Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

Ja tuossa Malminrinteellä on johdinautojakin nähty eräänä kautena, mutta ei ilmeisesti kuutosen ajaessa Mariaan.

Malminrinteessä on vielä ainakin yksi ajojohtojen kannatinlankojen kiinnityskoukkukin jäljellä. Saas nähdä, tuleeko sille taas käyttöä. Fredallahan vanhoja koukkuja taas käytetään, tällä kertaa kuitenkin ratikoiden ajolankoja varten.

Ratikan koukkuja on jäljellä seinissä muuten ainakin Eerikinkadulla ja Lapinlahdenkadulla. Kalevankadulla ja Annankadulla en ole tullut katsoneeksi, voi niitä sielläkin olla.

Minähän muistan - en itse raitioliikennettä Lapinlahdenkadulla - mutta sen, kun kiskoja sieltä revittiin maasta pois.

Eilen, kun kävelin Eerikinkadulla, katselin taas noita kiskojen jälkiä. Osaatko sanoa noin suurin piirtein vuotta, milloin ne kiskot purettiin? Sitä nimittäin pohdittiin eilen. Mitä ilmeisimmin katukiveys on ollut paikoillaan ainakin vuodesta 1959 saakka koskemattomana – lukuunottamatta sitä kiskojen väliä, joka sitten kivettiin purkutöiden yhteydessä uudelleen. Mutta milloin?

Kuinkahan monta kertaa katu olisi päällystetty uudelleen, jos päällysteenä olisi tylsä asvaltti? Kivet ovat "ikuisia", ainakin tuollaisella suht rauhallisella kadulla, joka näkyy olevan hyvin perustettu.
 
Eilen, kun kävelin Eerikinkadulla, katselin taas noita kiskojen jälkiä. Osaatko sanoa noin suurin piirtein vuotta, milloin ne kiskot purettiin? Sitä nimittäin pohdittiin eilen. Mitä ilmeisimmin katukiveys on ollut paikoillaan ainakin vuodesta 1959 saakka koskemattomana – lukuunottamatta sitä kiskojen väliä, joka sitten kivettiin purkutöiden yhteydessä uudelleen. Mutta milloin?
Käydessäni uimakoulua Yrjönkadun uimahallissa. Ja sehän oli kesäkuu 1972. Silloin siis revittiin maasta ylös viimeisetkin kiskonjämät Eerikinkadulta. Osa kiskotuksesta oli poistunut jo paljon aikaisemmin. Lapinlahdenkadulla kiskotuksen viimeiset osat katosivat jo 1960-luvun jälkipuoliskolla. Koko osuudella Mannerheimintie - Marian sairaala on edelleen paljon ilmajohtojen kannatinkoukkuja - aivan kuten koko linjan 14 vanhalla reitillä Meilahdesta Laivurinkadulle. Tolppiakin on monessa paikassa.
 
Käydessäni uimakoulua Yrjönkadun uimahallissa. Ja sehän oli kesäkuu 1972. Silloin siis revittiin maasta ylös viimeisetkin kiskonjämät Eerikinkadulta.

Aika pitkään ovat saaneet olla siellä! Vaikka niihän se oli Kuliksessakin. Mahtaakohan Kuliksessa olla mitään koukkuja jäljellä?
 
Aika pitkään ovat saaneet olla siellä! Vaikka niihän se oli Kuliksessakin.
Juu, varsinkin siihen nähden, että tuolle linjaukselle ei ollut tulossa raitioliikennettä tuolloin näkyvissä olleelle tulevaisuudelle. Miten käy Linjojen raitiotielle ja silmukalle? Se on ainakin tilausliikenteen kannalta hyvä paikka, ja käytetäänhän sitä jonkin verran varakääntöpaikkanakin.

Ulkomailla näkee aika paljon käytöstä poistettuja raitioratoja ja johdinautojen ilmajohtoja. Tässä jämäkiskotusta Oslosta ja tässä Genèvestä, tässä taas käytöstä poistunut johdinauton silmukka Lausannessa ja tässä linjaliikenteeltä poistunutta ilmajohdotusta Winterthurissa. Winterthurin tapahtumista oli juttua johdinautot-ketjussa. Sen jälkeen paikkakunnalla poikettuani paljastui, että Breiten 1,5 km:n pätkän purkamisen jälkeen loppu osuus onkin rakennettu uusiksi / peruskorjattu niin, että sitä voi taas käyttää varayhteytenä ja / tai hallireittinä. Breiten linjahan meni dieselille jo 1986 ja osa johdotuksesta jäi eristyksiin muusta verkostosta. Eristyksiin jäänyt pätkä siis purettiin viime tammikuussa - liki neljännesvuosisadan joutenolon jälkeen.

Joissakin maissa raitioteiden ja trollikoiden infraa taidetaan peruskorjata katuremonttien yhteydessä ikään kuin itsestäänselvyytenä. Jos ratikka- tai johdinautolinjan lopullisesta lakkauttamisesta ei päätöstä sillä alueella ole, infra laitetaan täysin uusiksi katuinfran mukana. Jos taas liikennettä ei ole näköpiirissä, kiskot viimein poistetaan ja / tai ilmajohdot myös.
 
Aika pitkään ovat saaneet olla siellä! Vaikka niihän se oli Kuliksessakin. Mahtaakohan Kuliksessa olla mitään koukkuja jäljellä?

Olen antanut itselleni kertoa, että siellä on jopa kiskonjämiä jäljellä jossakin heinikossa. Valitettavasti en muista/tiedä tarkkaa paikkaa.
 
Missäpäin Helsinkiä on vielä kiskoa kadussa merkkinä menneestä raitioliikenteestä? Itselleni tulee mieleen lähinnä vanhat päätesilmukat Arabiassa, Harjutorilla ja Töölöntorilla sekä vanhan ratalinjauksen kiskonpätkä Pasilan sillan itäpäässä. Onko vielä muitakin kohteita?

Koukkuja löytyy muuten myös Katajanokalta vanhan päättärilenkin varrelta.
 
Lissabonissa Portugalissa muutaman kerran käyneenä voin hehkuttaa kaupungin lukuisia jämäraiteita ja -virroituksia. Historiasta tai suunnitelmista on paha sanoa mitään kun en ole tutkinut, mutta vanhaa kaupunkia kiertämällä mielenkiintoisia, pitkäänkin käyttämättömiä raiteita löytyy nopeasti.

Ne lienevät geometrialtaan lähinnä 2-akselisen vaunun ajettavia, joten 2-akselisten pikkuhiljaa hajotessa pois käyttö jää viimeisiltäkin linjoilta pois.
 
Ilahduttavaa on se, että Malminrinteen ratikkakaistan korotus todellakin on korotus. Reunakivi on lähes yhtä korkealla kuin viereisen jalkakäytävän reunakivi. Lopullinen ajoratojen asvaltti tietysti vielä madaltaa korotusta siitä, millainen se nyt on, mutta silti näyttää siltä, että korotus on huomattavasti korkeampi kuin vaikkapa Mannerheimintiellä.

Missäpäin Helsinkiä on vielä kiskoa kadussa merkkinä menneestä raitioliikenteestä? Itselleni tulee mieleen lähinnä vanhat päätesilmukat Arabiassa, Harjutorilla ja Töölöntorilla sekä vanhan ratalinjauksen kiskonpätkä Pasilan sillan itäpäässä. Onko vielä muitakin kohteita?

Mä luulisin, ettei enää ole. Vuonna 1990 näkyi vielä Ruskeasuon päättärisilmukan sisällä pätkä kiskoa, joka oli johtanut Mannerheimintien länsipuolella sijaitseviin vaunuhalleihin. Ja Kuliksen viimeiset kiskot taisivat hävitä vasta 1980-luvulla.

Koukkuja löytyy muuten myös Katajanokalta vanhan päättärilenkin varrelta.

Lapinlahden-Kalevankadun koukkuja, joista aiemmin oli puhe, näkyy muuten myös Annankadulla ja Kalevankadulla.
 
http://jno.1g.fi/kuvat/Busholmen/190910+016A.jpg

Tässä kuvassa tuo kahden kiskon liitoskohta näyttää aika hurjalta, ikään kuin siinä olisi kaksi suoraa kiskoa, jotka on hitsattu toisiinsa yhteen vinosti. Ei kaarretta ollenkaan. Näyttikö tuo siltä myös paikanpäällä? Ei kai tämä sentään ole lopullinen kiinnitys? Tulee aikamoinen heitto sivusuunnassa, jos vaunu tuosta menee.
 
http://jno.1g.fi/kuvat/Busholmen/190910+016A.jpg

Tässä kuvassa tuo kahden kiskon liitoskohta näyttää aika hurjalta, ikään kuin siinä olisi kaksi suoraa kiskoa, jotka on hitsattu toisiinsa yhteen vinosti. Ei kaarretta ollenkaan. Näyttikö tuo siltä myös paikanpäällä? Ei kai tämä sentään ole lopullinen kiinnitys? Tulee aikamoinen heitto sivusuunnassa, jos vaunu tuosta menee.
Toivottavasti lopullinen ratkaisu on parempi. Kuvassa raide näyttää vähän "valmiimmalta" kuin livenä paikan päällä. Olisi aikamoinen kokemus mennä tuosta nykyisenlaisesta Variolla vaikkapa sellaisella 55 km/h nopeudella... :cool:
 
Takaisin
Ylös