MaZo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 2 Tammikuu 2008
- Viestit
- 321
Vs: Ajon aikana aukeva metron ovi
Näinhän ei varsinaisesti tapahtunut vaan ovet aukesivat saamansa avaussignaalin (mistä se ikinä tulikaan) perusteella niille asetettujen teknisten rajoitusten puitteissa, kun juna oli pysähtymässä. Juna ei jatkanut ajoa ennen kuin ovet oli suljettu.
Lyhyesti: ei voi ajaa. M100 sarjan juna voi kyllä liikkua ovien ollessa auki.
M100 sarjan junissa ovet voi avata junan liikkuessa, kun nopeus on alle 10 km/h. Tätä suuremmissa nopeuksissa ovet sulkeutuvat käsittääkseni (en ole päässyt varmentamaan tätä toiminnallisuutta) itsestään. Kun ovet ovat auki, junalla ei voi ottaa vetoa (kiihdyttää). Mikäli kuljettaja siirtää ajokahvan pois jarrupuolelta, jarrut vapautuvat ja juna voi mäessä lähteä valumaan. Valumisen huomatessaan kuljettaja pysäyttää junan ja selvittää miksi se ei ota vetoa. Jos juna valuu takaperin riittävän pitkälle, juna tekee automaattisen hätäjarrutuksen.
M200 ja M300 junissa ovet saa auki vasta, kun juna on kokonaan pysähtynyt. Vastaavasti vedon ottaminen on estetty, mutta jos juna lähtee liikkeelle ovien ollessa auki ne sulkeutuvat. Liikkeelle lähteminen on kuitenkin käytännössä estetty, koska ennen riittävän vetovoiman muodostumista, jarrut pysyvät kiinni. Tämän toiminnallisuuden tarkoitus on estää junan valuminen taaksepäin ylämäessä, mutta se myös estää tehokkaasti junan liikkumisen ovien ollessa auki.
Toki kaikki turvajärjestelmät on mahdollista ohittaa, koska tekniikka ei ole koskaan täydellisiä ja 100% varmatoimista. Vikaantunut juna pitää pystyä poistamaan linjalta vaikka turvajärjestelmä aiheettomasti estäisi junan ajamisen. Siksi mm. ohituskytkimet on sinetöity ja jokainen kuljettaja valvoo sinettejä ottaessaan junan käyttöönsä, jotta luvaton tai virheellinen käyttö voidaan havaita ja sanktioida. Luonnollisesti matkustajia ei enää kuljeteta, jos turvajärjestelmiä on jouduttu ohittamaan.
Kuinka on mahdollista että metroa voi ajaa ovi auki ?Näin tapahtui äskettäin Helsingin metrossa.
Näinhän ei varsinaisesti tapahtunut vaan ovet aukesivat saamansa avaussignaalin (mistä se ikinä tulikaan) perusteella niille asetettujen teknisten rajoitusten puitteissa, kun juna oli pysähtymässä. Juna ei jatkanut ajoa ennen kuin ovet oli suljettu.
En ole joukkoliikennetekniikka-asiantuntija, mutta tähän mennessä olen ilman muuta olettanut että metrojuna ei voi kulkea ovi auki. Oletin myös että jos ovi aukeaa niin silloin pysähtyy myös juna.
Vai onko tosiaan niin että Helsingin metrolla voi ajaa ovi auki ?
Lyhyesti: ei voi ajaa. M100 sarjan juna voi kyllä liikkua ovien ollessa auki.
M100 sarjan junissa ovet voi avata junan liikkuessa, kun nopeus on alle 10 km/h. Tätä suuremmissa nopeuksissa ovet sulkeutuvat käsittääkseni (en ole päässyt varmentamaan tätä toiminnallisuutta) itsestään. Kun ovet ovat auki, junalla ei voi ottaa vetoa (kiihdyttää). Mikäli kuljettaja siirtää ajokahvan pois jarrupuolelta, jarrut vapautuvat ja juna voi mäessä lähteä valumaan. Valumisen huomatessaan kuljettaja pysäyttää junan ja selvittää miksi se ei ota vetoa. Jos juna valuu takaperin riittävän pitkälle, juna tekee automaattisen hätäjarrutuksen.
M200 ja M300 junissa ovet saa auki vasta, kun juna on kokonaan pysähtynyt. Vastaavasti vedon ottaminen on estetty, mutta jos juna lähtee liikkeelle ovien ollessa auki ne sulkeutuvat. Liikkeelle lähteminen on kuitenkin käytännössä estetty, koska ennen riittävän vetovoiman muodostumista, jarrut pysyvät kiinni. Tämän toiminnallisuuden tarkoitus on estää junan valuminen taaksepäin ylämäessä, mutta se myös estää tehokkaasti junan liikkumisen ovien ollessa auki.
Toki kaikki turvajärjestelmät on mahdollista ohittaa, koska tekniikka ei ole koskaan täydellisiä ja 100% varmatoimista. Vikaantunut juna pitää pystyä poistamaan linjalta vaikka turvajärjestelmä aiheettomasti estäisi junan ajamisen. Siksi mm. ohituskytkimet on sinetöity ja jokainen kuljettaja valvoo sinettejä ottaessaan junan käyttöönsä, jotta luvaton tai virheellinen käyttö voidaan havaita ja sanktioida. Luonnollisesti matkustajia ei enää kuljeteta, jos turvajärjestelmiä on jouduttu ohittamaan.