Kuljettajien toiminta

Paras ratkaisu siheen on että myöskin lastenvaunun kansa matkustavat ihmiset maksaa matkansa niin kuin kaikki muutkin.

Juuri näin. Yksinkertaista ja selkeää. Eihän nykyisin saa sitä lippua kuitenkaan kuljettajalta edes ostettua, joten perustelu lapsen jättämisestä yksin alkaa olla vanhentunut. Vain matkakortin arvolla maksaminen on hitusen hankalampaa, jos bussissa ei ole lukijaa siinä lastenvaunutilan luona. Raitiovaunussa on lukija.
 
Juuri näin. Yksinkertaista ja selkeää. Eihän nykyisin saa sitä lippua kuitenkaan kuljettajalta edes ostettua, joten perustelu lapsen jättämisestä yksin alkaa olla vanhentunut. Vain matkakortin arvolla maksaminen on hitusen hankalampaa, jos bussissa ei ole lukijaa siinä lastenvaunutilan luona. Raitiovaunussa on lukija.

Asia on juuri päinvastoin. Runkolinjat lisääntyvät eikä kenenkään muunkaa tarvitsee silloin näyttää lippua. Ei ole päätä eikä häntää siinä että vauva jätetään ruuhkabussissa yksin. Yhä enemmän kuljettajat keskittyvät ajamiseen . Suuntaus on oikea.
 
Asia on juuri päinvastoin. Runkolinjat lisääntyvät eikä kenenkään muunkaa tarvitsee silloin näyttää lippua. Ei ole päätä eikä häntää siinä että vauva jätetään ruuhkabussissa yksin. Yhä enemmän kuljettajat keskittyvät ajamiseen . Suuntaus on oikea.

Mikäs tässä sitten on päinvastoin? Eli ollaanko me samaa mieltä siitä, että lastenvaunumaksuttomuus olisi syytä poistaa ja kaikki maksavat matkansa? Runkobusseissa varmaan on matkakorttilukijatkin keskiovilla.
 
Mikäs tässä sitten on päinvastoin? Eli ollaanko me samaa mieltä siitä, että lastenvaunumaksuttomuus olisi syytä poistaa ja kaikki maksavat matkansa? Runkobusseissa varmaan on matkakorttilukijatkin keskiovilla.

Lastenvaunumaksuttomuus voidaan poistaa vasta sen jälkeen, kun kaikissa liikennevälineissä on avorahastus sekä matkakortinlukijat kaikilla ovilla. Tällöin ja vain tällöin poistuu lastenvaunumaksuttomuuden juurisyy.
 
Lastenvaunumaksuttomuus voidaan poistaa vasta sen jälkeen, kun kaikissa liikennevälineissä on avorahastus sekä matkakortinlukijat kaikilla ovilla. Tällöin ja vain tällöin poistuu lastenvaunumaksuttomuuden juurisyy.

Olen eri mieltä.

Kun täällä on ihmetelty, miten älypuhelittomien on hankala käyttää joukkoliikennettä aikana, jolloin kuljettajalipunmyynti on lopetettu, automaatteja ei joko ole ollenkaan (tre) tai niistä aiotaan hankkiutua eroon (pks), aikatauluja ei julkaista paperilla ja niin edelleen, kritiikkiin vastataan toteamalla, että sillä ei ole merkitystä, että kaikilla ei ole tai kaikki eivät edes voi hankkia sitä älypuhelinta.

Jos logiikka on tuo, niin sen saman asiakasepälähtöisen näkökulman pitäisi päteä sitten tässäkin.
 
Runkolinjat lisääntyvät eikä kenenkään muunkaa tarvitsee silloin näyttää lippua.

Noin on HSL-alueella, mutta tämä ketju käsittelee Tamperetta. Tampereella runkobusseissa on matkakortinlukija vain kuljettajan luona.

Lastenvaunujen kanssa kulkemisen maksuttomuudesta HSL-alueella on erillinen ketjunsa.
 
Noin on HSL-alueella, mutta tämä ketju käsittelee Tamperetta. Tampereella runkobusseissa on matkakortinlukija vain kuljettajan luona.

Lastenvaunujen kanssa kulkemisen maksuttomuudesta HSL-alueella on erillinen ketjunsa.

Pystyykö ketjujen nimet täydentämään esim. Kuljettajien toiminta, HSL-alue sekä Kuljettajien toiminta, Tampere ?

---------- Viestit yhdistetty klo 21:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:10 ----------

Mikäs tässä sitten on päinvastoin? Eli ollaanko me samaa mieltä siitä, että lastenvaunumaksuttomuus olisi syytä poistaa ja kaikki maksavat matkansa? Runkobusseissa varmaan on matkakorttilukijatkin keskiovilla.

Kun on päätetty matkustajien turvallisuutta lisäävästä toimenpiteestä, niin ei siinä asiassa kelloa siirretä taaksepäin. pehkonen täsmentää asian hyvin. Olen hänen kanssa samaa mieltä ja luulen että hyvin moni muukin. Huomattava tässä vielä Kuukankon huomio että Tampereella ei ole lukijoita runkobusseissa keskialueella.
 
Pointtihan tässä on se, ettei lastenvaunuja tarvitsisi jättää yksin lastenvaunutilaan. Se jos joku on turvallisuusriski.

Hm en tiedä mitä siellä vois olla turvallisuusriski, koska se maksaminen on aika nopea homma. Joskus oon nähnyt vauvaa nukumassa taloyhtiöiden pihalla yksin ja vanhemat oli asunnossa. Se on paljon isompi turvallisuusriski.

Mutta joo Nysse pitäsi asentaa ne lippulukiat myöskin bussijen keskiovelle.
 
Hm en tiedä mitä siellä vois olla turvallisuusriski, koska se maksaminen on aika nopea homma. Joskus oon nähnyt vauvaa nukumassa taloyhtiöiden pihalla yksin ja vanhemat oli asunnossa. Se on paljon isompi turvallisuusriski.

Mutta joo Nysse pitäsi asentaa ne lippulukiat myöskin bussijen keskiovelle.
On se. Itse en lastani yksin jättäisi. Se on heitteillejättö jos jotain sattuu ja vanhemmalla on täysi vastuu lapsestaan. Jos mietitään nyt että bussi lähtee liikkeelle kun vaunujen tai rattaiden kanssa matkustava tulee maksamaan. Kuka niitä pitää pystyssä tarvittaessa jos joku fillaristi tai sähköpotkulautailija ajaa bussin eteen punaisia päin? Tai joku matkustaja kaappaa lapsen? Lastenvaunut on kuitenkin suht marginaaliryhmä ja vielä suurempi marginaaliryhmä on ne lastenvaunujen kanssa matkustavat joilla ei ole kausilippua. Kyllä he myös yksin liikkuvat

Mutta on näitä joilla siellä on lava olutta mutta se on tarkastajien hommaa puuttua siihen, ei kuljettajan
 
Pystyykö ketjujen nimet täydentämään esim. Kuljettajien toiminta, HSL-alue sekä Kuljettajien toiminta, Tampere ?

Tämä on hyvä idea. Ovatko viestiketjujen nimet tietoteknisistä syistä kiveen hakattuja eli onko helpompaa avata uusia viestiketjuja tarpeen mukaan kuin muuttaa entisten nimiä? Viestiketjun nimessä ei käsittääkseni ole paikkaa lisämääreelle, jolloin selventävän lisämääreen lisääminen samalla muuttaisi viestiketjun nimen. Esim Onnibusin viestiketjussa se "uusi pikavuoroyritys" tuntuu kuluneiden vuosien jälkeen jo hassulta.

Esim tämä kuljettajan toiminta ei sovi kumpaankaan aktiiviseen (HSL-alue ja Tampere) ketjuun. Kuljettaja ajoi pysähtymättä stop-merkin ohi, eikä katsonut onko juna tulossa. Siinäpä onnettomuuden syy yksiselitteisesti onkin maalaisjärjellä ajateltuna. Otkes on kuitenkin löytänyt paljon muutakin:

https://yle.fi/uutiset/3-12641607
 
Tuolla ylälaidassa lukee ihan selkeästi, että tämäkin ketju on Tampereen paikallisliikenne -otsikon alla. Kyllä sieltä pitäisi selvitä, minkä alueen kuljettajien toiminnasta keskustellaan.

Hm en tiedä mitä siellä vois olla turvallisuusriski, koska se maksaminen on aika nopea homma.

Se on vähän sellaista sosiaalipolitiikkaa. Että halutaan tarjota ilmaiset matkat nuorille vanhemmille. Sitten pitää keksiä joku tekosyy, että miksi näin tehdään. Ja syy on löytynyt tuosta, vaikka se on jokaisen äidin ja isän valittavissa, että haluaako jättää lapsen siihen viiden metrin päähän 20 sekunniksi, kun käy leimaamassa korttinsa, vai haluaako ostaa lipun vaikkapa kännykällä, jos ei sinne viiden metrin päähän halua mennä.

Helsingissä myös ratikka- ja metromatkat (ja junamatkat) ovat ilmaisia, kun mukana on lastenvaunut. Ja siihenhän tuo yksinjättöperuste ei istu ollenkaan, eikä ole koskaan istunutkaan. Mutta se ei tunnu haittaavan ketään. Ja sama pätee Tampereella käsittääkseni, eli myös ratikkaan voi mennä vaunujen kanssa maksamatta, vaikka siellä korttilukijat on joka ovella.

Eipä tuo asia minua sinänsä mitenkään haittaa, mutta tässä(kin) olisi parempi puhua asioista niiden oikeilla nimillä eikä keksiä höpöhöpöperusteluita.
 
Pöytäkoneella oikeassa laidassa palkit "uusimmat viestit foorumilla" sekä "aktiiviset viestiketjut" näkyy molemmat "Kuljettajien toiminta"- ketjun otsikot samana. Ketjun avaamalla ja selaamalla tietysti selviää, kummassa ollaan mutta tuli mieleen että voisi teknisesti olla helppoa muuttaa nimiä hieman.
 
Viimeksi muokattu:
Tampereella yksityinen lehtikustantamo ryhtyi painattamaan aikataulukirjaa, kun kaupunki luopui a.o. palvelun järjestämisestä. Hintakaan ei ole järkyttävä. On kuulemma R-kioskilla bestseller.
Ihmettelen kovasti miksi Hesassa ei joku kaupallinen taho aloita moista palvelua. Osa HSL'n asiakkaista varmasti ostaisi sen.
Ja Turussahan aikataulukirja on ilmainen, kaupungin kustantamana. Sitä kutsun palveluksi.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös