Kuusitien silmukka

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,242
Jusa sanoi:
Kyllä on ollut tarpeeseen tuo linjan 12 vanha kääntöpaikka, Kuusitien silmukka. Ei pääse kiskot ruostumaan. Laituria siinä enää ei taida olla.
Kuusitien laituri on tosiaankin vain jättöpuolella pohjoiseen menevällä raiteella. Kuusitien silmukassa lähtöaikaansa odottava vaunu ei voi ottaa matkustajia laiturin puutteen takia. Näin ollen Kuusitieltä keskustaan matkustettaessa ensimmäinen kunnollinen ottopysäkki on vasta "Jalavatie". Ennen vanhaan Kuusitiellä mahtui kyllä olemaan oma silmukkaraiteen laiturikin, mutta ei siis enää kun sillä ei ole päivittäistä tarvetta.

Tästä tullaankin sujuvasti seuraavaan aiheeseen:
Jos Kuusitien silmukka ajettaisiin toisin päin, siinä olisi nätti ja leveä laituri jo nykyisellään ison puun alla. Tulovaihde pitäisi vain olla pysäkkialueen eteläpuolella, jonka jälkeen olisi siirtyminen pohjoisesta tulevan raiteen yli eli ristikko. Pysäkkikoroke on siis jo olemassa - sitten silmukan jälkeen myötävaihde ja paluu pohjoisesta tulevaan keskustaan menevään raiteeseen. Kuusitien silmukkaraide on jo nyt erotettu muusta katuliikenteestä korokkein, joten autoja "vasten" tapahtuva liikennöiminen ei ole ongelma.

Silmukkaan ei tarvitsisi rakentaa yhtään enempää vaihteita ja ristikoita kuin siinä jo on. Nykyiset ovat vain kaikki väärässä paikassa! Ja mallia tällaiselle sisäkaarteen silmukkalaiturille on ulkomaailma väärällään. Meillä kaikki silmukat ovat vanhaa perua ulkokaarrelaitureita, jolloin vaunusta joutuu usein loikkimaan päästäkseen laiturikorokkeelle.
 
Kävin tuolla eilen kuvaamassa, ja katselin 7X:n ajantasausta siinä "keskellä" Mannerheimintietä. Eipä sinne kukaan noussut kyytiin, vaikka pysäkillä odotteli etelään meneviä matkustajia, jotka olisivat yhtä hyvin voineet kulkea 7X:llä elleivät nyt sattuneet olemaan menossa Erottajan eteläpuolelle.

Kävi minullakin mielessä, että jos silmukka ajettaisiin toiseen suuntaan, niin pysäkki olisi valmiina, ja vieläpä molemmissa suunnissa! Ajantasaus siinä puun alla, sitten kierros ympäri ja epätietoiset matkustajat voisi poimia siitä samalta pysäkiltä kyytiin, missä he muutenkin odottelevat vaunua. Pois jäisi sekin eilen nähty ongelma, että päätepysäkille tulevan 7X:n kyytiin nousi matkustajia, jotka luulivat vaunun menevän Pikku Huopalahteen, vaan sepä kääntyikin heti ympäri.

Veikkaanpa, että jos Kuusitielle vielä joskus tulee linjaliikennettä, niin nuo muutostyöt saatetaan hyvinkin toteuttaa. Lienee paitsi yksinkertaisempaa, niin myös halvempaa kuin pysäkkilaiturin rakentaminen.
 
Kun tuo Kuusitien silmukka kämppäni kumpaisestakin ikkunasta erinomaisesti näkyy, voin vakuuttaa sen olevan yllättävänkin aktiivisessa käytössä. Joskus hiljaisena aikana olen jopa huomannut vaunut ajettuaan lenkin ympäri pakittaneen Kuusitien pysäkille ja jatkaneen siitä, konsa on kuski ajan katsonut moiseen olevan kypsän.
Kääntösilmukan laiturittomuus on hieman outoa, mutta tällaisilla käytännön järjestelyillä asia on hoidettu, kun on ollut tarvista moiseen. Monet vaunut tosiaan ajavatkin tyhjinä Jalavatielle -tai ehkä jopa Töölön halliin asti...

Mutta jos Kuusitien silmukka oikeasti määriteltäisiin jonkun vakituisesti ajavan linjan päättäriksi, laituri pitäisi rakentaa.
 
moxu sanoi:
Kun tuo Kuusitien silmukka kämppäni kumpaisestakin ikkunasta erinomaisesti näkyy, voin vakuuttaa sen olevan yllättävänkin aktiivisessa käytössä. Joskus hiljaisena aikana olen jopa huomannut vaunut ajettuaan lenkin ympäri pakittaneen Kuusitien pysäkille ja jatkaneen siitä, konsa on kuski ajan katsonut moiseen olevan kypsän.

En monesta lukukerrasta huolimatta ymmärtänyt, milloin tätä silmukkaa siis käytetään? Huolto- vai matkustajaliikenteessäkin ihan?
 
Kuusitien silmukkaa on aikoinaan käyttäneet linjan 12 vaunut ja vähän aikaa linja 15. Linja 10 kääntyi siinä 01.01.1990-01.01.1991 välisen ajan Pikku Huopalahden radan rakennustöiden ajan. Nykyään silmukkaa käytetään lähinnä huolto ja poikkeusliikenteeseen esim linja 10X juhlapäivinä esim taiteiden yön lisäliikenne.
 
Viimeksi muokattu:
...Ja mallia tällaiselle sisäkaarteen silmukkalaiturille on ulkomaailma väärällään. Meillä kaikki silmukat ovat vanhaa perua ulkokaarrelaitureita, jolloin vaunusta joutuu usein loikkimaan päästäkseen laiturikorokkeelle.
Itse itseäni korjaten: onhan Helsingissä ollut sisäkaarrelaiturikin ja vieläpä erittäin tärkeässä päätekohdassa. Nimittäin Erottajan silmukka! Tunnettu mm. Munkkiniemen ja Haagan esikaupunkiratojen sekä Runkolinjan päätteenä.
 
En monesta lukukerrasta huolimatta ymmärtänyt, milloin tätä silmukkaa siis käytetään? Huolto- vai matkustajaliikenteessäkin ihan?

Kuusitiellä kääntyvät myöhässä olevat neloset sekä kympit. Jos Munkkiniemen suunnalla on ratatöitä, kolari tai jokin muu liikenne-este, niin myös silloin linjan neljä vaunut käyvät Kuusitiellä kääntymässä.
 
Itse itseäni korjaten: onhan Helsingissä ollut sisäkaarrelaiturikin ja vieläpä erittäin tärkeässä päätekohdassa. Nimittäin Erottajan silmukka! Tunnettu mm. Munkkiniemen ja Haagan esikaupunkiratojen sekä Runkolinjan päätteenä.

Löytyyhän Helsingistä yksi sisäkaarrelaituri nykyisinkin, nimittäin Paavalin kirkolta (linja 8 toinen päätepysäkki). :wink:
 
Kuusitiellä kääntyvät myöhässä olevat neloset sekä kympit. Jos Munkkiniemen suunnalla on ratatöitä, kolari tai jokin muu liikenne-este, niin myös silloin linjan neljä vaunut käyvät Kuusitiellä kääntymässä.

Myöhässä siis mistä? Jos menen kyytiin 4:n tai 10:n keskustan suunnasta ja ne ovat pahasti myöhässä, niin eivät kai ne kesken matkaa käänny takaisin päin? Taisin lukea vähän huonosti kun en tajunnut :p Käytetäänkö muuten ikinä Helsinginkadun ja Hämeentien välistä reittiä, että ratikat kääntyisivät Hämeentieltä keskustan suunnasta vasemmalle Helsinginkadulle Sörnäisten metroaseman tuntumassa?
 
Myöhässä siis mistä? Jos menen kyytiin 4:n tai 10:n keskustan suunnasta ja ne ovat pahasti myöhässä, niin eivät kai ne kesken matkaa käänny takaisin päin? Taisin lukea vähän huonosti kun en tajunnut :p

Kyllä ne silloin kääntyvät/käännytetään Kuusitien silmukassa ympäri, kun ne ovat useamman minuutin myöhässä ja (huom!) takapuskurissa on kiinni toinen saman linjan vaunu. Matkustajat siirretään edelliselllä eli Kansaneläkelaitoksen pysäkillä takana tulevaan vaunuun ja etummainen vaunu käy (periaatteessa) tyhjänä kääntymässä Kuusitiellä ja odottaa siellä niin kauan, että on aikataulunsa mukaisesti Tullinpuomin pysäkillä.

Käytetäänkö muuten ikinä Helsinginkadun ja Hämeentien välistä reittiä, että ratikat kääntyisivät Hämeentieltä keskustan suunnasta vasemmalle Helsinginkadulle Sörnäisten metroaseman tuntumassa?

Onhan sitä käytetty. Esim. silloin kun Kallion reitille on joku vaunu hajonnut, niin ykkönen ja kolmonen ajavat tuota kautta. Tai jos seiskan vaunun sattuu olemaan pahasti myöhässä, niin se saatetaan ajattaa Eläintarhan kautta.
 
Nakkiputka sanoi:
Löytyyhän Helsingistä yksi sisäkaarrelaituri
Ajatukseni oli sellainen, että laiturialue on kaarteen kohdalla. Somerontiellä sijaitseva "Paavalin kirkon" matkustajalaituri/jalkakäytävä on suoralla katuosuudella. Itseasiassa päättäri ei ole perinteinen "silmukka" vaan se kiertää puistokorttelin.

Tiukassa silmukassa oleva laituri on usein ulkokehän puolella ja ovilta laiturille pitää loikata kaarteessa olevan laajemman aukean tilan ulottuman vuoksi. Jos silmukan laituri olisi sisäkehällä, ei syntyisi niin suurta loikkimistarvetta, vaan vaunusta voisi poistua helpommin. Näin ainakin jos käytetään vanhaa matalalaiturirakennetta.
 
Näin tänään aikamoiset kipinöinnit tuossa Kuusitien silmukassa, kun Spårakoff kävi hoitamassa lankojen huurteenpoiston. :)
 
Helsingin sanomat uutisoi tyytymättömyydestä Reijolankadun pysäkkijärjestelyihin. https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000005988512.html Artikkelissa on nopea maininta siitä, että vielä enemmän valitusta on tullut Kuusitien silmukasta puuttuvasta päätepysäkistä, josta on päätös, mutta toteutus riippuu HKL:n budjetista.

Rupesin kaivelemaan jälleen Kaupungin sivuja ja tosiaan Liikenne ja -Katusuunnittelupäälikön päätös pysäkkitasanteesta löytyy viime kesäkuulta. https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2018-007066/u5110510040vh1-2018-55/
Tasanteen kohdalta poistetaan samalla bussipysäkki.

HS:n artikkelissa väläytetään myös mahdollisuutta että Töölön tullin pysäkit olisi siirtymässä Tukholmantien risteyksen eteläpuolelle Vihdintien ratikan yhteydessä
 
Viimeksi muokattu:
Jos 327:n olisi suunnitellut joku, jolla on myös kyky käyttää mahdollisia aivojaan, hän ei olisi pannut vaunua kääntymään Kuusitien silmukassa. Tätä kaaosta on nyt jatkunut jo ihan tarpeeksi -männäviikkoinen lumikaaos, jolloin puolet nelosista ja suuri osa kympeistäkin piti tuossa vetää ympäri poikkeustilanteiden takia, aiheutti ainakin minun laskujeni mukaan parhaimmillaan tai pahimmillaan seitsemän (7) odottavan vaunun letkan. Enemmänkin saattoi jossain tilanteessa olla. Ensimmäisenä tietysti tasausta odotteleva kymppi, jonka ohi muut eivät kyenneet menemään.
Kyllä tässä kohdassa olisi syytä tehdä muutos niin pian kuin mahdollista: kolmoset takaisin kierrolle, seiska jatkettakoon Pasilasta Munkkiniemeen ja kakkonen -niin, siitähän saisi oivan lisävaunun vaikkapa linjalle Kauppatori-Aleksi-Mikonkatu-Kamppi-Töölö-Pasila-Paavalin kirkko!
 
Takaisin
Ylös