Kun bussi ei tule

Tämä on aika hassua kuulla. Millä nykymaailma pyörii, jos kukaan ei tee muuta kuin ajattelee ja näpyttelee tietokoneita? Mistä se kuuluisa talouskasvu tulee? Vaikea ymmärtää tätä nykymaailmaa, jos jo bussinkuljettajantyötä pidetään raskaana. Ihmiset taitavat olla aika irtautuneita jo reaalitodellisuudesta. Pari vuosikymmentä sitten vielä sitä olisi pidetty aika kevyenä ammattina. Miten ihmiset pärjäisivät nykyään ilman näitä kaikkia koneita?

Aika röyhkeää tekstiä... Oletan ettet ole ajanut bussia työksesi koskaan?
 
Tämä on aika hassua kuulla. Millä nykymaailma pyörii, jos kukaan ei tee muuta kuin ajattelee ja näpyttelee tietokoneita? Mistä se kuuluisa talouskasvu tulee? Vaikea ymmärtää tätä nykymaailmaa, jos jo bussinkuljettajantyötä pidetään raskaana. Ihmiset taitavat olla aika irtautuneita jo reaalitodellisuudesta. Pari vuosikymmentä sitten vielä sitä olisi pidetty aika kevyenä ammattina. Miten ihmiset pärjäisivät nykyään ilman näitä kaikkia koneita?
Sen verran paksua tekstiä kokemattomalta, että minäkin kaipaisin vähän lisävalaistusta siihen, mitä haluat sanoa. Mites siinä kävikään kun arvon nimimerkin kemkimin piti myös hakea kuljettajakurssille? Sellaistahan jutustelimme tällä foorumilla viime keväänä, jollet muista?

Kuten kuukankokin sanoi, bussinkuljettajan työn raskaus tulee mm. epäsäännöllisestä vuorotyöstä, vetoisesta ja alati tuki- ja liikuntaelimiä rasittavasta työpaikasta (mm. vakavatkin selkävaivat ovat arkipäivää tätä työtä vuosikymmenet tehneillä), jossa lämpötilan vaihtelutkin ovat suuria, kuljettajiin kohdistuvasta väkivallasta sekä yleisesti liikenteen vaaratekijöistä. Sen ohjaustehostimella varustetun ratin pyörittely saattaa vaikuttaa kevyeltä, mutta voin vakuuttaa sen olevat vain se kalpea kuva, jonka tästä työstä saa. Kevyttä työtä bussinkuljettajan ammatti, niinkuin muutkaan liikennealan ammatit, eivät ole olleet koskaan. Mistä sellainen käsitys sinulle on tullut, että näin olisi ollut pari vuosikymmentä sitten?
 
Vriston mainitsema kuljettajiin kohdistuva väkivalta on kyllä erittäin huolestuttavaa ja tuomittavaa. Saat kerran yölinjalla turpiin, voi olla että ensikerralla et enään niin helposti lähde linjalle. Usein se johtuu vielä siitä, että ollaan humalassa ei tiedetä mistään mitään ja sitten kun kuljettaja yrittää ystävällisesti kertoa, että esimerkiksi ilman lippua ei voi tulla kyytiin, niin sitten käydään käsiksi. Jonka jälkeen ollaan myöhemmin käräjillä selvittelemässä pahoinpitelysyytettä..

Ratkaisuna olisi joko kyynelkaasu tai vastaava, joka esimerkiksi konduktööreillä on työssään. Toinen vaihtoehto, ja ehkä se varmasti toimiva on kerta kaikkiaan laittaa pleksi kuljettajan suojaksi. Rahastukseen aukko, jonka saa kuljettajan puolelta tarvittaessa kiinni. Tähän on menty jo esimerkiksi Göteborgissa.

Tänään muuten noita ajamattomia lähtöjä HelBillä on ilmoitettu poikkeuksellisen vähän, eli tilanne taitaa piakkoin helpottua.
 
Sen verran paksua tekstiä kokemattomalta, että minäkin kaipaisin vähän lisävalaistusta siihen, mitä haluat sanoa. Mites siinä kävikään kun arvon nimimerkin kemkimin piti myös hakea kuljettajakurssille? Sellaistahan jutustelimme tällä foorumilla viime keväänä, jollet muista?

Kuten kuukankokin sanoi, bussinkuljettajan työn raskaus tulee mm. epäsäännöllisestä vuorotyöstä, vetoisesta ja alati tuki- ja liikuntaelimiä rasittavasta työpaikasta (mm. vakavatkin selkävaivat ovat arkipäivää tätä työtä vuosikymmenet tehneillä), jossa lämpötilan vaihtelutkin ovat suuria, kuljettajiin kohdistuvasta väkivallasta sekä yleisesti liikenteen vaaratekijöistä. Sen ohjaustehostimella varustetun ratin pyörittely saattaa vaikuttaa kevyeltä, mutta voin vakuuttaa sen olevat vain se kalpea kuva, jonka tästä työstä saa. Kevyttä työtä bussinkuljettajan ammatti, niinkuin muutkaan liikennealan ammatit, eivät ole olleet koskaan. Mistä sellainen käsitys sinulle on tullut, että näin olisi ollut pari vuosikymmentä sitten?
Tuossa tulikin jo kerrottua kuljettajan työn fyysisesti rasittavia puolia. Henkisesti rasittavia puolia ainakin minun kohdallani paikoitellen ärsyttävän kireät aikataulut, surkeat liikennejärjestelyt pännivät ja ennenkaikkea matkustajien kiittämätön käyttäytyminen. Matkustajien käytöksen takia vältän viimeiseen asti joutumasta Lauttasaaren linjoille, joista varsinkin 20 on helvetin esikartano päiväsaikaan. Oikeuttaako Stockmannin kassin kantaminen ylimieliseen käytökseen?
Sen sijaan Espoon ja Vantaan puolella vaikuttaa porukka olevan paljon tyytyväisempää; hyvin usein kuljettajaa kiitetään poistuttaessa joko ääneen tai kättä nostamalla. Ei ole vaikeaa arvata minkälaisia linjoja ajan, yst. terv. nimim. tänäiltana Vantaan 35:lle nauttimaan!
 
Viimeksi muokattu:
Matkustajien käytöksen takia vältän viimeiseen asti joutumasta Lauttasaaren linjoille, joista varsinkin 20 on helvetin esikartano päiväsaikaan. Oikeuttaako Stockmannin kassin kantaminen ylimieliseen käytökseen?

Tämä on aika yleinen mielipide kuljettajien keskuudessa Helsingin sisäisistä linjoista. Itsekin ajelin aikanaan mieluusti Espoon 52:sta, vaikka siellä olikin tiukat ajoajat niin muuten linja oli varsin ok mukavien matkustajien myötä.
 
Toinen vaihtoehto, ja ehkä se varmasti toimiva on kerta kaikkiaan laittaa pleksi kuljettajan suojaksi. Rahastukseen aukko, jonka saa kuljettajan puolelta tarvittaessa kiinni.

Tuollaisia kokeiltiin joskus muinoin Varhassa, mutta ne provosoivatkin matkustajia häiriköimään entistä enemmän. Nythän uusissa busseissa on pieni pleksiseinä, joka suojaa kuljettajaa takaviistosta.
 
Vriston mainitsema kuljettajiin kohdistuva väkivalta on kyllä erittäin huolestuttavaa ja tuomittavaa. Saat kerran yölinjalla turpiin, voi olla että ensikerralla et enään niin helposti lähde linjalle.

Muutama vuosi sitten sattui meluisa pussikaljanuorisoporukka (melkoinen yhdyssana :smile: ) kyytiini ja kävin sitten heitä jatkuvan häiriköinnin takia komentamassa ulos autosta. Asiallinen puhe tehosi muuten hyvin, mutta yhden nuoren piti protestiksi ulos lähtiessä uhkailla pahoinpitelyllä ja roiskauttaa kaljaa vaatteille. Tapauksen jälkeen kyllä pisti miettimään, että mihin tilanne olisi voinut johtaa.

Ratkaisuna olisi joko kyynelkaasu tai vastaava, joka esimerkiksi konduktööreillä on työssään. Toinen vaihtoehto, ja ehkä se varmasti toimiva on kerta kaikkiaan laittaa pleksi kuljettajan suojaksi. Rahastukseen aukko, jonka saa kuljettajan puolelta tarvittaessa kiinni. Tähän on menty jo esimerkiksi Göteborgissa.

Mielestäni hankalien asiakkaiden kanssa parhaiten tehoaa puhuminen, ei mikään voimakeino. Parhaiten petaat itsellesi rauhallisen sivun kun otat kaikki sisään kävelevät matkustajat vastaan tasaisen ystävällisellä ja asiallisella tyylillä. Aidosti rento jutustelu toimii.

Tämän voisi kyllä jo jakaa eri ketjuun...
 
9 pykälä kohta 15
Työntekijälle on järjestettävä työturvallisuuslain 31 §:n mukaisesti mahdollisuus
tarvittaessa sellaisiin taukoihin, jotka sallivat lyhytaikaisen poistumisen
työpisteestä yhtäjaksoista paikallaan oloa vaativassa työssä, mikäli työehtosopimuksen
ja lain mukaiset tauot eivät ole riittävät. Tämä on otettava
työ- ja ajosarjasuunnittelussa huomioon siten, että työntekijällä on tosiasiallinen
mahdollisuus mm. käymälässä käyntiin vähintään 4 tunnin välein.

Mielenkiintoinen tuo käymälässä käyntimahdollisuuden määrittely. Jos en väärin muista, niin AKT:n kuljettajia (ainakin Connex) olivat lakossa muutama vuosi sitten sen vuoksi, ettei päätepysäkeillä ole käymälöitä. Nyt vaikuttaisi siltä, että esimerkiksi Concordialla ajosarjat ovat niin kireitä, ettei 4 tuntia tiheämmin juuri ehdikään käydä käymälässä. No, en väitä, että tiheämmin olisi tarvetta välttämättä käydä, mutta harvassa toimistoammatissa on säännösteltyjä käymälässä käyntiaikoja vastaavaan tapaan. Kai tämäkin vaikuttaa työn raskauteen.
 
Mielestäni hankalien asiakkaiden kanssa parhaiten tehoaa puhuminen, ei mikään voimakeino. Parhaiten petaat itsellesi rauhallisen sivun kun otat kaikki sisään kävelevät matkustajat vastaan tasaisen ystävällisellä ja asiallisella tyylillä. Aidosti rento jutustelu toimii.
Olen samaa mieltä. Rahat pois vaan ilman mitään turhaa suunsoittoa. Ei ole omalle kohdalle juurin mitään ongelmatilanteita osunut. Kertaakaan ei ole mitään väkivaltaa tarvinnut käyttää tai edes uhata (johtuuko sitten koostani (204 cm/115 kg) ;) )

Minusta tuo täysin umpinainen pleksieriö johtaa nimenomaan ongelmien lisääntymiseen, ei vähenemiseen.
 
Olisihan se kovin hienoa, jos vaikka P. Tyllilän nivel-wiima ajelelisi päivät pitkät jotain 510:ppiä. Se nyt itse asiassa voisinkin onnistua. Veolialla varmaan riittää kuljettajia ja kalustoa hoitamaan sen yhen sivun 143:sta. Eikös Taksikuljetuksellakin ole semmoinen pieni Mersu? Jossain kuvassa ole nähnyt, se melkeen kävisi jo 35 paikkaisesta Mannesta. Voisi hyvinkin sopia e23:n iltalähtöihin. Eli kyllä noita vaihtoehtoja riittää..

En ehdottanut HelBin alihankkivan yhtään enempää bussiliikennettä, vain bussikuskeja (HelBin autoihin).

bussinkuljettajan työn raskaus tulee mm. epäsäännöllisestä vuorotyöstä, vetoisesta ja alati tuki- ja liikuntaelimiä rasittavasta työpaikasta (mm. vakavatkin selkävaivat ovat arkipäivää tätä työtä vuosikymmenet tehneillä), jossa lämpötilan vaihtelutkin ovat suuria, kuljettajiin kohdistuvasta väkivallasta sekä yleisesti liikenteen vaaratekijöistä

Kuulostaa muuten ihan postityöltä. Tosin postityössä työvuoro pysyy yleensä samana (aamuvuoro jakajilla, iltavuoro lajittelijoilla), mutta muut tekijät ovat samat. Laatikoita nostellessa ja laskiessa pääsevät myös postikeskusiteljoonit nauttimaan selkä- ja rannekivuista, vaikka varsinainen työ tapahtuisi tietokonepäätteellä (hinnoittelupalvelu). Jakajat luonnollisesti altistuvat lämpötilan vaihteluille rampatessaan ulkona ja toisaalta kerrostaloissa (tai jakeluautossa) sisällä. Eikä se ole aina niin päin, että posteljooni puree koiraa. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ei bussi ole ainoa, joka voi jättää tulematta! Juuri kuulin luotettavasta lähteestä, että raitioliikenteessä ainakin Töölön vuoroista osa jää ajamatta, kokonaisia työvuoroja on tällekin päivälle vielä auki! Eipä tästä taida olla missään mediassa mainittu...
 
Sakot ovat liian pieniä, kun eivät tehoa. Kuinka suuria nuo sakot ovat? Minusta sopiva alennus liikennöintikorvaukseen tai sakko olisi 3-4 kertaa vuoron keskimääräinen hinta. Silloin esimerkiksi 3 % peruutuksia tiputtaisi liikennöijältä 9-12 % tuloista. Tuollainen keppi muuttaisi toimintaa jo reilusti.

Tuo olisi voimassa normaalipäivinä, "mahdottomina päivinä", kun bussit ovat ajossa mutteivat vaan pysy aikataulussa (esimerkiksi lumimyrsky) olisi toki erilainen käytäntö.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka suuria nuo sakot ovat? Minusta sopiva alennus liikennöintikorvaukseen tai sakko olisi 3-4 kertaa vuoron keskimääräinen hinta.

Tuossa suuruusluokassahan sanktiot ovat. Sanktion määrällä ei vaan ole niin suurta merkitystä sellaisille yrityksille, jotka ovat kiinnostuneita markkinaosuudestaan eivätkä tuloksesta. Useimmilla aloilla tuollaiset yritykset tietysti ajautuisivat vararikkoon, mutta joukkoliikenneala on siitä kummallinen, että omistajat vain syytävät lisää rahaa tuollaiseen toimintaan.
 
Koomisia nuo Nobinan selitykset... Nobina peruuttaa eniten vuoroja ja selittää että suomen talvi on nykybusseille liikaa. Että ihan tosissaan väittää että esim. Volvo myy Nobinalle huonompia busseja kuin muille?
 
Takaisin
Ylös