.
Onneksi pyörätuolien käyttäjät näyttävät tämän hyvin tietävän, milläs kuljettaja heitä punnitsisi.
 
Joskus positiivistakin palautetta kuljettajalle:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...ko-sai-matkustajilta-raikuvat-aplodit/4983072
Mutta vaikka tarkoitus onkin hyvä, niin saako kuljettaja tuolla tavalla jättää autonsa ja matkustajansa pariksi minuutiksi pysäkille ja häipyä näkymättömiin (sillä jos esim. auton moottori on koko ajan käynnissä, niin tällainen toiminta vaikuttaa aikamoiselta turvallisuusriskiltä)?
 
Joskus positiivistakin palautetta kuljettajalle:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...ko-sai-matkustajilta-raikuvat-aplodit/4983072
Mutta vaikka tarkoitus onkin hyvä, niin saako kuljettaja tuolla tavalla jättää autonsa ja matkustajansa pariksi minuutiksi pysäkille ja häipyä näkymättömiin (sillä jos esim. auton moottori on koko ajan käynnissä, niin tällainen toiminta vaikuttaa aikamoiselta turvallisuusriskiltä)?

Jätetäänhän niitä autoja terminaaleissakin käyntiin ja mennään vessaan.

Vihdoin muuten v53:n kuljettajat on oppinu olla ottamatta kyytiin matkustajia Tikkurilassa Vantaanaukion (V6108) pysäkiltä. Sieltä nousee usein porukkaa kyytiin vaikka pysäkillä on kyltti, jossa lukee selvästi pysäkin oöevan vain poistumispysäkki. Kyytiinotto pysäkki on tien toisella puolella, mutta nykysin tuntuu olevan niin vaikeeta ylittää suojatie ja kävellä 50 metriä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Joskus positiivistakin palautetta kuljettajalle:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...ko-sai-matkustajilta-raikuvat-aplodit/4983072
Mutta vaikka tarkoitus onkin hyvä, niin saako kuljettaja tuolla tavalla jättää autonsa ja matkustajansa pariksi minuutiksi pysäkille ja häipyä näkymättömiin (sillä jos esim. auton moottori on koko ajan käynnissä, niin tällainen toiminta vaikuttaa aikamoiselta turvallisuusriskiltä)?

Jutussahan ei mainita jäikö moottori käyntiin vai ei joten sitä ei voi tietää. muuten tuossa ei mielestäni ole mitään arveluttavaa. Kyllähän bussit seisovat päätepysäkeillä ja kuljettajanvaihtopysäkeillä useinkin ilman kuskia poka kyydissä.
 
Haluaisin Autoton espoolainen kuulla perustelusi millä tapaa se olisi turvallisuusriski kun itse en saa millään mieleen vaikka tyhjäkäyttänyt kymmeniä kertojakin pitempiä aikoja bussia tyhjäkäynnillä? Tuntui niin jännältä kommentilta että haluan kuulla perustelun
 
Olettaisin, että tyhjäkäynti tai sen kestoaika ei tässä ole se pointti vaan se, että joku hörhö voisi innostua yrittämään liikkeelle sillä autolla.
 
Olettaisin, että tyhjäkäynti tai sen kestoaika ei tässä ole se pointti vaan se, että joku hörhö voisi innostua yrittämään liikkeelle sillä autolla.
Vinkki: painaa vaikkapa alkolukon kuittausnappia poistuessaan bussista, niin eipähän lähde liikkeelle. Harva kuitenkaan tietää sen toiminnoista ja mitä pitää tehdä, että auton saa uudelleen liikkeelle.
 
Takaisin
Ylös