Kuopion paikallisliikenne

Tavailin näitä nyt hetken ja jäin nyt miettimään onko se tilanne kuitenkin niin, että ne -14-malliset Vetelät kelpaisivat. Kabusseille nämä ehdot tietää kuitenkin lähtöitkuja.

Mutta mikäli kilpailutuksen autovaatimukset menevät niin kuin kuukanko 21.2.2020 kirjoitti, niitä ei-sähkö-A1-autoja tarvittaisiin vain neljä. Mainitsemasi VDL:t ovat kokoa A1 ilman takaovea, siis. Muut vaaditaan joko sähkönä, takaovellisina tai teleinä. Sehän tarkoittaisi ettei niitä takaovettomia VDL:iäkään olisi kuin neljä seuraavassa sopimuksessa.
 
Mutta mikäli kilpailutuksen autovaatimukset menevät niin kuin kuukanko 21.2.2020 kirjoitti, niitä ei-sähkö-A1-autoja tarvittaisiin vain neljä. Mainitsemasi VDL:t ovat kokoa A1 ilman takaovea, siis. Muut vaaditaan joko sähkönä, takaovellisina tai teleinä. Sehän tarkoittaisi ettei niitä takaovettomia VDL:iäkään olisi kuin neljä seuraavassa sopimuksessa.

Tämä takaovettomuus sai minutkin alunperin arvelemaan ettei vanhemmat autot kelpaisi, mutta tuon kilpailutuksen kalustovaatimusliitteessä kerrotaan kuitenkin, että käytetyt A2-autot kelpaisivat takaovettomina ja eikös nuo LLE120:t ole kuitenkin A2:a 39:llä penkillä. Uusilta A2:lta vaaditaan takaovi. Toki tuossa puhutaan, että autoissa olisi oltava USB-pistokkeet, mutta niiden asentaminen jälkikäteen ei taida olla ongelma.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että nuo KA-yhtymässä runsain mitoin käytössä olevat VDL:t ovat liian pieniä autoja ruuhkaisille linjoille, eikä takaovettomuuskaan ole oikein nykypäivää kaupunkilinjoilla.
 
"Jälkikäteen Euro 6-luokkaan päivitettyä kalustoa ei hyväksytä" Osaakohan joku oikeasti perustella miksi retrofitit ei kelpaa. Sama kieltohan on ollut monen kaupungin kilpailutusehdoissa.

Ehkä tuolla on haluttu varmistaa se, ettei Kabuseja voi tarjota.
 
"Jälkikäteen Euro 6-luokkaan päivitettyä kalustoa ei hyväksytä" Osaakohan joku oikeasti perustella miksi retrofitit ei kelpaa. Sama kieltohan on ollut monen kaupungin kilpailutusehdoissa.
Syynä lienee se, että todellisten päästöjen valvonta on jälkikäteen päivitetyissä erittäin hankalaa. Ainakaan aiemmin jälkikäteen muutetuissa autoissa ei tehoa rajoiteta vaikka päästöt ei täyttyisi. Esim. AdBlue-säiliö on tyhjä tai muuta vikaa päästöjen hallinnassa niin ajo voi silti jatkua normaalisti. Uudessa Euro6-autossahan ajoa ei kukaan viitsi kauankaan jatkaa jos päästöt ylittävät rajat.
 
Tämä takaovettomuus sai minutkin alunperin arvelemaan ettei vanhemmat autot kelpaisi, mutta tuon kilpailutuksen kalustovaatimusliitteessä kerrotaan kuitenkin, että käytetyt A2-autot kelpaisivat takaovettomina ja eikös nuo LLE120:t ole kuitenkin A2:a 39:llä penkillä.

Näin tosiaan on (molempiin noihin kohtiin), joten käytettyjä VDL:iä voikin tarjota aika runsaasti.
 
Niin oliko kellään muuten tarkempaa tietoa maaseutulinjojen kilpailutusten tuloksista? Tuossa edellisellä sivulla oli vähän puhetta mutta mainittiin vain muutama kohde.
 
Helsingin Bussiliikenteen Ruhan varikolla havaittu tänään ex Transdev #1408 Kuopion Liikenteen väreissä kylkinumerolla #4. Teli-8900LE kyseessä. Ilmeisesti Varkauteen kesän alussa menossa kun ei Vilkku-värejä jo ole, mutta saattaisipa olla että näyttäytyy keväällä Kuopiossa jos kerran jo nyt on KL väreissä.
 
Tämä Kuopion Liikenteen uusi tulokasauto (kylkinro 4, Volvo 8900LE B8RLE) on nyt Kuopiossa. Ilmeisesti majailee täällä nämä kaksi kuukautta ennen Varkauteen menoa. Saas nähdä näkyykö linjalla.
 
Kuopion Liikenteen Scalat #97, #98, #102, #108 ja #109 ovat siis hiljattain siirtyneet Helsinkiin. Oulusta tulee ilmeisesti Kabuseja tilalle, tänään KL varikolle on rantautunut pinkkikeulat Koskilinjat #63 ja #70.
 
Nyt ovat kilpailussa kohteet 3 ja 4:
  • kohde 3: linjat 5, 6, 6X, 7, 19 ja 23. 4 kpl A1, 12 kpl A2, 6 kpl C.
  • kohde 4: linjat 2 (talvi), 16, 20, 21, 22 ja 29. 9 kpl sähkö-A1, 5 kpl A2, 4 kpl C.
Kohteista voi jättää yhdistelmätarjouksen. Molempien sopimusaika on 7.6.2021 - alkukesä 2028 (koulujen lukuvuoden viimeisen viikon sunnuntai) + 3 vuoden optio.

Kokoluokat ovat:
A1: vähintään 31 istumapaikkaa + 3 klaffia
A2: vähintään 39 istumapaikkaa + 3 klaffia, takaovi vaaditaan
C (telibussi): vähintään 47 istumapaikkaa + 3 klaffia, takaovi vaaditaan
A1-tyyppiä saa tarjota vain sähköbussina, polttomoottoribussien on oltava vähintään A2-kokoa. Polttomoottoribussien (myös vara-autojen) on täytettävä Euro6-päästöluokka. Keski-ikävaatimus on 8 vuotta. Vakisijoitettujen bussien maksimi-ikä on 14 vuotta ja vara-autojen 15 vuotta.

Hinnasta maksimipisteet on 92 ja käyttövoimasta 8. Käyttövoimapisteitä saa täydet 8 sähköbusseista ja 3 pistettä uusiutuvasta biodieselistä sekä biokaasusta. Pisteet lasketaan eri käyttövoimilla tarjottujen kilometrien suhteessa.
Tämän kilpailun voitti Kuopion Liikenne tarjoamalla 40 kaupunkiliikenneautoa joista 13 on 2-akselista sähkölinja-autoa, 10 3-akselista ja 17 2-akselista. Käyttövoimana sähkön lisäksi biodiesel.
 
Tämän kilpailun voitti Kuopion Liikenne tarjoamalla 40 kaupunkiliikenneautoa joista 13 on 2-akselista sähkölinja-autoa, 10 3-akselista ja 17 2-akselista. Käyttövoimana sähkön lisäksi biodiesel.

Voittivat yhdistelmätarjouksella.

Kalustospekulaationa sanoisin sähkö-Citea LLE:tä ja Citywide Suburban LE:tä pätkänä ja pitkänä.

Vuoden päästä onkin sitten koko (tai ainakin lähes) Kuopion kalusto tilaajaväreissä.
 
Voittivat yhdistelmätarjouksella.

Kalustospekulaationa sanoisin sähkö-Citea LLE:tä ja Citywide Suburban LE:tä pätkänä ja pitkänä.

Vuoden päästä onkin sitten koko (tai ainakin lähes) Kuopion kalusto tilaajaväreissä.

VDL Citea Electric LLE-99 kuulostaa todennäköiseltä sähköltä mutta epäilen teleiksi Volvon 8900LE:tä. Firmalla on nyt niistä Volvoista muutaman auton kokemusta, nimittäin. Mutta toivon toki Scaniaa :D Polttomoottoripätkiä ei tarvinne, kun 2014-VDL:iä on runsaasti ja ne käyvät A2:na sopimuksen mukaan käytettyinä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja entisiä Transdevin 8900LE-telejä taitaa olla Volvolla jäljellä vielä 5 kpl, joten niitäkään ei tarvitse hankkia kaikkia uusina.
 
VDL Citea Electric LLE-99 kuulostaa todennäköiseltä sähköltänmutta epäilen teleiksi Volvon 8900LE:tä. Firmalla on nyt niistä Volvoista muutaman auton kokemusta, nimittäin. Mutta toivon toki Scaniaa :D Polttomoottoripätkiä ei tarvinne, kun 2014-VDL:iä on runsaasti ja ne käyvät A2:na sopimuksen mukaan käytettyinä.

Ja entisiä Transdevin 8900LE-telejä taitaa olla Volvolla jäljellä vielä 5 kpl, joten niitäkään ei tarvitse hankkia kaikkia uusina.

Saahan sähkö-Citeaa myös LLE-115 -mallisena.

Unohdin tosiaan kokonaan, että käytetyt Euro 6:t kävivät tuohon kilpailutukseen. Mielessäni pyöri ehkä päästökäsiteltyjen autojen kelpaamattomuus.

Käytettyjä Euro 6 -busseja saanee aika helpolla konsernin sisältäkin, riippuen tietysti vähän tulevista kilpailutuksista (mm. Lahdessa).
 
Takaisin
Ylös