Kysymyksiä Helsingin metrosta

Siinä olisi Kampissa valmiina linjaraiteen alku Töölön suuntaan, mutta tuskin nykyraiteelle uutta linjaliikennettä mahtuisi!

Vähän kunnianhimoa nyt hei. Jos Ruoholahdesta haaroittaisi vaikka eteläiseen Helsinkiin 1-2 asemaa pitkän piston niin sinne voisi viedä puolet Espoon junista, joten puolet itä-Helsingin junista voisi vetää Töölöön. Vaikkapa asemanväli kerrallaan, ei tarvitsisi olla ihan mahdottoman iso kokonaisuus. Töölön haaran voisi rakentaa kuusivaunuisille junille.
 
Kaivelin vähän internetin ihmeellisiä arkistoja archive.orgin osalta etsiessäni Helsingin metron vanhoja aikatauluja ajalta ennen Vuosaaren haaran avaamista.

En muistanutkaan, että metrojen vuoroväli oli ruuhka-aikoina vain 3 minuuttia välillä Ruoholahti–Itäkeskus–Ruoholahti, kuten oheisesta screenshotista käy ilmi.

Kysymykseni on: mille raiteille aikataulussa näkyvät "i"-junat saapuivat Itäkeskuksessa ja miten ne käännettiin palaamaan takaisin keskustaan ennen Vuosaaren radan käyttöönottoa? Miten junat eivät jääneet Mellunmäen-junien jalkoihin? Oliko IK:n raide 2 (nykyisin numeroinniltaan raide 3) käytössä myös matkustajille ruuhka-aikoina?
Tämä kyseinen aikataulu löytyy tuolta:

https://web.archive.org/web/19970628171757/http://www.hel.fi/HKL/aikataulut/metro/100.html

Postasin tämän saman kysymyksen myös Facebookin tähän ryhmään, mutta ehkä Jlf sopii sittenkin Metron aikataulut - kesä 1997.jpgparemmaksi foorumiksi kysymykselleni.
 
En muistanutkaan, että metrojen vuoroväli oli ruuhka-aikoina vain 3 minuuttia välillä Ruoholahti–Itäkeskus–Ruoholahti...
Minulla on kiusallinen tapa tukeutua liiaksi ulkomuistiini mutta... Näppituntumani on se, että liikenne tiheni rungolla 3 min liikenteeksi syksyllä 1996. Tähtäimessä oli Vuosaaren haaran käyttöönotto kahta vuotta myöhemmin. Junien maksimipituudeksi vakiintui sama kuin nykyinenkin eli neljä vaunua. Siltä erää kuusivaunuiset junat poistuivat noin kuudeksi vuodeksi.

En muista, että IK:n tulossa noilla i-vuoroilla olisi ollut mitään matkustajien kannalta poikkeavaa. Eli ilmeisesti pian purkamisen jälkeen junat olisivat jatkaneet pikaisesti jollekin kääntöraiteelle edeltävien aikataulukausien IK:ssa kääntyvien vuorojen tapaan, tiheärytmisestä liikenteestä huolimatta. Idea ilmeisesti oli ajaa myös "Vuosaaren liikennettä ilman Vuosaarta". Voin kyllä muistaa väärinkin. Kaimani juhanahi tai joku muu saattaa muistaa paremmin, mitä kaikkia muutoksia raiteistossa tapahtui IK:n aseman itäpuolella VS-haaran rakentamiseen liittyen, iso muutos ilman muuta oli eritason rakentaminen.
 
Ennen Puotilaa lännestä tultaessa on vieläkin kääntöraiteen kävelyritilä kuljettajille raiteiden välissä. Tätä varmaan hyödynnettiin silloin?
 
Itäkeskukseen päättyvät metrot ajettiin samalle raiteelle kuin myös eteenpäin Kontulaan / aikanaan Mellunmäkeen jatkaneet.

Muistelen, että Itäkeskuksessa kääntyvä juna olisi odottanut kääntöraiteella, josta junan etuvalot olisivat näkyneet keskustan suuntaan olevalle laiturille. Tämä voi kyllä olla täysin valemuistokin, aikaahan on kulunut jo yli 20 vuotta ja oma aktiivinen metronkäyttöni jäi muuton vuoksi pitkäksi aikaa tauolle vuonna 1994.

Keskimmäistä raidetta en muista nähneeni linjaliikenteessä koskaan.
 
Itäkeskukseen päättyvät metrot ajettiin samalle raiteelle kuin myös eteenpäin Kontulaan / aikanaan Mellunmäkeen jatkaneet.

Muistelen, että Itäkeskuksessa kääntyvä juna olisi odottanut kääntöraiteella, josta junan etuvalot olisivat näkyneet keskustan suuntaan olevalle laiturille. Tämä voi kyllä olla täysin valemuistokin, aikaahan on kulunut jo yli 20 vuotta ja oma aktiivinen metronkäyttöni jäi muuton vuoksi pitkäksi aikaa tauolle vuonna 1994.

Keskimmäistä raidetta en muista nähneeni linjaliikenteessä koskaan.


Olen kerran ollut Vuosaaresta tulevassa metrossa, joka poikkeuksellisesti ajoi keskimmäiselle raiteelle Itäkeskuksessa. Ilmeisesti Mellunmäestä tullut juna oli sen verran myöhässä, että olisi muutoin joutunut odottamaan liikoja.
 
Tänään metrolla kulkiessani putkahti mieleeni kysymys: vieläkö junakalusto käännetään säännöllisesti ympäri, vai onko tästä käytännöstä voitu Länsimetron myötä luopua? Tarkoitan siis aiemmin vallinnutta tapaa, jonka mukaan kalusto ajettiin kerran pari vuodessa pitkinä letkoina varikon ja radan välisiä yhdysraiteita hyödyntäen kolmiokääntönä ympäri, jotta junat kuluisivat tasaisemmin,
 
En ainakaan löydä omista muistiinpanoista ajankohtaa, jossa junat olisivat olleet toisinpäin. Sekä nyt, viime marraskuussa, elokuussa että toukokuussa on kaikissa havainnoissa M100 ja M200 junien pariton vaunu kohti länttä ja parillinen kohti itää.
 
Ei niitä enää käännellä. Aikoinaan yksi M300 kulki väärinpäin D länteen ja A itään, sekin käännetty oikeinpäin. On ne tainut lähemmäs 5 vuotta ajella niin että parilliset ja D itään yms.
 
Työkaverin poika esitti visaisen kysymyksen, johon en löytänyt vastausta netin syövereistä - mutta löysin tämän foorumin.
Ehkäpä täältä osataan kertoa, mitä kyltti "AL" tarkoittaa metron "liikennevalojen" alla:
1725878566070.png
 
Työkaverin poika esitti visaisen kysymyksen, johon en löytänyt vastausta netin syövereistä - mutta löysin tämän foorumin.
Ehkäpä täältä osataan kertoa, mitä kyltti "AL" tarkoittaa metron "liikennevalojen" alla:
Näytä liitetiedosto 8911
AL on opastintunnus, joka tunnistaa jokaisen opastin yksilöllisesti. Länsimetrolla tunnus on "POxxx"-muodossa, esim. PO63.

Opastin AL on siis Rautatientorin raide 2:n lähtöopastin.
 
Viimeksi muokattu:
Asian vierestä: Suomen rautatieverkolla opastintunnukset eivät ole yksilöllisiä. Tästä syystä liikenneviestinnässä mainitaan aina myös liikennepaikka tai liikennepaikkaväli.
 
Asian vierestä: Suomen rautatieverkolla opastintunnukset eivät ole yksilöllisiä. Tästä syystä liikenneviestinnässä mainitaan aina myös liikennepaikka tai liikennepaikkaväli.
Miten radiofraasi menee kun liikenteenohjaaja antaa esim. luvan ohittaa jonkin seis-asennossa olevan opastimen?
 
Takaisin
Ylös