On parempi että bussi tasaa aikataulua linjalla. silloin ajaa hiljempaa kuin rajoitus sallii, mutta vastaavasti autoa ei tarvitse seisottaa tyhjäkäynnillä tasauspysäkillä. Tämä on myös matkustajien. kaluston ja ilmaston kannalta parempi ratkaisu.
Mainitsemallani 97(V):llä ei ole ajantasauspysäkkejä.
---------- Viestit yhdistetty klo 07:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:18 ----------
Juurikin näin. Ja tässä on ongelmana et saatetaan hidastaa takana tulevan bussin kulkua. Ohitus on lähes mahdottomuus kun seuraava pysäkki, jossa voi joutua pysähtymään voi tulla piakkoin, jolloin ei välttämättä ehtisi ohittamaan. Sillä takana tulevalla voikin olla kireempi aikataulu. Tätä on juuri saanut huomata mainitsemallasi Itäväylällä, jossa 97V etanoi edessä kun taas 841-843 pitäisi päästä ajaa lähelle suurinta sallittua.
Nimenomaan. Sitäpaitsi hidastelu on myös matkustajan kannalta erittäin ärsyttävää: matkustajana haluan päästä perille reippaasti (lue: nopeusrajoituksen mukaan -ei yli- tai alinopeudella- ajavalla kulkuneuvolla silloin kun rajoituksen noudattaminen on keli- yms olosuhteet huomioonottaen turvallista), en mateluvauhtia. Tosin en myöskään minkään "Keke Ruusperin" kuljettamana. Lisäksi minua ei matkustajana voisi vähempää kiinnostaa se, onko aikataulu tehty niin löysäksi että se aiheuttaa tämän hidastelun vai ei -sen korjaaminen on aikataulusuunnittelijoiden tehtävä.
Pieni tähän varsinaisesti kuulumaton anekdootti: Kun 97/97V nykymuodossaan aloitti liikennöinnin Mellunmäen metroaseman valmistuttua eteenkin 97V:n aikataulu oli niin kireä että bussi oli jatkuvasti jopa yli 5 minuuttia myöhässä Mellunmäestä lähtiessään. Nyt sitten on menty toiseen ääripäähän...