Kuljettajien toiminta

Ei ole olemassa mitään isomman oikeutta. Vaikka videon bussi olisikin ollut jo reunaviivalla kun hlöauto oli vielä suojatien kohdalla niin henkilöauto olisi voinut törmätä bussin takaosaan niin että linja-autonkuljettaja olisi ollut syyllinen kolariin. Ei olisi millään kerennyt alta pois. Ylipäänsä suuri osa henkilöautoista ajavat lähes aina ylinopeutta joten tämäkin asia tulee vastuullisen kuljettajan huomioida

Ei se linja-auto tuollaisessa tilanteessa olisi ollut syyllinen kolariin. Ympyrään tuleva ajoneuvo on väistämisvelvollinen ympyrässä oleviin nähden.
 
Moni henkilöautolla kaahaava ilmeisesti luulee järjettömän tilannenopeuden muodostavan hänelle etuajo-oikeuden. Jos ympyrään tulossa oleva bussi on pysähdyksissä tai etenee ryömintävauhtia ja kaahari revittää ympyrään kauempaa, on tietysti matkustajien ja kaikkien turvallisuuden ja mukavuuden vuoksi järkevää antaa kaaharin mennä ensin, vaikka näin hänen huono käytöksensä palkitaankin. Aikoinaan Ranskassa käydessäni havaitsin kuolemaa halveksivan ajotyylin liikenneympyröissä olevan sääntö eikä poikkeus. Suomessa tilanne on vielä toistaiseksi parempi, mutta niin meillä kuin muuallakin pienisäteiset ympyrät vaativat kaikilta malttia ja joustavuutta.
Tänään olin poistumassa Raision ABC:ltä henkilöautolla ja olin ainoa auto ympyrässä, kun eteeni tupsahti runsaassa maakuormassa oleva kuorma-auto, jonka kuljettaja näyttikin olevan kahvitauon tarpeessa. (ABC:llä oli jo muutama sellainen kuorma-auto parkissa) Ehkä kuljettaja ajatteli minun henkilöautollani joustavan, ettei hän joudu pysähtymään raskaan kuormansa kanssa. No niin joustinkin ja mitäpä siitä, eihän se ollut edes läheltä piti tilanne, koska meidän molempien nopeus oli varsin maltillinen. Joskus aikoinaan ajoin täysperän kanssa ympyrään, joka oli tyhjä. Yhdistelmäni kiihtyi luonnolisesti hitaasti verrattuna henkilöautoon ja perävaunu ei ollut edes vielä kokonaan ympyrän puolella, kun toisesta suunnasta henkilöautolla revittänyt ukkeli alkoi nojaamaan torveen oikein urakalla. Siinä kohtaa pysähdyin ja menin katsomaan oliko esim hänen autonsa konepelti osunut perävaunun pyöriin tai alustarakenteisiin. Ei ollut, vaikka hän olikin ajanut tosi lähelle. Hän huusi, ettenkö tiedä ettei rekalla saa ajaa ympyrään niin, että joku muu joutuu pysähtymään sen vuoksi ympyrässä. Ehkä näin monet ajattelevat bussienkin kohdalla.
 
Vastaavaa käytöstä oli myös Turun linja-autoaseman pienessä ympyrässä. H-autoilija tulee selvästi myöhemmin ympyrään, kuin minä bussilla, mutta vastaavasti hän tuli lujaa. Sitten alkoi torven soitto. Menin kysymään, mikä on ongelma. Kuulemma minun täytyy väistää, syy ei oikein selvinnyt. Käski painua minun helvettiin, ja kurvasi tiukasti oikealla katsomatta pyörätietä. Onneksi pyöräilijä ei jäänyt auton alle!
 
Tätä halusin siis ensimmäisessä asiaa koskevassa viestissäni kysyä: Minkä takia bussin, jonka nokka on jo ympyrän reunaviivalla, pitäisi väistää henkilöautoja jotka lähestyvät ympyrää n 20 metrin päässä reunaviivalta? Yksinkerrtaistamisen vuoksi niin en tarkoita noita isompia ympyröitä joissa monta kaistaa kuten Pitäjänmäen, vaan sellaisia pienempiä tyypillisiä asuinalueiden ympyröitä joissa 40 km/h rajoitus katuverkossa.

t. Rainer

Juuri tätä samaa minäkin jankkaan. Tarkoitan sitä että jotkut kuskit ovat turhan arkoja ympyrään ajamisessa. Sillöin tällöin tosiaan näkee että kuski ympyrän reunaviivalla odottaa turhaan niitä autoja, jotka vasta ovat lähestymässä ympyrää.

Mutta videolla selvästi henkilöauto on jo ympyrässä ja kuski tuikkaa törkeästi eteen. En tarkoita sitä että ympyrässä jo olevan auton eteen kiilataan.
 
Juuri tätä samaa minäkin jankkaan. Tarkoitan sitä että jotkut kuskit ovat turhan arkoja ympyrään ajamisessa. Sillöin tällöin tosiaan näkee että kuski ympyrän reunaviivalla odottaa turhaan niitä autoja, jotka vasta ovat lähestymässä ympyrää.
Jankataan sitten lisää, että liikenneympyrään saavuttaessa ja siitä poistuttaessa on paljon huomioitavaa ja väistettävää, etenkin jalankulkijat ja pyöräilijät.

Itse en ole ollut kolmevuosikymmenisen työurani aikana osallisena yhdessäkään vakavassa liikennevahingossa (nyt koputan puuta); kun liikutaan isolla ajoneuvolla, ei pidä puhua arkuudesta vaan ennakoinnista. Liikenteessä ei ole oikeuksia vaan velvollisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Keskustelu on aika mielenkiintoista täällä. Tietysti käytännössä törmää useinkin siihen, että kolmion takaa (ollaanpa ympyrässä tai tavallisessa risteyksessä) syöksyy eteen iso bussi, joka pakottaa päätietä ajavan jarruttamaan enemmän tai vähemmän äkillisesti, jottei synny kolaria. Väistämisvelvollisuudella kai kuitenkin ihan yksiselitteisesti tarkoitetaan sitä, että toisen eteen ei ole lupa tulla siten, että toisen ajaminen häiriintyy. Mahtaako Salomaalla olla ajokorttia?
 
Omasta mielestäni linja-autonkuljettajalla ei tulisi koskaan olla niin kiire tai huono asenne, etteikö hän voisi joustaa, väistää tai onnettomuuden välttämiseksi luopua oikeuksistaan. Itse ainakin linja-autolla ajaessani annan kiireisten (yleensä henkilöautojen) mennä ensin, jotta saa keskittyä itse ajamiseen rauhassa, niin liikenneympyrässä, pysäkeillä, käännöksissä ym., vaikka minulla olisikin etuajo-oikeus.
 
Keskustelu on aika mielenkiintoista täällä. Tietysti käytännössä törmää useinkin siihen, että kolmion takaa (ollaanpa ympyrässä tai tavallisessa risteyksessä) syöksyy eteen iso bussi, joka pakottaa päätietä ajavan jarruttamaan enemmän tai vähemmän äkillisesti, jottei synny kolaria. Väistämisvelvollisuudella kai kuitenkin ihan yksiselitteisesti tarkoitetaan sitä, että toisen eteen ei ole lupa tulla siten, että toisen ajaminen häiriintyy. Mahtaako Salomaalla olla ajokorttia?

Olen tehnyt kahta ammattia, joissa auto on oleellinen työväline. Myös Rainer selitti hyvin selkeästi, että puhumme siitä, että ympyrän reunalla oleva bussi jaa odottamaan ympyrään kaukaa saapuvia henkilöautoja. Siten tässä ei ollenkaan puhuta väistämisvelvollisuudesta.
 
Olen tehnyt kahta ammattia, joissa auto on oleellinen työväline. Myös Rainer selitti hyvin selkeästi, että puhumme siitä, että ympyrän reunalla oleva bussi jaa odottamaan ympyrään kaukaa saapuvia henkilöautoja. Siten tässä ei ollenkaan puhuta väistämisvelvollisuudesta.
Mahdollisesti olet sattanut missata jotain. Et sieltä matkustajan paikalta näe kaikkea. Pyöräilijä saattoi olla lähestymässä ympyrää mutta kääntyikin poispäin näyttämättä suuntamerkkiä tms.

Henkilöautoille ympyrät ovat vahvuus, raskaalle kalustolle heikkous. Kuljrttajat kyllä tiedämme että kaikkiin ei voi eikä saa luottaa täysin liikenteessä. 40 alueella sieltä tosiaankin moni tulee ympyrään 60 km/h. Parempi perillä myöhään kun ei ollenkaan. 90% matkustajista onneksi osaa valita bussinsa niin että kerkeää vielä seuraavallakin vuorolla
 
Viimeksi muokattu:
Osin tämä "ongelma" johtuu varmasti nykyisten bussien ekologisuudesta. Jos ennen ympyrään ajamista joutuu pysähtymään, auton siirtäminen sen jälkeen oman pituutensa verran vie helposti aikaa noin kymmenen minuuttia. (tämä oli kärjistys). Minulle bussikuskina on henkilöautoilija soittanut torvea kun "ajoin eteen" ympyrässä. En vain kyennyt näkemään niin kauas ympyrän toiselle puolelle etten olisi ollut vauhdikkaasti ympyrään tulleen henkilöauton tiellä...
 
Mahdollisesti olet sattanut missata jotain. Et sieltä matkustajan paikalta näe kaikkea. Pyöräilijä saattoi olla lähestymässä ympyrää mutta kääntyikin poispäin näyttämättä suuntamerkkiä tms.

Henkilöautoille ympyrät ovat vahvuus, raskaalle kalustolle heikkous. Kuljrttajat kyllä tiedämme että kaikkiin ei voi eikä saa luottaa täysin liikenteessä. 40 alueella sieltä tosiaankin moni tulee ympyrään 60 km/h. Parempi perillä myöhään kun ei ollenkaan. 90% matkustajista onneksi osaa valita bussinsa niin että kerkeää vielä seuraavallakin vuorolla

Ongelma on siinä että keskustelussa sotketaan kaksi asiaa: ympyrässä oleva auto ja ympyrää lähestymässä oleva auto. Kun ympyrän reunalla oleva auto ajaa ympyrään, niin silloin se on ympyrässä. Siinä tilanteessa ympyrää lähestyvä auto hiljentää vauhtia, koska ympyrässä ajavalla on etuajo-oikeus. Kun bussin etupuskuri on ympyrän reunaviivan kohdalla, niin silloin suojatiet ovat jo bussin takana.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:38 ----------

Osin tämä "ongelma" johtuu varmasti nykyisten bussien ekologisuudesta. Jos ennen ympyrään ajamista joutuu pysähtymään, auton siirtäminen sen jälkeen oman pituutensa verran vie helposti aikaa noin kymmenen minuuttia. (tämä oli kärjistys). Minulle bussikuskina on henkilöautoilija soittanut torvea kun "ajoin eteen" ympyrässä. En vain kyennyt näkemään niin kauas ympyrän toiselle puolelle etten olisi ollut vauhdikkaasti ympyrään tulleen henkilöauton tiellä...

Juuri tätä esimerkkiä tarkoitin. Bussikuski ajoi oikein ja henkilöauto töppäsi.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:41 ----------

Vastaavaa käytöstä oli myös Turun linja-autoaseman pienessä ympyrässä. H-autoilija tulee selvästi myöhemmin ympyrään, kuin minä bussilla, mutta vastaavasti hän tuli lujaa. Sitten alkoi torven soitto. Menin kysymään, mikä on ongelma. Kuulemma minun täytyy väistää, syy ei oikein selvinnyt. Käski painua minun helvettiin, ja kurvasi tiukasti oikealla katsomatta pyörätietä. Onneksi pyöräilijä ei jäänyt auton alle!

tässä toinen esimerkki tilanteista, joita olen yrittänyt selventää.
 
Olen tehnyt kahta ammattia, joissa auto on oleellinen työväline. Myös Rainer selitti hyvin selkeästi, että puhumme siitä, että ympyrän reunalla oleva bussi jaa odottamaan ympyrään kaukaa saapuvia henkilöautoja. Siten tässä ei ollenkaan puhuta väistämisvelvollisuudesta.

Itse poikkeuksetta valolla näyttäen annan bussille tilaa tulla ymprään, jos itse lähden edellisestä lititymästä paikoiltaan. Jarruttaminen, päästäen väistämisvelvollisuudenhan on ns. turhaan ja silloin, mahdollisessa perään ajossa syy on turhaan jarruttajan.

Itse tunnen linja-auton kuljettajan, ja tiedän, että linja-autolla ympyrään tullessa (myös mielellään henkilöautolla) ei vauhtia saisi päästää pysähtymään, koska silloin sisään pääsy vaikeutuu huomattavasti.

Väistämisvelvollisuus merkitsee sitä, ettei päätien liikennettä, jonka sujuminen on ensisijaiseksi tarkoitettu saa häiritä (tässä tilantees pyörimistila on etuajo-oikeutettutie).

Suomessa lähes poikkeuksetta ärsyttää (etenkin Euroopan matkojen jälkeen) se, että aina pienimpäänkin väliin väkisin tungetaan ja pakotetaan toinen jarruttamaan. Itse soitan torvea, vasta jos joudun kovaa jarruttamaan, mutta pienikin ärsyttää. Kuitenkin yritän inhimillisyytenä ajatella, ettei se ole tahallista.

Se, että ympyrään tullaan "eteen" riippuu ajoneuvosta. Nokan paikka on mielestäni se ratkaisevin. Jos täykin etuosa on ympyrässä, tottakai ympyrän toisella puolella oletan jo, että myös se perävaunu tulee sieltä. Mutta se, että toinen on tulossa pysähdyksistä edellisestä liitymästä ympyrään niin en itse edes henkilöautolla, kehtaisi tulla eteen, kyse on silloin väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättämisestä. Sen takia, tämä suomalaisten osaamattomuus vilkunkäytössä olisikin tärkeää.
 
Väistämisvelvollisuus merkitsee sitä, ettei päätien liikennettä, jonka sujuminen on ensisijaiseksi tarkoitettu saa häiritä (tässä tilantees pyörimistila on etuajo-oikeutettutie).

Suomessa lähes poikkeuksetta ärsyttää (etenkin Euroopan matkojen jälkeen) se, että aina pienimpäänkin väliin väkisin tungetaan ja pakotetaan toinen jarruttamaan. Itse soitan torvea, vasta jos joudun kovaa jarruttamaan, mutta pienikin ärsyttää. Kuitenkin yritän inhimillisyytenä ajatella, ettei se ole tahallista.

Tätä liikenneympyrä-problematiikkaa on nyt selvitetty ja kiitän keskustelijoita.

Palatakseni siihen että sivutieltä tulevilla on aina väistämisvelvollisuus päätiellä ajavia kohtaan jos se on liikennemerkeillä osoitettu, niin kokeilkaapa vaikka ajaa kantatietä 51 + valtatietä 25 Kirkkonummi-Hanko ja laskekaa montako vanhaa volvoa tai toyotaa tulee sivutieltä suoraan eteenne että joudutte jarruttamaan! Molempien käsien sormet eivät riitä!

t. Rainer
 
Pyöräillessä Helsingissä on mukava aina ajaa hieman pienempiä teitä joissa menee bussilinja koska niissä on yleensä kärkikolmiot sivuteillä, ei aina kuten esimerkiksi Kivalterintiellä Ogelissa.... mistähän se johtuu......
 
Pyöräillessä Helsingissä on mukava aina ajaa hieman pienempiä teitä joissa menee bussilinja koska niissä on yleensä kärkikolmiot sivuteillä, ei aina kuten esimerkiksi Kivalterintiellä Ogelissa.... mistähän se johtuu......

Lähiöissä ei käytännössä ole tasa-arvoisia risteyksiä, ja bussit eivät tietenkään pienimmillä pussinperätonttikaduilla kulje.
 
Takaisin
Ylös