Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,550
Olen perustanut kuvaston, jossa seurataan Jätkäsaaren raitiotien kehittymistä vastaavalla tavoin, kuin esittelin linjan 9 raiteiden ja Kampin raitiotien kehittymistä vuosina 2006 - 2009.
 
Mielenkiintoisia kuvia! Näyttää siltä, että Mechelinin/Itämeren isoristikko ei ole vielä paikoillaan ja Töölön suuntaan menevä vaunu ajaa siis kyllä vaihteeseen, muttei risteä Kampista tulevan raiteen kanssa, vaan tuo raide on poikki. Onko tosiaan näin, vai näenkö väärin?
 
Kävin paikalla tänään, ristikko vaikutti olleen paikoillaan.

Kävin tänään katsomassa. Kyllä ristikko on paikoillaan, ja nyt se näkyikin ihan hyvin. Betonia lie valun yhteydessä tullut vähän sinne sun tänne, ja kuva on otettu niin varhaisessa vaiheessa, ettei sitä ole vielä putsattu vääristä paikoista pois.

Missähän kunnossa mahtaa nämä uudet vaihteet olla kahden vuoden päästä, kun yhteys Ruoholahdenkadulle avataan? Ettei vaan olis variot kuluttaneet vaihteita puhki siihen mennessä :(
 
Toisin kuin kuvateksti väittää ei Ruoholahdenkadulta näy olevan tulossa yhteyttä Hietalahteen muuten kuin Länsiterminaalin kautta kiertämällä.
 
Toisin kuin kuvateksti väittää ei Ruoholahdenkadulta näy olevan tulossa yhteyttä Hietalahteen muuten kuin Länsiterminaalin kautta kiertämällä.

Sama virhe oli myös viime Raitiossa. Olettaisin sen perustuvan liikennesuunnitelmakuvaan, jossa tuollainen rata oli aikanaan piirrettynä. Myöhemmässä, tarkemmassa katusuunnitelmakuvassa sitä ei enää ollut eikä tuota ratayhteyttä ole myöskään tulossa.
 
Minkäs kuvan alla siellä nyt on virheitä? Korjaan ne toki, kun vain kerrotte mitä pitää korjata.

Illalla myöhään (18.7.) tein pari lisäystä ja aamulla aikaisin vielä pari tarkennusta. Missä kohtaa vielä on jotain epäselvää?
 
Minkäs kuvan alla siellä nyt on virheitä? Korjaan ne toki, kun vain kerrotte mitä pitää korjata.

En osaa sanoa, kun en ole kuvatekstejä lukenut, katsoin vain kuvat. Länsisatamankadulla muuten etenee työt joutuisaan! Saaren puolella sen sijaan ei ole oikein tietoakaan edes kadusta vielä, saati sitten kiskoista. Kuitenkin 11 kuukauden päästä siellä jo liikennöidään. Tekisi mieli ehdottaa, että ainakin alkuvaiheessa puolet kaseista ajaisi Jätkän puolelle ja puolet Salmisaaren silmukkaan. Se nimittäin on yllättävän suosittu vaihtopaikka lännen busseista, ja palvelee nyt Salmisaarenrannan aluettakin.

Raitiossa tuo mainittu erhe oli sivun 27 ylälaidassa kuvatekstissä.
 
Raitiossa tuo mainittu erhe oli sivun 27 ylälaidassa kuvatekstissä.
Viitannet Raition 2 / 2010 uutiskuvaan. Se tieto taas perustui lehden 3 / 2009 aukeamalla 22 - 23 näkyvään isoon karttaan. Vasta nyt, kun kiskot ovat maassa kiinni, näkee että Ruoholahdenrannasta ei tulekaan suoraa raidetta kuutosen nykyiselle päätepysäkille. Enpä nyt muistakaan, mikä tietotoimisto lehtemme toimitukseen noin hirvittävän erheellisiä karttoja lähettelee... :)

Itse muuten luokittelen tuon alueen kuuluvan Hietalahteen (, joka ei ole edes kaupunginosa). Raitioliikenteessä Hietalahdeksi taidetaan mieltää lähinnä kutosen silmukka ja vaikkapa torialue.
 
Viitannet Raition 2 / 2010 uutiskuvaan. Se tieto taas perustui lehden 3 / 2009 aukeamalla 22 - 23 näkyvään isoon karttaan.

Sama virhe oli myös viime Raitiossa. Olettaisin sen perustuvan liikennesuunnitelmakuvaan, jossa tuollainen rata oli aikanaan piirrettynä. Myöhemmässä, tarkemmassa katusuunnitelmakuvassa sitä ei enää ollut eikä tuota ratayhteyttä ole myöskään tulossa.

Jep, eli tuo kartta sivuilla 22-23 on juuri tämä mainitsemani liikennesuunnitelma. Se on päivätty 2.4.2009. Liikennesuunnitelmat ovat loppujen lopuksi aika raakoja, kartassahan on myös rata Fredalta Malmninrinteeseen, eikä sellaistakaan olla tekemässä.

Länsilinkin katusuunnitelmakuva, jonka päivitetty versio on päivätty 25.11.2008 ja jossa siis näkyvät kaikki toteutettavat radat oikein, on siis itse asiassa vanhempi (johtuen siitä, että alueen suunnittelu elää poikkeuksellisen vilkkaasti, itse asiassa tuo 2.4.2009 päivätty liikennesuunnitelmakaan ei ole enää voimassa, kun pyörätiejärjestelyitä on muokattu Ruoholahdenkadulla). Katusuunnitelma on kuitenkin tarkempi ja siten luotettavampi lähde, ja siinä radat on esitetty oikein. Toivotaan, että sekin saadaan Raitioon jossain vaiheessa.

Katusuunnitelmaankaan ei muuten voi sataprosenttisesti luottaa. Ysin katusuunnitelmia hyväksyttäessä ei vara/varikkoyhteyksiä Itä-Pasilassa ollut merkitty niihin, sillä yhteyksistä päätettiin vasta myöhemmin. Katusuunnitelmia ei kuitenkaan enää uusittu eikä hyväksytetty uudelleen. Eli Pasilassa kävi niin, että tehtiin sellaisiakin ratoja, joita katusuunnitelmassa ei ole!
 
Tässä kuvassa ja toisessa kuvassa näkyy Lapilahdenkadun ja Malminrinteen risteys.Aikoinaan raitiolinjan 6 päätepysäkki oli marian sairaalan edessä ja reitti kulki 01.06.1959 asti kyseisen risteyksen luota, tuolloinen reitti oli Lapinlahdenkatu-Eerikinkatu-Annankatu-Kalevankatu-Mannerheimintie-...-Arabia.
 
Tässä kuvassa ja toisessa kuvassa näkyy Lapilahdenkadun ja Malminrinteen risteys.Aikoinaan raitiolinjan 6 päätepysäkki oli marian sairaalan edessä ja reitti kulki 01.06.1959 asti kyseisen risteyksen luota, tuolloinen reitti oli Lapinlahdenkatu-Eerikinkatu-Annankatu-Kalevankatu-Mannerheimintie-...-Arabia.
Tuota asiaa ajattelin itsekin kuvaa otettaessa. Minähän muistan - en itse raitioliikennettä Lapinlahdenkadulla - mutta sen, kun kiskoja sieltä revittiin maasta pois. Eerikinkadulla on näkynyt viime päiviin saakka jälkiä raitiotiestä. Ja tuossa Malminrinteellä on johdinautojakin nähty eräänä kautena, mutta ei ilmeisesti kuutosen ajaessa Mariaan. Kuutosen aikana 14 meni käsittääkseni Fredaa kahteen suuntaan. Vanhojen raitiovaununkuljettajien kertoman mukaan risteys Eerikinkatu / Freda oli ylöspäin ajettaessa viheliäinen, kun mäessä oli huomattava virraton kohta ja siihen kuitenkin piti tulla alhaisella nopeudella.
 
Takaisin
Ylös