Kuljettajien toiminta

Itse laitoin tässä syksyllä palautetta holtittomasti ajaneesta ratikkakuskista, joka kiihdytti voimakkaasti jyrkissä mutkissa siten että tilanne oli matkustajille epämiellyttävä ja vaarallinen (päälleni myös horjahti yksi matkustaja, vaikka istuin ikkunapaikalla). Sain ainakin asiallisen vastauksen palautteeseen ja asia eteni kuljettajan esimiehelle, jonka oli tarkoitus käydä asiaa kuljettajan kanssa läpi. Toki en tiedä, mitä seurauksia tuosta lopulta oli, mutta kyllä palautetta mielestäni lähtökohtaisesti kannattaa antaa. Jos yksi kuljettaja toimii toistuvasti huonosti, palautetta voi tulla useammalta henkilöltä, jolloin palautteen uskottavuus myös kasvaa.

Jälkikasvu oli kerran odottamassa yhäkekkosella Vallikallion rampilla olevalla pysäkillä bussia, jonka kuljettaja ei katsonut asiakseen ajaa rampin kautta. Rampin päästä ei näy pysäkille, eli ohi ei voi ajaa "jos pysäkki on tyhjä". Tästä esitettyyn palautteeseen jälkikasvu sai vastaukseksi heijastimen, jotta jatkossa näkyy paremmin. Voiko asiakasta vielä pahemmin aliarvioida.

VR:ltä en koskaan ole saanut yhtään asiallista vastausta palautteisiin. Kaikissa on ollut enemmän tai vähemmän suoraa veetuilua ja palvelupoikkeaman kääntämistä asiakkaan viaksi tai ainakin tämän yksinkertaisuudesta johtuvaksi. Kerran taas sattui niin, että HSL:lle jätetty palaute kulkeutui liikennöitsijälle, jonka työnjohtaja katsoi oikeimmaksi ratkaisuksi vastata haukkumakirjeellä.

En väitä, että joukkoon ei mahtuisi onnistumisiakin, mutta lähtökohtaisesti monopoliasemassa toimivan organisaation ydinkompensseihin harvemmin lukeutuu palautteiden asianmukainen käsittely.
 
Jälkikasvu oli kerran odottamassa yhäkekkosella Vallikallion rampilla olevalla pysäkillä bussia, jonka kuljettaja ei katsonut asiakseen ajaa rampin kautta. Rampin päästä ei näy pysäkille, eli ohi ei voi ajaa "jos pysäkki on tyhjä".

Ymmärtääkseni tälläisessä tilanteessa tulee myös ajamaton lähtö koska auto ei käy pysäkkialueella. Sen puolesta luulisi kiinnostavan niin kuljettajaa kuin myös liikennöitsijää. Sitä en osaa sanoa sitten miten tarkka liji on tuossa kyseissä kohdassa mutta periaatteen tasolla ainakin näin.

Edit. Katsoin höselin kuljettajakartasta ja sen mukaan 553 reitti on ihan selkeästi merkitty rampin kautta kulkemaan.
 
Nää ramppipysäkit ovat oikeasti aivan mahdotonta tietää ellei reittiä ole etukäteen käynyt läpi ja muista missä liittymässä ajetaan liittymään ja missä ei kannata. Vain osassa on opasteet pysäkeillä, monessa ei. Joissain rampeissa on liittymä pysäkille, joissain ei. Jos se olisi selkeästi merkitty, ei kuljettajien tarvitsisi arpoa onko siellä sellainen vai eikö ole. Hämeenlinnanväylä on ainakin Kehä 3:lle asti uudelle kuljettajalle kuljettajaystävällisin koska näitä yllättäviä ramppipysäkkejä ole ollenkaan toisin kuin muilla poistuloväylillä
 
Viimeksi muokattu:
Kait kuljettajan pitää tietää, missä hänen ajamansa linja kulkee. Olen nähnyt varsin monessa bussissa navigaattorin, jossa nuoli näyttää minne ajetaan.

(neuvoin kyllä kerran 54:n kuljettajaa linjan loppupäässä, kun hän ei tiennyt, mistä mennään kehältä Pohjois-Haagaan ja mihin sieltä jatketaan edelleen)
 
Kait kuljettajan pitää tietää, missä hänen ajamansa linja kulkee. Olen nähnyt varsin monessa bussissa navigaattorin, jossa nuoli näyttää minne ajetaan.
Ja työnantajan tulee huolehtia asian mukaisesta perehdytyksestä. Nykyisellä työnantajalla perehdetys hoidettiin mallikelpoisesti. Ennen liikenteen alkua kaikki linjat käytiin linja-autolla läpi ja epävarmat saivat ajaa kyseisen linjan läpi toisen opastuksella.
 
Kait kuljettajan pitää tietää, missä hänen ajamansa linja kulkee. Olen nähnyt varsin monessa bussissa navigaattorin, jossa nuoli näyttää minne ajetaan.
Se navi on oikeasti hyvä apu niin kauan kun se vaan toimii. Välillä jämähtää jonnekin koko linjan ajaksi. Ja kyllä itsekin välillä joudun pariin otteeseen miettimään että olikohan tuossa liittymässä rampilla pysäkki vai ei vaikka olen ko. linjaa hionut edestakaisin päälle 50 kertaa mutta edelliskerrasta saattanee olla yli puoli vuotta. Ihminen on unohtavainen ja erehtyvä. Kuljettajat eivät ole vain kuljettajia, päässä on tuhat ja sata muuta tärkeämpää asiaa kuin se mistähän reiästä sinne Kirkonkylän etl. pysäkille ajettiinkaan
 
Se kuuluu valitettavasti tuon sarjan malleihin. Kuten todettiinkin niin kuuluu ennen pysäkkikuulutusta ns. merkkiäänenä. Sitä tutkittiin meidän yhtiön Volvoissa, mutta ei saa ilman vaihtamatta koko audiojärjestelmää, jota ei ymmärrettävästi tehdä noin vanhoissa autoissa enään.

Jossain aikaisemmin olleissa kilahti varoitus-summeri joka kerta, kun painoi stoppia. Samaan aikaan kun, painoi stoppia. Yksi Volvon malli tämäkin oli. Nyt jo uusiokäytössä.
 
Se navi on oikeasti hyvä apu niin kauan kun se vaan toimii. Välillä jämähtää jonnekin koko linjan ajaksi. Ja kyllä itsekin välillä joudun pariin otteeseen miettimään että olikohan tuossa liittymässä rampilla pysäkki vai ei vaikka olen ko. linjaa hionut edestakaisin päälle 50 kertaa mutta edelliskerrasta saattanee olla yli puoli vuotta. Ihminen on unohtavainen ja erehtyvä. Kuljettajat eivät ole vain kuljettajia, päässä on tuhat ja sata muuta tärkeämpää asiaa kuin se mistähän reiästä sinne Kirkonkylän etl. pysäkille ajettiinkaan

Mitkäs asiat esimerkiksi ovat ajettavan reitin muistamista tärkeämpiä asioita ?
 
Lapsen hakeminen päiväkodista, mitä ruokaa tänään syödään, perheen asiat

Työnantaja vapauttaa kuljettajan hoitamaan näitä asioita kun varoituksen jälkeen kertoo että ollaan tilaajan kanssa sovittu että sieltä Kirkonkylän eteläiseltä pysäkiltä haetaan myös matkustajat kyytiin.
 
Työnantaja vapauttaa kuljettajan hoitamaan näitä asioita kun varoituksen jälkeen kertoo että ollaan tilaajan kanssa sovittu että sieltä Kirkonkylän eteläiseltä pysäkiltä haetaan myös matkustajat kyytiin.
Ei erehdyksestä saa rankaista. Tahallisesti ohiajosta kyllä. Mutta jos toistuvasti aiheuttaa ohiajoilla ajamattomia niin kyllä siitäkin saa kuulla. Taisit kuitenkin nyt missata pääpointtini. Ihmisellä on ihmisen murheet. Jos on avioero tai sukulaisen kuoleman juuri kokenut niin tämä on kyllä päällimmäinen asia mielessä työssä kuin vapaa-ajallakin. Niin kauan kuin ihmiset ajavat bussia vielä, niin kauan voi olettaa että bussi saattaa ajaa rampin ohitse ja ei se kuljettaja sitä piruuttaan tee. Tokin on poikkeuksia mutta he löytävät itsensä hyvin pian muista hommista
 
Työnantaja vapauttaa kuljettajan hoitamaan näitä asioita kun varoituksen jälkeen kertoo että ollaan tilaajan kanssa sovittu että sieltä Kirkonkylän eteläiseltä pysäkiltä haetaan myös matkustajat kyytiin.

MIssä firmassa irtisanotaan yhden varoituksen jälkeen, tai yhden pysäkin ohiajon jälkeen?
 
MIssä firmassa irtisanotaan yhden varoituksen jälkeen, tai yhden pysäkin ohiajon jälkeen?

Yhden varoituksen jälkeen silloin kun kuljettaja huolimattomuuttaan tai tietoisesti ei aja sieltä mistä kyseisen linjan kuuluu kulkea. Eli irtisanomistilanteessa käytännössä näitä ohiajoja on kertynyt useampia.
 
Tuo "huolimattomuuttaan" pitää tosiaankin tulkita niin että tosiaankaan ei ole vahinko vaan aivan tahallaan aiheutettu. Toisaalta esimerkiksi itse kuljettaja mm. syyllistynyt kolariin voidaan laskea huolimattomuudeksi vaikka vahinko onkin mutta rampin ohiajo ei aiheuta oikeastaan niin suurta tuhoa että siitä pitäisi varoituksia alkaa jakamaan jos oikeasti on toistuvasti vahinko. Näitä sattuu sen verran paljon että olisi tuolla kurilla jo monta irtisanottua kuljettajaa. Lähes jokainen on ajanut harhaan useammin kuin kerran osaamatta taikka pääsemättä takaisin reitille turvallisesti/kohtuullisesti jotta voisi vielä pelastautua ajamattomalta lähdöltä
 
Noita sattui aika paljon, myös itse ajanut rampin ohi joskus.
Rampit tosiaan pahoja siitä että ne pitää muistaa ulkoa.
Itse olen lukemattomia linjoja ajanut kartan kanssa, ei kovin fiksua muttei oikeastaan vaihtoehtoa.
Nobina ei järjestänyt mahdollisuutta opiskella linjoja työajalla, muissa firmoissa on ainakin itselläni ollut siihen mahdollisuus.
Vaihtoehtona oli että vapaalla lähdet ajelemaan omalla autolla taikka ajat loputtomiin linjoja jotka osaat, ne ovat aina ne kiireisimmät mitkä opetetaan aluksi.
Ihan laskelmoitu juttu ja moni lähtee ajamaan pienellä riskillä mielummin kuin vielä sitä samaa ja luultavasti veemäistä ajosarjaa.
Tästä syystä lehdissä ollut että ajettu harhaan ja peruuteltu ties mihin seinään. Ja lähes kaikki saman firman autoja.
 
Takaisin
Ylös