Kuljettajien toiminta

Eipä tuollaisesta tiettävästi ole sovittu. HSL:n ohjeistus on edelleen, että bussiin noustaan normaalisti etuovesta.

Tässä viestiketju, jossa HSL hyväksyy tai ymmärtää etuoven kiinni pitämisen. MInäkin näen että tärkeinta että kyytiin pääsee. Steppaileminen pysäkillä ovien välillä ei normaalisti liikkuville ole suuri ongelma.

https://www.hsl.fi/korona
 
Viimeksi muokattu:
Sattuipa eilen niinkin, että kuljettaja päästi sisälle sekä etu- että keskiovesta ei-runkolinjalla. Molemmista nousi kyytiin yksi matkustaja.
 
Sattuipa eilen niinkin, että kuljettaja päästi sisälle sekä etu- että keskiovesta ei-runkolinjalla. Molemmista nousi kyytiin yksi matkustaja.

Tilannetta ei tietenkään pidä kehua, mutta onpahan mukavan väljää busseissa. 502:LLa Kalliosta Perkkaalle 3 matkustajalla 15 minuutissa !
 
Punaista päin tarkoituksella. Tänään päivällä klo 12:33 HBL:n lijan 39 bussi 1836 lähtee pysäkiltä Pitäjänmäen asemalla. Ottaa matkustajat kyytiin ja punainen on koko ajan päällä Turkismiehentien risteyksessä. Lähtee sitten ajamaan täysin tietoisesti päin punaista. Kyseessä ei siis ollut valojen vaihtumistilanne.

Tämä tietysti ei ole täysin yleistä, mutta tätä tietoista punaista päin ajamista tapahtuu esim. kyseisessä risteyksessä silloin tällöin. Mitäs mieltä tällä palstalla ollaan tästä joidenkin kuljettajien tavasta ?
 
Viimeksi muokattu:
Punaista päin tarkoituksella. Tänään päivällä klo 12:33 HBL:n lijan 39 bussi 1836 lähtee pysäkiltä Pitäjänmäen asemalla. Ottaa matkustajat kyytiin ja punainen on koko ajan päällä Turkismiehentien risteyksessä. Lähtee sitten ajamaan täysin tietoisesti päin punaista. Kyseessä ei siis ollut valojen vaihtumistilanne.

Tämä tietysti ei ole täysin yleistä, mutta tätä tietoista punaista päin ajamista tapahtuu esim. kyseisessä risteyksessä silloin tällöin. Mitäs mieltä tällä palstalla ollaan tästä joidenkin kuljettajien tavasta ?


Olen muutaman kerran havainnut tällaista ja miettynyt, että ovatko kuljettajan ajatukset muualla. Mitä kyseisiin valoihin tulee niin ne ovat aivat sekopäiset. Välillä valot saattavat vaihtaa itseään viitisenkin minuuttia itsestään aina 30 sekunnin välein vaikkei kukaan paina nappia tai yksikään auto tule Turkismiehetieltä. Pari päivää sitten valot näyttivat puolen päivän aikaan kaikkiin suuntiin punaista runsaat kaksi minuuttia. Tämä voi vaikuttaa kuskien käyttäytymiseen vaikka tietysti valoja pitäisi noudattaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:13 ----------

Tänään päivällä ajoin Savonlinjan 73:lla Hakaniemestä Tapulikaupunkiin ja täytyy sanoa, että oli todella asiakasystävällinen kuljettaja. Odotti, että matkustajat pääsivät istumaan ennenkuin starttasi pysäkeiltä ja jos joku halusi jäädä seisomaan niin kehotti menevään istumaan kun kerran tilaa oli. Samoin oli todella kohtelias muita kohtaan myös ajaessaan. Häneen päti täysin sanonta "yhteispelillä se sujuu".
 
Olen muutaman kerran havainnut tällaista ja miettynyt, että ovatko kuljettajan ajatukset muualla. Mitä kyseisiin valoihin tulee niin ne ovat aivat sekopäiset. Välillä valot saattavat vaihtaa itseään viitisenkin minuuttia itsestään aina 30 sekunnin välein vaikkei kukaan paina nappia tai yksikään auto tule Turkismiehetieltä. Pari päivää sitten valot näyttivat puolen päivän aikaan kaikkiin suuntiin punaista runsaat kaksi minuuttia. Tämä voi vaikuttaa kuskien käyttäytymiseen vaikka tietysti valoja pitäisi noudattaa.

Kyseisiä valoja en tunne, mutta Rastilassa Vuotien liittymässä on valot, joissa 560:n on harvakseltaan ajettava päin punaisia ihan siksi, että valot eivät oikeasti vaihdu moneen minuuttiin jostain itselle tuntemattomasta syystä. Enkä tiedä olisivatko vaihtuneetkaan, ellei liikenne lähtisi kulkemaan päin punaisia, mikäli kyse on jostain liikennettä havainnoivan sensorin virheestä, jolloin bussi on ja pysyy paikallaan mahdollisesti sen sensorin edessä. (Teknisestä näkökulmasta en siis paljoakaan tiedä.) Muutaman kerran vuosien saatossa tällaista tilannetta todistanut.
 
Vuosia sitten Pasilan aseman risteyksessä punaiset paloivat joka lampussa kaikkiin suuntiin. Jalankulkijana oli mielenkiintoista tarkkailla kuinka osa autoilijoista huomasi rikki menneet valot ja ajoi punaista päin. Toiset odottivat tosi pitkään ennenkuin lähtivät liikkeelle.

Jos valot reistailevat, niin punaista päin ajaminen ei silloin ole tuomittavaa. Bussista näkee myös hyvin Turkismiehentien suuntaan.
 
Kyllä minä ammattikuljettajana lähden siitä, että punaisia valoja noudatetaan. Tietoinen ajaminen punaisia päin ei ole ammattimaista toimintaa.

Myös itse olen ollut tilanteessa, jossa liikennevalot eivät jostain syystä vaihdu. Odotan tovin, jonka jälkeen soitan liikennetyönjohtoon tai Pääkaupunkiseudun liikenteenhallintakeskukseen ja kerron asian. Jos sitten saan luvan ajaa punaisia päin, kerron sen kuuluttaen myös matkustajille. Näin siksi, ettei näyttäisi rumalta.

Vaimoni oli lähellä jäädä punaisia päin ajaneen bussin alle Hakaniemessä. Olivat siis olleet jo pitkään ja jalankulkijoilla jo vihreä.
 
Kyllä minä ammattikuljettajana lähden siitä, että punaisia valoja noudatetaan. Tietoinen ajaminen punaisia päin ei ole ammattimaista toimintaa.

Myös itse olen ollut tilanteessa, jossa liikennevalot eivät jostain syystä vaihdu. Odotan tovin, jonka jälkeen soitan liikennetyönjohtoon tai Pääkaupunkiseudun liikenteenhallintakeskukseen ja kerron asian. Jos sitten saan luvan ajaa punaisia päin, kerron sen kuuluttaen myös matkustajille. Näin siksi, ettei näyttäisi rumalta.

Vaimoni oli lähellä jäädä punaisia päin ajaneen bussin alle Hakaniemessä. Olivat siis olleet jo pitkään ja jalankulkijoilla jo vihreä.

Nyt tuli ilmeisesti paras mahdollinen vastaus, kuinka toimia, jos valot ovat rikki. Tässä heräsi uusi kysymys: voiko olla mahdollista, että Helsingissä jotkut valot ovat vialliset useita päiviä tai viikkoja ?
 
Juridisesti liikennetyönjohdolla ei ole oikeutta antaa lupaa lain rikkomiseen.Ainoa oikea numero on 112
Ei tietenkään.

Liikennetyönjohdon on kuitenkin hyvä tietää tilanne. Tällaisia tilanteita on tullut kohdalleni ehkä pari kolmen vuosikymmenen aikana. Omalla kohdallani kynnys ajaa tietoisesti punaisia päin on todella korkea ja mieluummin odotan, että valot laitetaan vilkulle tai pois päältä vikatilanteen sattuessa. Tai sitten poliisi tulee ohjaamaan liikettä.
 
23.8. Savonlinjalla linjalla 73 oli hieman outo maahanmuuttajataustainen maskiasuinen kuljettaja. Hakaniemessä bussi seisoi kilvittä kaukana lähtökohdasta. Lähti sitten kilvitettynä liikkeelle ja oli niin ja näin, että viitsi ottaa minua kyytiin pysäkin kohdalta. Sörnäisistä nousi nainen lastenvaunujen kanssa kyytiin. Bussin vielä ottaessa matkustajia etuovesta pyrki toinen vaunujen kanssa kyytiin. Kuljettaja ei avannut ovea vaikka matkustaja painoi ulkona nappulaa kaksi kertaa. Kun bussi lähti liikkeelle niin matkustajien huuto sai vasta kuljettajan pysäyttämään uudelleen ottaakseen sisään pyrkijät kyytiin. Aikanaan kun jäivät alas alkoi kuljettaja moittia heitä, että he eivät muka selvästi ilmaisseet haluavansa bussiin! Lisäksi hän moitti erästä etuosaan istahtanutta maskiasuista äitiä ja lasta. Jotenkin käsitin, etteivät he saisi puhella kun korona voi levitä. Jossain vaiheessa Tapanilassa takaovea ei avattu vaikka matkustajat tästä huomauttivat. Pysäkeillä pysähdyttiin , että sisään pyrkivät joutuivat aina siirtymään monta metriä eteenpäin vaikka odottivat oikealla kohdalla. Lisäksi tällä veikkosella oli omituisia ajantasauspysäkkejä kuten Malmilla missä Ala-Malmin pysäkillä seistiin useita minuutteja ja terminaalin kohdalla oltiin sitten myöhässä.
 
Takaisin
Ylös