Ongelmana on vaikka radanrakennusprojektit ovat osa samaa linjastouudistusta, moni radanrakennusprojekteista on sidottu eri kaupunginrakennusprojektiin. Ideaalistahan olisi ollut että Reijolankatu, Meilahden silmukka, Ilmalan jatke, Länsi-Pasilan oikaisu ja Itä-Pasilan kietosuunnan muuttaminen olisi toteutettu kertaiheitolla, mutta Pasilan projektit on sidottu sillan leventämiseen, "terminaalin" valmistumiseen ja muutenkin alueen etenemiseen. Puolestaan Reijolankatu jouduttiin tekemään aikaisemmin, kun muuten Jätkäsaareen ei olisi saatu kolmatta linjaa uudistukseen mukaisesti.
Koko ratikkalinjasto uusittiin siksi, että nyt linjaston linjoja on helppoa pidentää, kun kaupunki tiivistyy. Munkkiniemessä ollaan suunnittelemassa Huopalahdentien ja Vihdintien ratikkaa; oma veikkaukseni on, että seiska ajaa sen jälkeen Munkkiniemeen ja Nelonen jatkaa Pohjois-Haagaan asti.
Vastaava järjestely löytyy myös Mannerheimintien suunnasta, jossa kympin on tarkoitus joskus jatkua Hämeenlinnan bulevardille ja kolmonen korvaa Pikku-Huopalahden raitiolinjan.
Jos oikein hyvin käy, seiska voi joskus jatkaa Töölöstä Pasilan kautta Käpylään tai Oulunkylään.
Laajan ratikkaverkon rakentaminen vaatii myös tähän vanhaan linjastoon muutoksia, joita nyt par'aikaa tehdään.
Sitä miten raitiolinjasto kehittyy 2024 jälkeen on vaikea tässä vaiheessa arvioida. Vihdintien ratikka on näillä näkymin tulossa Kruunusiltojen jälkeen eli aikaisintaan 2027. Edes nykyaineiston pohjalta on vaikea sanoa mitä 8 vuoden päästä tehdään tai on tehty, etenkin kun katsoo miltä suunnitelmat näyttivät 2009 ja mitä toteutettiin 2017 mennessä.
Kuitenkin nykysuunnitelmissa se tosiaan ei ole 4 joka kulkee Pohjois-Haagaan, vaan uusi linja. 4 jäisi "Läntisen kantakaupungin linjaksi" eli kulkisi Munkkiniemen kolmiosta Topeliuksen-, Runebergin-, ja Fredrikinkadun kautta 1 nykyiselle päätepysäkille. Vihdintien pikaraitolinja jää suunnitelmissa Kolmikulman uudelle pysäkille, mutta 1 tulevaisuudesta ei ole mainintaa. Oma arvaukseni on että 10 käännettäisiin Munkkiniemeen 4 tilalle kun sillä on muutenkin tiheä vuoroväli ja 1 ajettaisiin Kirurgiin. Tosin saattaa olla että kun Vihdintien pikaraitiolinja kulkee Mannerheimintietä 5 min vuorovälillä ja isommilla vaunuilla niin 10:lle riittää harvempi vuoroväli.
Vaikka Pasilasta Meilahden silmukkaan tuleva linja olisi se joka jatkettaisiin Munkkiniemeen, niin 2027 se tuskin on enää 7. 2021 (toivottavasti) Länsi-Pasila oikaistaessa sekä 7:n jatkettessa kyseiseen silmukkaan ei linjan nykyinen 10min vuoroväli tule todennäköisesti riittämään edes Kantakaupunki-Articeilla eikä vaunut riitä koko linjan vuorovälin tihentämiseen. Apulinjaan saattaa riittää vaunut 2023 asti kunnes Hernesaaren 2.vaihe alkaa. 2024 mennessä on tulossa joka tapauksessa vastaan lisäkaluston hankinta Kalasataman linjalle, jotka hyvin todennäköisesti hankitaan Artic XL kalustona, kun Kantakaupunki-Articien kapasiteetti ei niin ikään riitä kyseisellä linjalla ja uuden kantakaupunkivaunumallin tuloajankohdaksi on varikkosuunnitelmassa merkitty vasta 2027. 2024 on siis mahdollisuus ratkaista Meilahti-Pasila välin mahdolliset kapasiteettiongelmat ajamalla Kalasataman linjaa isompine vaunuineen Pasilasta Meilahteen ja jättää 7 Länsi Pasilaan
Jonkin linjan jatkuminen Itä-Pasilasta Käpylään ja eteenpäin on vastatuulessa kun Kalasataman raitiotien yleissuunnitelmassa oleva käännösvaraus pohjoiseen oli tarkoitettu Kantakaupungin verkon ja Raide-Jokerin välisen yhteyden yhteydessä tehtäväksi varikkoreitiksi ja Helsingin kaupungin edustaja sanoi vuosi sitten, että Vihdintien raitiotie tulee olemaan ensisijainen yhteys Jokerille.