Kuljettajien toiminta

Eilen lähdin kunnolla liikkeelle. Ikeaan.

Ja sen huomaa, puuttui se Paunun palvelu kokonaan, ainakin autosta #116. Oli lähes eläkeiässä oleva mieshenkilö.

Kalevassa tuli lapsia kyytiin ja yhdellä oli ongelmia maksaa. Se tyttö n. 9v maksoi ilmeisesti puhelinlaskulla. Ei mennyt läpi.

Kuski pisti hänet KÄVELEMÄÄN. Onneksi ei ollut talvipakkasta. Yritti vielä itse ostaa lipun laitteella.

Kaikki kävi niin nopeasti etten edes ehtinyt sanoa, että maksan matkan kortilla.

Vanhemmille kai yksi viesti, mobiilimaksussa on se 50 euron raja, eli se täyttyy kyllä helposti. Hankkikaa se matkakortti, niin ei tule jatkossa noita tilanteita.

Jos puikoissa olisi esim. Paunulainen kuski Katri, niin olisi antanut lapsen mennä kotiin saatesanoin kerro asiasta vanhemmille että hommaavat kortin.

Lapsestakin varmaan kurjaa kun kaikki muut lapset pääsi bussiin, muttei hän.

Käyttäytyikö se vanhempi mieskuljettaja siis erittäin aggressiivisesti sitä lasta kohtaan, ja komensi hänet menemään ulos? ei voi sanoa muuta kuin että todella typerää käytöstä linja-autonkuljettajalta, ja täysin väärällä alalla oleva henkilö. Ite jos oisin ollut paikalla kyseisessä tilanteessa, olisin puuttunut asiaan välittömästi ja sanonut sille idioottikuljettajalle tyyliin näin "Onko pakko olla noin epäkohtelias pientä lasta kohtaan, jolla voi olla kiire kotiin. Miltäs sinusta tuntuisi jos joku käyttäisi samalla tavalla sinua kohtaan? Tollainen toiminta ei kyllä kuulu asiakaspalveluun, taidat olla väärällä alalla. Mä jään nyt seuraavalla pois ja meen toisella bussilla kun oot noin p***a kuljettaja". :mad:
 
Käyttäytyikö se vanhempi mieskuljettaja siis erittäin aggressiivisesti sitä lasta kohtaan, ja komensi hänet menemään ulos? ei voi sanoa muuta kuin että todella typerää käytöstä linja-autonkuljettajalta, ja täysin väärällä alalla oleva henkilö. Ite jos oisin ollut paikalla kyseisessä tilanteessa, olisin puuttunut asiaan välittömästi ja sanonut sille idioottikuljettajalle tyyliin näin "Onko pakko olla noin epäkohtelias pientä lasta kohtaan, jolla voi olla kiire kotiin. Miltäs sinusta tuntuisi jos joku käyttäisi samalla tavalla sinua kohtaan? Tollainen toiminta ei kyllä kuulu asiakaspalveluun, taidat olla väärällä alalla. Mä jään nyt seuraavalla pois ja meen toisella bussilla kun oot noin p***a kuljettaja". :mad:
Hän yritti kerran tilata lipun lapsen puhelimella ja sai saman virheilmoituksen. En nähnyt kunnolla mikä ilmoitus siinä tuli.

Hän sanoi, että jos sinulla ei ole lippua, niin sinun täytyy poistua autosta. Vähän hämillään oli se lapsi.

Mutta kun en tunne tuota kuskia, vaikka tosi paljon käytän heidän autoja, eli varmaan joku harjoittelija tai just eläkkeeltä töihin kutsuttu - nythän on kuljettajapulaa meinaan.

Oli minustakin väärässä paikassa tuo kuski, kyllä tuossa lasten kohdalla täytyy vähän joustaa.

Aikuiset voi heittää tietty pihalle ihan suoraan, jos ei ole lippua, mutta että koululaiset. Sen jälkeen tuli ainakin 3-4 Paunun kutosta, että kaipa se sitten yritti niihin muihin tai lähti vaan pitkälle kävelylle.
 
Rebiaf, jos olet linjoilla niin.

Tunnetko semmoista suikkaa käyttävää rotevahkoa lyhyt hiuksista miestä, usein puvunliivi päällä ja ajeli ainakin Nokian linjoja. Lempinimi taisi olla Jampe tms. Erittäin hieno kuljettaja, vanhanajan henkinen ja aina niin mukava, oli ilo olla hänen kyyditettävänä. En tiedä vieläkö mahtaa ajella.
 
En tiedä Tampereen käytännöstä mutta HSL alueella periaatteessa lapsi otetaan AINA kyytiin. Oli lippu tai ei. Lapsella ei ole koulumatkalla mukana hänestä vastuussa olevaa aikuista (eikä kuljettaja ole sellainen paitsi hätätapauksessa mm. sairauskohtauksen sattuessa) joten etenkin kouluun taikka kotiin on aina päästävä
 
En tiedä Tampereen käytännöstä mutta HSL alueella periaatteessa lapsi otetaan AINA kyytiin. Oli lippu tai ei. Lapsella ei ole koulumatkalla mukana hänestä vastuussa olevaa aikuista (eikä kuljettaja ole sellainen paitsi hätätapauksessa mm. sairauskohtauksen sattuessa) joten etenkin kouluun taikka kotiin on aina päästävä
Niin sitä täälläkin pitäisi.

Laitoin myös Nysselle palautetta, meni siellä Paunun johdolle.

Enää ei taideta asiakkaalle päin vastata, koska liikennöitsijöille ei tule tietoon alkuperäinen asiakas lisätietona. Vaan vastaus tulee Nysselle.

Ennen näkyi asiakkaalle mihin palaute on välitetty eteenpäin.
Tosin nykyisin ei edes näy vastaajan nimeä Nysseltä, niin vähän epäilyttää menevätkö palautteet mihinkään enää. Mutta on laitettu :D
 
Tänään oli mielenkiintoinen matka linjalla 11, Länsilinjat Oy.

Kuljettaja oli mukava, mutta eksyi reitiltä. Pirkkalasta unohti kääntyä HASA sairaalaan ja kääntyi sinne seuraavasta väärään suuntaan.

Kaiken lisäksi autossa oli yksi suojaovi auki takaoven huoltotilaan, joka ajon aikana piti meteliä ja roikkui edes takaisin.

IMG_20220912_130438_HDR.jpg

Onneksi kukaan ei ole lyönyt päänsä siihen poistuessa.

Tuollaiset autot pitäisi varmaan laittaa varikolle tai laittaa edes teippiä sinne siksi aikaa.

Onneksi reitillä Metsäkylään oli tosi hyvää kalustoa, siinä oli matkaelämys, vaikka oli tuossakin ihan hauskaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:03 ----------

Pakko kehua vielä Länsilinjojen naiskuskia Metsäkylässä.

Nysse tuli ja miltei heti joutui lähtemään takaisin Sorin aukiolle. Ei minkäänlaista lepoa, ei edes viisi minuuttia. Näinkö arvokas kuljettajatyö Nysselle on.

Kun bussissa on bussifani, bussissa on nuuka.

Minulla oli oma kortti Arvolla ja lainakortti Rajaton AB.

Kuljettaja sanoi, että ei tarvitse autosta poistua, tai tulla takaisin etuovelle, leimaat vain lisää kausikortilta Soppeenmäen ja Lielahden välillä B-vyöhykkeellä niin saat ABC-lipun hintaan 2,10 euroa.

Säästin 1,30 euroa, koska normaalisti ABC olisi maksanut 3,40 euroa.

Nyssen ohjeistuksen mukaan nimittäin on niin, että koko matka on maksettava tarvittavine vyöhykkeineen kerralla, ei erissä. Mutta turhaa sitä on bussista poistua ja tulla heti takaisin leimaamaan. Päästiin kumpikin helpommalla.

Nyssen rahastusta, kun on AB Rajaton, niin vaaditaan ABC siihen kylkeen. Siinähän maksaa turhasta, kun on maksanut vuosilipussa AB:sta, niin miksi vielä rokotetaan ABC:stä, jos sattuukin menemään yli vyöhykerajan kortilla.
Ei kai se vaikeaa voi olla veloittaa siitä, mikä rajattomassa vuosilipussa puuttuu eli se C-vyöhyke. Tässä tapauksessa 1,30 euroa.

Noin saa kikkailtua esim. Kuhmoisiin ABCDEF hieman halvemmaksi, on testattu toimivaksi. AB ensin toisella autolla, jalkaisin C-vyöhykkeelle, CDEF arvolla autoon 42. Pidentää toki matka-aikaa, mutta on säästön arvoista toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla oli oma kortti Arvolla ja lainakortti Rajaton AB.

Kuljettaja sanoi, että ei tarvitse autosta poistua, tai tulla takaisin etuovelle, leimaat vain lisää kausikortilta Soppeenmäen ja Lielahden välillä B-vyöhykkeellä niin saat ABC-lipun hintaan 2,10 euroa.

Säästin 1,30 euroa, koska normaalisti ABC olisi maksanut 3,40 euroa.

Nyssen ohjeistuksen mukaan nimittäin on niin, että koko matka on maksettava tarvittavine vyöhykkeineen kerralla, ei erissä. Mutta turhaa sitä on bussista poistua ja tulla heti takaisin leimaamaan. Päästiin kumpikin helpommalla.

Nyssen rahastusta, kun on AB Rajaton, niin vaaditaan ABC siihen kylkeen. Siinähän maksaa turhasta, kun on maksanut vuosilipussa AB:sta, niin miksi vielä rokotetaan ABC:stä, jos sattuukin menemään yli vyöhykerajan kortilla.
Ei kai se vaikeaa voi olla veloittaa siitä, mikä rajattomassa vuosilipussa puuttuu eli se C-vyöhyke. Tässä tapauksessa 1,30 euroa.

Noin saa kikkailtua esim. Kuhmoisiin ABCDEF hieman halvemmaksi, on testattu toimivaksi. AB ensin toisella autolla, jalkaisin C-vyöhykkeelle, CDEF arvolla autoon 42. Pidentää toki matka-aikaa, mutta on säästön arvoista toimintaa.
Toivottavasti kyseinen kuljettaja ei nyt joudu vaikeuksiin kun menit jakamaan tämän "kikkakolmosen" (ja ohjeistuksen vastaisen toiminnan) kaiken kansan luettavaksi.
 
Rebiaf, jos olet linjoilla niin.

Tunnetko semmoista suikkaa käyttävää rotevahkoa lyhyt hiuksista miestä, usein puvunliivi päällä ja ajeli ainakin Nokian linjoja. Lempinimi taisi olla Jampe tms. Erittäin hieno kuljettaja, vanhanajan henkinen ja aina niin mukava, oli ilo olla hänen kyyditettävänä. En tiedä vieläkö mahtaa ajella.
Harvemmin nykyään linjoilla kun pitää koulussa käydä välillä. Kyllähän kaikki Jampen tuntee ja tietää. Käsittääkseni ollut eläkkeellä jo hetken. Ei ainakaan ole vastaan ajanut pitkään aikaan. Loppuvaiheessa taisi olla jotain terveydellistä vaivaa ja aika vähän on Paunulla nykyään ajettavaa Nokian suunnalla.
Tänään oli mielenkiintoinen matka linjalla 11, Länsilinjat Oy.

Kuljettaja oli mukava, mutta eksyi reitiltä. Pirkkalasta unohti kääntyä HASA sairaalaan ja kääntyi sinne seuraavasta väärään suuntaan.

Kaiken lisäksi autossa oli yksi suojaovi auki takaoven huoltotilaan, joka ajon aikana piti meteliä ja roikkui edes takaisin.



Onneksi kukaan ei ole lyönyt päänsä siihen poistuessa.

Tuollaiset autot pitäisi varmaan laittaa varikolle tai laittaa edes teippiä sinne siksi aikaa.
.
Toi auto on ollut niin paljon korjaamolla viime aikoina, että ei uskoisikaan. Toissakerralla kun sitä ajoin oli jotain vikaa takaovessa. Ovea ei saanut kiinni jos auton keula oli alamäessä. Sitä korjannut asentaja ilmeisesti unohtanut sulkea luukun. Perjantaina aamulla ajoin autolla yhden lähdön linjaa 15. Luukku oli silloinkin auki enkä sitä saanut suljettua kun autossa oli vain urosmallisia "koriavaimia". Omat olin jostain syystä unohtanut kotiin. Normaalisti mulla on töissä aina teippiä mukana, mutta sekin oli loppu. Enkä ehtinyt edes kokeilla monitoimityökalulla kun auto ylikuumeni ekan linjasivun jälkeen ja sain toisen tilalle. Moottorin lämmöt 120 astetta, mutta matkustamoon tai kuljettajalle ei herunut lämpöä. Noi 2014 malliset Volvo 8900 bussit on kurjimpia keksintöjä, mitä tiedän. Ne ei ehjää päivää juuri näe ja silloinkin ovat aivan järkyttäviä kaikin puolin. Ei lämmitystä, jäähdytystä, jousitusta, ohjaustehostinta eikä mitään muutakaan, mitä 200 tuhatta euroa maksavalta autolta odottaisi.
 
Toivottavasti kyseinen kuljettaja ei nyt joudu vaikeuksiin kun menit jakamaan tämän "kikkakolmosen" (ja ohjeistuksen vastaisen toiminnan) kaiken kansan luettavaksi.
Toivotaan, mutta ei tuossa ole minusta mitään väärää.

Se on Nyssen ongelma, jos on niin kankea laitos, ettei voi ostaa kausilipulla C-lisän niin kuin esim. Helsingissä voi.
Älytöntä maksaa AB ja ABC eli AB tuplana Nysselle. Minusta ryöstö.

Silloin kun Länsilinjojen kaltainen naiskuski antaa leimata suoraan autossa B-vyöhykkeellä AB Rajattoman vuosilipun niin maksat silti B-vyöhykkeestä kahdesti, mutta sentään vähän halvempaa kuin ABC.
Siinäkin tapahtuu Nyssen suunnalta tuplalaskutusta Nysseltä. Monilla kausilippulaisilla C-matkat ovat hyvin satunnaisia, joten sekään ei ole oikein, että ostetaan ABC-vuosilippu.

Linjalla 70B tuo kikka harvoin toimii, koska et voi poistua ennen B-vyöhykettä, ellei ole supertuttu Paunun kuljettaja, joka antaa leimata B-vyöhykkeellä rajatonta. Silloin pärjää BC-arvolipulla.
Mahdollisuus tosin "jäädä kiinni", kun laite kai rekisteröi tapahtuman, niin en ole sitä kokeillut siellä.

Kaikilla muilla linjoilla, missä mahdollisuus jäädä pois ennen kuin vyöhyke vaihtuu, onnistuu tuo kikkailu.
Kiitos jälleen kerran Länskän kuljettajalle, säästin taas rahaa, ei mennyt porvareiden kirstuun.
 
Toivotaan, mutta ei tuossa ole minusta mitään väärää.

Ei minustakaan. Mutta ei sillä ole väliä, mitä mieltä me kaksi ollaan, vaan sillä, että kuljettaja ei noudattanut työnantajan (typerää) ohjeistusta, ja jos työnantaja sille päälle sattuu, niin hän voi ottaa kuljettajan puhutteluun. Sitä tuskin halusit?

On vaikeaa antaa positiivista palautetta silloin, kun palautteen antamisen syy on se, että asiakaspalvelija on tehnyt asiakkaan hyväksi jotain sellaista, jota ei oikeastaan saisi tai pitäisi tehdä. Silti tuntuu, ehkä juuri siksi, siltä, että olisi kiva antaa sitä palautetta, että työnantaja saisi tietää, miten tyytyväiseksi ko. henkilö on asiakkaan tehnyt. Mä olen tuollaisissa tapauksissa kirjannut palautteeseen, että haluan kiittää työntekijää esimerkiksi "erinomaisesta tilannetajusta" tai "loistavasta palveluasenteesta" eli en yksilöi sitä asiaa, mutta teen selväksi, että hän on ollut keskimääräistä mukavampi, palvelualttiimpi, ystävällisempi...
 
Ei minustakaan. Mutta ei sillä ole väliä, mitä mieltä me kaksi ollaan, vaan sillä, että kuljettaja ei noudattanut työnantajan (typerää) ohjeistusta, ja jos työnantaja sille päälle sattuu, niin hän voi ottaa kuljettajan puhutteluun. Sitä tuskin halusit?...
Se on vain sellainen juttu, että jos lipuntarkastajat tapaisivat tuollaisen tapauksen, niin siitä seuraisi tarkastusmaksu. Ja takuulla sanomista kuljettajalle, jos ilmenisi, että matkustaja on hänen kehoituksestaan toiminut noin. Ohjeistuksen antaa liikenteen tilaaja ja sen alihankkijana toimiva operaattori on sitoutunut noudataan niitä.
 
Se on vain sellainen juttu, että jos lipuntarkastajat tapaisivat tuollaisen tapauksen, niin siitä seuraisi tarkastusmaksu. Ja takuulla sanomista kuljettajalle, jos ilmenisi, että matkustaja on hänen kehoituksestaan toiminut noin. Ohjeistuksen antaa liikenteen tilaaja ja sen alihankkijana toimiva operaattori on sitoutunut noudataan niitä.
Ajoneuvossa kyllä, mutta jos poistut etuovesta ja tulet takaisin leimaamaan, niin ei siinä mitään virhettä tapahdu.

Varman päälle jos haluaa toimia, niin tietty seuraavalla bussilla ;)

Asiasta toiseen, näin tuon tilanteen tuoreeltaan.

pirtil.JPG

Oliko Pirtil vai TKL? Väinö Paunu Oy:tä enää kuljekaan.

Länsilinja ajaa ohi tuolta liikenneympyrään ja siellä olevalle pysäkille parkkiin, joten niiden tuho se ei kaiketi ole.

Pirtilin perä ainakin osuu ties mihin kun noilla on pakko matkustaa, ei ole kunnon vaihtoehtoja enää. TKL:t kanssa välillä ajelevat miten sattuvat.

Yhden pirtil-kuskin perä osui miltei joka risteyksellä, kuuli matkustamossakin kuinka rengas meni taas rytinällä pientareelta tielle.

En kyllä uskaltanut itsekään mm ko. pysäkin alla seistä aikoihin enää kun TKL/Pirtiliä menee tuota luokkaa sieltä.
Jos bussin perä kääntyy 1,5 metriä niin se on jo huumoria, että tuo pysäkki on alle 1,5 metriä siitä. Aiemminhan joku muu bussi turmeloi toisen puolen pysäkin samalla tavalla.

Se rakennettiin uusiksi vähän kauemmaksi... ja se toimi. Milloinkohan tajuavat, että sama pitää tehdä tällekin pysäkille.
 
Viimeksi muokattu:
Se on vain sellainen juttu, että jos lipuntarkastajat tapaisivat tuollaisen tapauksen, niin siitä seuraisi tarkastusmaksu.

Miten tuo käytännössä tapahtuisi? Treella ei tarkastajat ole siviiliasuisia, ja jos ei ne juuri sillä hetkellä ole bussissa, kun tuo lipunostotapahtuma tehdään, niin ei ne voi mitenkään tietää sitä taustaa.
 
Miten tuo käytännössä tapahtuisi? Treella ei tarkastajat ole siviiliasuisia, ja jos ei ne juuri sillä hetkellä ole bussissa, kun tuo lipunostotapahtuma tehdään, niin ei ne voi mitenkään tietää sitä taustaa.
Ainakin HSL-alueella tarkastajat tulevat kyytiin esimerkiksi vyöhykkeen vaihtumista edeltävällä pysäkillä kyytiin ja tsekkaavat, että onko asiakkaalla lippua, joka oikeuttaa matkustamaan seuraavalle pysäkille, joka on jo seuraavalla vyöhykkeellä.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:40 ----------

Tästä kun tsekkailen Nyssen vyöhykesysteemiä, niin se on varsin samankaltainen kuin HSL:n vastaava. Vyöhyke siis vaihtuu aina pysäkkien välissä ja kun kulkuväline ylittää sen, niin on oltava lippu, joka on voimassa koko matkan ajan.

Tästä asiasta on väännetty kättä niin kauan kuin vyöhykelippuja on ollut olemassa. Se, että matkustaja kikkailee on eri asia kuin, että sopimusliikenteen ammattilainen toimii ohjeistuksen vastaisesti.
 
Harvemmin nykyään linjoilla kun pitää koulussa käydä välillä. Kyllähän kaikki Jampen tuntee ja tietää. Käsittääkseni ollut eläkkeellä jo hetken. Ei ainakaan ole vastaan ajanut pitkään aikaan. Loppuvaiheessa taisi olla jotain terveydellistä vaivaa ja aika vähän on Paunulla nykyään ajettavaa Nokian suunnalla.

Ahaa, toivotaan hyviä eläkepäiviä ja jaksamista, oli kyllä erittäin leppoinen mies ja ajoi tasaisesti. Bonus myös ammattiin kuuluvasta asiallisesta pukeutumisesta. Toinen legenda oli ainakin Kotkan pikavuoroa ajanut Leo, sain aina asiaankuuluvaa jämptiä palvelua hyvässä hengessä.
 
Takaisin
Ylös