Mä kyllä veikkaan että asialla on ollut ihan henkilöauto ja ajotaidoton pelkän B-kortin omaava kuljettaja. Tuskin kukaan selväjärkinen linja-autonkuljettaja pysäkkejä rupeis rikkomaan. Ja kuten sanoit, olisi varmasti tullut uutinen jos asialla olisi ollut linja-auto.
Itse sain aika tuoretta infoa tapahtuman jälkeen, että kyseessä oli juuri linja-auto ja tapahtui aikaan 17.57. Pois voin sulkea aiheuttajasta ainoastaan Länsilinjat. Ajan ja linja-auton syyllisyyden olen saanut bussimatkustajalta. Sen tarkemmin, että mikä linja ei ollut hänellä.
Eri firmojen kuskien kämmäilyistä sen verran, että jotkut voisivat yllättyä kuinka paljon esim. Paunun, TKL:n ja Länskärin kuskit ovat vuosien saatossa kiertäneet talosta toiseen. Ei ihminen ole immuuni virheille sen perusteella missä talossa sattuu ajamaan. Kyllä Paunulaisetkin Nokian asemella pysäkkejä kumoon saaneet ja Kampissa takalaseja pirstoneet.
Tiedän, että joillain taloilla on voinut olla kuskipulaa ja täytyy ottaa kuskeja mitä irtoaa. Silloin voi tulla kolhuja suuremmalla todennäköisyydellä.
---------- Viestit yhdistetty klo 23:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:53 ----------
Kaikenlaista säätämistä saakin todistaa kun yöllä liikkuu. Nimittäin viime yönä 23:30 lähtö Haukiluomasta linjalla 8 oli lähdössä n. 20 minuuttia myöhässä saavuttuaan edelliseltä vuorolta myöhässä. Auto ei kuitenkaan jatkanut normaalia reittiä kohti Virontörmänkatua, vaan kääntyi itään päin Myllypuronkadulle. Ajattelin ensin, että ehkä kuski ajaa Rantatietä keskustaan jotta saa aikataulua kiinni. Mutta ei, auto kääntyikin Tohlopinkadulle, ja ajoi Tohlopin mutkan kautta Tesoman valtatielle, josta palasi Tesomalle ja normaalille reitille. Aikaa säästyi ehkä tasan 0 minuuttia, mutta iso määrä pysäkkejä jäi palvelematta. Tuskinpa oli työnjohdolta kysytty lupa tällaiseen reittiin.
Seuraava 8 tulikin jo lauantain puolella, joten mietin, että korvaako Nysse mahdollisen yömaksun, kun edellisen vuoron kuljettaja ajoi tällaista hupireittiä? Mietin myös, että mitä järkeä ylipäätään on jättää liutaa pysäkkejä ilman palvelua saadakseen 20 minuutin myöhästymisestä ehkä 1-2 minuuttia kurottua kiinni. Toki tässä tapauksessa edes tuota vähäistä säästöä ei tullut, kun kuljettaja jostain ihmeen syystä ajoi Tohlopin kautta.
Itselleni ei kuitenkaan koitunut lisämaksua, koska olin Tesomankadun varrella, josta 7Y poimi kyytiläiset sopivasti ennen vuorokauden vaihtumista. Ja toisaalta kausilipulta ei taida enää edes mennä yömaksua.
En tiedä oikein mitä tuossa on tapahtunut. Käsittääkseni Nysse katsoo joiltain osin yli 15 min. päättäreiltä myöhästyneet ajamattomaksi vuoroiksi, joista ei erinäistä korvausta saa (kaikkia nyansseja en tiedä) Hyvin olisi siis voinut ajaa tyhjänä vaikka Haukiluomasta keskustaan tai jopa Pirkkalaan.
On näitä tilanteita itsellä välillä ollut, että on työnjohdon kanssa sovittu ajettavan päättäriltä toisella päättärille asti tyhjänä (myöhästymisen takia) Joskus asiakaspalvelun takia on kuitenkin ajettu vaikka osa/loppupäätä reitistä.
Jos vaikka kuski jossain vaihessa laskenut, että lopulta kerkiää toiseen päätepisteeseen sen alle 15 min. myöhässä niin miksi ei keräisi vaikka sitä yhtä asiakasta jostain reitin varrelta saa talo korvausta tai ei..?