- Liittynyt
- 20 Huhtikuu 2019
- Viestit
- 195
Myös Tuupakan varikolla oli pari kappaletta. VDL viimeistelee siellä busseja.
Näyttää olevan edelleen. Numerot 850 ja 851.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Myös Tuupakan varikolla oli pari kappaletta. VDL viimeistelee siellä busseja.
Onkohan keneläkään tietoa Kuopion maaseutu liikenteen kilpailutuksen tuloksista,nehän kilpailtiin jo joulukuussa.
Nyt ovat kilpailussa kohteet 3 ja 4:
Kohteista voi jättää yhdistelmätarjouksen. Molempien sopimusaika on 7.6.2021 - alkukesä 2028 (koulujen lukuvuoden viimeisen viikon sunnuntai) + 3 vuoden optio.
- kohde 3: linjat 5, 6, 6X, 7, 19 ja 23. 4 kpl A1, 12 kpl A2, 6 kpl C.
- kohde 4: linjat 2 (talvi), 16, 20, 21, 22 ja 29. 9 kpl sähkö-A1, 5 kpl A2, 4 kpl C.
Kokoluokat ovat:
A1: vähintään 31 istumapaikkaa + 3 klaffia
A2: vähintään 39 istumapaikkaa + 3 klaffia, takaovi vaaditaan
C (telibussi): vähintään 47 istumapaikkaa + 3 klaffia, takaovi vaaditaan
A1-tyyppiä saa tarjota vain sähköbussina, polttomoottoribussien on oltava vähintään A2-kokoa. Polttomoottoribussien (myös vara-autojen) on täytettävä Euro6-päästöluokka. Keski-ikävaatimus on 8 vuotta. Vakisijoitettujen bussien maksimi-ikä on 14 vuotta ja vara-autojen 15 vuotta.
Hinnasta maksimipisteet on 92 ja käyttövoimasta 8. Käyttövoimapisteitä saa täydet 8 sähköbusseista ja 3 pistettä uusiutuvasta biodieselistä sekä biokaasusta. Pisteet lasketaan eri käyttövoimilla tarjottujen kilometrien suhteessa.
Kyllä on hullua touhua tämä kilpailuttaminen nykyään. Ei ole ekologista mielestäni vaatia näin kohtuuttomia, parempi olisi käyttää vanha kalusto loppuun ensin. Euro 3 -tasoisen kaluston poistamisen jo ymmärrän mutta tämä kaikki muu on suorastaan hölmöläisen hommaa. Ja sähköbussien ympäristöystävällisyyskin on pelkkä myytti. Mineraalien louhiminen akkuja varten on varsinainen saastepommi ja mitäs akuille tehdään kun ne poistuvat käytöstä? Ongelmajätettä... Lisäksi tällaiset kalustovaatimukset ovat omiaan rasittamaan kuntataloutta, ei toki suhteellisesti kovin paljoa mutta kun edullisempiakin vaihtoehtoja olisi.Mikäli Kuopion Liikenne haluaa voittaa tämän kilpailun, heidänhän täytyy uusia lähes koko katurikalusto! Kaikki Paitsi Scalat kun ovat kokoa A1, ja Scalatkin poistuvat noiden päästö- ja ikävaatimusten takia. Pohjolan Liikenne tai Savonlinjakin tarvitsisi uuden varikon jotta nämä 40 autoa mahtuisivat heille mikäli voittavat. Aika kalliita tarjouksia siis lienee luvassa?
Kaikki Paitsi Scalat kun ovat kokoa A1, ja Scalatkin poistuvat noiden päästö- ja ikävaatimusten takia. Pohjolan Liikenne tai Savonlinjakin tarvitsisi uuden varikon jotta nämä 40 autoa mahtuisivat heille mikäli voittavat. Aika kalliita tarjouksia siis lienee luvassa?
Vanhempaa kalustoa voi retrofitata Euro6:ksi, joten uudemmista Scaloista saa vielä tehtyä tähän kisaan kelvollisia. Vanhemmilla tietysti tulee jo ikä vastaan.
Pidempi sopimuskausi kompensoi tiukemmat kalustovaatimukset, joten kalustovaatimukset itsessään tuskin nostaa hintaa nykyisestä.
ja mitäs akuille tehdään kun ne poistuvat käytöstä? Ongelmajätettä...
Kyllähän Porvooseen voi useamman auton dumpata. Ne 5 kabusia ovat edelleen uusimmat katurit siellä ja ne Scalatkin vanhenevat. Varmaankin tämä kilpailutus osuu Porvoonkin kannalta ihan nappiin, kun scaloilla ja kolmella 8700 -volvolla ajellaan vielä sielläkin ensi talven yli. Mutta sitten autoja voisi taas uusia reilummalla kädellä.mutta sitten jäljelle ei jää kuin Porvoo,...
http://publish.kuopio.fi/kokous/2020612048-3.PDF Tässä parempi linkki kilpailuehtoihin