Kuljettajien toiminta

Ei, pitäisi ehkä bongata. Olen myös kuullut laulavasta kuskista, oliko Tukholmassa, en ole varma.

Minulle on sattunut linjalla 437 viheltelevä bussikuski, vihelteli koko matkan (noin 20 min) eri sävelmillä, alkoi vähän kaikkia bussimatkustajia hymyilyttää... Erityisen poikkeuksellista, että on Nobinan kuski.
 
Tulipa äsken nähtyä Koivukylän aseman pysäkillä: linjan 736 bussi oli pysähtynyt pysäkille, jolta oli nousemassa kyytiin kävelykeppien kanssa huonosti kulkeva iäkkäämpi mies. Kuljettaja nousi istuimeltaan ja taluttaen auttoi toisen matkustajan kanssa tuon vaivalloisesti kulkevan matkustajan bussin kyytiin. ...Hienoa toimintaa!
 
Nyt onkin vähän tavallisuudesta poikkeava keissi: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1c626849-2740-4028-a428-dc4f2e0253ef

Lapsi on rääkynyt bussissa niin kovaäänisesti ja niin kauan, että kuljettaja ei ole pystynyt keskittymään ajamiseen. Kuljettaja on pyytänyt lasta ja äitiä poistumaan bussista. Äiti ei ole poistunut vaan on tyrmistynyt ja vaatii HSL:ltä rahallista korvausta. Kuljettaja on virolainen, ja kielimuuri on johtanut väärinkäsityksiin.
 

Näitä olisi hyvä hiukan referoida tänne.

Tässä keississä alku on klassinen: nainen odotti bussia, mutta se oli ajaa ohi, koska pysäkillä oli jo toinen bussi.

Viime hetkellä bussi sentään pysähtyi jonkin verran ohi pysäkistä ja nainen pääsi kyytiin. Vähän tuon jälkeen kuljettaja nousi paikaltaan ja meni bussin takaosaan sättimään naista, tahtoi heittää tämän kyydistä ja tilasi paikalle vartijat. Kielimuuri ei tällä kertaa vaikuttanut asiaan, sillä kuljettaja oli puhunut "riittävän hyvää suomea".

Nainen kokee, että Höseli pesee kätensä ja liikennöitsijä kääntää kaiken naisen syyksi. (Näinhän Suomessa voi toki tehdäkin, Jenkeissä bussifirma joutuisi maksamaan tuosta miljoonakorvaukset.)
 
Tuon kuljettajan ei olisi tarvinnut enää pysähtyä ajettuaan jo ohi, ihmettelen miksi poimi kyytiin jos kerran käytös oli mitäoli. ei ehkä parasta ainesta ammatissaan.
 
Tuosta jutusta saa sen käsityksen, että matkustaja on katsonut bussin arvioitua saapumisaikaa pysäkille ja luottanut siihen. Siksi ollessaan puhelinyhteydessä koko ajan, ei ole kiinnittänyt huomiota lähestyvään bussiinsa. Ajankohta on myöhäisilta, joten valaistuskin varmasti olematon bussista katsottuna. Saattaahan olla että matkustaja on ollut toisen bussin suojassa, eikä kuljettaja ole nähnyt millään pysäkillä olevan ketään. Eli ehkä matkustajakin oli voinut olla hieman aktiivisempi tilanteessa.

Kuljettajan käytöstä ei voi millään puolustella, jos kuvaus pitää paikkansa. Mutta tilanteethan saattaa monesti vähän värittyä tällaisissa tapauksissa. Todistajiahan ei taida vielä olla? Mutta pystyn kyllä kuvittelemaan tilanteen ärsyttävyyden kuljettajan kannalta. Voimakkaan jarrutuksen tilanteessa passiivisen matkustajan takia. Ja hän tulee vaan kyytiin jatkamalla edelleen puhelua normaalisti, huomioimatta kuljettajaa ollenkaan. Kuljettaja varmaankin odotti edes pientä kiitosta tai valittelua pienestä tarkkaavaisuus virheestä. Mutta olis pitänyt niellä kiukkunsa ja jatkaa ajamista. Kyllä se olis hetkessä unohtunut.

Tällaiset eivät koskaan ole hyväksi julkisuuskuvalle!
 
Tuossa viime viikolla olin Pohjolan liikenteen 600-sarjan bussissa linjalla 58 klo 12.20 Pasilassa kohti Itäkeskusta. En muista tarkkaa päivää. Edellä oli jo yksi bussi samalla pysäkillä. 551-linjalla ilmeisesti. 58-linjan bussin kuljettaja peruutti jonkun aikaa bussiaan. Sitten lähti liikkeelle ja käänsi tiukasti vasempaan. Bussin perästä kuului kaameaa rutinaa, kun bussin takarenkaiden ja -oven jälkeinen osa otti jalkakäytävään kiinni. Katsoin Itäkeskuksessa jälkeä ja totesin, että rutussa oli pelti, mutta taitaa olla monessa muussakin bussissa samoin. Jatkoin matkaa, enkä viitsinyt kuljettajalle mitään kertoa.
 
Tuossa viime viikolla olin Pohjolan liikenteen 600-sarjan bussissa linjalla 58 klo 12.20 Pasilassa kohti Itäkeskusta. En muista tarkkaa päivää. Edellä oli jo yksi bussi samalla pysäkillä. 551-linjalla ilmeisesti. 58-linjan bussin kuljettaja peruutti jonkun aikaa bussiaan. Sitten lähti liikkeelle ja käänsi tiukasti vasempaan. Bussin perästä kuului kaameaa rutinaa, kun bussin takarenkaiden ja -oven jälkeinen osa otti jalkakäytävään kiinni. Katsoin Itäkeskuksessa jälkeä ja totesin, että rutussa oli pelti, mutta taitaa olla monessa muussakin bussissa samoin. Jatkoin matkaa, enkä viitsinyt kuljettajalle mitään kertoa.

Pasilan aseman idän suunnan pysäkki on korotettu bussiliikenteelle liian korkeaksi. Tämä ongelma on HSL:ltä tunnustettu jo vuonna 2017, mutta asialle ei ole tehty mitään. Minulle ei ollut tätä kerrottu enkä ollut muutaman kuukauden 50/58/59-rumban ajamisen aikana kiinnittänyt asiaan huomiota. Sitten eräänä päivänä ajoin Solaris-telillä 59:ä, peruutin pysäkiltä pois 551:n jäädessä tasaamaan aikaa eteeni ja käänsin suhteellisen loivasti vasemmalle. Perä otti kuitenkin kiinni ja jäähdyttimen säleikkö sai uusia muotoja. Aloin käyttää korinnostoa jokaisen ratikkapysäkin kohdalla tämän episodin jälkeen...
 
Olenpa havainnut viime viikkoina mielenkiintoisen ilmiön Hämeentiellä. Aluksi kaikki ajelivat nätisti ajoradalla, kuten kuuluukin. Mutta nyt on monet alkaneet väistämään kevyenliikenteenväylälle. Erikoista on se ettei ajoväylät ole yhtään kaventuneet siitä kun tuo nykyisen järjestely alkoi ja silloinkin mahduttiin kulkemaan nätisti. Ilmeisesti joidenkin ajotaito hävinnyt tässä lähiaikoina...
 
Takaisin
Ylös