Minä en ymmärrä, miten HSL ja yksityiset toimijat olisivat lain edessä eri asemassa. Uskoisin että lupaamalla on kunnossa, koska HSL on saanut tarvittavat luvat toimintaa varten.
HSL ei tarvitse lupia, jos se voi osoittaa, että kutsuliikenne on osa tavallista joukkoliikennettä. Sillä on erillislain turvin lupa ja velvollisuus hoitaa alueensa joukkoliikenne, ja sen se tekee parhaaksi katsomallaan tavalla. Siihen ei lainsäätäjä puutu.
Privaatti toimija sen sijaan ei voi tulla HSL-alueen sisään tarjoamaan joukkoliikennettä ilman lupia. Esimerkiksi lentoaseman Finnair-bussi rikkoo tietoisesti tätä, mutta siihen ei perinteisesti ole puututtu. Erikoisesti se tulkitaan tilausliikenteeksi, jonka matkustajat on teoriassa rajattu Finnairin asiakkaisiin. Asiasta on keskusteltu jossain vaiheessa suht vilkkaasti täälläkin. Nyt kehäradan myötä ELY voisi minusta jo puuttua tähän.
Privaatti toimija tarvitsee käsittääkseni sen joukkoliikenneluvan mutta myös linjaliikenneluvan. Tosin näitä jälkimmäisiä ei ole enää olemassa. Eli mitähän se sitten tarvitsee, siinä se kysymys juuri on. ELY:n mukaan
https://www.ely-keskus.fi/web/ely/joukkoliikennelupa-ja-yhteisolupa1#.VhwEI6S-yHk nykymeno, jossa siellä pakussa on yksi matkustaja, ei tule kyseeseen puhtaasti joukkoliikenneluvalla, sillä tuollaista liikennettä ei katsota tilausliikenteeksi. Sinänsähän tuo menisi muuten tilausajona ihan nätisti, jos matkustajamäärä täyttyisi.
(Palaan vielä Finnair-bussiin: matkustajamäärärajoitus on sikäli mielenkiintoinen, että vaikka vielä hyväksyttäisiin se tulkinta, että tuo todellisuudessa kaikelle yleisölle avoin reittiliikenne olisi tilausajoa, niin ainakaan hiljaisten vuorojen osalta sekään ei kävisi.)
AirPort taxi taitaa ajaa joukkoliikenneluvilla, kuten Kajonin kimppataksit, Kovasen pikkubussin tai linja-autuyhtiöiden pikkubussin. Ero taksilupaan on ymmärtääkseni se että matkan hinta pitää sopia etukäteen.
Kuulostaa ihan loogiselta, ja tilausajona nuo ovat ihan OK. Tosin matkustajamäärärajoitus on silloinkin voimassa. Sitä ei taida kukaan valvoa.