Kysymyksiä Helsingin metrosta

Aseman ohitus pysähtymättä 35 km/h. Suuremmalla nopeudella junan edellä työntämä ilmamassa aiheuttaa epämiellyttävän olosuhteen asemalle ja siellä oleville henkilöille - ei kivaa! Tunneliprofiili poikkeaa Tukholmasta myös siinä, että Helsingissä porattu kallioon ja Tukholmassa otettu kadut auki ja peitetty. Siellä siis väljempää.
Nykyään aseman ohitus pysähtymättä 50km/h jos tilanne laiturilla sallii. Tunneliasemalle pysähtyvällä junalla kun on useassa paikassa vauhtia 60km/h laiturin päässä pysähtyäkseen sinne 140m päähän.
Helsingin metroa ei ole tehty kallioon poraustekniikalla vaan louhimalla. Tämän taisit kyllä tietääkin ;)
Tukholmassa on cut-and-cover -menetelmän lisäksi myös kallioon louhittuja metro-osuuksia, ja ne ovat merkittävästi ahtaampia ("vain junan mentäviä") kuin Helsingin-Espoon metrotunnelit.
 
Takaisin
Ylös