Kuvia Jätkäsaaren raitioyhteyden työmailta

Olishan se Ruoholahdenkadulla onnistunut muutenkin, sijoittamalla ratikkarata kadun eteläreunaan Hietalahdenkadun itäpuolella.

Osa mutkista olisi kieltämättä näin saatu pois. Ei tosin ole tältä istumalta selvää voisiko jalkakäytävä olla koko matkalla saman levyinen, jotta kiskot todella olisivat suorat. Jalkakäytävän leveys määräytyisi silloin kapeimmasta poikkileikkauksesta eli leveälläkin kohdalla jalankulkijat ja jalkakäytävän puoleinen ratikkapysäkki saattaisivat kärsiä kapeimman kohdan tarpeista.

Mieluummin niin päin, että muun liikenteen on väistettävä raitiotien tarvitsemia rakenteita. Ratikka on katutilan käyttäjistä raskain.

Lähtökohtaisesti näin. Kun kuitenkin valmiilla kadulla on seinät vastassa molemmilla puolilla, on sovittaminen aloitettava seinistä. Pysäkkien, suojatiekorokkeiden ja kääntymiskaistojen tilaa ei voida ottaa siirtämällä taloja. Ruoholahdenkadulla bussien kääntymiskaista on Länsimetron valmistumiseen asti käytännössä välttämätön. Nyt toteutettavalla ratkaisulla bussien ei tarvitse mennä raitiotien kanssa ristiin. Minusta tämä on tarvittavista mutkista huolimatta parempi vaihtoehto kuin risteäminen, joka asettaisi koko Länsiväylän bussiliikenteen ja Jätkäsaaren raitiolinjan vastakkain. Länsimetron valmistumisen jälkeen pitää miettiä onko järjestelyä syytä muuttaa, kun kiskot seuraavan kerran uusitaan.

Asiaan liittyen: Monilla periaatteessa suorillakin kaduilla talojen julkisivulinja ja sitä myöten katualueen leveys vaihtelevat. Esimerkiksi paljon parjatulla Fredrikinkadulla länsipuolen talot ovat eri linjassa Rautatiekatujen pohjois- ja eteläpuolella.
 
Ruoholahdenkadulla bussien kääntymiskaista on Länsimetron valmistumiseen asti käytännössä välttämätön. Nyt toteutettavalla ratkaisulla bussien ei tarvitse mennä raitiotien kanssa ristiin. Minusta tämä on tarvittavista mutkista huolimatta parempi vaihtoehto kuin risteäminen, joka asettaisi koko Länsiväylän bussiliikenteen ja Jätkäsaaren raitiolinjan vastakkain.

Tämä onkin yksi niistä Ruoholahdenkadun toteutuksen parhaista puolista. Että sallitaan raitiotien kulkea ikään kuin vastavirtaan tuossa kohtaa. Sivuttaissiirtymä on pieni hinta maksettavaksi siitä, etteivät bussit ja ratikat ole toistensa tiellä. Tosin sivuttaisssiirtymää siitä olisi tullut silloinkin, jos kääntyvien bussien kaista olisi ratikkakaistojen eteläpuolella.

Muuta hyvää on liikennevalojen minimimäärä ja luova ratkaisu Lapinlahdenkadun kiertoliittymässä. Luulen, että tuosta tulee loppujen lopuksi aika sujuva reitti.
 
Muuta hyvää on liikennevalojen minimimäärä ja luova ratkaisu Lapinlahdenkadun kiertoliittymässä. Luulen, että tuosta tulee loppujen lopuksi aika sujuva reitti.

Minkälainen ratkaisu siinä kiertoliittymässä on, kun ei noista kuvista kunnolla sitä ympyrää nähnyt. Meneekö kiskot keskeltä, vai?
 
Se näkyy suht hyvin kuvassa tällä sivulla: http://www.raitio.org/news/uutis11/uutis112.htm Scrollaa alas kunnes tulee kuva, jonka kuvateksti alkaa "Lapinlahdenpuistikon...". Siitä näkyy, että ratikka kulkee ympyrän pohjoislaitaa molemmissa suunnissa. Eli kohdassa, missä autoliikenne on yksisuuntaista, ratikkaliikenne onkin kaksisuuntaista. Jokerivaloilla sitten pysäytetään autot, kun vastavirran ratikka on tulossa. Tällä tavoin raitiolinja on huomattavasti suorempi.
 
Se näkyy suht hyvin kuvassa tällä sivulla: http://www.raitio.org/news/uutis11/uutis112.htm Scrollaa alas kunnes tulee kuva, jonka kuvateksti alkaa "Lapinlahdenpuistikon...". Siitä näkyy, että ratikka kulkee ympyrän pohjoislaitaa molemmissa suunnissa. Eli kohdassa, missä autoliikenne on yksisuuntaista, ratikkaliikenne onkin kaksisuuntaista. Jokerivaloilla sitten pysäytetään autot, kun vastavirran ratikka on tulossa. Tällä tavoin raitiolinja on huomattavasti suorempi.

Tuohan ainakin kuulostaa paremmalta ratkaisulta. Saa nähdä lähtevätkö autoilijat kiskoja seuraamaan. Voi olla että lähtevätkin, sen näkee jossain vaiheessa. Millon tuolle osuudella tuli liikennettä? Ei tainnut olla vielä vuodenvaihteessa?
 
Aika tarkkaan vuoden päästä pitäisi linjaliikenteen alkaa, syyskauden alussa 2012.
 
Jätkäsaaren raitiotietä (Saukonpaateen johtavaa) kytketään kiinni muuhun rataverkkoon Ruoholahdessa. Uusia kuvia alkaen tästä.
 
Aikaa on kulunut ja H-hetki lähestyy. Lokakuun aikana Saukonpaaden haaran pitkälle osuudelle on vedetty ilmajohdot paikoilleen. Ilmajohdotus ei ulotu Itämerenkadulle vielä, eikä myöskään Saukonpaaden kääntösilmukkaan. Tuoreita kuvia alkaen tästä kuvasta.
 
Aikaa on kulunut ja H-hetki lähestyy.
Samoilla sanoilla voisi aloittaa tälläkin kerralla, tosin nyt puhutaan linjan 9 tilanteesta. Ajolankaa on viritelty paikoilleen Jätkäsaaren päässä, tähän mennessä suunnassa satamasta Kamppiin. Kuvaushetkeen mennessä lankaa oli Ruoholahdenrantaan saakka, sitä vastoin Ruoholahdenkadulla on vasta kannatinlangat. Uusimmat kuvat alkaen tästä kuvasta.
 
Kameraa ulkoilutettiin tällä kerralla Länsiterminaalin päässä. Ihan vielä rataosa ei ole koeajettavassa kunnossa, mutta sekin aika koittaa hyvin pian. Jännite lienee jo kytketty ajolankoihin. Raideyhteys on ollut yhtenäinen jo hyvän aikaa.
 
Takaisin
Ylös