Kuljettajien toiminta

Eilen astuessani 235:een tuli perässäni nuori nainen joka sanoi, että hänellä on kännykässä lippu mutta virta on lopussa hänen täytyy ladata se ensin. Kuljettaja viittasi hänet istumaan. Nainen tuli peräosaan ja laittoi kännykän lataukseen. Onko tällaisia tapauksia usein ja miten te jotka olette kuljettajia toimitte tällaisissa tapauksissa? Jokuhan saattaa yrittää huijata. Tämä kyseinen nainen vaikutti kyllä rehelliseltä.

Käytän paljon busseja ja juuri tätä näen aika usein ja pohdin ihan samaa. Yleisin käytäntö näyttää olevan että kuljettaja viittaa istumaan. Toisaalta juridisesta näkökulmasta katsoen matkustajalla ei ole kuljettajalle esittää matkalippua.
 
Onko tällaisia tapauksia usein ja miten te jotka olette kuljettajia toimitte tällaisissa tapauksissa? Jokuhan saattaa yrittää huijata.

Itse yleensä vaadin lippua näytettäväksi ja jossei pysty sitä esittämään niin pyydän ostamaan käteisellä tai tulemaan seuraavalla. Pyydän myös tulemaan seuraavalla, jossei sitä lippua ole tilattu ennen kyytiin nousua. Toki tilannekohtaista harkintaa käytän esim. alaikäisen kohdalla. Täällä Sipoon päässä matkustajat myös tulevat "naamatutuiksi" ja monien kohdalla muistaa et tuolla henkilöllä on aina kk-lippu jne. Täällä on ylipäätään vähän huijauksia. Yleensä ne on joko teinejä tai nuoria aikuisia (15-20v arviolta, niistäkin vain muutama prosentti) tai sitten ulkopaikkakuntalaisia esim. Helsingistä maalle käymään ja nämäkin yleensä et yritetään AB-lipulla matkustaa C/D:n puolelle. Itsellä on myös varavirtalähde mukana omaa puhelinta varten jota muutaman kerran lainannut matkustajalle.
 
Tuotakin tosiaan näkee silloin tällöin että matkustaja roplaa puhelinta kuljettajan vieressä eli yrittää saada sitä lippua sieltä esiin. Joskus siinä menee hämmästyttävän kauan.
 
Tukholmassa kävi niin että loppui arvo kortilta, Kaverini sanoi yöbussiin mennessämme, että ei haittaa täällä ei ketään kyydistä jätetä. Astuin bussiin lukija näytti punaista kuskin ilmekkään ei värähtänyt kun kävelin peremmälle. Tarkastajilta toki oisin sen 1200SEK varmaan saanut muistoksi.
 
Mäkään en lähde liikkeelle, ennen kuin mobiililipulla kyytiin pyrkivä asiakas on esittänyt lippunsa. Väärennetyn mobiililipun tunnistan silmänräpäyksessä (en kerro miten). Usein teen vielä niin, että sanon matkustajalle kuuluvasti " ei ole mitään kiirettä" samalla kun hän tuntee muiden markustajien pistävät katseet niskassaan. Väärennöksen tavatessani olen muuttanut taktiikkaani: aiemmin pistin suoraan pihalle, jolloin hän usein meni sitten seuraavaan bussiin sillä fake-lipulla. Nyt sanon, että ostat oikean lipun minun silmieni alla tai menet ulos. Tällöin HSL saa fyrkat oikeasti. Ajan nykyään Pohjois-Espoossa ja tietyillä sen alueilla on paljon päihderiippuvaisia ja syrjäytyneitä. Heidän lippujensa kanssa saa kanssa saa käyttää maalaisjärkeä, ettei pilaa loppuelämäänsä.
 
Mäkään en lähde liikkeelle, ennen kuin mobiililipulla kyytiin pyrkivä asiakas on esittänyt lippunsa. Väärennetyn mobiililipun tunnistan silmänräpäyksessä (en kerro miten). Usein teen vielä niin, että sanon matkustajalle kuuluvasti " ei ole mitään kiirettä" samalla kun hän tuntee muiden markustajien pistävät katseet niskassaan. Väärennöksen tavatessani olen muuttanut taktiikkaani: aiemmin pistin suoraan pihalle, jolloin hän usein meni sitten seuraavaan bussiin sillä fake-lipulla. Nyt sanon, että ostat oikean lipun minun silmieni alla tai menet ulos. Tällöin HSL saa fyrkat oikeasti. Ajan nykyään Pohjois-Espoossa ja tietyillä sen alueilla on paljon päihderiippuvaisia ja syrjäytyneitä. Heidän lippujensa kanssa saa kanssa saa käyttää maalaisjärkeä, ettei pilaa loppuelämäänsä.

Paitsi tietysti runkolinjoilla, kun ei lippua tarvitse kuljettajalle, eikä matkakortinlukijalle. Helposti unohtuu koko lippu. Kausilippu toki on kuun loppuun, mutta sen toteaa vain tarkastaja.
 
Kerran tuli bussiin siisti ja normaalinoloinen kantasuomalainen mies. Hän sanoi bussikuskille :" saisinko matkustaa pari pysäkinväliä, lippu jäi toisen takin taskuun". Kuljettaja suostui ehdotukseen. Mutta tätä kyllä näen harvemmin.
 
Pohjolan liikenteen autolla 676 läksin Tähkätien pysäkiltä 11:35. eli Linjan 51 auto.

Etuovesta ei päässyt sisään eikä siitä millään tekstillä informoitu.

Kuljettaja vaihtui Metsälässä ja sitten etuovesta loppumatkan pääsi sisään.

Kokeneelle bussinkäyttäjälle ei mikään ongelma ole ja toisaalta oltava kiitollinen että bussit kulkevat tässä tilanteessa. Eikä se sitten laajemmassa mitassakaan ongelma ole, jos liikennöitsijä ja HSL kanssa on sovittu, että kuljettajat saavat itse suunnitella kuinka bussiin astutaan ja katsotaanko liput. Etuoven ollessa kiinni lippujahan ei katsota.

Taitaakin tämä aihe kuulua enemmän tänne ketjuun kuin Koronaosastoon.
 
51 autossa oli nuoli keskioville päin. 235:llä oli sekava käytäntö. Meitä nousi kyytiin viitisen ihmistä. Kuljettaja avasi vain keskiovet. Kuitenkin muilta pysäkeillä avattiin myös etuovi jos matkustaja halusi sitä kautta kulkea. Paluubussi samalla linjalla noudatti normaalia tapaa.
 
51 autossa oli nuoli keskioville päin. 235:llä oli sekava käytäntö. Meitä nousi kyytiin viitisen ihmistä. Kuljettaja avasi vain keskiovet. Kuitenkin muilta pysäkeillä avattiin myös etuovi jos matkustaja halusi sitä kautta kulkea. Paluubussi samalla linjalla noudatti normaalia tapaa.


Siellä minäkin törmäsin samanlaiseen käytäntöön viime viikolla. Eli linja 51. Runkolinjoilla meen nykyään aina keskiovista, kun se on yleensä nopeampaa.
 
Eikä se sitten laajemmassa mitassakaan ongelma ole, jos liikennöitsijä ja HSL kanssa on sovittu, että kuljettajat saavat itse suunnitella kuinka bussiin astutaan ja katsotaanko liput.

Eipä tuollaisesta tiettävästi ole sovittu. HSL:n ohjeistus on edelleen, että bussiin noustaan normaalisti etuovesta.
 
Takaisin
Ylös