Kysymyksiä busseista

Missä kaukoliikennebussissa on suurin polttoainetankki? Katselin hieman Googlella ja 500 ja 600 litran tankkeja mainosteltiin. Löytyykö vielä isompia? Olen pitkiäkin matkoja bussilla matkustanut ja kertaakaan en ole vielä huoltoasemalle tankkaustauolle päätynyt. Luulisi, että tuolla olisi merkitystä ainakin kansainvälisessä liikenteessä jossa matka vie edullisempien dieselhintojen maista läpi..

Olen käynyt Venäjällä vain matkustajana, mutta monet rajan läheisyydessä asuvat yksityishenkilöt hankkivat vuosiviisumin ja ostavat sieltä polttoaineensa. Eräs tällainen henkilö kertoi, että on luvallista tuoda täysi tankillinen ja yksi irtonainen kanisteri. Auton tankin on oltava sellainen, jonka on voinut saada kyseiseen autoon uutena.

Joskus noin kaksikymmentä vuotta sitten kun suomalaisia rekkoja vielä ajoi enemmän Venäjälle, asennettiin niihin mahdollisimman suuria tankkeja. Seurasin yhtä tällaista projektia, kun asioin muissa asioissa eräällä pajalla. Scanian rungon ympärillä mittailtiin ja pähkäiltiin. Sitten levyleikkurin ja särmäyspuristimen kautta tulleet levyt hitsattiin kasaan. Syntynyt säiliö oli valtava. Se täytettiin vedellä ja kun ei vuotanut, niin voitiin maalata ja kiinnittää Scaniaan. Säännökset kuitenkin muuttuivat. En muista kiellettiinkö ylisuuret omatekoiset tankit kokonaan vai rajoitettiinko niissä rajan yli tullivapaasti tuotava polttoaine suurimman vakiotankin litramäärään. Mutta kyllä vieläkin näkee uusia rekkavetureita, joissa on tankki molemmin puolin runkoa ja kyllähän bussiinkin pari tankkia mahtuu. Täytyypä tutkia nuo voimassa olevat polttoaineen rajanylityssäännökset. Talviaikaan on tietysti muistettava sääolosuhteet erityisesti etelästä Suomeen ajettaessa, halvemmalla ostettu kesälaatuinen polttoaine voi tulla kalliiksi Suomen talvessa.
 
Kyllähän busseihin saa hyvinkin isoja tankkeja, mutta Suomeen harvemmin niitä tilataan. Keski-Euroopassa pitkiä rajat ylittäviä tilausajoja ja kansainvälistä pikavuoroliikennettä ajavissa autoissa ne ovat yleisempiä. Silloin autot voivat pääsääntöisesti tankata aina kotivarikolla/kotimaassa kun toimintasäde yhdellä tankkauksella on luokkaa 2500-3500km. Tällöin polttoaine on usein edullisempaa kun ei tarvitse maksaa normaalia mittarihintaa ja alv-vähennykset eivät vaadi ylimääräistä byrokratiaa.

VDL Futuroissa tankkikoot ovat yksikerroksissa välillä 330-830 litraa ja kaksikerroksisssa 445-902 litraa. Isojen tankkien kohdalla pitää kuitenkin aina muistaa, että mitä isompi tankki, sitä pienempi auton kantavuus. Toisilla merkeillä ongelma on suurempi kuin toisilla, mutta erityisesti kaksiakselisten autojen kohdalla voi yleisellä tasolla todeta, että pitkä auto + paljon penkkejä + iso tankki johtaa ongelmiin painojen kanssa. Tarpeettomasti isoa polttoainelastia ei muutenkaan kannata kuljetella ympäriinsä, koska jokainen "ylimääräinen" kilo lisää polttoaineen kulutusta ja ainut joka siitä on iloinen on polttoainekauppias.
 
Tästä päästäänkin kätevästi tuohon kantavuuskysymykseen.. eli mikä nyt onkaan korkein sallittu kokonaismassa?

Jos tulkitsen oikein asetusta (https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190031), niin kaksiakselisena 19,5t ja kolmiakselisena 25t?

Onko nuo realistisia kokonaispainoja teknisesti?

Jos tähän tutkielmaan (https://www.iru.org/sites/default/files/2016-01/en-nea-bus-2007.pdf) on luottaminen, kolmiakselisen ykskerrosauton tyhjäpaino ajokuntoisena on noin 15t. Eikö siinä jäisi sitten hyötykuormalle tilaa 10t?

Eli 50 matkustajaa saisi matkatavaroineen painaa 200kg kappale?
 
Mitä siis tarvitaan bussiyhtiön perustamiseksi linja-auton ja ajokortin lisäksi?

Joukkoliikennelupa, joka on linja-autokohtainen. Maksaa useamman tonnin, mutta luvan kanssa saat ajaa tilausajoja ja reittiliikennettä. Reittiliikenteessä oli aikanaan käytössä myös lupasysteemi, mutta ilmeisesti nykyään riittää vain pelkkä ilmoitus ELY-keskukseen. Joku fiksumpi pystyy tästä lupa-asiasta varmaan kertomaan tarkemmin.
 
Mitä siis tarvitaan bussiyhtiön perustamiseksi linja-auton ja ajokortin lisäksi?
Ei kai sitä ajokorttia välttämättä tarvii mikäli et itse aja? Mikäli ajat niin sitten D ajokortti (tai D1 mikäli max 16 paikkaista), perustason henkilöliikenteen ammattipätevyys sekä mahdollisesti digipiirturikortti. Paikallisliikenteen kuljettaja ei sitä tarvitse. Liikennelupa pitää olla aina mukana linja-autossa
 
Missä Euroopan maissa on Matkahuollon tyyppistä laajamittaista bussirahtipalvelua? Virossa toimii hyvin samanlainen Cargobus, onko tietoa/kokemuksia muualta?
 
Tietääkös ketää mikä moottori kyseessä Van Hool 809 1987 Onkse 141kw MAN:nin Vai DAF kone ?

5680 (cm3)

141 (KW)
 
Millaista turvatekniikkaa kuljettajan suojaksi nykyaikaisessa kaupunkilinja-autossa on? Millaisia avustinjärjestelmiä onnettomuuksien ehkäisyyn?

https://www.youtube.com/watch?v=Nf_4TwNljqc Tämän videon onnettomuusautossa ei selvästi ole esimerkiksi turvatyynyjä tms. Myös kaistallapysymisavustinta, kuten se esimerkiksi omassa Volvo V90:ssa toimii, ei tuossa ehkäpä ole?

Niin, tuon videon bussihan on ilmeisesti vuoden 2007 paikkeilta, eli ei suoraan käy esimerkiksi nykylinja-autosta.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös