Kuljettajien toiminta

Meille opetettiin et linja-autonkuljettaja on se ammattimies, bussikuski on sit vähän huonompi ja dösäkuski se huonoin.
 
Meille opetettiin et linja-autonkuljettaja on se ammattimies, bussikuski on sit vähän huonompi ja dösäkuski se huonoin.

Näiden määritelmien perusteella eilisellä päiväretkellä Madeiran Curral das Freirasiin menomatkalla (linjalla 81) ratin takana istui linja-autokuljettaja ja paluumatkalla dösakuski. Paluumatkan kuljettajaa luonnehtisin sanoilla "hullu bussikuski". Onneksi ei paluumatkaan kuulunut pistoa Eira do Serradoon, sen verran kapea ja mutkainen (syvän rotkolaakson vuorenrinteellä) on tie "Eiraan". Olisi bussista voinut tulla "Aerobus".
 
Meille opetettiin et linja-autonkuljettaja on se ammattimies, bussikuski on sit vähän huonompi ja dösäkuski se huonoin.


Olipa hyvä, että opetuksen lomassa oli aikaa myös huumorilöpinöihin. Olen itse ollut paikalla kun työhönsä ryytynyt taxikuski ilmoitti ammatikseen tolppahomon.

Iltalehti kertoi hiljattain taksiyrittäjästä, joka järjesti pulassa olleelle perheenäidille 1000 litraa lämmitysöljyä. Iltalehden otsikossa luki "taksikuski".

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/0b57c658-cc62-4bb3-bfe6-9906690f2176_u0.shtml

Lippuhuijaria asikkaaksi kutsuva liikennepäällikkö on muuten tykästynyt kettuun. Toivottavasti kettu ei puraise linja-autonkuljettajaa tai dösäkuskia koipeen, ennen kuin se ylennetään apukuljettaksi.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/ed82875f-2259-4b05-88b2-b2c283f86862_u0.shtml
 
Taksin omistaja sekä renkinä työskentelevä - molemmat kuljettavat autoa vuorollaan. Ovat siten työtä kuvattaessa taksikuskeja.

Ravintolaan tulee Helsingissä usein mies ja tarkoituksella jättää laskun maksamtta ja odottaa rauhassa poliisien saapumista paikalle. Hän on siten ravintolan asiakas, kun saapuu ravintolaan sisään. Syntyy sitten toinen asia kun hänellä ei ole halukkuutta maksaa laskua. Hän on sitten vilpillisesti käyttäytyvä ja asiakas samanaikaisesti.
 
13 vuotias tyttö matkusti linjalla 415 Sunnuntai-iltana Vantaan Flamingosta Helsinkiin eikä osannut ostaa kännykällä mobiiliseutulippua (jutun mukaan tytön kännykässä oli Englanninkielinen sovellus) Hätäpäissään tyttö osti Vantaan sisäisen lipun ja Helsingin rajalla Silvolassa kuljettaja ilmoitti tytölle että lippu päättyy tässä. Tyttö pyysi kuljettajaa auttamaan seutulipun ostamisessa mutta ei saanut apua. Hädissään tyttö sitten osti Helsingin sisäisen lipun mutta kuljettaja ilmoitti että ei tämä näin mene ja poisti tytön kyydistä https://www.vantaansanomat.fi/artik...bussista-kesken-matkan-koska-ei-osannut-ostaa.

Ilmeisesti tämä kuljettaja ei ole kovinkaan asiakaspalveluhenkinen kun ei halunnut auttaa vaan jätti nuoren tytön kylmään ja pimeään vaikka tyttö oli halukas ostamaan tarvittavan lipun. Jos kuljettaja ei esimerkiksi ole osannut neuvoa miten seutulipun voi ostaa, niin olisi kyllä voinut hyväksyä jatkolipuksi sen Helsingin sisäisen ja tyttö olisi päässyt perille. Toki HSL:n sääntöjen mukaan tällainen kahden sisäisen lipun yhdistelmä ei kelpaa seutumatkalle mutta eiköhän tuossa tilanteessa olisi voinut käyttää hieman harkintaa.
 
Odotin 55:ttä Koskelan päättärillä. Linkker saapui nelisen minuuttia lähtöajan jälkeen. Alkoi lataus ja samalla kuljettaja vaihtui. Latauksen jälkeen bussi seisoi pari minuuttia ja lähti sitten yllättäen avaamatta ovea vaikka seisoin kohdalla. Kyltissä luki edelleen Koskela. No, seuraava vuoro, VDL, tuli ja lähti ajallaan. Kun jäin Rautatientorilla pois sama Linkker seisoi lähtövalmiina Koskelaan ja näkyi ottaneen matkustajia kyytiin.
 
Matkustaja haluaa kyytiin 39:n bussiin Einon Leinon kadun ja Topeliuksen -kadun risteyksessä. Siinä ei bussipysäkkiä. Kuljettaja ottaa hänet kyytiin. Samanaikaisesti toinen matkustaja on siirtynyt keskiovelle ja pyrkii ulos. Ei pääse koska bussi ei ole pysäkillä.

Hyvin erikoinen näytelmä, jollaista en ole ennen nähnyt. Kuljettaja siis saa ottaa matkustajan kyytiin missä vaan, tässä tapauksessa risteysalueella !?
 
Matkustaja haluaa kyytiin 39:n bussiin Einon Leinon kadun ja Topeliuksen -kadun risteyksessä. Siinä ei bussipysäkkiä. Kuljettaja ottaa hänet kyytiin. Samanaikaisesti toinen matkustaja on siirtynyt keskiovelle ja pyrkii ulos. Ei pääse koska bussi ei ole pysäkillä.

Hyvin erikoinen näytelmä, jollaista en ole ennen nähnyt. Kuljettaja siis saa ottaa matkustajan kyytiin missä vaan, tässä tapauksessa risteysalueella !?

Itsellä on täysin vastaavia tapauksia sattunut..
 
"Bussikuski syytti työnantajaansa rasistisesta syrjinnästä – Pahoinpiteli itse esimiehensä ja haukkui tätä yhtiön mukaan ”alempaan kastiin kuuluvaksi apinaksi”"

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005893464.html

Erittäin mielenkiintoinen keissi. Luottamusmiestä ei lähtökohtaisesti voi irtisanoa. Toisaalta väkivalta työpaikalla antaa yleensä mahdollisuuden työsuhteen purkuunkin.

On vähän harmi, että meidän media on sellaista kuin on. Tässä olisi aivan olennaista tietää henkilöiden etnisyydet. Esimiehen voi uutisesta päätellä olevan somali ainakin jos ajatellaan että irakilaiset ja afgaanit eivät juuri aja bussia. Kuljettaja-luottamusmiehen ajattelisin olevan venäläinen, mutta mahdollista kai on sekin, että suomalainen joutuu rasismin kohteeksi. Sellaista tosin ei oikeuslaitos varmasti tunnista eikä tunnusta, kuten ei tässäkään tapauksessa tehnyt.
 
Tässä olisi aivan olennaista tietää henkilöiden etnisyydet. Esimiehen voi uutisesta päätellä olevan somali ainakin jos ajatellaan että irakilaiset ja afgaanit eivät juuri aja bussia. Kuljettaja-luottamusmiehen ajattelisin olevan venäläinen, mutta mahdollista kai on sekin, että suomalainen joutuu rasismin kohteeksi. Sellaista tosin ei oikeuslaitos varmasti tunnista eikä tunnusta, kuten ei tässäkään tapauksessa tehnyt.


Esimies on marokkolainen ja luottamusmies on puoliksi suomalainen puoliksi muistaakseni Nigeriasta tms Afrikan maasta (isä Afrikasta ja äiti suomalainen). On alalla irakilaisia, afgaanesita en ole ihan varma. Kyseinen luottamusmies kävi ensin esimiehen päälle, löi naamaan -> poskipään murtuma ja sen lisäksi potki maassa makaavaa esimiestä selkään. Luottamusmiestä ei irtisanottu vaan työsuhde purettiin esimieheen kohdistetun väkivaltaisuuden takia.

Moni varmaan tietää tämän marokkolaisen nyt jo entisen esimiehen, tuli PKL:lle HelB:ltä. (sai lähteä esimiestehtävistä keväällä 2018 käydyissä toimihenkilöiden YT-neuvotteluissa)

Tämä samainen luottamusmies asuu nykyään Ranskassa. Samainen kuljettaja kolaroi kalasatamassa mersun betoniaitaan 16.3.2016

---------- Viestit yhdistetty klo 14:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:06 ----------

Matkustaja ei useista pyynnöistä huolimatta suostunut poistumaan autosta. Hänen mukaansa mobiililippu ei ollut väärennetty vaan voimassa oleva matkalippu.

Kirjoitti Vantaan Sanomat. Tässä on siis lisäksi vielä olemassa sekin mahdollisuus että matkustajalla oli täysin asianmukainen lippu.

Mutta ei suostunut näyttämään matkalippuaan uudestaan kuljettajalle ja uhkasi "mä tiputan sut" kuljettajaa. hmm.. Salomaa, mediassa ei kaikki ole ollut esillä. Etkä HleB:n kuljettajana voi kaikkea tietää mitä PKL:n Hyljekujan varikon kuljettajalle on tapahtunut.

Tietoni mukaan kuljettajalle ei näytetty videoita ja niistä on työnantajalla ja työntekijöiden edustajalla erilainen näkemys
 
....
.....

---------- Viestit yhdistetty klo 14:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:06 ----------



Mutta ei suostunut näyttämään matkalippuaan uudestaan kuljettajalle ja uhkasi "mä tiputan sut" kuljettajaa. hmm.. Salomaa, mediassa ei kaikki ole ollut esillä. Etkä HleB:n kuljettajana voi kaikkea tietää mitä PKL:n Hyljekujan varikon kuljettajalle on tapahtunut.

Tietoni mukaan kuljettajalle ei näytetty videoita ja niistä on työnantajalla ja työntekijöiden edustajalla erilainen näkemys

Minä M. Salomaa olen joukkoliikenteen suurkuluttaja, en kuljettaja (taksia ajelin 10 vuotta sitten). Kuljettajan käydessä matkustajaan käsiksi lyöden on selvä purkuperuste. Tästä ei ole erimielisyyksiä lainoppineiden kanssa. Niin palstalla on todettu monen kirjoittajan toimesta, niin kuljettaja pysyy kopissaan ja pyytää matkustajan näyttämään lippunsa. Se on oikea tapa toimia. Toinen oikea tapa on lähteä liikkeelle.
 
Minä M. Salomaa olen joukkoliikenteen suurkuluttaja, en kuljettaja (taksia ajelin 10 vuotta sitten). Kuljettajan käydessä matkustajaan käsiksi lyöden on selvä purkuperuste. Tästä ei ole erimielisyyksiä lainoppineiden kanssa. Niin palstalla on todettu monen kirjoittajan toimesta, niin kuljettaja pysyy kopissaan ja pyytää matkustajan näyttämään lippunsa. Se on oikea tapa toimia. Toinen oikea tapa on lähteä liikkeelle.

Itsepuolustus on luvallista. Myöskin liputon matkustaja tulee poistaa bussista ja jos se ei onnistu, on lupa käyttää voimakeinoja.
 
Takaisin
Ylös