Kuljettajien toiminta

Ei bussien vikojen korjaaminen aina ole vaivasta tai kykenemisestä kiinni. Volvot nyt vaan on sellaisia, että vaativat erikoisissa vioissa aina useita käyntejä merkkihuollossa. Eikä välttämättä siltikään tule kuntoon.

Puhumattakaan siitä että auton sähköjärjestelmään lisätään ulkopuolisia komponentteja, jolloin saadaan monesti enemmän vain vahinkoa aikaan. Kuten kävi Tampereella.

https://www.aamulehti.fi/a/b0ed2a47-07ea-4c43-8d9c-3a8f72574420
 
Se kuuluu valitettavasti tuon sarjan malleihin. Kuten todettiinkin niin kuuluu ennen pysäkkikuulutusta ns. merkkiäänenä. Sitä tutkittiin meidän yhtiön Volvoissa, mutta ei saa ilman vaihtamatta koko audiojärjestelmää, jota ei ymmärrettävästi tehdä noin vanhoissa autoissa enään.

Faceliftatuissa Ikaruksissahan (2000-luvun puolivälin malli) oli taas toisenlainen ongelma, kuljettajalle liiankin hyvin kuuluva merkkiääni. :lol: Soittokellon virkaa siis toimitti manuaalinen "ovikello" kuljettajan pään yläpuolella, jossa oli siis sisällä vasara, joka löi metallista kupua, josta sitten lähti erittäin tymäkkä ja terävä kilahdus.

Jotkut näitä sitten irrottelivat, vaimensivat aikatauluista taitelluilla paperikasoilla ja löystivät ruuveja. Ikarusta mennessä ajamaan ainakin itse aina varmistin, että soittokello jotenkin toimii, jos toimii, sillä kellon lisäksi (ainakin Veolian silloisissa autoissa) pysähtymismerkki ilmaistiin kuljettajalle vain ratin takana katseen ulottumattomissa olevalla sinisellä valolla, ja sitten sitä saattoi ilman kellon kilahdusta epähuomiossa ajella pysäkistä ohi.
 
Esillä oli bussista poistumisen ongelmat. Aina sillöin tällöin myös bussiin pääsy vaati tavallista suurempaa energiaa. 15:20 tänään Atomitien pysäkiltä piti oikein mennä ajoradalle huitomaan, ennenkuin 54:n kuljettaja ymmärsi että matkustaja ei huvikseen heiluta kättä.

Erittäin outoa, koska kuljettajalta on suora näköyhteys pysäkille eikä edessä ollut bussia eikä mitään muutakaan ajoneuvoa.

Bussiin pääsemisen ongelmat näyttäisivät olevan harvinaisempia kuin bussista ulospääsy oikealla pysäkillä, mutta viimeaikoina näitäkin on ollut liikaa.
 
Mitähän tässä oikein tapahtui? Olin kävelemässä Espoon Kirkkopuiston pysäkin E6026 ohitse tänään klo 14.40. Pysäkillä seisoi muutama yläasteikäinen koulupoika, jotka hyvissä ajoin ennen linjan 542 bussin PL 744 tuloa näyttivät pysähtymismerkkiä. Bussi pysähtyi, päästi keskiovista jonkun ulos ja jatkoi matkaa ottamatta koululaisia kyytiin. Kuski vain heilautti kättään ja kiihdytti pois

Ihan tavallisia, asiallisesti käyttäytyviä kantasuomalaisia koululaisia, eli ei ole valtterikeissikään.
 
Oliko koululaisilla ruokia ja juomia ?

Ei. Ihan normaaleja siististi pukeutuneita yläasteikäisiä poikia, joiden käytös siinä pysäkillä oli täysin asiallista. Todella kummallinen juttu.

Joskus silloin, kun ratikat vielä kulkivat Helsingissä tiheästi, saattoi käydä niin, että kuljettaja ajoi (käsittääkseni Lokin luvalla ja käskystä) pysäkin ohi ja viittoi takana tulevaan, mutta tuollaisissa tapauksissa se takana tuleva vaunu oli siis jo näköyhteyden päässä ellei peräti aivan perässä. Ei kai tässä voi sellaisestakaan olla kyse.
 
Ei. Ihan normaaleja siististi pukeutuneita yläasteikäisiä poikia, joiden käytös siinä pysäkillä oli täysin asiallista. Todella kummallinen juttu.

Joskus silloin, kun ratikat vielä kulkivat Helsingissä tiheästi, saattoi käydä niin, että kuljettaja ajoi (käsittääkseni Lokin luvalla ja käskystä) pysäkin ohi ja viittoi takana tulevaan, mutta tuollaisissa tapauksissa se takana tuleva vaunu oli siis jo näköyhteyden päässä ellei peräti aivan perässä. Ei kai tässä voi sellaisestakaan olla kyse.

Olen joskus nykyäänkin nähnyt tätä viittomista esim. linjalla 550 jos niitä on tullut kolmekin peräkanaa.
 
Ei. Ihan normaaleja siististi pukeutuneita yläasteikäisiä poikia, joiden käytös siinä pysäkillä oli täysin asiallista. Todella kummallinen juttu.

Joskus silloin, kun ratikat vielä kulkivat Helsingissä tiheästi, saattoi käydä niin, että kuljettaja ajoi (käsittääkseni Lokin luvalla ja käskystä) pysäkin ohi ja viittoi takana tulevaan, mutta tuollaisissa tapauksissa se takana tuleva vaunu oli siis jo näköyhteyden päässä ellei peräti aivan perässä. Ei kai tässä voi sellaisestakaan olla kyse.

tuostahan kannattaa laittaa palaute HSL:lle, joka edelleen ottaa liikennöitsijän puhutteluun. Selviää varmasti kun linjan ja auton numero on tiedossa sekä tapahtuma-aika ja -paikka.

Onhan se hyvä tälläkin foorumilla hyvä tietää, mikä voi olla sellainen syy että kuljettaja kieltäytyy suorittamasta hänelle kuuluvaa perustehtäväänsä.
 
Viimeksi muokattu:
tuostahan kannattaa laittaa palaute HSL:lle
Saahan sitä palautetta laittaa, jos ei ole parempaa tekemistä, mutta kovin suurta painoarvoa ei ole sellaisilla kolmannen osapuolen palautteilla, joissa palautteenantaja on todistanut vain lyhyttä hetkeä ehkä pitkässäkin tapahtumaketjussa ja tulkitsee asiaa vain sen lyhyen hetken perusteella.
 
Saahan sitä palautetta laittaa, jos ei ole parempaa tekemistä, mutta kovin suurta painoarvoa ei ole sellaisilla kolmannen osapuolen palautteilla, joissa palautteenantaja on todistanut vain lyhyttä hetkeä ehkä pitkässäkin tapahtumaketjussa ja tulkitsee asiaa vain sen lyhyen hetken perusteella.

HSL:lle (eikä VR:lle) että kannata antaa palautetta mistään, koska se on pelkkää hukkahikeä. Palautteen antaja on aina väärässä ja usein myös tyhmä.
 
Saahan sitä palautetta laittaa, jos ei ole parempaa tekemistä, mutta kovin suurta painoarvoa ei ole sellaisilla kolmannen osapuolen palautteilla, joissa palautteenantaja on todistanut vain lyhyttä hetkeä ehkä pitkässäkin tapahtumaketjussa ja tulkitsee asiaa vain sen lyhyen hetken perusteella.

Näin mäkin ajattelisin, että ulkopuolisena (muutaman sanan vaihdoin niiden poikien kanssa) en lähde tuosta mitään tekemään. Sinänsä olisi hyvä jos koululaiset sitä palautetta lähettäisivät, mutta tuskinpa niin tekevät, ja sen tietää kuljettajakin. Jos itse olisin ollut siinä pysäkillä kyytiin pyrkimässä, niin tilanne olisi toinen.

HSL:lle (eikä VR:lle) että kannata antaa palautetta mistään, koska se on pelkkää hukkahikeä. Palautteen antaja on aina väärässä ja usein myös tyhmä.

Mulla on tästä erilainen kokemus, ja kirjoitin asiasta myös tänne foorumillekin ehkä 6–7 vuotta sitten. Se taitaakin olla ainoa kerta, kun olen HSL:lle palautetta antanut, ja se kyllä hoidettiin minusta asiallisesti.
 
HSL:lle (eikä VR:lle) että kannata antaa palautetta mistään, koska se on pelkkää hukkahikeä. Palautteen antaja on aina väärässä ja usein myös tyhmä.

Itse laitoin tässä syksyllä palautetta holtittomasti ajaneesta ratikkakuskista, joka kiihdytti voimakkaasti jyrkissä mutkissa siten että tilanne oli matkustajille epämiellyttävä ja vaarallinen (päälleni myös horjahti yksi matkustaja, vaikka istuin ikkunapaikalla). Sain ainakin asiallisen vastauksen palautteeseen ja asia eteni kuljettajan esimiehelle, jonka oli tarkoitus käydä asiaa kuljettajan kanssa läpi. Toki en tiedä, mitä seurauksia tuosta lopulta oli, mutta kyllä palautetta mielestäni lähtökohtaisesti kannattaa antaa. Jos yksi kuljettaja toimii toistuvasti huonosti, palautetta voi tulla useammalta henkilöltä, jolloin palautteen uskottavuus myös kasvaa.
 
Takaisin
Ylös