Kuljettajien toiminta

Ennen vanhaan oli vissiin tapana vaihtaa alamäessä vapaalle. Niistä vuosista tekniikka on muuttunut paljon, ja ties kuinka monen vuosikymmenen ajan onkin suositeltu kytkemään alamäessä raskas vaihde päälle.

Volvon I-Shift-vaihteistoissa on Eco-Roll-toiminto, joka nimenomaan vaihtaa alamäissä vapaalle. Volvon esitteen mukaan tämä säästää polttoainetta jopa 2%, koska ajoneuvo rullaa pitemmälle, kun vaihteisto on vapaalla, eikä moottori jarruta.
 
Kuljettaja yrittää suoriutua kireistä aikatauluista, ruuhkista, työmaa kohdista ja hankalista risteyksistä jollainlailla sääntöjä noudatellen, tai ainakin jotain sinnepäin. Ja kiitoksena kiukkuinen huuto päin naamaa "Oletpa sinä paljon myöhässä!". Tekisi mieli huutaa takaisin "Haista vittu!, mutta ei tietenkään niin voi tehdä.

Tampereella on heinäkuun alusta totutettu kuljettajia toteamaan palautetta antavalla asiakkaalle "palautteet jolille". pk-seudulla vastaava lienee "palautteet HSL:lle". Kun aikataulut suunnittelee viranomainen niin saa myöskin ottaa palautteet niistä vastaan.
 
Tänään 29.9. kun h39B lähti Runeberginkadun päättäriltään ja kääntyi Fredalle, kuljettaja ajoi hitaasti pysäkin kohdalla ja katseli, tulisiko ketään kyytiin. Yhtään kättä ei noussut. Kun oltiin jo bussin mitan ohi pysäkin niin johan alkoi käsiä nousta ja kenkiä kopista.Kuljettaja otti sitten kaikki viisitoista käsivammaista kyytiin pysäkkialueen ulkopuolella. Olihan se tietysti ystävällinen teko mutta melkein olisivat saaneet jäädä. Vai pitäisikö sanoa, että noin isossa laumassa tyhmyys tiivistyy?
 
Tänään 29.9. kun h39B lähti Runeberginkadun päättäriltään ja kääntyi Fredalle, kuljettaja ajoi hitaasti pysäkin kohdalla ja katseli, tulisiko ketään kyytiin. Yhtään kättä ei noussut. Kun oltiin jo bussin mitan ohi pysäkin niin johan alkoi käsiä nousta ja kenkiä kopista.Kuljettaja otti sitten kaikki viisitoista käsivammaista kyytiin pysäkkialueen ulkopuolella. Olihan se tietysti ystävällinen teko mutta melkein olisivat saaneet jäädä. Vai pitäisikö sanoa, että noin isossa laumassa tyhmyys tiivistyy?

Mielenkiintoista, että välillä näinkin päin. Yleensä kun itse matkustan, niin pysäkillä vähintään puolet ihmisistä nostaa käden pystyyn, määrästä riippumatta. :D
 
Tänään 29.9. kun h39B lähti Runeberginkadun päättäriltään ja kääntyi Fredalle, kuljettaja ajoi hitaasti pysäkin kohdalla ja katseli, tulisiko ketään kyytiin. Yhtään kättä ei noussut. Kun oltiin jo bussin mitan ohi pysäkin niin johan alkoi käsiä nousta ja kenkiä kopista.Kuljettaja otti sitten kaikki viisitoista käsivammaista kyytiin pysäkkialueen ulkopuolella. Olihan se tietysti ystävällinen teko mutta melkein olisivat saaneet jäädä. Vai pitäisikö sanoa, että noin isossa laumassa tyhmyys tiivistyy?
Itselle sattui muutama viikko sitten, että vaikka seurasin tavoittelemaani autoa liveseurannasta, niin vasta auton sivuuttaessa minut ja muun odottajan pystyi sivulinjakilvestä lukemaan, mikä linja lopulta oli kyseessä. Tässä autossa oli tekninen vika, että etulinjakilpi ei tuolloin lähestyessä toiminut lainkaan ja alkoi palaa (kosketushäiriön takia?) vasta ohituksen jälkeen. Näissä tilanteissa kieltämättä kuljettajan pelisilmä mitataan (vaikkei edustamassasi tapauksessa tästä ollutkaan kyse). Muutamia muitakin busseja tullut sen jälkeen vastaan, joissa etulinjakilpi joko pimeä tai näyttänyt lähinnä tetris-kuviota ja takalinjakilvestä voinut sitten varmistaa, että kyseessä olikin juuri se linja.
 
Jos ei linjatunnus näy ollenkaan, niin kannattaa pysäyttää bussi varmuuden vuoksi ja samalla kertoa siitä kuljettajalle – kuljettaja ei välttämättä ollenkaan tiedä, että kilvet ovat särki. Jos tietäisi, hän todennäköisesti pysähtyisi joka pysäkillä ja kertoisi odottajille, mitä linjaa ajaa.
 
Jos ei linjatunnus näy ollenkaan, niin kannattaa pysäyttää bussi varmuuden vuoksi ja samalla kertoa siitä kuljettajalle – kuljettaja ei välttämättä ollenkaan tiedä, että kilvet ovat särki. Jos tietäisi, hän todennäköisesti pysähtyisi joka pysäkillä ja kertoisi odottajille, mitä linjaa ajaa.

Olen täysin samaa mieltä; tässä minun tapauksessani oli kyseessä MAN-teli missä kilvet olivat täysin kunnossa.
 
Ehkä tässä tulee "bussikuskin" ja "linja-autonkuljettajan" ero esiin. Ammattimainen "linja-autonkuljettaja" kyllä ymmärtää, että asiakkaissa on puutteita, kuten meissä kaikissa on, eikä tee siitä itselleen ongelmaa.

Aivan, kyllähän sitä mielensä voi pahoittaa useita kertoja päivässä, jos liian vakavasti kaikki asiat ottaa:) Varmaan jokainen linja-autonkuljettajan ammatin valinnut on ollut tietoinen siitä, että asiakkaita on monenlaisia, ja osaa tosiaankin olla tekemättä siitä itselleen ongelmaa. Vaikka joskus se saattaa olla aika vaikeaa...
 
554K eksyi tänään 4.10. hieman reitiltään itään päin mennessä. Unohti kääntyä Pitäjänmäentieltä Kaupintielle, kääntyi sitten Strömbergintielle ja sen sekä Strömberginkujan risteyksessä teki peruutuskäännöksen!
 
Tulipahan seurattua vaihtokuljettajan toimia 11.10. Palautetta laitettu HSL:lle. Eikai sen näin pitäisi mennä?

Vaihtokuski hyppäsi puikkoihin, ovet kiinni ja menoksi. Seuraavat viisi pysäkinväliä säädettiin ajoasentoa. Sen jälkeen kaivettiin ajaessa repusta kaksi puhelinta ja yksi imukuppiteline, aseteltiin imukuppiteline sivuikkunaan ja räplättiin puhelinta toiset viisi minuuttia, kaikki tämä samalla yhdellä kädellä nykivästi, välillä vastaantulevien kaistalla, ajaen ja nopeusrajoituksista piittaamatta.

Eikai se kuljettajan vaihtoaika voi olla niin tiukka ettei sitä ajoasentoa saa laitettua pysäkillä seistessä? Eiköhän nuo omat puhelimet voi sitten kaivaa päätepysäkillä jos ei siihen ole vaihtopysäkillä aikaa.
 
Eikai se kuljettajan vaihtoaika voi olla niin tiukka ettei sitä ajoasentoa saa laitettua pysäkillä seistessä? Eiköhän nuo omat puhelimet voi sitten kaivaa päätepysäkillä jos ei siihen ole vaihtopysäkillä aikaa.
Mikä yhtiö oli kyseessä?

Sitten on myös niitä, jotka valittavat, että ajoasennon ja peilien säätö kestää liian kauan. Penkinsäädön ainakin minä saan parhaimmaksi juuri ajaessa. Ensin siis suurimmat säädöt pysäkillä ollessa ja hienosäätöä ajaessa.
 
Sitten on myös niitä, jotka valittavat, että ajoasennon ja peilien säätö kestää liian kauan. Penkinsäädön ainakin minä saan parhaimmaksi juuri ajaessa. Ensin siis suurimmat säädöt pysäkillä ollessa ja hienosäätöä ajaessa.

Totta. Ei minua ainakaan matkustajana kiinnosta katsella kun kuljettaja säätää penkkiä, peilejä tai ties mitä. Haluan vain että matka jatkuu mahdollisimman nopeasti. Tästä syystä en kuljettajankaan ominaisuudessa viitsi viivästyttää matkan jatkumista näillä toiminteilla.
 
Sitten on myös niitä, jotka valittavat, että ajoasennon ja peilien säätö kestää liian kauan. Penkinsäädön ainakin minä saan parhaimmaksi juuri ajaessa. Ensin siis suurimmat säädöt pysäkillä ollessa ja hienosäätöä ajaessa.

Miellytä nyt sitten näitä... Kun yhtä "miellyttääkseen" koettaa päästä ripeästi jatkamaan matkaa, ärsyttää samalla suunnattomasti toista (jolla ei kaiketi ole kiirettä mihinkään).

Kyllä itselläkin on tapana muualla, kuin aikatauluntasauspysäkillä tapahtuvissa vaihdoissa, jatkaa matkaa "mahdollisimman ripeästi" ja säädellä sitten tarvittavat säädöt kohdalleen tuonnempana. Kunhan nyt ratin ja penkin väliin mahtuu, niin matka voi jatkua edellyttäen että peileistä näkee edes jotain.
 
Mikä yhtiö oli kyseessä?

Sitten on myös niitä, jotka valittavat, että ajoasennon ja peilien säätö kestää liian kauan. Penkinsäädön ainakin minä saan parhaimmaksi juuri ajaessa. Ensin siis suurimmat säädöt pysäkillä ollessa ja hienosäätöä ajaessa.

Veolia.

Totta, kyllä sen hienosäädön voi tehdä ajaessa, mutta että penkin korkeutta ja ratin etäisyyttä sekä korkeutta säädellään monta kertaa ajaessa on jo hieman liikaa. Eli ilmeiesesti kuljettajan vaihtoon ei ole varattu (ylimääräistä) aikaa, jos kerran on niin kiire.

Onkohan niillä, jotka hoputtavat lähtemään, kiire vielä siinäkin vaihessa kun kuljettaja ajaessa säätämiseltään ajaa kolarin? (No tietysti on koska matka katkeaa...) Yllytyksestä voi saada tuomion, mitenköhän tälläisessa tilanteessa katsottaisiin matkustajien osallisuutta?
 
Totta, kyllä sen hienosäädön voi tehdä ajaessa, mutta että penkin korkeutta ja ratin etäisyyttä sekä korkeutta säädellään monta kertaa ajaessa on jo hieman liikaa.
Näin ammattilaisena sanon tähän: "no problem!" Ainakin minä osaan "syödä purkaa ja puhua samalla puhelimessa". Kun säädöt kerran saa kohdalleen ei niihin sitten tarvitse enää koskea.
 
Takaisin
Ylös