Missä kaukoliikennebussissa on suurin polttoainetankki? Katselin hieman Googlella ja 500 ja 600 litran tankkeja mainosteltiin. Löytyykö vielä isompia? Olen pitkiäkin matkoja bussilla matkustanut ja kertaakaan en ole vielä huoltoasemalle tankkaustauolle päätynyt. Luulisi, että tuolla olisi merkitystä ainakin kansainvälisessä liikenteessä jossa matka vie edullisempien dieselhintojen maista läpi..
Olen käynyt Venäjällä vain matkustajana, mutta monet rajan läheisyydessä asuvat yksityishenkilöt hankkivat vuosiviisumin ja ostavat sieltä polttoaineensa. Eräs tällainen henkilö kertoi, että on luvallista tuoda täysi tankillinen ja yksi irtonainen kanisteri. Auton tankin on oltava sellainen, jonka on voinut saada kyseiseen autoon uutena.
Joskus noin kaksikymmentä vuotta sitten kun suomalaisia rekkoja vielä ajoi enemmän Venäjälle, asennettiin niihin mahdollisimman suuria tankkeja. Seurasin yhtä tällaista projektia, kun asioin muissa asioissa eräällä pajalla. Scanian rungon ympärillä mittailtiin ja pähkäiltiin. Sitten levyleikkurin ja särmäyspuristimen kautta tulleet levyt hitsattiin kasaan. Syntynyt säiliö oli valtava. Se täytettiin vedellä ja kun ei vuotanut, niin voitiin maalata ja kiinnittää Scaniaan. Säännökset kuitenkin muuttuivat. En muista kiellettiinkö ylisuuret omatekoiset tankit kokonaan vai rajoitettiinko niissä rajan yli tullivapaasti tuotava polttoaine suurimman vakiotankin litramäärään. Mutta kyllä vieläkin näkee uusia rekkavetureita, joissa on tankki molemmin puolin runkoa ja kyllähän bussiinkin pari tankkia mahtuu. Täytyypä tutkia nuo voimassa olevat polttoaineen rajanylityssäännökset. Talviaikaan on tietysti muistettava sääolosuhteet erityisesti etelästä Suomeen ajettaessa, halvemmalla ostettu kesälaatuinen polttoaine voi tulla kalliiksi Suomen talvessa.