Kuljettajien toiminta

Lisätään vielä sellainen huomio, että ainakin Taysin päässä (ja varmaan sitten myös muuallakin) ratikat lähtevät lähes poikkeuksetta 10-15 sekuntia etuajassa. Ilmeisesti heidän kellonsa ei ole ihan samassa ajassa mitä busseilla

Joskus uusien rahastuslaitteiden alkuvaiheessa ihmeteltiin hetken, kun Paunun koneet olivat kaikki noin 1 minuutin muiden yhtiöiden koneiden kelloja edellä...
 
Tuntuu tuolla 10 -linjalla sattuvan ja tapahtuvan

Tänään kuljettajan päivä ei tainnut olla samanlainen kuin sää. Tuossa hetki sitten matkustin kotoani keskustaan, ja bussi oli (ihme kyllä) ajoissa, ja hyvä kun ei ehtinyt edes istumaan, kun meinaa kaatua, kun rupeaa VDL:n moottori huutamaan kun kunnolla kiihdytti.
Pysäkillekin tuli jotain 50km/h vaikka olikin aika liukasta.

Oli myös aika herkkä tööttäilemään keskustassa, kun Sorin aukiolta oli lähtemässä. Joo, kyllä voi töötätä, jos joku hlö.auto menee juuri ohi, kun olet lähdössä, mutta ei silti tarvitse ”takoa sitä kuin jauhosäkkiä”
 
Tänään lensi kanasuikaleet (neljä pakkausta) lattialle TKL:n bussissa kun teki yhtäkkiä jonkun äkkijarrutuksen Vähäjärvellä. Henkilövahinkoja tai pakkausvahinkoja ei tapahtunut.

Oli joskus 15.48 tuo äkkijarrutus. Silmämääräisesti katsottuna ei ollut näkyvää syytä äkkijarrutukselle, mutta mahdollisesti tiellä on ollut juokseva jänis.

Äkkijarrutuksia on tehty kyseisellä alueella iät ja ajat jo Väinö Paunu Oy:n liikennöinnin aikana ja syynä ennen muuta kapea tie ja risteävät bussit. Mutkissa varsinkin ajetaan jopa jalkakäytävälle estämään bussien yhteentörmäys.

Aikoinaan muistan ja hyvällä muistankin, paunulainen naiskuski pysähtyi suojatielle Vähäjärvellä ja oli siinä varmaan kolme minuuttia. Piti oikein tulla eteen katsomaan, kun autoja eikä ihmisiä näkynyt.

Siinä olikin kissa arastamassa, mutta lopulta ylitti suojatien ja jatkettiin matkaa. Viime jouluna annoin kyseiselle kuljettajalle suklaalevyn hienosta työstä ohjaamoon!

Tänään vilkutti minulle #142:sta kun olin Suupantorilla odottamassa autoa #148 Kyöstiin.

Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin vilkuttaa takaisin, kissa muistikuvissa ja kuljettajan yleinen asenne työhön, asiakkaisiin ja auton ajettavuus. Hän ei äkkijarrutuksia tee ellei ole ihan pakko :)

---------- Viestit yhdistetty klo 19:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:44 ----------

Linjalla 8 ajaa juuri nyt mukava Mats Karlsson, luvassa mm. tankotanssia :)

Auto on #112, Väinö Paunu Oy.

https://twitter.com/MatsKarlsson79/status/1513172919643430913

FP_evXLX0AMKN6x.jpg

Kuva lainattu kuljettajan somesta, piristäköön päiväänne.

Olen ollut ko. kuljettajan kyydeillä niin Nyssessä kuin EB:ssä, jopa linjalla 8, ja hän on kyllä hieno kuljettaja. Ollaan juteltukin tuntikaupalla.

On muuten ainoa kuljettaja jolle ei tarvitse edes sanoa missä pois jään, hän tietää siitä joka tapauksessa, tai kysyy ennen sisääntuloa. Palvelua sekin, kun ei tarvitse stop-nappeja etsiä tai painella.

Tankotanssia en ole vielä livenä nähnyt, mutta ehkä joskus vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ihan oikeasti TKL?

Mikä siinä on niin vaikeaa jäädä tasamaan ajantasauspysäkille?! Taas tänään pyyhälsi TKL ohi 3 minuuttia etuajassa pysäkillä 7016 suuntaan Vaitti. Ajantasauspysäkki.

Aiemmin jo laitoin palautetta, kuulemma esimiehet laittoivat kaikille kuljettajille tietoon, vaan mites kävi?

Jos ei työ maistu, niin palkka-alennusta, kunnes se tasaaminen taas maistuu? Väinö Paunu Oy:n kaikki kuljettajat jäävät tasamaan linjalla 8, miksei onnistu liikelaitokselta?

Ja nyt kun Paunu vetäytyy, ei voittanut kilpailutuksia, niin saa jatkossa aina vaan usemmin laittaa ilmoituksia TKL:n johdolle ohiajoista.

17.43 on ohitusaika ajantasauspysäkillä, niin miten ne kehtaa ajaa ohi klo 17.40??

Onko mukavampaa sitten seisoa Vaitissa 3 min enemmän, se vaan että tuossa Suupantorin seisonnassa ne voisi palvella asiakkaitakin, jotka palkkanne maksaa.

En jäänyt odottamaan 35 minuuttia seuraavaa boussia 12, sinä vaiheessa menisi ainakin 2-3 kasia, ettei menisi hermot.

Mitä merkitystä on ajantasauspysäkeillä, jos ne eivät TKL:ää koske? :lol:

Kaseja kyllä menee, mutta 12 ei, eikä edes viitsitä tasata... se siitä palvelusta.

TKL, jotta matkasi olisi pilalla.

Palautetta laitettu taas Nysselle ja TKL:n johdolle, päivittäin saisi laittaa, jos liikkuisin säännöllisemmin. Palaute tyrehtyy vasta, kun oppivat ajamaan ja tunnistamaan ajantasauspysäkit.
 
Viimeksi muokattu:
vaajy, onko kellosi oikeassa? Viestin sävyn perusteella olet vain katkera kun Paunu nyt vetäytyy pois. Aivan yhtälailla Paunulla on ollut tuota samaa menoa, kiellät vain sen
 
Viimeksi muokattu:
Vaajy, onko kellosi oikeassa? Viestin sävyn perusteella olet vain katkera kun Paunu nyt vetäytyy pois. Aivan yhtälailla Paunulla on ollut tuota samaa menoa, kiellät vain sen
Hei, lähettäisin palautetta myös Väinö Paunu Oy:stä tuossa tilanteessa.

Nyt oli taas TKL-lähtö linjalla 12 ja ei taaskaan jäänyt tasaamaan, ei viitsisi toista kertaa palautetta laittaa kun Salesta pääsi. Neljä minuuttia etuajassa välittämättä ajantasauspysäkistä.

20.09 kohteessa Pirkkala ajantasauspysäkki ajolähtö Vaittiin/Teollisuustie. TKL ajaa ohi klo 20.05. Kellot on tarkistettu, on kelloa puhelimessa ja ranteessa. Myös ohikulkijalta kysyin, joka myös tuon takia myöhästyi bussista.

Onko kuljettajan kello väärässä ja onko hän tarkistanut ajolistaansa?

Teksti ei ole varmastikaan kehuja sisältävää, mutta sinäkin tuohtuisit jos TKL olisi joka välissä ajamassa ohi ajantasauspysäkin.

Sitten katsoisit naama hymylukemilla kun sillä välin kun 30 min odotat sitä bussia 12, niin edestäsi menee jopa 7 min välein linjoja 8 Soljaan...

Ja kyllä, kävelyksi menee nytkin, kun seuraavaan bussiin on 32 minuuttia (4 minuutti myöhässä).

Laitan aina kehuja, kun siihen on aihetta. Se on TKL:lta pohjanoteraaus jos eivät edes johdon ja esimiesten palautteisiin kuljettajat reagoi ja muuta käytäntöjään. Se ei ole edes erehdys.

Se on yhtiön tapa. Mainittakoon, että aiemmin menin yöaikaan linjalla 12 ja kuljettaja jäi tasamaan !!

Oliko TKL? Ei, Pirkanmaan Tilausliikenne Oy. Siinä se seisoi 3 minuuttia.

Mainittakoon myös, että myös linjalla 34 TKL ei jää tasaamaan Partolassa, esim. illan viimeisinvuoro Partolasta Pirkkalaan on aina jopa 10 minuuttia etuajassa.

Eivät taida noita kuskeja Nyssen lait koskea. Palkanmaksajana odottaisi kuitenkin palvelua, eikä kävelyä kotiin.

Pitäisi voida ajantasauspysäkkien aikoihin luottaa. Muuta emme vaadi. Tai sitten Nyssen täytyy poistaa ne ajantasauspysäkit, niin TKL:n ja muiden kuljettajat voi ajaa ohi miten ikinä haluavat :)
 
Viimeksi muokattu:
Harmi kun nyssellä ei ole HSL:n tapaista reittiloki-palvelua. On monet negatiiviset palautteet ammuttu alas kun jokainen voi itse tarkistaa että missä se bussi on kulkenut ja mihin aikaan.
 
Vaajy, valitit tässä ketjussa jo aiemmin samasta tilanteesta, johon sinulle vastattiin että TKL:n ajoaikatauluissa Pirkkalan pysäkkiä ei ole merkitty tasauspysäkiksi linjalla 12.

Se on sitten huono juttu jos vieläkään ei ole sitä saatu korjattua, mutta kuljettajien vika se ei ole, he noudattavat sitä mitä TKL:n ajoaikataulussa lukee.

Kannattaa muuten aina tuollaisissa tilanteissa laittaa palautteeseen mukaan näyttökuva (screenshot) esim. Reittioppaasta jossa näkyy etuajassa oleva bussi. Nysseltä on minulle kerran sanottu, että liikennöitsijälle lähtee vastaavankaltaisista tilanteista sanktio, jos tapaus "pystytään todentamaan". En tiedä, yrittävätkö itse todentaa sitä mitenkään, mutta jos laittaa näyttökuvan esim. Nysse-sovelluksesta niin ei pitäisi jäädä epäselväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä taannoin Tamperelaiset nauroivat kun HSL alueella vielä jonotettiin kioskiin lataamaan matkakorttia. No onhan tuo erikoista että etuajassa lähtöjen toteaminen on pelkästään asiakaspalautteiden varassa eikä minkään tietojärjestelmän vielä vuonna 2022. HSL alueella etuajassa ohitukset menevät automaattisesti ajamattomiksi. Ihmistä tarvitaan vaan tarkistamaan onko kyseessä paikannusvirhe
 
Hei, lähettäisin palautetta myös Väinö Paunu Oy:stä tuossa tilanteessa.

Sanotaanko nyt, että taitaa mennä vähän yli tuo TKL -disstrack -kirjoittaminen, kun ei se Paunukaan ole ihan puhdas ole näiden aikataulujensa kanssa.
Omasta kokemuksestani voin sanoa sen, että maanantaista perjantaihin käytän aamuisin linjaa 6, ja tarkoituksenani on käyttää vuoroa 7:39 tai mikäli en tuohon ehdi, vuoroa 7:49.

Olen nyt tuota samaa matkaa tehnyt elokuusta asti, ja ehkä n. 5 kertaa koko aikana, vuoro 7:39 on ollut aikataulussa. Kaikkina muina päivinä kyseinen vuoro on ollut jopa 5 minuuttia etuajassa.

Ja tästä 7:49 vuorosta vielä. Kyseinen vuoro on Nuijatiellä joko edellä aikatauluaan 7:45, tai myöhässä 7:55. Jälkimmäisessä tapauksessa kuljettaja ajaa lähes aina nopeudella 30 km/h, vaikka 50 km/h rajoitus. Bussi ei ole koskaan aikataulussa kyseisillä vuorolla. (Ei edes, vaikka bussissa ei lähiviikkoina ollut juurikaan matkustajia kyytiin noustessani. Usein on lähes täynnä)

Ja näitä molempia vuoroa ajaa Paunu. Että sinuna rajoittaisin TKL:n tai muiden liikennöitsijöiden haukkumista.

(Kyllä se Paunu varmasti jatkaisi liikenteessä, jos vain olisi kilpailutuksia voittanut. Ei kilpailutuksissa suinkaan verrata liikennöitsijää, vaan kalustoa ja resursseja)
 
Sanotaanko nyt, että taitaa mennä vähän yli tuo TKL -disstrack -kirjoittaminen, kun ei se Paunukaan ole ihan puhdas ole näiden aikataulujensa kanssa.
Omasta kokemuksestani voin sanoa sen, että maanantaista perjantaihin käytän aamuisin linjaa 6, ja tarkoituksenani on käyttää vuoroa 7:39 tai mikäli en tuohon ehdi, vuoroa 7:49.

Olen nyt tuota samaa matkaa tehnyt elokuusta asti, ja ehkä n. 5 kertaa koko aikana, vuoro 7:39 on ollut aikataulussa. Kaikkina muina päivinä kyseinen vuoro on ollut jopa 5 minuuttia etuajassa.

Ja tästä 7:49 vuorosta vielä. Kyseinen vuoro on Nuijatiellä joko edellä aikatauluaan 7:45, tai myöhässä 7:55. Jälkimmäisessä tapauksessa kuljettaja ajaa lähes aina nopeudella 30 km/h, vaikka 50 km/h rajoitus. Bussi ei ole koskaan aikataulussa kyseisillä vuorolla. (Ei edes, vaikka bussissa ei lähiviikkoina ollut juurikaan matkustajia kyytiin noustessani. Usein on lähes täynnä)

Ja näitä molempia vuoroa ajaa Paunu. Että sinuna rajoittaisin TKL:n tai muiden liikennöitsijöiden haukkumista.

(Kyllä se Paunu varmasti jatkaisi liikenteessä, jos vain olisi kilpailutuksia voittanut. Ei kilpailutuksissa suinkaan verrata liikennöitsijää, vaan kalustoa ja resursseja)
Silloin teet Nysselle ilmoituksen, pysäkin ohiajo, palautelomakkeella.

Oli firma mikä tahansa. Itsekin tekisin, vaikka kuskina olisi paunulainen. Nysse tässä on vastuussa eniten, koska he lupaavat, että ajantasauspysäkiltä ajoneuvo ei lähde etuajassa.

Jos TKL:n ajolistassa ei ole lueteltu tai merkattu selväksi mikä on ajantasauspysäkki tai missä niitä on, ei ole asiakkaan vika. Asiakas voi valittaa Nysselle.

Nysse valittaa liikennöitsijälle, joka toivottavasti saa sanktiot.

Täsmällisyyttä parannetaan myös lisäämällä tarvittaessa reitille ajantasauspysäkkejä. Ajantasauspysäkit sijoittuvat seudulla kunta- ja aluekeskuksiin, jossa mahdollistetaan myös vaihtojen suunnittelu kulkuneuvojen välillä.
https://www.nysse.fi/media/pdf-liitteet/palvelutasomaaritelma_2022-2025.pdf
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008359556.html

Ei ihan toteudu, jos ajetaan ohi pysähtymättäkään, vaikka 3 min etuajassa. Eihän tuo maailmaa kaada, mutta pitää myös muistaa, että maksamme Nysselle täsmällisyydestä.

Jos ei se toimi kentällä, niin Nysse on vastuussa siitä, ettei pitäydy lupauksissaan (vika on tosin liikennöitsijöissä/tiedonkulussa ja osin kuljettajissa).

Oli vika missä tahansa ketjua ikinä, asiakasta ei voi oikein syyttää siitä että hän on perillä siitä, mitä hänelle on luvattu.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:43 ----------

Vaajy, valitit tässä ketjussa jo aiemmin samasta tilanteesta, johon sinulle vastattiin että TKL:n ajoaikatauluissa Pirkkalan pysäkkiä ei ole merkitty tasauspysäkiksi linjalla 12.

Se on sitten huono juttu jos vieläkään ei ole sitä saatu korjattua, mutta kuljettajien vika se ei ole, he noudattavat sitä mitä TKL:n ajoaikataulussa lukee.

Kannattaa muuten aina tuollaisissa tilanteissa laittaa palautteeseen mukaan näyttökuva (screenshot) esim. Reittioppaasta jossa näkyy etuajassa oleva bussi. Nysseltä on minulle kerran sanottu, että liikennöitsijälle lähtee vastaavankaltaisista tilanteista sanktio, jos tapaus "pystytään todentamaan". En tiedä, yrittävätkö itse todentaa sitä mitenkään, mutta jos laittaa näyttökuvan esim. Nysse-sovelluksesta niin ei pitäisi jäädä epäselväksi.
Kyllä, pitää paikkansa.

Tapauksia on useita, jotka sattuvat nyt koskemaan TKL:ää, johtuen siitä ettei linjaa 12 muu ajakaan kuin TKL ja PTL. Tilausliikenteen tapauksessa ei ole ollut ongelmaa, koska jäivät tasaamaan.

1B-aikaan kaikki hoitui ongelmitta, kun oli Paunulta vaunu, silloin en tainnut valittaa asiasta kertaakaan. Silloin tosin oli pakko, kun kuljettaja yritti poistattaa autosta B-vyöhykkeellä, kun ajatteli sen olevan C:tä.

En muista, että minulle olisi vastattu niin, että "Pirkkalan pysäkkiä ei ole merkitty TKL:n ajolistoissa tasauspysäkiksi linjalla 12".

Sen sijaan viestissä ei ollut edes pahoittelua, mutta asia välitettiin liikennöitsijälle ja kuljettajien esimiehille tiedoksi ja huomioitavaksi. Edes vastaajan etunimeä ei viitsitty painaa Ystävällisin terveisin, -kohdan alle.

Sellaista.

Tässä vielä virallinen kuvaus ajantasauspysäkistä:

"Pitkillä linjoilla on ajantasauspysäkkejä, joita ei ohiteta etuajassa. Ajantasauspysäkit ovat paikoissa, joissa busseilla on tarpeeksi tilaa pysähtyä pidempään."


 
En muista, että minulle olisi vastattu niin, että "Pirkkalan pysäkkiä ei ole merkitty TKL:n ajolistoissa tasauspysäkiksi linjalla 12".

Puhuin nyt tästä ketjusta, jonka sivulla 2 Stadinluumu-niminen käyttäjä kirjoitti:
"TKL:n ajoaikatauluissa ei ole merkitty tasausaikaa Pirkkalassa Tampereeltapäin tultaessa. Eli auto kulkee silloin kun sattuu siitä menemään."

Eli tuota viestiä tarkoitin.
 
Puhuin nyt tästä ketjusta, jonka sivulla 2 Stadinluumu-niminen käyttäjä kirjoitti:
"TKL:n ajoaikatauluissa ei ole merkitty tasausaikaa Pirkkalassa Tampereeltapäin tultaessa. Eli auto kulkee silloin kun sattuu siitä menemään."

Eli tuota viestiä tarkoitin.
Jaa, no sitten asialle ei ole tehty mitään sen jälkeen.

Mutta kun tarpeeksi valituksia tekee, niin sitten rupeaa jotakin tapahtumaan. Ihan periaatteesta noista kannattaa reklamoida.

Olemme maksavia asiakkaita, emme karjaa.

Paunun kuljettajilla on joku lista mistä ne katsoo noita ajoja, luulisi että nykyaikana olisi jotakin näyttöä busseissa että ollaanko etuajassa voi möyhässä.

Sen tarkemmin en osaa valaista, mutta ainakin Marja joskus minulle näytti pientä navigaattorin tapaista näyttöä missä näkyi linjan 8 muut "kasit", mutta siinä ei ollut tietoa tasauspysäkeistä näin äkkiseltään katsottuna.

Mielestäni ja saa olla väärässä, asiakkaan ei pidäkään hyväksyä sitä, että ajetaan ohi koska... Eniten voisi lämmittää milloin voi Nysseen jälleen luottaa.

Ei tilanne mihinkään muutu, jos ei kukaan laita palautetta asiasta.

Olen toki vähän skeptinen muuttuuko mikään nytkään, kun vastataan seuraavan kerran. Mutta sitä varten on palautelomake kai olemassakin. :)

Suosittelen aina valitustapauksissa laittamaan palautetta Nysselle, ei suoraan operaattorille, että saavat mahdollisen sanktion.

Jos palaute ei missään vaiheessa käy Nyssellä, sillä pestään kädet ja lattiaa.

On toki myös aikataulujen suunnittelijoilla hommaa pelissä, jos nähdään että tietyt vuorot aina myöhässä, tai aina etuajassa niin sitä tietoa pitää hyödyntää aikatauluissa.

Se, että bussi joutuu ylipäätään seisomaan usein samalla ajolähdöllä Pirkkalassa 4 minuuttia, ei ole kuskin vika - mutta silti pitäisi jaksaa seistä siinä niin.

Nyt varsinkin kun niitä aikatauluja ei enää edes paineta postikatalogeihin, aikataulujen säädön pitäisi olla helppoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tästä 7:49 vuorosta vielä. Kyseinen vuoro on Nuijatiellä joko edellä aikatauluaan 7:45, tai myöhässä 7:55. Jälkimmäisessä tapauksessa kuljettaja ajaa lähes aina nopeudella 30 km/h, vaikka 50 km/h rajoitus. Bussi ei ole koskaan aikataulussa kyseisillä vuorolla. (Ei edes, vaikka bussissa ei lähiviikkoina ollut juurikaan matkustajia kyytiin noustessani. Usein on lähes täynnä)


Nuijatien pysäkin aika on arvioitu ohitusaika joten vuoro voi olla siinä 7.45 tai 7.55 ja silti se on ajallaan.
 
Nuijatien pysäkin aika on arvioitu ohitusaika joten vuoro voi olla siinä 7.45 tai 7.55 ja silti se on ajallaan.

En tiedä ymmärränkö sanan "ajallaan" väärin, mutta jos arvioitu ohitusaika on 7.49, ja bussi tulee 7.45, niin kyllä se silloin etuajassa on. Samoin se on myöhässä jos se saapuu vasta 7.55. Arvioita Nuijatien ohitusajat toki ovat, joten sinänsä tuollaisissa poikkeamissa ei mitään väärää ole (vaikka tietysti reilusti etuajassa ajaminen ei olekaan suositeltavaa)
 
Takaisin
Ylös