Kysymyksiä Helsingin metrosta

Aseman ohitus pysähtymättä 35 km/h. Suuremmalla nopeudella junan edellä työntämä ilmamassa aiheuttaa epämiellyttävän olosuhteen asemalle ja siellä oleville henkilöille - ei kivaa!
En kato ite oo metro kuski nii en oo viel iha perillä näist nopeusrajoituksista kun ohittaa aseman pysähtymättä.
 
Tunneliprofiili poikkeaa Tukholmasta myös siinä, että Helsingissä porattu kallioon ja Tukholmassa otettu kadut auki ja peitetty.
Tukholmassa valtaosa vihreän linjan ja pienempi osa punaisen linjan tunneleista on rakennettu noin. Suunnilleen kaikki muu on rakennettu syvälle kallioon kuten Helsingissäkin. En osaa sanoa eroaako tunneliprofiili muissakin tunneleissa, mutta ero ei ainakaan johdu rakennustavasta kaikkialla Tukholman metrossa.
 
Toi 35 km/h rajoitus on sikäli vaikea ymmärtää, että junan keulan saapuessa laiturille nopeus on huomattavasti enemmän kuin 35 km/h. Jos tuo rajoitus liittyy junan tunnelista työntämään ilmamassaan, luulisi asian olevan silloinkin ongelma, kun juna pysähtyy laiturille. Tukholmassa ei ole myöskään erilaista tunneliprofiilia kuin Helsingissä cut vihreän ja punaisen linjan cut and cover -osuuksilla, joten sekään ei selitä eroa. Tuo nopeusrajoitus taitaa olla tällaisia asioita, jotka on päätetty joskus vuonna 1977 ja jotka on pysyneet samana siitä lähtien.
 
Toi 35 km/h rajoitus on sikäli vaikea ymmärtää, että junan keulan saapuessa laiturille nopeus on huomattavasti enemmän kuin 35 km/h. Jos tuo rajoitus liittyy junan tunnelista työntämään ilmamassaan, luulisi asian olevan silloinkin ongelma, kun juna pysähtyy laiturille. Tukholmassa ei ole myöskään erilaista tunneliprofiilia kuin Helsingissä cut vihreän ja punaisen linjan cut and cover -osuuksilla, joten sekään ei selitä eroa. Tuo nopeusrajoitus taitaa olla tällaisia asioita, jotka on päätetty joskus vuonna 1977 ja jotka on pysyneet samana siitä lähtien.
Rajoitus "laiturialuella" Helsingin metrolla on 50km/h, ei 35km/h. Teknisesti se koskee kaikkia junia, mutta realistisesti vain pysähtymättömiä junia.
 
Minä en taas näe metron paketeissa ollenkaan "line" kenttää. Busseilla näyttäisi olevan, mutta se on sama yksittäisen linjan joka välineellä.

Metron vuoronumerot näkee muuten fyysisesti metrovaunun tuulilasiin teipatusta paperilapusta. M100 ja M300 sarjoissa se on keskellä tuulilasiaa ja M200 edestäpäin katsoen oikeassa yläkulmassa.
 
Metron vuoronumerot näkee muuten fyysisesti metrovaunun tuulilasiin teipatusta paperilapusta. M100 ja M300 sarjoissa se on keskellä tuulilasiaa ja M200 edestäpäin katsoen oikeassa yläkulmassa.
Kyllä. Jos joku haluaa luo oma vuoroaikataulua, voi vain mennä metroon ja kerätä numeroita itse. Niin minä tein.
 
Takaisin
Ylös