- Liittynyt
- 5 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 280
Nykyään aseman ohitus pysähtymättä 50km/h jos tilanne laiturilla sallii. Tunneliasemalle pysähtyvällä junalla kun on useassa paikassa vauhtia 60km/h laiturin päässä pysähtyäkseen sinne 140m päähän.Aseman ohitus pysähtymättä 35 km/h. Suuremmalla nopeudella junan edellä työntämä ilmamassa aiheuttaa epämiellyttävän olosuhteen asemalle ja siellä oleville henkilöille - ei kivaa! Tunneliprofiili poikkeaa Tukholmasta myös siinä, että Helsingissä porattu kallioon ja Tukholmassa otettu kadut auki ja peitetty. Siellä siis väljempää.
Helsingin metroa ei ole tehty kallioon poraustekniikalla vaan louhimalla. Tämän taisit kyllä tietääkin
Tukholmassa on cut-and-cover -menetelmän lisäksi myös kallioon louhittuja metro-osuuksia, ja ne ovat merkittävästi ahtaampia ("vain junan mentäviä") kuin Helsingin-Espoon metrotunnelit.